Jump to content

Museo Storico dell' Aeronautica Militare Italiana - odsłona druga


Recommended Posts

Aermacchi MB.326 1957 r. Włoski sukces eksportowy, sprzedawany do ponad 15 krajów. Produkowany także na licencji w Australii, Brazylii i RPA. W roku pierwszego oblotu, samolot ustanowił 9 światowych rekordów w swojej kategorii. Maszyny te były ekploatowane przez włoskie siły powietrzne aż do drugiej połowy lat 90-tych minionego stulecia.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

W ekspozycji muzeum znajdują się także 3 śmigłowce:
* od lewej - Agusta Bell AB.47 G2 z 1954 r. Włosi produkowali je na licencji w zakładach Agusta. Śmigłowce brały udział m.in. w akcji przeciw malarii na Sardynii. Były eksploatowane aż do pierwszej połowy lat 90-tych minionego wieku.
* od prawej - Agusta Bell AB.47 J , także z 1954 r. We Włoszech nazywany popularnie Jotą. Ta wersja wywodzi się z AB.47 G2, z tym, że powiększono kabinę i teraz oprócz pilota w maszynie mogło zasiąść jeszcze 3 pasażerów.

Link to comment
Share on other sites

Agusta Bell AB.204-B z 1961 r. Śmigłowiec wywodzi się z amerykańskiego modelu Bell UH-1. Agusta zbudowała na licencji 250 egzemplarzy. Śmigłowiec zabierał na pokład do 11 pasażerów. Włosi wykonali także wersję AB.204AS do zwalczania łodzi podwodnych oraz wersję VIP, używaną przez prezydenta kraju oraz papieża.

Link to comment
Share on other sites

Republic F-84F Thunderstreak" z 1947 r. Niestety, ta część hangaru była bardzo kiepsko oświetlona.
__________________________________________________________

Canadair Sabre MK 4 (F-86E)



Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Trooper85 22:04 13-04-2011

Link to comment
Share on other sites

Z historią tego działka wiąże się wątek polski. Dane zaczerpnąłem z Wikipedii.

Polsten – działko przeciwlotnicze produkcji brytyjskiej, zaprojektowane przez polskich inżynierów na podstawie szwajcarskiego działka Oerlikon 20 mm. W porównaniu z Oerlikonem składającym się z 250 części, Polsten składał się z zaledwie 119 części, co jednak nie miało żadnego negatywnego wpływu na skuteczność czy niezawodność tej broni. Uproszczenie konstrukcji działka wpłynęło także na znaczne obniżenie jego kosztów produkcji. O ile produkcja jednego działka Oerlikon kosztowała około £350, to wersja polska kosztowała pomiędzy £60 a £70. Jedyną znaczącą różnicą pomiędzy Oerlikonem a Polstenem był obsługiwany przez nie magazynek – Oerlikon używał nielubionego i niewygodnego 60-nabojowy magazynka bębnowego, a Polsten mógł używać zarówno jego jak i wygodniejszy, lżejszy i tańszy w produkcji 30-nabojowy magazynek pudełkowy.

Produkcję tej broni rozpoczęto w 1944. Nie wyparła ona z użycia Oerlikona (nie było potrzeby wycofywania równie dobrej, już wyprodukowanej i używanej broni) i obydwa te działka były używane równolegle. Zewnętrznie Polsten był na tyle podobny do Oerlikona, że mógł być używany w tych samych zastosowaniach, w tych samych łożach czy mocowaniach co działko szwajcarskie. Używany był w roli działka przeciwlotniczego i pomocniczego uzbrojenia czołgów. W armii brytyjskiej służył jeszcze w latach 50. Pomimo że broń ta nie jest już produkowana od dłuższego czasu, jest jeszcze używana w wielu krajach trzeciego świata.

Pochodzenie nazwy "Polsten nie jest do końca jasne, niektóre źródła podają, że pochodzi ona od słów Pol i Sten, ale działko to nie było ani zaprojektowane, ani produkowane w zakładach Stena. Bardziej prawdopodobne wydaje się, że nazwa pochodzi od słów Polska, być może Tchechoslovakia (magazynek był zaprojektowany przez czeskiego inżyniera) i Enfield, i wzoruje się na nazwach takich jak Bren (Brno + Enfield) czy Sten (Shephard, Turpin + Enfield). Spotyka się także wytłumaczenie, że "sten w nazwie działa ma oznaczać, iż działko to, podobnie jak pistolet maszynowy o tej nazwie, było bardzo proste w budowie i tanie w produkcji."

Link to comment
Share on other sites

Hangar Skema kryje w sobie jeszcze niespodziankę, której nie było podczas mojej poprzedniej wizyty w muzeum. Od tamtego czasu uporządkowano i udostępniono oba poziomy samego hangaru, ale także dobudowano do niego niewielki namiot, w którym udało się pomieścić jeszcze kilka samolotów.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information