Skocz do zawartości

Kto wymyślił Garbusa"?


jaraca

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Garbus to potoczna polska nazwa niemieckich samochodów osobowych Volkswagen Typ 1, nazywanych popularnie w Niemczech Volkswagen Käfer.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Garbus

Jak pisze Wikopedia i większość ludzi sądzi podobnie, ale czy to prawda?
Na innej stronie Wikopedi dotyczącej Czeskiej TATRY
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tatra_(samoch%C3%B3d)

widzimy zdjęcie Tatra T97 - pierwowzór Volkswagena Garbusa
więc jak to właściwie jest z tym garbusem"
I co oraz kto pierwszy to zrobił i wymyślił? proszę oświećcie Mnie. Czy nie sądzicie że palma pierszenstwa raczej należy się Panu Hansowi Ledwink-ce (Czech).

Napisano
Strony o Tatrze, której adres podałeś nie zalazłem. Ale znalazłem za to taką informację o Ferdynandzie Porsche wraz z synem zaprojektował Volkswagena (Design Erwin Komenda) "garbusa, którego produkcję rozpoczęto w 1939. Szybko stał się on jednym z najbardziej popularnych samochodów świata. Należy tu dodać, iż konstrukcja popularnego "Garbusa była w dużej mierze oparta na projekcie Tatry T97, co udowodniono w procesie sądowym z roku 1961. " ( za wiki ).
Nie mam pojęcia czego, w szczegółach, dotyczył proces, ale Twoje podejrzenia, że Porsche pomagał sobie innym projektem ( przynajmniej częściowo ) mają rację bytu.

Pozdrawiam.
Napisano
To taka stronka nie wiem dlaczego się nie ładuje
Jedynie skopiować i wkleić u Mnie działa


Tatra (samochód)[edytuj]Z Wikipedii
Brak wersji przejrzanej
Skocz do: nawigacji, szukaj
Tatra
Data założenia 1850
Lokalizacja Kopřivnice, Czechy
Siedziba Kopřivnice
Branża Przemysł motoryzacyjny
Produkty Samochody
Tatra
Zobacz galerię na Wikimedia Commons:
Tatra
Tatra 12
Tatra T77a
Tatra T87
Tatra T87 - widok z góry (charakterystyczna płetwa)
Tatra T97 - pierwowzór Volkswagena Garbusa
Tatra T603
Tatra T613
Tatra T815
Tatra T813
Tatra T815 - zwycięzca Rajdu Paryż - Dakar w 1994 i 1995 rokuTatra - marka samochodów produkcji czechosłowackiej. Założona w 1850 roku w mieście Kopřivnice, a od 1897 jako trzecia w Europie (pierwsza w Europie Środkowej) firma produkująca samochody. Pod marką Tatra po wojnie produkowane były przede wszystkim samochody ciężarowe o dużej ładowności. Jednak historycznie pierwszym polem działania firmy, była produkcja luksusowych samochodów osobowych, wyróżniających się silnikiem umieszczonym z tyłu.

Spis treści [ukryj]
1 Historia firmy
2 Modele samochodów Tatra
2.1 Samochody osobowe
2.2 Ciężarówki
3 Zobacz też
4 Linki zewnętrzne



Historia firmy [edytuj]
W dziedzinie samochodów osobowych, marka Tatra najczęściej kojarzona jest z luksusowymi autami tworzonymi w latach 30. XX w. gdy firmą kierował inżynier Hans Ledwinka. Ówczesne limuzyny serii T77 i T87, charakterystyczne przez typową tylną płetwę", stanowiły pod wieloma względami wyznacznik rozwoju motoryzacji. Po raz pierwszy przy konstrukcji samochodu kierowano się współczynnikiem oporu powietrza Cx. Wynosi on 0,21 i jest lepszy od zdecydowanej większości obecnych samochodów osobowych. Nowatorskim rozwiązaniem był też umieszczony z tyłu silnik typu V8, wielokrotnie później kopiowany w innych konstrukcjach, a nawet - rzadko spotykany - trzeci reflektor, który (w jednym z prototypów T77a) skręcał wraz z przednimi kołami.

Samochody serii T77 i T87 jeździły z prędkością 140-160 km/h, były obszerne, wygodne i w czasie wojny były najczęstszymi autami oficerów okupującej armii niemieckiej. (Doczekały się wówczas przydomka Tajna Czechosłowacka Broń" gdy nadspodziewanie wielu z nich zginęło w wypadkach samochodowych jeżdżąc tatrami z maksymalną prędkością.)

Na bazie limuzyny T87 zbudowany został model mini-samochodu T97. Znaczne podobieństwo jego prototypu (V570) do niemieckiego modelu KdF-Wagen (późniejszy Volkswagen Garbus) wyjaśnił konstruktor Garbusa", Ferdinand Porsche, tłumacząc, iż zdarzało mu się patrzeć Ledwince przez ramię". Proces, jaki Ledwinka wytoczył Porsche, został unieważniony decyzją Hitlera po aneksji Czechosłowacji w 1939, zaś produkcja T97 została jego rozkazem natychmiast wstrzymana. (Proces o kradzież patentów skończył się w 1961, a VW został zmuszony do zapłaty państwowemu już koncernowi Tatra 3,000,000 marek[potrzebne źródło])

W czasach powojennych autem, które miało przywrócić dawną świetność marki Tatra był model T603 z 1955. Samochód ten, wzorowany na limuzynach przedwojennych zarówno konstrukcyjnie jak i wizualnie, uznawany był za najdoskonalszy produkt motoryzacyjny państw komunistycznych i dostępny jedynie dla partyjnej elity. Również jego bezpośredni następca - model T613 z roku 1968 (karoseria na podstawie projektu włoskiego biura Vignale) osiągnął podobny status. Od lat dziewięćdziesiątych gdy zaprzestano produkcji T613 samochody osobowe marki Tatra były całkowicie wypierane z rynku przez produkty firmy Škoda. W latach 1995-1999 montowano w dwóch seriach luksusowy model T700, który kształtami bezpośrednio nawiązywał na T613, jednak nie był w stanie sprostać konkurencji zagranicznych pojazdów dla elit.

W roku 2003 amerykańska firma Terex Corporation wykupiła większościowy pakiet udziałów w spółce (71%).

Obecnie można oglądać poszczególne modele Tatry w Muzeum Tatry.


Modele samochodów Tatra [edytuj]

Samochody osobowe [edytuj]
Tatra 10
Tatra 11
Tatra 12
Tatra 17
Tatra 20
Tatra 26/30
Tatra 26/52
Tatra 30
Tatra 30/52
Tatra 31
Tatra 52
Tatra 52 Sport
Tatra 54
Tatra 57
Tatra 70
Tatra 75
Tatra V570
Tatra 77
Tatra 77a
Tatra 87
Tatra 97
Tatra 107
Tatra 600 Tatraplan
Tatra 603
Tatra 603 MB - prototyp
Tatra 613
Tatra 700

Ciężarówki [edytuj]
Tatra TL 4
Tatra 111
Tatra 138
Tatra 148
Tatra 813
Tatra 815
Tatra 816
Tatra 163

Zobacz też [edytuj]
Napisano
O Tatrze jest dużo tutaj: www.tatraworld.nl Ja jestem szczęśliwym posiadaczem modelu 87, też garbate i z silnikiem chłodzonym powietrzem, tylko większym, 8V.
Napisano
Garbusa zaprojektował Porsche pod nadzorem Hitlera!


VW garbus należy do najbardziej znanych samochodów świata. Jego historia zaczęła się w 1934 roku, kiedy Adolf Hitler obiecał narodowi samochód dla ludu". Projekt został opracowany przez Ferdynanta Porsche, pod ścisłym nadzorem Hitlera, który postawił mu konkretne warunki, a najważniejszym z nich była cena poniżej 1000 ówczesnych marek niemieckich, oraz czas na na projekt: 10 miesięcy. Hitler bardzo angażował się w projekt tego samochodu, czego dowodem były własne plany co do sylwetki VW. Powiedział Porsche'owi: Powinien wyglądać jak żuczek". Stąd też nazwa żuczek (chrząszcz) - Käfer (ang. Beetle).
Napisano
Co nie znaczy że był to projekt nowatorski i absolutnie nowy.Oglądając program Legendy PRL-u" właśnie o Tatrze trudno oprzeć się wrażeniu ze jednak Czesi byli pierwsi. Podobnie jak dzisiaj niezależnie od marki samochód jest podobny.Tak czy owak nie cierpię tego modelu i uważam jego kult" za sztuczny. A wiadomo zapożyczenia , fałszerstwa i plagiaty są powszechne.
Napisano
Panowie, z tą Tatrą to znana sprawa, żadna rewela. Hitlerowi zależało na szybkim uruchomieniu produkcji, Porsche nie mógł wyrobić się z projektem, więc ukradł go Tatrze. Po wojnie VW zapłacił Tatrze odszkodowanie, a jeśli się nie mylę, w czasie procesu przedstawiono jako dowody jakieś dokumenty wykradzione z Tatry przez Volksvagena.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie