steell Napisano 2 Listopad 2008 Autor Napisano 2 Listopad 2008 Na odsiecz Lwowa wysłano miedzy innymi 3 pociągi pancerne, jeżeli ma ktoś dostęp do informacji jakie to były pociagią będę bardzo wdzięczny, poszukuję też informacji o obsadzie lokomotyw tychże pociągów
steell Napisano 2 Listopad 2008 Autor Napisano 2 Listopad 2008 Mała korektaLwowiak" powstał na miejscu natomiast na odsiecz pośpieszyły dwa pociągi.Bardzo zależy mi na składzie osobowym obsady lokomotyw tych pociągów zwłaszcza Lwowiaka"
sadyk Napisano 3 Listopad 2008 Napisano 3 Listopad 2008 Chyba Lwowianin".....Skąd informacja,że wysłano z Zachodu dwa pociągi? Informacja za Mączyńskim?
GrzeM Napisano 3 Listopad 2008 Napisano 3 Listopad 2008 W Generale Barczu" Kadena jest fajny opis literacki wyjazdu odsieczy i przejazdu tego pociągu przez most na Sanie.
Krzysztof115 Napisano 3 Listopad 2008 Napisano 3 Listopad 2008 WitamKomendant odsieczy Lwowa,ppłk Tokarzewski ,19 listopada w Przemyślu, rozporzadzał: 1 pociągiem pancernym (zdobyczny austro-węgierski), 5 pociągami transportowymi.Siły łącznie 140 oficerów,1228 ludzi,507 koni,18 armat i 19 km.Odział odsieczy miał przebyć 100 km w kraju, zajętym przez nieprzyjaciela. Za Sądową Wisznią pociąg pancerny został podzielony na dwie części. Jedna część na czele kolumny, a druga zamykała kolumnę pociągów z odsieczą. 26 listopada 1918 roku rozkazem gen. Rozwadowskiego,zdobyczny pociąg pancerny oficjalnie podzielono na dwie jednostki: P.P.1 Pilsudczyk" i P.P.2 Śmiały". Natomiast pociąg pancerny zbudowany we Lwowie ( Lwowianin") otrzymał P.P.3 ( popularnie nazywany Pepetrójka"). Później, na cześć poległego pod Torczynem mjr Lisa -Kuli, P.P.3 otrzymał jego imię. Przeczytajtakze na tym Forum Pociągi pancerne "cz.1-4 . Pozdrawiam.
steell Napisano 3 Listopad 2008 Autor Napisano 3 Listopad 2008 już wyjaśniam o co chodzi, z legend" rodzinnych wynika że pomocnikiem maszynisty w jednym z tych pociągów /ze wskazaniem na Piłsudczyka"/był mój antenat Franciszek Wierzbicki, niestety nie zachowały się żadne dokumenty a pamięć też odchodzi powoli w zapomnienie więc czas to zbadać.
sadyk Napisano 3 Listopad 2008 Napisano 3 Listopad 2008 steellKrzysiu już mnie ubiegł w wyjaśnieniu spraw podstawowych :-)więc nie będę się powtarzał.Jeżeli chodzi o Wierzbickiego, to nazwisko nie jest mi obce. Mam gdzieś spis maszynistów i pomocników z pp. Tylko jak potrzeba, to diabeł ogonem.... Jak tylko znajdę dam znać.Pozdrawiam
Krzysztof115 Napisano 4 Listopad 2008 Napisano 4 Listopad 2008 Steell, może zachowała się odznaka pociągu pancernego, w którym służył Pan W. ?Jest to trochę szukanie igły w stogu siana", jeśli nie zachowały się dokumenty.Dla przykladu: przez parowozy pociagu pancernego P.P.6 Gromobój" przewinęło sie 56 osób i nie jest to pełna lista. Rotacja tych załóg załóg była dość duża.To samo dotyczy obsady pociągu pancernego ( około 200 ludzi).Przyjmując ,że w okresie 1918-1920 Wojsko Polskie dysponowało około 100 pociagów pancernych, ale nie jednocześnie. W linii przeciętnie 20-30 jednostek. Temat polskich pociągów pancernych jest tematem ciekawym i nie do końca jest zbadany". Możesz spróbować.Pozdrawiam.
steell Napisano 4 Listopad 2008 Autor Napisano 4 Listopad 2008 Postaram się poszukać czy nie zostało coś w pamiątkach rodzinnych ale w tym celu muszę się udać prawie na drugi koniec Polski wiec trochę czasu to zajmie.Tak jak pisałem prawdopodobnie chodzi o PP1 i to w okresie kiedy brał udział w odsieczy dla Lwowa.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.