wa1aw Napisano 13 Lipiec 2016 Napisano 13 Lipiec 2016 Zerstörte polnische PANZER Tank TKS und FT-17 Leand Lease Zug Polen
wa1aw Napisano 13 Lipiec 2016 Napisano 13 Lipiec 2016 Czy taki obrazek można uznać za uzupełnienie zdjęcia z poprzedniego mojego wpisu?
Mi.Der Napisano 17 Lipiec 2016 Napisano 17 Lipiec 2016 Można, ale dlaczego czarno-biały i w takiej zmasakrowanej, silnie skompresowanej jakości?... Wystarczy po prostu sięgnąć do książki J. Magnuskiego Pociąg pancerny Śmiały w trzech wojnach" i zeskanować ten rysunek w kolorze. Tylko po co, skoro ten wątek ma służyć przede wszystkim odkrywaniu nowych zdjęć, a nie dobrze znanych publikacji.Na marginesie: zdjęcia z 2016-07-11 można znaleźć w pewnym serwisie w sieci, poświęconym polskim pociągom (aczkolwiek niestety od dawna nie aktualizowanym, poza powiększeniem galerii PP nr 13).Ostatnie z 2016-07-13 jest owszem, ciekawe - było wcześniej, ale w gorszej jakości.
Mi.Der Napisano 17 Lipiec 2016 Napisano 17 Lipiec 2016 Skoro mowa o PP nr 13, co sądzicie o ciekawym zdjęciu z 2016-04-11 z rozładowywaniem amunicji?.. Amunicja rozdzielnego ładowania po prawej stronie chyba musi być od haubicy 100 mm, której pociąg nie miał?.. Czyżby była przewożona na platformie na potrzeby innych jednostek? (jeśli np. wpadła w ręce" w jakimś składzie?). Tyle, że w regulaminie opis i utrzymanie" haubicy 100mm, łuski nie mają żadnych pasów...
Mi.Der Napisano 22 Lipiec 2016 Napisano 22 Lipiec 2016 Z innej beczki: właśnie przejrzałem album pana Ledwocha Polskie pociągi pancerne 1939". Autor tam sugeruje, że nie było żadnego ataku na pociąg nr 13, gdyż żadne jednostki Stukasów tego nie zgłaszały (nie przeczę, nie wiem), a jedynie jakiś Heinkel zrzucił wcześniej jedną bombę 250 kg i jakieś mniejsze, a po kilku minutach jadący pociąg wpadł w lej po bombie i się wykoleił... Nie rozumiem, z jaką prędkością ekspresu musiałby pędzić pociąg przez stację, żeby obserwatorzy nie zauważyli WIELKIEGO krateru i pozrywanych torów bezpośrednio obok toru przed pociągiem - i w dodatku żeby koło tego leja zdążył przejechać prawie cały skład pancerny, zanim się zatrzymał... Autor ma maszynistów chyba za idiotów, uważających a może przejedziemy". Co więcej, pan mądrala nie zauważa drugiego leja po bombie takiego samego dużego wagomiaru, zasłoniętego drzewami. To, że piasek po wybuchu znajduje się też z drugiej strony pociągu moim zdaniem nie wyklucza, że mógł się przedostać pod podwoziem (zwłaszcza, że niektóre zdjęcia wskazują, że to jest taki jęzor" piasku). Trudno też przyjąć na czarno-białych zdjęciach, że skład nie jest ubrudzony piaskiem i ziemią.Na marginesie można dodać, że na s.29 zdjęcia tego samego wagonu są opisane raz jako przedni, a raz jako tylny wagon ;)PS. Na stronie 59 u Malmassariego nie znalazłem informacji, jaką przypisuje mu (i następnie krytykuje) Ledwoch, że pp nr 13 to późniejszy niemiecki Panzerzug 23. Malmassari niewątpliwie wiedział, co to jest Panzerzug 23...
bodziu000000 Napisano 22 Wrzesień 2016 Autor Napisano 22 Wrzesień 2016 Legitymacja nr 73 do odznaki pamiątkowej 1 Dywizjonu Pociągów Pancernych z rozkazu dziennego nr 133 z dnia 12.VI.1938r., podpisana przez płk. Damasiewicza - dowódcę dywizjonu.
bodziu000000 Napisano 7 Październik 2016 Autor Napisano 7 Październik 2016 PP Smok" na zdjęciach z gazety z 1919r
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.