Skocz do zawartości

Pzl Łoś w Rosji?


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 58
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
Witam.
Czy dzisiaj u nas w Polsce są chciaż jekieś większe kawałki Łosi? Wiecie gdzie je można zobaczyć?
pozdrawiam
Napisano
...(podobno jeden taki był i służył do lat 50-tych do holownia celów) to został najzwyczajniej w świecie zezłomowany...
Rozmawiałem parę lat temu z pilotem wycieczek do Rumunii (który tam spędził wojnę) i twierdził, że mocno zdekompletowany Łoś leżał jeszcze na początku lat siedemdziesiątych koło hangaru na jednym z rumuńskich lotnisk (chyba w Ploesti, ale nie jestem tego pewien). Próbował tym wrakiem zainteresować naszego attache wojskowego, ale to nie był wówczas nośny temat.
Napisano
Powód? A kto ich tam zrozumie! Oni bardzo nie lubią przyznawać sie do niechlubnych kart swojej historii. Więc chocby z tego powodu nie przyznają się że mają. Druga sprawa że sami o tym mogą nie wiedziec, dokumentacja zagineła , a bidny łosiu rdzewieje gdzieś w zapomnianym hangarze :(
Napisano
ciekawe to o Politechnice w Kijowie czy jeszcze jest.
chciałbym zobaczyć w całości Łosia nawet jak jest na Ukrainie a może w mistrzostwa się pojedzie
Napisano
No części to w Rosji raczej bym nie szukał, bo jeśli tam był Łoś to tylko cały w celach naukowych,i jak szedł na złom to też w całości. W Rumuni w czasie wojny latały i Łosie i Karasie jako część sił powietrznych, i jako krajowi sojuszniczemu Niemcy dostarczyli pewno wszelkie znalezione w Polsce elementy tych samolotów jako części zamienne. Tam tez w Rumuńskich ostępach w 45 roku rozbijały się w walce z Ruskimi i zapomniał bym o Rosji a tylko zwrócił oczy w stronę przedwojennych sojuszników.
Należało by śledzić rumuńskie środowisko poszukiwaczy militariów, jeśli takie istnieje.
Napisano
Cronos, nie do końca, po próbach w locie, w dniu 5 stycznia 1940r samolot został przekazany do wytwówrni Awiazawod nr 156 w Moskwie. Maszyna została rozebrana na części, a jej kontstrukcja przestudiowna przez konstruktorów zespołu Tupolewa. Do marca samolot rozebrano na oddzielne podzespoły, które obmieżono, zważono i sfitografowano.....Z fabrycznych raportów wynika ze badano dwie szt. jeden z produkcji 1938r nr 72,58 i drugi z 1939r... Wynikiem tego było opracowanie pt. Opis kadłuba, skrzydła i usterzenia samolotu P37...."
Więc jednak je rozbierali

P.S.
Źródło: Monografia samolotu P37 Łoś wydawnictwa AjPress
Napisano
No i pasuje. Może i dwie sztuki ale całe, rozebrane, zbadane i możliwe ze od razu poszły na przetop. Do Rumunii poszło 46 łosi i 41 karasi + masa innego sprzętu (RWD-8, PWS'y) + masa części uzyskana z wraków w Polsce i było to użytkowane jeszcze po wojnie.
Napisano
Zgadza się, ale najwięcej informacji o elemantach łosia pochodzi z Rosji i tam tropy wiodą, mogło coś pozostać.
Z Rumunii o ile mi wiadomo, nie było żadnego info w tym temacie. Chociaż jeśli mam być szczery to ucieszył by mnie każdy najdrobniejszy element, choćby i z Mozambiku :)
Napisano
A poważniej, zwróć uwagę że Rumuni użytkowali nasze samoloty bojowo co powodowało straty, tym większe ze brakowało im części zamiennych z wiadomych powodów. Natomiast Rosjanie raczej kopletowali swoje zdobycze i niechętnie się ich pozbywali, przykłd Monino, Kubinka itp. Więc tak jak pisałem, ja obstawiałbym przepastne magazyny tych muzeum.
Napisano
To sa jedynie spekulacje na temat ewentualnych części lub całego PZL u sowietów, odsyłam do odcinak Było, nie minęło" bodajze z lutego 2009, kiedy to, ekipa była w moskwie...
Zapomnieliscie Panowie o pewnym fakcie, Rumunia CHCIAŁA PRZEKAZAĆ POLSCE ŻYWY EGZEMPLARZ ŁOSIA ALE NIE WYRAZIŁ ZGODY NA TO GOMUŁKA, istniejeące wówczas jeszcze egzemplarze w Rumuniii po tym fakcie zostały zniszczone, co do wykorzystania inwencji inżynierów polskich, popatrzcie na sowiecki samolot Tu jak wiele podobieństw jest w nim do Łosia. Pozdrowienia dla Heidfelda !!!!!
Napisano
toratoratora, fakty które podajesz są znane, z tym że ten egzempalarz był wrakiem i była to o ile sie nie mylę 1 szt.
Jeżeli chodzi o jak to nazwałeś wykorzystanie inwencji inżynierów polskich" to po to były te badania i opracowania o których wyżej pisałem.
Faktem znanym jest wykorzystanie rozwiązań z łosia w samolocie TU2
Napisano

W Monino to raczej same sowieckie konstrukcje zgromadzili.
Nie widac tam nic innego, dlaczego wiec akurat Łos miałby sie ostać ?
Pamietajmy, jak to w koncu lat 40-tych w MWP porąbano na kawalki dwa Spitfiry, bo się źle towarzyszom kojarzyły.

Łoś zaś z burżuazyjnej Polszi był...

Napisano

Nie tylko sowieckie...
To na przykład piękny DC-3....
Co prawda licencyjny , z rosyjskim silnikiem i nazywany tam Li-2 ale jednak Douglas.
A co jest poza wystawioną kolekcją poukrywane w magazynach--tego poza Rosjanami z Monino nie wie pewnie nikt :)

Napisano

A to zdjęcie demontowanego B-29--- jednego z trzech które wylądowały w Rosji uszkodzone po bombardowaniach Japonii.
Na ich wzór zbudowano później prawie identyczne samoloty nazwane Tu-4.

Napisano
tutaj więcej przykładów myśli technicznej radzieckich kopistów, nie tylko w dziedzinie awiacji

http://englishrussia.com/?p=10522
Napisano
S_boj, tylko, że połowa przykładów z tej strony jest mocno naciągana, parę to po prostu licencje, jeden (Opel Kadet) to śmiały transfer technologii razem z całą fabryką w 1945 r. Jest i przykład w drugą stronę - Mig 15 już rządził w powietrzu nad Koreą, kiedy po roku, Amerykanie wprowadzili Sabry (zresztą znacznie gorsze). Takie porównania nie zawsze mają sens. A żeby wrócić do tematu; czy Łoś i He 111 nie mają podobnych rozwiązań konstrukcyjnych?
Napisano
Mają - mają skrzydła, ogon, dwa silniki i zrzucają bomby...
F-86 Sabre Data oblotu, 1 października 1947
MiG-15 Data oblotu, 30 grudnia 1947
Napisano
Generalnie przeciwnicy patrzyli sobie na ręce, a i w karty też starali się sobie zaglądać. Mimo, że Rosjanie osiągnęli mistrzowstwo w kopiowaniu pewnych rozwiązań to trzeba im przyznać, że wkładali w to równieź wiele swojej inwencji. Z takiej samej filozofii narodził się japoński przemysł motoryzacyjny. Znwu zbaczam z tematu. Przepraszam
Napisano
Mają - mają skrzydła, ogon, dwa silniki i zrzucają bomby...
F-86 Sabre Data oblotu, 1 października 1947
MiG-15 Data oblotu, 30 grudnia 1947

poza tym obydwa myśliwce są ewolucją Messerschmidta P1101
www.luft46
Napisano
A protoplastą Glostera był Heinkel 178, cofając się w czasie możemy dojść do braci Wright, ale nie w tym rzecz. Z treści strony wynikało że Mig 15 był wzorowany na Sabre, a to nie do końca prawda.
Napisano
Skoro rosjanie potrafią tak dobrze kopiować to prędzej jest to kopia Focke-Wulf Ta 183 z angielskim silnikiem . Niektóre źródła podają ,że plany i nieukończony prototyp samolotu został wywieziony do ZSRR, tam ukończony i oblatany.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie