Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Gebhardt

plowe umundurowanie SS w kampanii wrzesniowej

Recommended Posts

Gwoli odtworzenia w miniaturze bitwy o Seroczyn 11ego Dyonu Panc chcialbym sie dowiedziec jak wygladala sytuacja jak w tytule. Chodzi glownie do jakiego stopnia byly rozpowszechnione kurtki kamuflazowe i kamo na helmy. Oczywiscie najbardziej mnie ciekawia konkrety odnosnie pulku 'Deutschland' ale z braku tego, informacje o SS w calosci tez mnie inetresuja. Np czy byly jakies priorytety w wydawaniu tego sprzetu - np dla oddzialow rozpoznawczych?

Ogolnie z nielicznych zdjec odnosze wrazenie ze przed wojna na manewrach czy do zdjecia wiele sie widzi kamo ale w warunkach polowych w 1939 raczej nie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hm...
nie wiem co to znaczy ale...
Temat: RE: MŁAWA 2008 - Zdjęcia z reknostrukcji
Napisał: Radek.s
Data: 2008-09-06 09:17:59
Treść: Szanowny Imku46 zanim chce się kogoś przeganiać na cztery wiatry wypada zapoznać się z literaturą oraz z dostępną literaturą -Odsylam do pozycji J.Solorz -Das Reich.wyd.Militaria Gdzie jest zdjęcie z wizytacji Pulku Deutschland w 1938 r. na poligonie w Munster. -już wtedy ,żolnierze ubrani są w panterki M38 kamo platan 3/4 oraz mają pokrowce na helmy kamo Platan 1/2 -odsylam rownież do ksiązki R.Michaelisa -SS-Heimwehr Danzig .wyd Militaria tam rownież znajdują się zdjęcia żolnierzy tej formacji z września 1939 w pokrowcach maskujących na hełmach platan 1/2. Na wyjazd do Mławy przygotowywaliśmy się wraz z kolegami dość dlugo badając material zdjęciowy ktory się zachował ponadto dwoch z nas jest Historykami z wyksztalcenia. Więc takie umundurowanie nie jest naszą fanaberią -tylko ówczesną wojenną rzeczywistością - a Pułk testowal w warunkach bojowych zalety umundurowania maskującego - Wyniki testów można bylo zobaczyć na zdjęciach z Francji w 1940. Pozdrawiam a przed przeganianiem z rekonstrukcji sugeruję solidne zapoznanie się z tematem.
______________
https://odkrywca.pl/forum_pics/picsforum17/ss_copy2.jpg
piszą że 39...
__________
w rekonstrukcjach pewnie wiedzą - naj - lepiej...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzieki Kopijnik. Ano te pozycje mam i wiecej, niestety wlasnie na tym tle moje watpliwosci. Jak kolega Radek pisze, panterki nosza na poligonach. A jak przetrzepalem ksiazke Weidingera to znalazlem sporo fotek zolnierzy pulku 'Deutschland' w czasie kampanii wrzesniowej, panterki ani jednej.

Dzieki za fotke - zakladajac ze to faktycznie wrzesien (na starosc czlowiek robi sie coraz bardziej podejrzliwy :) ), co to sa za szelki? Wygladaja na dosc jasne w kolorze ale to moze byc oczywiscie odblask. Szelki w 1939 byly raczej zadkoscia chyba?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chyba byl tylko jeden pulk artylerii motorowej SS w 1939, wiec to chyba to - SS Artillerie Regiment (byl w Pz Vb Kempf).

Share this post


Link to post
Share on other sites
(co to sa za szelki? Wygladaja na dosc jasne w kolorze ale to moze byc oczywiscie odblask. Szelki w 1939 byly raczej zadkoscia chyba?)
To szelki NSDAP (brązowe) dlatego jasne wyszly na zdjeciu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kolega ktory sie interesuje tematem znalazł w -Camouflage Uniforms of the Waffen-SS- Michaela Beavera troche informacji i zrobił zestawienie
o stanach magazynowych kamo przed II wojną: i na poczatku wojny w latach 1939-40

23 Kwietnia 1937 roku zostały przekazane próbne partie zelt w kamoPlatan (SS VT)

LAH: 30 sztuk
Deutschland: 40 sztuk
Germania: 30 sztuk
Pioniersturmbann: 6 sztuk
Nachrichtensturmbann: 6 sztuk
sanit. abt. 10 sztuk
TK: 1 sztuka
verwaltungsant-ss: 1 sztuka
zentralkanzlei: 3 sztuki
reserve: 13.

Po testach do stycznia 1939 zostało przekazanych 8400 sztuk zelt w kamo Platan SS VT do jednostek liniowych. Brak jest zestawień jaka jednostka ile sztuk dostała.

Panterki:
Testy Panterek M38 prowadzono w grudniu 1936 i styczniu 1937 przez Pułk Deutschland. Wtedy przylgnęła do nich nazwa ygrysie bluzy", żabie bluzy", żaby drzewne". Złośliwe nazwy nadawali żołnierze z armii (Heer), którzy uważali za śmieszne zakładanie takiego kamo. 27 stycznia 1937 Hausser zasugerował aby przekazać 20 sztuk panterek do każdej kompanii (i tu nie piszą, czy wszędzie(do szystkich pułkłw SS-VT)czy tylko w pułku Deutschland) do szkolenia bojowego.

Niestety brak dokladnych informacji ile panterek było na stanie SS-VT w sierpniu 1939. Nie wiadomo też ile pokrowców na hełmy przekazano do oddziałów liniowych na przykładzie walczącej w sile mniej więcej batalionu SS Heimwehr Danzig i zachowanych zdjęć można sugerować ,ze około kilkaset sztuk.

19 czerwca 1940 roku stany panterek wyglądały następująco:

LAH: 3000 szt.
Verfugungsdivision: 10900 szt.
SS-TK Div. 9000 szt.
SS-Polizei Div. 9500 szt.

Od czerwca 1940, kiedy maszynowo zaczęto drukować kamo produkcja miesięczna wynosiła:

8500 zelt
6000 panterek
14000 pokrowców na hełm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzieki za info. Premiera 28ego bm. Jak uda mi sie zrobic troche zdjec, to jezeli Modowie pozwola, podrzuce.

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information