Jump to content

A na Helu wciąż się dzieje :)


Recommended Posts

No właśnie, kolega poruszył temat czekającego w Trondenes ładunku". O ile dobrze słyszałem od pracownika muzeum, to jedną wierze wraz z wyposażeniem możemy sobie wziąć, tyle że trzeba by zorganizować transport. Czy ktoś robił chociażby wstępne rozeznanie czy takie coś było by w ogóle możliwe i ile by kosztowało?
Martwi mnie jeszcze jedna rzecz- znajomy w zeszłe wakacje zwiedzał baterię w Trondenes, i usłyszał od pracownika tamtejszego muzeum, że są plany pocięcia na żyletki pozostałych wież, i likwidacji stanowisk. Żeby się nie okazało, że z powodu naszej opieszałości odczytanej jako brak zainteresowania, tak się stanie.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
Witam,

No i co? I CO??? Oznajmiasz? Magazyny amunicyjne zdobyte? Bardzo mi ten płot był nie w smak…
To może jeszcze elegancko, aczkolwiek z całą stanowczością poprosić nasze WP o opuszczenie trzeciego stanowiska ? Byłby komplecik… Sam napisałeś, że w „życiu wszystko jest możliwe”…

To Plaser opatentował ten PRL-owski WZÓR??? Rety, receptę na długowieczność w TAKIEJ kondycji poproszę pilnie.
Co tam. Dogadać się z Plaserem. Szanowny Panie T. : to jest oficjalny apel -> pleeease, przecież jesteś Pan Człowiek. Niech jest też wersja „Helska Bunkrowa Wąskotorowa Ręczna Kolej Drezynowa”. „Bunkrowa” to może złe słowo, ale turystom wsio ryba. Albo pomyśleć nad nazwą.
No wiem, że „kaszubska brać” ma inny rozstaw. Inna szerokość, inna historia, można razem, razem można więcej (to jak reklamowy slogan?) Plaser - > nie możesz się nie zgodzić!

:-((
Sens dotarł (?) do mnie z niejakim (?) opóźnieniem… TO, CO czeka w Norwegii -> Muzeum będzie miało? Naprawdę? Kiedy??? Dotarło do mnie ze zrozumieniem?????? Czy widzę, co chcę widzieć?
Ludzie myślą (podsłuchane na własne słuchy), że ten „obrazek” przy wejściu to taki bajer, w najlepszym razie metafora, żeby lepiej było widać. No, że dla ślepych.
Syn się kiedyś wtrącił w bezsensowną dyskusję w stylu: „ale malunek sobie walnęli”, zaczął strzelać danymi technicznymi, ponad tona itp., więc jak państwo sobie wyobrażają, jakie to duże musi być – patrzyli na niego, jak na wariata…

Już nie piszę, że trzymam kciuki. Po prostu je trzymam. Od samego początku.

Pozdrawiam

Ps. Bardzo proszę o wydanie uaktualnionego „Zeszytu Helskiego” dot. tych Baterii.

Ps2. Wysępcie ze Szczecina flaka (jeśli nie pojechał na złom). Macie (mam nadzieje, że nie mieliście" :-((( ) cosik do tego stylu wyorane z polnej drogi gdzieś w okolicach Żarnowca, o ile pamiętam. Pasowałoby jakoś tam.

Niech będzie:
TRZYMAM TE KCIUKI.
Link to comment
Share on other sites

O i jeszcze sprawa 3-go stanowiska, zajmowanego przez wojsko węzła łączności. Moim znajomym, mimo całkiem niezłych wtyków w wojsku nigdy tam się nie udało wejść. Czy zostały tam jakieś elementy oryginalnego wyposażenia, głównie mam na myśli instalacje elektryczne oraz urządzenia i kanały wentylacyjne?
Pamiętam że pierwszy w 99-tym roku jak zabrali mnie tam znajomi harcerze z drużyny w Helu, to na ścianach była spora część przewodów wentylacyjnych i trochę kabli elektrycznych(parę lat później złomiarze zrobili swoje...), i jak na tyle lat były one w całkiem przyzwoitym stanie, więc myślę ze w stanowisku używanym przez wojsko miały by one szanse działać.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Urządzenia i kanały wentylacyjne prawdopodobnie tak, całość w środku natomiast jest masakrycznie pogrodzona regipsami, itp udogodnieniami. Mam nadzieję, że gdy wojsko opuści rójkę", wyjdzie sporo oryginalnego wyposażenia. No ale to jeszcze parę latek. Pod rójkę" planowana jest także nitka naszej kolejki (a w zasadzie głółwny przystanek, obok planowanego parkingu.)

No a na dziś rewelacja: supertajny film obrazujący wyjazd transportu NASZYCH (podarowanych przez wojsko) wagoników z terenu Portu Wojennego (ech, nazwa nieaktualna, niestety....)

http://pl.youtube.com/watch?v=mOsR0hviGYo

I jeszcze większa rewelacja, WJAZD transportu pod jedynkę", pierwszy od kilkunastu lat wjazd na tory odbudowane dzięki Arcziemu i jego brygadzie.

http://pl.youtube.com/watch?v=5gB5QxQ5HTg
Link to comment
Share on other sites

Reeety, ale heca… :-))))
Jeszcze ze dwa lata temu (jakoś tak) wędrowaliśmy tym torowiskiem i dumaliśmy, że nawet Plaser ze swoimi “szynowymi patentami” chyba nie dałby rady… A te szyny, które się ostały miały jakoweś daty…
Rewelacja!

Co tam, jedynka czy trójka, chodzi o to – sorry za „wtręt”, ale jak ktoś z tym za pan brat, to mu umyka, że ludzie nie wiedzą, że takie stanowiska na Helu są TRZY. To w środku, czyli dwójka, pięknie już zrobione.PIĘKNIE. Pozostałe dwa: w jednym wojsko trzymało podstawowy kalorycznie (jak w tym kawale o ilości kalorii spożywanych przez żołnierzy różnych armii) prowiant, ale teraz catering,surówki itp., więc – chwała – wojsko stanowisko oddało. Trzecie czyli pierwsze – niestety wojsko tam ma swoje ściśle tajne „radary czy inne łączności”. Cierpliwość jest bogów cnotą – oddadzą w końcu.

Ale:
Miałeś coś oznajmić! Magazyny zdobyte?
Serdecznie pozdrawiam Wszystkich działających
Link to comment
Share on other sites

Swiety82: Obejrzeć można wszystko, i jeszcze więcej. To co pokazujemy na fotkach, to w sumie mały wycinek działalności muzeum, margines kolejkowy, że tak powiem, wobec tego, co masz wyeksponowane w zbiorach.
Jak dojechać? Muzeum czynne jest w sezonie od 10.00 do co najmniej 18.00, ale jak się umówisz w nietypowej porze, to też ktoś Cię przyjmie. Na przykład jutro wieczorem Muzeum czynne będzie do wtorkowego ranka, ale to już kontakt via mail poproszę ;)

Jadąc od Juraty, mijasz jeden przejazd wąskotorówki, mijasz drugi, i już uważaj - bo za którymś tam zakrętem, jakieś 300 metrów przed zabudowaniami Helu, po obu stronach drogi masz parkingi - to są parkingi Muzeum właśnie.

Parkujesz, a potem korzystasz z mapki dojazdowej:

http://www.helmuzeum.pl/index.php?go=dojazd

Wybierając czy chcesz najpierw zwiedzić wieżę dalmierza, czy stanowisko nr 2. Będąc na dwójce" możesz zapytać o dojście do remontowanej działobitni, i przy odrobinie szczęścia trafisz na otwarte wejścia i zmagazynowany kilka dni temu tabor kolejki. Stąd torami dojedzesz do ogrodzonego terenu magazynów amunicyjnych, ale to wciąż wojsko...
A jeśli nie masz szczęścia, to pozostają Ci trzy lokomotywy i masa wagoników wojskowych na ogólnodostępnej dwójce"

Obowiązkowo także wizyta na baterii Laskowskiego, coraz bardziej zbliżającej się do stanu z 1939 roku. I nie żałuj kilku złotych na bilet, bo raz, że dzięki temu żyjemy i się rozwijamy, a dwa, że zbiory w środku są warte tych paru nędznych złociszy...

Teslo: mam coś dla Ciebie, ale to za chwileczkę, za momencik, bo rodzinka na śniadanie niedzielne woła ;)
Link to comment
Share on other sites

Teslo, specjalnie dla Ciebie, przegląd sygnaturek na wojskowych szynach. Mam nadzieję, że jakieś wielkiej tajemnicy wojskowej nie zdradzę w ten sposób. Na początek: pruska buta i pycha zgnieciona kołem polskiej lokomotywy. Krupp 1886 !

Link to comment
Share on other sites

No i jedziemy :) Skład wiezie ostatnią partię podarowanych nam przez MW wagoników, one będą stanowiły główny tabor kolejki turystycznej. Obiecuję pozostawić jak najwięcej orginalnych, wojskowych cech składu, łącznie z oznakowaniem lokomotywy i wagonów.

Link to comment
Share on other sites

Marzenie... Teslo, odpowiadając na Twe pytanie: nie, magazyny chemiczne nie przeszły jeszcze we władanie muzeum, niestety. Toczą się negocjacje na wysokich szczeblach, a nam, szaraczkom - czekać tylko na pozytywne rozstrzygnięcie. Kwestia czasu. Tutaj, na zdjęciu, skład dojeżdża właśnie do bramy magazynów, na terenie magazynów odbyły się manewry, przeformowanie składu...

Link to comment
Share on other sites

Zapamiętajcie ten widok, wkrótce przejdzie do historii. Tak jak w przypadku dwójki", gdzie jeszcze 3 lata temu nikt nie wierzył, że kolejka odżyje. Tutaj torowisko się kończy, ale być może jeszcze we wrześniu 2008 zaczniemy przedłużać je w kierunku dwójki" by finalnie połączyć oba obiekty ;)

To byłoby na tyle, pozostaje nam czekać na sezon, i zbierać dutki od żądnych sensacji i historycznej wiedzy ceprów ;) Czysta przyjemność słuchać tych tatusiów, którzy z przejęciem tłumaczą historię 5-7 letnim dzieciom. Bo zamiast iść na plażę czy piwko, zdecydowali się odwiedzić Muzeum.
I prośbę mam - jeżeli będziecie u nas we wrześniu, połóżcie symboliczną wiązankę kwiatów pod odpowiednią kartką z kalendarza. Tam, w sali poświęconej 30 wrześniowym dniom...

Link to comment
Share on other sites

Marcinie Pe zrobiliście kawał solidnej pracy aby to wszystko doprowadzić do stanu wyjściowego.Mam do Ciebie takie małe pytanko .Czy masz może rysunki dziła 152mm baterii Laskowskiego na podstawie których można zrobic model.Chodzi mi o rysunki z podanymi wymiarami
Link to comment
Share on other sites

Marcin bardzo dziękuję za naprowadzenie na tory:) Na helu będę 11 przyszłego miesiąca czyli raptem za 3 tygodnie, na pewno zajrzę do was, będziesz może na miejscu lub jakikolwiek człowiek dobrej woli mogący podpowiedzieć co i jak w terenie?

Pozdrawiam!!!!
Link to comment
Share on other sites

Wielkie dzięki za foty sygnatur. Nie miałem wtedy z sobą aparatu, co nie ma znaczenia, bo po znalezieniu szóstej przygięcie kręgołupa mi zostało i na czworakach z powrotem do auta... :-).
Na Półwyspie są też takie: niemowlaki, ale nasze niepodległe...

Link to comment
Share on other sites

Do kol. Malpa - model działa Bofors 152,4mm w skali 1:25 opublikowała jakiś czas temu firma GPM z Łodzi. Chyba jeszcze można go kupić u wydawcy. Jeśli interesują Cię fotki w/w Boforsa i foty działobitni na Cyplu to na priv.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information