crolick Napisano 4 Luty 2006 Napisano 4 Luty 2006 Czołem Wachmistrzu,to ciekawe co napisałeś w swym ostatnim poście. W związku z tym trzy pytania:(1) Po co namalowano swastykę przed wybuchem wojny?! Przecież w ten sposób szpieg niemiecki [bo to chyba on był autorem grafiti?!] dekonspiorwał się, albo w najlepszym razie narażał na duze ryzyko!(2) Czy w składzie Załogi W-tte znajdowały się osoby pochodzenia żydowskiego?! Po co 'posprzątano z Żydów W-tte'?! Czyżby podejrzewano ich o sprzyjanie Niemcom?!(3) Nawiązując do kwestii książki. Czy znajdą się w niej jakieś 'morskie' wątki?!Serdecznie pozdrawiam
wachmistrz Napisano 8 Luty 2006 Napisano 8 Luty 2006 Czołem! Crolick, nie czuję się na siłach, by odpowiedzieć na dwa pierwsze pytania w jednym poście. Myślę, że znajdziesz na to odpowiedż w książce. Dlatego proszę o cierpliwość. Co rozumiesz przez morskie wątki"? No bo obecność siłą rzeczy na stronach ksiązki SX, ostrzał z morza, plan ataku ORP Orzeł" na SX, plan zatopienia s/s Toruń" u wejścia do portu gdańskiego to chyba są jakieś morskie wątki? :) No chyba, że dodać jeszcze zatopienie motorówki Bajka" w Basenie Amunicyjnym (i przy okazji trapiące mnie pytanie: leży tam ona jeszcze na dnie, czy ją może wyłowiono przy okazji naprawy i pogłebiania Basenu po wojnie??). To by było znalezisko! A jaki eksponat, ech...
crolick Napisano 8 Luty 2006 Napisano 8 Luty 2006 Dzięki Wachmistrzu za szybką odpowiedz.Oczywiście jeden egzemplarz książki trzymaj dla mnie - z pewnością zakupię! :)(1) Dobrze, to odp na pytanie: Czy w składzie Załogi W-tte znajdowały się osoby pochodzenia żydowskiego?! Jeśli tak to ile ich było. Nie musisz się rozpisywać ;)(2) Kwestia Bajki - szalenie ciekawa!!(3) Jeśli informacje na temat ataku Orła na S-H czerpiesz z literatury marynistycznej - no to lepiej nic nie pisz, bo raczej prawdy tam nie piszą...PozdrawiamPS. Czy przypadkiem może masz już do sprzedarzy egzemplarz 'Zanim poddał się Hel'?!
KZ Napisano 9 Luty 2006 Napisano 9 Luty 2006 Obserwujący przez peryskop bombardowania Gdyni okręt dostrzegły niemieckie bombowce, „Orzeł” zdołał jednak w porę się zanurzyć i eksplozje nie wyrządziły mu żadnej szkody. Jednym z zadań polskiej załogi było polowanie na pancernik „Schleswig-Holstein”. Niemiecki kolos nie opuszczał jednak kanału portowego w Gdańsku."To fragment tekstu o Orle" w najnowszym Ozonie". Na necie dostępny na razie tylko fragment.http://www.ozon.pl/tygodnikozon_2_15_1178_2006_6_1.htmlDalej jest m.in. o powiazaniach Kłoczkowskiego z niemieckim i sowieckim wywiadem.
crolick Napisano 10 Luty 2006 Napisano 10 Luty 2006 Uhh kolego KZ. Zachęcony twym postem, kupiłem ten OZON i niestety straciłem bezpowrotnie 4,5 zł. Ten artykuł ma tyle wspólnego z prawdą co historia W-tte za czasów komuny...Pozdrawiam
KZ Napisano 10 Luty 2006 Napisano 10 Luty 2006 crolick - dałem link, mogłeś się zorientować, jak to jest pisane. A historia Westerplatte przerabiana i manipulowana za komuny to ciekawy temat. Pozdr.KZ
hen.zing Napisano 13 Luty 2006 Napisano 13 Luty 2006 Witam.Do „Szperacza”Gdy zobaczyłem zdjęcie „bunkra”, moje pierwsze skojarzenie było takie że jest to prozaiczny śmietnik lub kompostownik (jednak nie kwestionuję historycznego pochodzenia tej konstrukcji). Znajduje się on w miejscu gdzie w latach 70-tych były baraczki zajmowane przez f-mę „Zieleń Miejska”. Stąd wynika moje silne skojarzenie przeznaczenia owego „bunkra”. Firma opiekowała się „ogrodem Westerplatte” . Pracowała w niej moja starsza siostra. W owych starych czasach kilkakrotnie ją odwiedzałem i stąd posiadam książkę o Westerplatte z autentycznym autografem mat. Bartoszaka i Rygielskiego. Do Wachmistrza.Urna z prochami(!?) maj. Sucharskiego znajduje się w kościele parafialnym pod wezwaniem św. Jadwigi Śląskiej w Nowym Porcie k. wejścia po prawej stronie. W/w kościele jest też epitafium z napisem (cytuję z pamięci fragment ) „Majorowi „Sucharskiemu bohaterskiemu obrońcy Westerplatte i wiernemu synowi kościoła” Epitafium przedstawia płaskorzeźbę w formie medalionu skomponowaną ze stylizowaną rękojeścią legendarnej szabli kpt. Dąbrowskiego. Były Proboszcz jest kapelanem OSG w Nowym PorciePozdrawiam Hen.Zing
szperacz Napisano 13 Luty 2006 Napisano 13 Luty 2006 Do kolegów: Wachmistrza, Crolicka i Hen.Zing-a1/ w nawiązaniu do postu Wachmistrza z 03.02.2005 r. podaję, iż zdjęcie świeżej mogiły polskiego żołnierza z Westerplatte pochodzi ze zbiorów „opiekunki” Westerplatczyków, niejakiej Stanisławy G. (efekt lat opieki, służbowej również...), zamieszczone zostało w albumie „Wojna zaczęła się na Westerplatte”, wydanie II, z 1989r., fotka nr 183, 2/ nachodzi mnie refleksja co do pojawienia się „sprawy żydowskiej” na terenie WST – trudno byłoby wcześniej przypuszczać, iż takie tematy kiedykolwiek mogłyby dotyczyć Westerplatte – samo życie... 3/ sprawa „bunkra - zsypu” - z tego co ja pamiętam z lat siedemdziesiątych i z czasów obecnych, to baraki zajmowane przez „Zieleń” (nie pamiętam czy obecnie jest to ta sama firma), stały i stoją tam do dzisiaj, i mają się całkiem dobrze (ale nie mam na myśli ich stanu, bo ten teren trochę wygląda jak wysypisko...) – są „zamaskowane” krzakami, w których stoi omawiany bunkier... pozdrawiam szperacz
hen.zing Napisano 14 Luty 2006 Napisano 14 Luty 2006 Witam !Chciałbym wypowiedzieć się w sprawie relacji dotyczącej żołnierzy narodowości Żydowskiej znajdujących się w jakoby składzie załogi Westerplatte. Gdyby istotnie fakt „posprzątania” przytoczony we wspomnianej relacji miał miejsce, byłaby to czarna plama na honorze polskiej załogi Westerplatte. Osobiście uważam to zdarzenie za niezwykle mało prawdopodobne. We wszystkich publikacjach dotyczących powstania WST podkreśla się fakt bardzo starannego doboru żołnierzy do służby na Westerplatte. Dobór obejmował ludzi pewnych politycznie, reprezentujących wysokie morale, inteligentnych, piśmiennych (!) i narodowości polskiej. Jak wiadomo nie uniknięto przy tym pomyłek przynajmniej jeżeli chodzi o morale (nie mylić z moralnością). Nasunęła mi się w tej chwili pewna myśl że wspomnianej staranności mogło zabraknąć przy ostatnich uzupełnieniach załogi. Choć przekrój narodowościowy załogi moim zdaniem nie budzi wątpliwości.Wachmistrzu. To smutne że część poległych żołnierzy mogła zginąć od polskich kul. Ale podkreślam: „Prawda nas wyzwoli”Nie mogę się powstrzymać pewnej dygresji. Współczesna Polska to kraj w którym Żydem zostaje nielubiany sąsiad albo właściciel sklepu na rogu albo co sensowniejszy polityk stojący nieco w lewo od ściany. Czy w Polsce z przed 1939 r. było podobnie? Nie wiem jestem za młody.
Hoffmander Napisano 17 Luty 2006 Napisano 17 Luty 2006 Ten bunkierek z trzema otworami strzelniczymi to chyba jednak nie Westreplatte. Zdjęcie ostatnie (w prawym dolnym rogu)też raczej nie.
szperacz Napisano 17 Luty 2006 Napisano 17 Luty 2006 Ponownie temat związany z „kolejami” i ceglanym murem na WST,W 1989 roku spacerując po terenie Westerplatte (w okolicy pomiędzy placówką Wał a stacją kolejową) natknąłem się na zagrzebane w ziemi betonowe zakończenie jednego ze słupków bramy kolejowej WST (?) – znak zapytania postawiłem dlatego, iż dotychczas nigdzie nie dotarłem do zdjęć bramy kolejowej na Westerplatte, domyślam się że najprawdopodobniej była zbudowana podobnie do bramy samochodowej na WST. Na fotce obok brama wjazdowa na Westerplatte z zaznaczeniem strzałką fragmentu zakończenia słupka bramy o którym mowa... cdn
szperacz Napisano 17 Luty 2006 Napisano 17 Luty 2006 W lecie roku ubiegłego sprawdziłem ponownie to miejsce – „betonowy grzybek” nadal tam leży. Przeglądając strony Vortalu Historycznego Westerplatte można dowiedzieć się, iż jednym z pomysłów Stowarzyszenia (dot. zmian w planie zagospodarowania przestrzennego półwyspu Westerplatte) jest „odbudowa fragmentu muru z czerwonej cegły oraz bramy kolejowej w okolicach stacji kolejowej Westerplatte”. W związku z tym myślę że fajnie by było, gdyby do odbudowy bramy użyć oryginalnego fragmentu bramy (skoro po samym murze pozostały zbudowane z niego baraki w obozie Stuthoff). Być może że „betonowy grzybek” o którym mowa pochodzi z bramy samochodowej a przy rozbiórce muru lub już po wojnie został przemieszczony na przedpole „Wału”. W razie potrzeby służę pomocą we wskazaniu miejsca położenia omawianego fragmentu (na fotce obok wykonanej w 2005r. zaznaczyłem miejsce położenia przedmiotu oraz inny, bliżej nie zidentyfikowany fragment – pozostałość wysadzonej stacji kolejowej?). pozdrawiam szperacz
Hoffmander Napisano 20 Luty 2006 Napisano 20 Luty 2006 Małe 2 pytanka. Czy w tle zdjęcia z Wartownikiem, u wylotu drogi widać schron amunicyjny? Z jakiej jednostki pochodzi wartownik?
szperacz Napisano 20 Luty 2006 Napisano 20 Luty 2006 Witam, do kolegi Hoffmandera: 1/ Z uwagi na to, iż wyżej zamieszczone zdjęcie przedstawia bramę wjazdową samochodową na WST, która była blisko kanału portowego, u wylotu drogi nie widać schronów amunicyjnych, które były rozmieszczone bliżej morza (po prawej stronie Składnicy stojąc tyłem do stacji kolejowej Westerplatte a przodem do placówek „Prom” i „Wał” (na omawianym zdjęciu tło za bramą jest słabo widoczne – trzeba by spojrzeć na mapę WST i zidentyfikować co tam może być). Ciekawostka – na ziemi za wartownikiem z prawej strony oparty o słupek bramy stoi dzwonek elektryczny od bramy (a przynajmniej tak to wygląda...), 2/ Z jakiej jednostki pochodzi wartownik – wygląda to na jakąś formację policyjną z Wolnego Miasta... pozdrawiam szperacz
kolekcj Napisano 20 Luty 2006 Napisano 20 Luty 2006 Szperacz, jaką masz wogóle pewność że te dwa bloki, które zaznaczyłeś na zdjęciu są przedwojenne? Przecież na Wtte od wojny działo się tyle, że to może być cokolwiek. Choćby gruz z budowy pomnika.
Gebhardt Napisano 20 Luty 2006 Napisano 20 Luty 2006 Ekspertem na pewno nie jestem :) ale pare takich bram stawialem. Na moj gust te podstawy za male nawet na slupy bramy samochodowej a kolejowa chyba byla wieksza (a co najmniej chyba wyzsza) co by wymagalo tym bardziej solidnych fundamentow. No i podmurowanie byloby polaczone z podmurowaniem samego muru (chociaz moze sie myle - czy mur siegal bramy kolejowej?).
Hoffmander Napisano 21 Luty 2006 Napisano 21 Luty 2006 Do Szperacza. Chyba masz rację, to raczej nie jest schron amunicyjny, chociaż początkowo myślałem o schronie znajdującym się przy wartowni nr 2. W sumie znajdującym się przy kanale portowym. Na zdjęciu widać charakterystyczny łuk, przypominający wejście do schronu.Jeszcze jedna sprawa. Na tablicy nad bramą wjazdową widnieje napis, jak mniemam: Wojskowa Składnica Tranzytowa na Westerplatte. W literaturze funkcjonuje równiez nazwa Wojskowe Składy Tranzytowe na Westerplatte. O ile równiez pamiętam istnieje zdjęcie z lat dwudziestych z wartownikiem (w rogatywce i z bagnetem)przy bramie kolejowej, na której uwidocznione jest tablica z napisem, chyba w tej mojej drugiej wersji, a historycznie być moze pierwszej. Jak to było z ta nazwą? A może mi się poprostu pomyliło.
szperacz Napisano 21 Luty 2006 Napisano 21 Luty 2006 Do kolegów Kolekcjonera i Gebhardta: Oczywiście, nie mam 100 % pewności iż jest to oryginalny fragment bramy kolejowej. Ale argumentami za są:1/ charakterystyczny kształt betonowego zakończenia słupka, które przetrwało w całości i wygląda tak jak na zdjęciach archiwalnych bramy wjazdowej (podnosiłem i odwracałem ten ciężki „betonowy grzybek” – wymiary są zbliżone do tych z archiwalnych zdjęć, wygląd – ten sam – podstawa w kształcie kwadratu, na górze lekko wzniesiony betonowy daszek),2/ na spodzie „betonowego grzybka” są pozostałości czerwonych cegieł (z jakich zbudowany był sam mur).Mur rozpoczynał się za Placówką Przytań, ciągnął się wzdłuż kanału portowego, dobiegał do głównej bramy samochodowej w okolicy wartowni Schupo i placówki „Prom”, na wysokości warsztatów Rady Portów i Dróg Wodnych skręcał w lewo (w stronę Bałtyku), dobiegał do bramy kolejowej i następnie kończył się przy plaży od strony morza (mała dygresja - ostatni z odcinków serialu TVP powstałego w końcu lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku o detektywie Bednarskim (w roli głównej Stefan Friedmann) działającym w Wolnym Mieście w Gdańsku kończy się 01.09.1939 r. właśnie przy bramie kolejowej na Westerplatte – nie wiem, na ile jej wygląd odtworzony na filmie był zbliżony do oryginału).Co do drugiego fragmentu gruzu to tylko moje przypuszczenie – w okolicy widać jeszcze kilka mniejszych fragmentów gruzu, mogą one pochodzić ze zniszczonej stacji kolejowej lub schronu przy placówce „Wał”, możliwe też, iż są to gruzy późniejsze, choćby takie jakich użyto do umocnień brzegu nad morzem... pozdrawiam szperacz
Gebhardt Napisano 21 Luty 2006 Napisano 21 Luty 2006 Hmmm - moje obiekcje byly zasugerowane iluzja rozmiaru co nie latwo ze zdjecia wywnioskowac. Skoro z wymiarow jest OK (a latwo to wymierzyc z ilosci cegiel na zdjeciu) to nie widze czemu nie. Tyle ze trzeba miec na uwadze ze tego rodzaju grzybki byly robione masowo (i takze uzywane na ukoronowanie 'zeber' w murze [jak takie cos sie nazywa po polsku?] tylko ze nie moge sobie myslowo uwzrocznic czy mur Westerplatte mial takie zebra czy nie - trzeba znowu zajrzec do kolekcji). Dzieki za lekcje o murze, tak myslalem ale nagle zabraklo pewnosci. Wogole to podkresliles ciekawa rzecz - bardzo malo jest zdjec z kierunku Mewiego Szanca, a bramy kolejowej to nie widzialem ani raz. Dla mnie o tyle wazne ze z oczywistych powodow brama kolejowa bedzie jednym z glownych elementow naszej miniaturowej rekonstrukcji walk o Westerplatte a tu zero materialow :(. Wiec jezeli ktos cos ma to dawajcie :)))))
szperacz Napisano 21 Luty 2006 Napisano 21 Luty 2006 Do Hoffmandera:1/ Sprawa napisu nad główną bramą wjazdową - słuszna uwaga: na zdjęciu o którym wspominasz (zamieściłem je obok, fotka z początku lat trzydziestych ubiegłego wieku) jest rzeczywiście inny napis (Wojskowe Składy Tranzytowe na Westerplatte) niż na fotce wykonanej po zakończeniu walk w 1939 r. (Wojskowa Składnica Tranzytowa na Westerplatte). Nie mam informacji, kiedy nastąpiła zmiana nazwy i jaki był tego powód. Bramę nieco zmodyfikowano (patrz zdjęcie bramy z postu z dnia 17.02.2006 r.) dodając na górze drewnianą konstrukcję na której zamieszczono nową tablicę z napisem (starą, dużą tablicę zdemontowano ze słupka), ale przypatrując się ceglanemu słupkowi bramy z prawej strony (proszę porównywać oba zdjęcia) można dostrzec 4 otwory po mocowaniu starej tablicy (2 otwory na górze słupka w pierwszym, górnym rzędzie cegieł oraz 2 podobne otwory w dolnym rzędzie cegieł przy desce od dzwonka opartej o słupek – przy górnej krawędzi deski), 2/ sprawa widoku w tle głównej bramy wjazdowej (ponownie zdjęcie z postu z dnia 17.02.2006 r.) – rzeczywiście w tle może być fragment starego fortu który znajdował się przed Wartownią nr 2, droga samochodowa która prowadziła od bramy głównej (tuż za bramą) rozchodziła się w dwie strony: - jedna, równolegle do kanału portowego prosto w kierunku starego fortu (tego na którego szczycie Niemcy po zakończeniu walk zawiesili dużą flagę) i Wartowni nr 2, - oraz na prawo, w kierunku Wartowni nr 1 i starych koszar (rozejście drogi na prawo widać na omawianej fotce z postu z 17.02.2006). pozdrawiam szperacz
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.