s_boj Napisano 21 Lipiec 2010 Autor Share Napisano 21 Lipiec 2010 Samolot wyprodukowany w liczbie ponad 7 tysięcy sztuk, po wojnie zostało ich w polskim lotnictwie 36. Nie wiem i się szczerze nie mogę nadziwić, że obecnie żaden nie uchował się w naszych zbiorach muzealnych, choć przecież maszyny te były jak najbardziej poprawne politycznie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nadwojciech Napisano 21 Lipiec 2010 Share Napisano 21 Lipiec 2010 Mam instrukcje obsługi" UT-2 wydaną w 1946r.Same maszyny pewnie szybko się wykruszyły. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwd Napisano 22 Lipiec 2010 Share Napisano 22 Lipiec 2010 Samolot UT-2 był konstrukcji drewnianej. Kadłub drewniany, w przedniej części kryty był blachą, dalej góra kryta była sklejką, a reszta płótnem. Dźwigary drewniane, skrzydła kryte sklejką. A więc materiały podobne do budowy Po-2. Mała szansa na przetrwanie, szczególnie na powietrzu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Trooper85 Napisano 22 Lipiec 2010 Share Napisano 22 Lipiec 2010 Wcale mnie nie dziwi brak takiego samolotu w krajowych muzeach. Z resztą na świecie to się może ze 3 sztuki ostały.Czasy były takie, że wszystkiego brakowało. W lotnictwie wojskowym samoloty były eksploatowane do zajechania", maszyny niezdatne do lotu kanibalizowano dla utrzymania sprawności pozostałych samolotów. To co doczekało się w wojsku następców trafiło do aeroklubów, a tam znów ta sama historia.Z reszta ile innych samolotów równie poprawnych politycznie" w tym czasie, a o dużo wytrzymalszej konstrukcji przepadło na złomowiskach. Zostały dwie sztuki Jak-ów-9, tyle samo Tu-2, po jednym Ił-2 i Pe-2. Zabrakło wtedy kogoś kto by się tymi maszynami zainteresował. A prywatnych kolekcjonerów nie było (a nawet jeśli jacyś byli to na wyrwanie czegokolwiek od wojska nie mieli najmniejszych szans). O muzeum lotnictwa nikt jeszcze nie myślał. UTB, SB, Jaki... poszły na złomA jak jeszcze do tego wszystkiego doliczyć to co się stało z paroma setkami drewnianych szybowców... szkoda gadać Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 22 Lipiec 2010 Autor Share Napisano 22 Lipiec 2010 Nie do końca się z tym zgodzę. UT-2 były maszynami szkolno treningowymi. Jako takie - w przeciwieństwie do samolotów myśliwskich, czy bombowych, były przejmowane przez aerokluby. W aeroklubach właśnie przetrwało wiele samolotów, które dzisiaj wchodzą w skład ekspozycji MLP. Były to nadal maszyny użytkowe służące celom niewiele odbiegającym od założeń produkcyjnych. W aeroklubach właśnie przetrwało np. kilka szkolno-treningowych samolotów amerykańskich z okresu II wojny światowej. UT-2 zachowało się w Polsce do końca wojny 36 sztuk, a więc na tyle sporo, że mimo wszystko dziwi fakt, iż nawet jeden się przetrwał w zbiorach muzealnych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nadwojciech Napisano 22 Lipiec 2010 Share Napisano 22 Lipiec 2010 Ale czy któryś z UT-2 był przekazany do jakiegoś Aeroklubu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Trooper85 Napisano 22 Lipiec 2010 Share Napisano 22 Lipiec 2010 No właśnie jedyne źródło jakie mam pod ręka (czyli TBiU nr.107) twierdzi, że żadnego UT-2/2M nie przekazano do lotnictwa cywilnegoW aeroklubach właśnie przetrwało np. kilka szkolno-treningowych samolotów amerykańskich z okresu II wojny światowej"Zapewne masz na myśli Piper'y pozyskane z amerykańskiego demobilu. Otóż w ich przypadku było wręcz odwrotnie. Te które się ostały, zachowały się tylko dzięki prywatnej inicjatywie kilku osób. Reszta na mocy odgórnego zarządzenia poszła na złomZobacz też na przykład Junaków 2 i 3. tych do aeroklubów trafiło naprawdę dużo (Junak 2 - 71 sztuk, Junak 3 - 93 sztuki). I co się zachowało do naszych czasów? Jedna sztuka Junaka 2 (Kraków) i trzy Junaki 3 (Kraków, przekrój w Warszawie i zgnilizna w Dęblinie)P.S. Ma ktoś zdjecia Junaka 2 z Krakowa? Bo jakoś z wizyty w MLP go nie pamiętam, a zdjęć nigdzie na necie nie mogę trafić :( Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 22 Lipiec 2010 Autor Share Napisano 22 Lipiec 2010 w Krakowie jest ponoć Junak 1,2 i 3. Nie badzo mam czas po olei wnikać, ale nawet w poniższym, mocno niekompletnym spisie figuruje kilkanaście maszyn pozyskanych z aeroklubów.http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory.php?w=p&zb=samoloty Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Trooper85 Napisano 22 Lipiec 2010 Share Napisano 22 Lipiec 2010 No i te kilka czy kilkanaście maszyn po prostu miało szczęście. Co ciekawe szczęście to miały przede wszystkim samoloty nietypowe (pomijając Jaka-12 L-4 czy Z-26), występujące jako pojedyncze egzemplarze. A popularesy" złomowano bez większych oporów, aż nagle się zorientowano, że nie zostało praktycznie nic :(w Krakowie jest ponoć Junak 1,2 i 3. "No właśnie, ponoć (tak twierdzą na Wikipedii). Tyle, że w jakichkolwiek krążących po sieci wykazach wymieniany jest tylko Junak 3 i tylko jego fotki są dostępne. 1 i 2 zapewne są schowane gdzieś w magazynie czy na zapleczu i czekają na lepsze czasy. Może by trzeba zasięgnąć wiedzy u źródła Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwd Napisano 23 Lipiec 2010 Share Napisano 23 Lipiec 2010 No i te kilka czy kilkanaście maszyn po prostu miało szczęście". A zastanawialiście się dlaczego? Po prostu, w wielu przypadach, pochodziły one z Aeroklubu Krakowskiego. M.in. latający obecnie, w nieprawidłowym zresztą malowaniu wojskowym, Jak-18. Dlaczego nieprawidłowym? Bo jest to egzemplarz wyprodukowany na Węgrzech, a te samoloty latały tylko w aeroklubach. No i Jaki-18 nie latały z obecnie obowiązującą szachownicą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nadwojciech Napisano 25 Lipiec 2010 Share Napisano 25 Lipiec 2010 O,coś takiego w temacie wygrzebałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nadwojciech Napisano 25 Lipiec 2010 Share Napisano 25 Lipiec 2010 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nadwojciech Napisano 25 Lipiec 2010 Share Napisano 25 Lipiec 2010 . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.