Skocz do zawartości

Sterowce na wojnie


balans

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 135
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Dzięki za ciekawe linki i zdjęcia. Odnośnie tych trzech ostatnich zdjęć, to informacje są sprzeczne [a ja nie mam najnowszych opracowań na temat sterowców].

Bo te zdjęcia raz są opisywane jako zestrzelony 30 stycznia 1916 roku niemiecki sterowiec LZ-79 typ LZ.49 [a w zasadzie nie yp", ale oznaczenie fabryczne, bo sterowce dzieliły się na klasy"]. Sterowiec miał zostać uszkodzony podczas nalotu na Paryż [wcześniej bombardował Brześć i Kowel] i lądować przymusowo w okolicach Ath w Belgi. A w inne źródła podają właśnie rok 1917 i okolice Bourbonne-les-Bains. Dodatkowo można trafić na informację, że typ LZ.49 to LZ-96, co jest pomyłką.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już wiem. Na zdjęciach jest sterowiec cesarskiej marynarki L-49 [typ LZ-96], który lądował przymusowo 13 czerwca 1917 roku w okolicach Bourbonne-les-Bains, gdy wracał z nalotu na Anglię. Po prostu, niektóre źródła mylą oznaczenia sterowców armii [LZ] z oznaczeniami sterowców marynarki [L], a to były zupełnie inne sterowce. Dodatkowego zamieszania wprowadza jeszcze oznaczanie fabryczne w zakładach Zeppelina [ja też je zamieniłem w poprzednim poście].
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż jeszcze można dodać do opisu tych zdjęć? No może to, że nowoczesna konstrukcja sterowca L-49 [oczywiście jak na tamte czasy], który praktycznie nieuszkodzony wpadł w ręce aliantów, została wykorzystana przy konstruowaniu amerykańskiego sterowca ZR-1, znanego jako USS Shenandoah [na zdjęciu].

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie się żegnam z Forum Odkrywcy po kilkuletniej tu obecności. Ale nie chciałem tak bez pożegnania pozostawić mojego autorskiego wątku o sterowcach. Założyłem go zresztą po to aby zainteresować tym, w dużym stopniu zapomnianym okresem w dziejach lotnictwa, młodych ludzi a nie dla speców od różnych letadel, których wiedza w tym dziale naprawdę imponuje nawet mnie - a ja się uważam za kogoś, kto nie jest laikiem w tej materii...

Miałem w planie napisać coś więcej na temat tego USS Shenandoah, bo jego historia była również bardzo dramatyczna i jeszcze o innych sterowcach i ich losach, ale mówi się trudno...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Na zakończenie wybrałem reprodukcję obrazu autorstwa [jeżeli się dobrze doczytałem] Keitha Ferrisa, przedstawiający start Sopwitha Camela 2F1 N6812 z ajmniejszego lotniskowca świata" [ten samolot zachował się zresztą do dnia dzisiejszego w Imperial War Museum].

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do kompletu jeszcze zdjęcie sterowca L53 [typ LZ100]. Jeżeli kogoś to zainteresuje, to polecam wujka googla lub książki w tym temacie.

P.S.
Jeżeli przez te kilka lat mojej obecności tu na forum kogoś uraziłem - to PRZEPRASZAM!

balans

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie