Skocz do zawartości

Północna Grupa Wojsk Armii Radzieckiej


11021979

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...
  • Odpowiedzi 233
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Pragnę dodać kilka informacji o PGWAR w Legnicy /lotnisko/
Na początku garstka wspomnień z lat 50-70
Mieszkałem około 100 m od byłej Jednostki Radzieckiej /lotniska /, i jako młody chłopak i moi rówieśnicy na ul.Świerczewskiego /główna ulica do lotniska /zaczepialiśmy lotników idących do pracy, prosząc ich o gwiazdki / diadia daj zwiezdy /, bardzo wielu z nich odpinało z pagonów lub miało w kieszeniach gwiazdki/ - jaka to była radocha, pamiętam też, co było dla mnie niezrozumiałe, dlaczego na każdej ciężarówce jadącej z lotniska lub na lotnisko / czy to zima czy lato / siedział żołnierz z karabinem, przecież wojna się skończyła - co do pojazdów to wszystkie były produkcji rosyjskiej
Kadra oficerska i podoficerska zamieszkiwała pobliskie domki i bloki ulic;Okrężna, Wiejska,Wierzbowa,Sosnowa, Sobieskiego, Buczka /obecnie Kwiatkowskiego /. Dzielnica była ogrodzona wysokim betonowym i drewnianym płotem, główny posterunek /wartownia/ był przy ulicy Okrężnej i Polakom wstęp był zabroniony./Wartownia była do 1964r./ Ale my młodzi przechodziliśmy / zrobiliśmy dziury w płocie między naszą Polską JW - Szkoła Oficerska KBW a Jednostką Radziecką i chodziliśmy co niedzielę na tzw. poranki filmowe dla dzieci kadry radzieckiej, dla których były wyświetlane filmy tylko wojenne - tu ciekawostka, leci film - wojska radzieckie w odwrocie - w kinie cisza - w połowie filmu następuje przełom - zaczynają się szmery, ożywienie w kinie - wojska radzieckie w natarciu - radość w kinie, dziewczęta i chłopcy cieszą się, krzyczą, skaczą, / bij germańca, wpierod / - siedzieliśmy cicho obserwując to co się w kinie dzieje,/ nie zapomnę filmu ,,Mały bohater - Małyj gieroj - o chłopcu bohaterze w pociągu pancernym wyświetlany na okrągło w kinie - to był piękny poniemiecki Dom Oficera, jakie piękne dębowe boazerie, dużą sala kinowa, duże okna, masywne drzwi wewnętrzne jak i zewnętrzne, było w nim kilka sal, stołówka, sala bilardowa - a dziś jest ,,kupa gruzu,, - prywatny inwestor kupił i od kilku lat nic nie robi. Na lotnisko wchodziliśmy też, ale z naszymi rówieśnikami, przy wartownikach nie rozmawialiśmy po polsku, tylko po rosyjsku - w miejscu dzisiejszej myjni samochodowej był plac na którym było bardzo dużo samolotów - rozbitych i chyba wycofanych, pamiętam biegaliśmy po dużym samolocie, był to Li2 - lic.DC3, wykręcaliśmy zegary i inne dla nas błyskotki, czasami przeganiano nas. /język opanowałem bardzo szybko, a w szkole jako obowiązkowy w mowie i piśmie, co do dnia dzisiejszego przydaje się oglądając programy rosyjskie, czy też czytając pisma/.Dzieci kadry Oficerskiej uczyły się w dwóch Szkołach / nr 25 i 32 / - woziły ich codziennie specjalne autobusy /Gaz 51, później Gaz 52 ale też i ciężarówki , które miały z tyłu specjalną drabinkę i były oznakowane tablicą ,,szkolnik,,

Teraz przejdę do samego lotniska.
Na teren lotniska wstęp Polakom był zabroniony /mimo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej/ - główny wjazd na lotnisko i wartownia była przy ul. Świerczewskiego /dzisiaj Rzeczypospolitej/ oraz dla kadry i rodzin od dzisiejszej ul. Gumińskiego. Ale jak szło się z Oficerami lub osobami cywilnymi, żołnierze przymykali oko i można było zrobić zakupy w dobrze zaopatrzonych sklepach /pamiętam cukierki - ,,Biełoczka,, - ,,Miszka,, i inne czekoladowe rarytasy.
Jest rok 1968 - byłem uczniem Technikum Samochodowego kl.3, Szkoła moja miała podpisane praktyki zawodowe z Bułgarią, Węgrami, NRD i Czechami - byliśmy w Mlada Boleslav w fabryce Skody na praktyce 3 tygodniowej, wracamy do Polski, po przekroczeniu granicy /to była niedziela/ widzimy mnóstwo wojska, sami rosjanie, na czołgach i samochodach białe pasy, nikt nic nie wie co się dzieje,w poniedziałek informacja o wkroczeniu wojsk Układu Warszawskiego /To samo mówi film ,,Mała Moskwa,, kolegi Krzystka / mieszkał na ul. Podchorążych - ulica dalej od mojej, dobrze go znam./ i wtedy Rosjanie porwali I sekretarza Dubczeka w Pradze, przewieźli go do Legnicy na lotnisko / Zachód nic nie wiedział co się z nim dzieje/, po rozmowach przewieziono go do Moskwy, i dopiero tam się odnalazł, a ja dowiedziałem się szybko od oficerów o Dubczeku /to było ściśle tajne/ i szybko napisałem do ....
popełniając wielki błąd, namierzyli mnie, nasz kontrwywiad i zaraz KGB - oj działo się ... ale oficerów nie wydałem, powiedziałem, że informację mam od kierowcy ciężarówek z kolumny samochodowej/strach pomyśleć co zrobiłoby KGB z oficerami i ich rodzinami /
Sięgam do swoich notatek - Na legnickim lotnisku była eskadra lotnictwa dyspozycyjnego, 25 eskadra śmigłowców / lekkie/, 314 samodzielna eskadra śmigłowców, 688 Pułk śmigłowców transportowych /ciężkie Mi6/, batalion remontowo-naprawczy-pojazdy, - dwa razy w miesiącu w niedzielę były loty śmigłowców Mi6, jedno dudnienie od godz.9 rano do wieczora, skakali skoczkowie i przypominam sobie tragedię - zginęło 2 z nich, ciała wystawiono w Klubie Oficerskim na lotnisku, trumny podwójne, pełne honory wojskowe i ciała samolotem odleciały do ZSRR. O tej tragedii nie wspomniano w prasie radzieckiej /PGWAR/, a tym bardziej polskiej- wszystko owiane tajemnicą, były dezercje wśród żołnierzy, zabójstwa, wypadki drogowe.Poznałem wielu Oficerów,wśród nich byli i oszuści i kombinatorzy, ale wielu, naprawdę wielu było uczciwych z którymi do dziś utrzymuję kontakt, odwiedzają mnie, zapraszają mnie do siebie, byłem w Moskwie - Muzeum Armii Radzieckiej, Muzeum w Kubince - wspaniała ekspzycja, Odessie, Sewastopolu. Mój serdeczny przyjaciel mjr.Ch. / obecnie płk. na emeryturze, mieszka pod Moskwą - służył na legnickim lotnisku i był moim sąsiadem przez płot, pomógł mi, jak zobaczył moje pojazdy zabytkowe / przypomnę: Willys Jeep z 1942r., Dodge WC-51 z 43r.,i oczko w głowie - Amfibia Gaz-46 ,,Maw,,- Małyj awtomobilnyj wiezdechod,,w zdobyciu części do tego pojazdu - przypomnę, Amfibia bazuje na podzespołach samochodu GAZ, byłem z nim w garażach, gdzie był sprzęt na tzw.,,N,,- co tam nie było ... ale najbardziej wpadły mi w oko przyczepy do Gaza ,,nówki,,- tabliczka znamionowa CCCP-Izdelie-ESB nr.69-01305809, przyczepę tę kupiłem, jak opuszczali Legnicę za magnetowid, nówka stoi w garażu podczepiona pod Jeepa /orginalnej przyczepy nie mam/.Drugą taką przyczepę od rosjan ma rolnik z Bartoszowa-wieś za lotniskiem. W Legnicy był też Samodzielny Batalion pontonowo-mostowy,byłem tam z moim mjr.-sprzęt różnoraki,-Krazy z pontonami, mosty składane,kutry na przyczepach, ale co mnie najbardziej zainteresowało, to 3 Amfibie Baw-y na Zile, ale ich stan był nie najlepszy. Nie wiem co z nimi się stało.
Po 1989 r. po przemianach w Polsce, Rosjanie przeczuwali już swój powolny koniec, że będą musieli opuścić Polskę.
/naprawdę, oni mieli tu amerykę jak mówli, gdzie się podzieją w ZSRR/. Na początku lat 90-tych 688 Pułk śmigłowców Transportowych /Mi6/ przebazowano do NRD do miejscowości Nora /Nohra/ k. Erfurtu, gdzie pułk był do końca, do dnia wycofania z Niemiec. Odwiedzałem mojego kolegę dość często, lotnisko było poniemieckie, położone w dolinie, ale po drugiej stronie, wyżej widoczny był obóz zagłady - pierwsze wejścia na teren jednostki były przez płot, ale gdy kierowca służbowego UAZ-a dowódcy jednostki, ,,rozwalił,, skrzynię biegów to była afera, mój mjr.przedstawił mnie ,,drug iz Polszy,,- do rana skrzynia była gotowa, od tej chwili bez problemu przebywałem na terenie legnickiej jednostki w NRD. Byłem u kolegi swoją ,,Dodżką,, - jak zobaczyli mój pojazd to mówią ,,pachorz na naszewo Ziła,, - mówię im że to amerykański pojazd z II wojny - niedowierzali mi - kręcili tylko głową. Gdy wyjeżdżali z Niemiec, zostawili masę sprzętu /samochodów/ niesprawnych, sam przywiozłem 2 silniki ,,nówki Gaz-51, części od Gaza 66, oraz opony 900-16 do Dodge
Podsumowując pobyt Rosjan w Legnicy, dziś różne są opinie, za i przeciw osób pamiętających ich pobyt, ale jedno jest ważne - ostatni żołnierz opuścił Polskę /oficjalnie/ 23 września 1993r.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Kolegi 11021979
Piszesz, że jesteś miłośnikiem i pasjonatem historii
Jeśli jesteś zainteresowany zdjęciami legnickiego lotniska, gotowy jestem wysłać. Zdjęcia lotniska to: hangary, garaże, budynki żołnierskie, bunkry, stacja paliw poradziecka, tory kolejowe od stacji Nowa Wieś, pas startowy i inne. Zdjęcia z lat 2009-2012 /lato-Zima/
Dodam jeszcze że jestem w posiadaniu / prezent od mjr./kompletu umundurowania/ - przepiękny mundur galowy oficera lotnictwa z pagonami kapitana, płaszcz sukienny zimowy lotniczy, bielizna, buty wyjściowe, buty służbowe.
Jestem w posiadaniu większości instrukcji obsługi pojazdów samochodowych używanych w Jednostce na lotnisku w Legnicy.
Dodge52
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Dodge52 dziękuję za twoje wspomnienia. Takie relacje są moim zdaniem najcenniejsze bo nie przeinaczone przez różne opinie różnych historyków i pseudo historyków. Rosjanie byli różni tak jak rożni są ludzie i najczęściej pamięta się tych złych. Chętnie przejrzę zdjęcia, które posiadasz. Proponuję zamieścić je w galerii odkrywcy. Będą dostępne dla szerszego grona miłośników historii i militariów. Pzdr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe fotki z okresu wyjazdu jednostek PGWAR. Szkoda tylko, że mało lub ciężko znaleźć jest w internecie i innych źródłach zdjęć radzieckiej techniki bojowej podczas ćwiczeń. Jednym z ciekawszych fotek na wyżej podanym linku jest zamieszczona fotka z rozmów prowadzonych przez stronę Polską i Rosyjską na temat wycofania jednostek PGWAR. Na zdjęciu tym z lewej strony gen. Zdzisław Ostrowski pełnomocnik rządu ds. wycofania PGWAR, a z prawej gen. Wiktor Dubynin d-ca PGWAR jeden z najbardziej zagorzałych przeciwników wycofania PGWAR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeglądając rosyjska stronę PGWAR natknąłem się jednak i na takie zdjęcia. Widoczny T-80U. Niby nic szczególnego a jednak. Jednostki PGWAR posiadały je na swoim uzbrojeniu już od lat 80-tych. Na tamte czasy były to bardzo nowoczesne czołgi. Jako pierwsze na świecie wyposażone były w turbinę gazową. Na tej bazie powstała jednostka napędowa amerykańskiego Abramsa M1. Amerykanie przechwycili nielegalny transport kilku sztuk T-80. Podchwycili myśl zastosowania turbiny gazowej w projektowanym wówczas w wielkiej tajemnicy Abramsie. W Polskich jednostkach pancernych supertechniką stawał się wówczas T-72 a zasadniczym czołgiem na uzbrojeniu pozostawał T-55A i T-55AM. Do roku 1986 mieliśmy jeszcze pokaźną ilość leciwych T-34.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy ktoś dawał link, ale ciekawe filmy z Legnicy

Legnica Kwadrat dwie części:

http://www.youtube.com/watch?v=IConoH9K530

http://www.youtube.com/watch?v=o2y02qkmcf0&feature=related

Lotnisko:

http://www.youtube.com/watch?v=lvaOwOHlHT8&feature=related
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Poruszając kwestie systemu typu 9K72 Elbrus(Scud) ostatnio natknąłem się na ciekawą wypowiedź jednego z moich kolegów z baterii. Służąc w latach 90-tych w 6 Bkpanc w Stargardzie Szczecińskim był świadkiem kiedy to w jednostce Miedwie niszczono i rozbierano na części wycofywane zestawy rakiet i wyrzutni 9K72. Amerykanie bardzo obawiali się tych zestawów. jednym z warunków wstąpienia Polski do NATO był natychmiastowe pozbycie się wyrzutni rakiet operacyjno-taktycznych. Amerykanie jednak potajemnie kupili jeden cały kompletny system rakietowy 9K72 i nocą został on przetransportowany do portu w Szczecinie i wywieziony za ocean. Prawdopodobnie posłużył jako stanowisko badawcze dla późniejszych systemów przeciwrakietowych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...

Na ostatnim Zlocie Pojazdów Militarnych w Bornym Sulinowie zaprezentowana została 203 mm samobieżna armata 2S7 PION. 8 sztuk znajdowało się od 1985 roku na uzbrojeniu najpierw 5 Brygady Artylerii Armat z Głogowa a potem w 23 Śląskiej Brygadzie Artylerii w Bolesławcu w 2006 roku. M.in. dla tych armat w obiektach specjalnych wybudowano w 1986 roku schrono-magazyny typu granit do przechowywania amunicji specjalnej (jądrowej i chemicznej). Najbliższym od bornego był skład w Kolonii Brzeźnicy. Armaty znajdowały się na uzbrojeniu WP do 2006 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,
Z wojskowego albumu mego ojca /oficera SO KBW /, wrzucam do wątku o PGWAR dwa zdjęcia z 1959r. Zdjęcia zrobione zostały 1 maja 1959r. Na trybunie honorowej ustawionej na pl. Słowiańskim w Legnicy widzimy dwóch przedstawicieli PGWAR w randze generała, dowódcę SO KBW, dowódcę wojsk KBW w randze generała, przewodniczącego Miejskiej Rady Narodowej /MRN/, komendanta MO w Legnicy, oraz wyższych oficerów SO KBW.
Mimo zakazu kontaktów / a takie Rosjanie mieli /z Polakami, mieszkaliśmy obok siebie - przez płot, spotykaliśmy się, dzieci bawiły się razem, chodziliśmy razem do Domu Oficera, bywaliśmy na lotnisku, był piękny poniemiecki budynek - Klub Oficerski na lotnisku, sala kinowa, sala bilardowa i inne, były co niedzielę poranki filmowe i filmy wojenne / niezapomniany film ,,Mały bohater - Małyj gieroj,, wyświetlany dla młodych / jak ja / co drugą niedzielę, bilet za symboliczną złotówkę.
Ale były spotkania, wspólne kiełbaski, wspaniała suszona ryba do piwa / ,,Taranka,,/ i jeszcze coś ...
Tradycyjnie pochód 1 majowy po przemówieniach ,,naszych,, i Rosjan, pochód otwierała orkiestra Garnizonu Legnica /SO KBW / pod dowództwem mjr. Kowalskiego, st.sierżanta Węgorzewskiego i sierżanta Kotowicza. Przed trybuną przechodziły załogi licznych zakładów pracy, Huty Miedzi i młodzież szkolna. Natomiast Rosjanie 1 Maja spędzali w swoich jednostkach, które niestety dla wielu Polaków były zamknięte.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam raz jeszcze,
W dniu 16.08.2011r. kolega ,,11021979,, w wątku o PGWAR na zdjęciach przedstawił wygląd Domu Oficera w Bornym.
Szanowny kolego, nie lepiej jest na lotnisku w Legnicy - też Dom Oficera, który opisałem wyżej / piękne kino itd./
Budynek zakupił ,,budowlaniec,, i co ? Budynek legł w gruzach i od kilku lat cisza. Co się stało z jego wyposażeniem, dębową stolarką, pięknie zdobionymi drzwiami wejściowymi - nie wiadomo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie