Skocz do zawartości

Szczecin 1945


pio

Rekomendowane odpowiedzi

Z pod tego bunkru klocka wyplywa jakiś ciek wodny chyba scieki . Moze go gdzies tam podmywa i dlatego siadł ( a tak poza tym to kolega opowiadal ze byl tam kiedys z kolegami z klasy na wagarach i pierwszy raz w zyciu zobaczył tyle szczurów podobniez wielka gromada kilkadziesiat sztuk )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na terenie LOK`u też stoi mały bunkierek - tam gdzie LOK ma warsztaty samochodowe - jak znajdę fotę to zamieszczę. A maskowanie aeroklubu rzeczywiście wygląda na przedwojenne. Kiedyś zwróciłem na to uwagę ale nie zgłębiałem tego tematu. Ciekawe jak wyglądają piwnice pod budynkiem aero. :]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do szczurów to jeśli tam są ścieki to ja się nie dziwię że tam są szczurki. Co mnie zdziwiło, to to, że gdy budowano ten bunkier pozostawiono fragmenty murów miejskich które leżą dosłownie przy tym klocku. Małe bo małe ale są. I to dziwi bo skoro są niewielkie to można je było usunąć a tego nie uczyniono.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy zwróciliście uwagę że budynek aeroklubu ma nawet galerie na działko przeciwlotnicze(po przekątnej od wieży obserwacyjnej).Kto zna jakieś ciekawostki na temat walk o Dąbie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja niezłomność zaczyna mnie zaskakiwać :] Czytałeś Porzuconą Twierdzę"? Tam jest sporo.

W Szczecin stary i nowy" są opisy poszczególnych dzielnic, jest trochę o Dąbiu i o budynku aeroklubu:

W 1924 roku przystąpiono do budowy lotniska w Dąbiu. Wielkość łąki przeznaczonej do lądowania wynosiła 1800 x 900 metrów. Łąkę obsiano dodatkowo trawą i zwałowano. Równocześnie zbagrowano część jeziora Dąbskiego aby utrzymać należytą głębokość. Wytyczono w wodzie trzy "kanały, traktując je jako pasy startowe. Równocześnie zbudowano wieżę kontrolną, halę odpraw lotniczych oraz żuraw do podnoszenia hydroplanów z wody. Przy drodze do Dąbia zbudowano stację paliwa z podziemnym bunkrem. Później drogę zamknięto całkowicie dla ruchu i włączono do terenu lotniska. Otwarcie lotniska nastąpiło w 1927 roku. W latach 1927 - 1939 lotnisko uzyskało połączenie radiowe, wybudowano następne hale, warsztaty, budynek administracyjny, działała także szkoła pilotów, którą przeniesiono później do Kwedlinburga. Lądowanie na wodzie okazało się jednak niewygodne, bowiem jezioro zarastało i było za płytkie dla wielkich samolotów jak "DO X czy "Junkersów. Zdarzyły się dwa poważne wypadki. W 1930 roku samolot linii szczecińskiej spadł na Bornholmie w skutek oblodzenia, a w 1935 roku wkrótce po starcie spadł w Puszczy Bukowej, wszyscy pasażerowie zginęli. W 1937/1938 roku wybudowano nowe utwardzone pasy startowe wykorzystując dawną szosę do Dąbia.

W 1924 roku otwarto linie do Kopenhagi, Gdańska, Wrocławia i Goeteborgu. W lecie kursowały specjalne samoloty przewożące kuracjuszy. W samym Dąbiu znajdowały sie pasy startowe i kasy biletowe. Informacja i kasy lotnicze były także na dworcu głównym. Lotnisko w Dąbiu było lotniskiem cywilnym. Zostało zamknięte dla lotów pasażerskich w momencie rozpoczęcia wojny w 1939 roku.

W czasie działań wojennych w marcu 1939 roku istniejąca tutaj zabudowa związana z obsługą lotniska została w części zniszczona bądź zdewastowana."

W opisie lotniska jest jeszcze relacja pierwszego wojennego komendanta miasta Dąbie ale jest chyba za długi by go tu dawać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.pomorze.zp.pl/ na tej stronce jest kilka fajnych wspomnien ( chyba ze dwa opisy dotyczą walk o Dądie )A wie ktos czy fabryka silnikow do samolotow junkers ( pommersche motorenwerk ) stała przy ulicy pomorskiej czy gdzies indziej.a cos o Załomiu? czytałem ze byla tam fabryka broni ( podziemna) to chyba tam gdzie teraz kable produkuja cały teren jest obecnie pilnowany przez strazników z bronią bo pracownicy strasznie wynosili kable na zlom i nie mozna teraz nawet zblizac sie do ogrodzenia . Na terenie fabryki widac co kawalek bunkierki straznicze a obok w takim lasku chyba ze 4 schrony p-lot częsciowo pozawalane ( nawet jest tabkiczka od konserwatora ze jest to zabytek i nie mozna niszczyc , dotykac , wchodzic itd.) , a cały teren dookola Załomia widac ze był ostro bombardowany . Byłem na terenie tej fabryki z wycieczką z AR oglądac gleby industrio i urbanoziemne , nie widac tam za wiele starych budynkow w jednym miejscu widzialem taki jakby składzik podziemny ale nic wiecej .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie bunkry i na jakich mostach ? ( na rozlewiskach Odry ). nigdy tam nie widziałem zadnych bunkrow . W niektorych tekstach pisza o bunkrach a chodzi o okopy i inne ziemianki lub stanowiska artyleryjskie wiec to moze mylic . Napisz dokładniej o co chodzi i gdzie postaram sie odpowiedziec .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pio - posluchaj polecam ci ksiazke Gwiazdy czerwone Orly
biale" Przyznam ze jest przesycona komunistyczna propagaganda ale przeczytac warto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Niech czytelnik wyobrazi sobie filary zniszczonej magistrali - potężne żelazobetonowe umocnienia z otworami strzelniczymi do prowadzenia ognia; wewnątrz na głębokości blisko 12 metrów, obszerne podziemia. Załogi uzbrojone w panzerfausty i karabiny maszynowe wielkiego kalibru. Ostrzeliwują ogniem kaemów całe rozlewisko i korygują ogień swojej artylerii i lotnictwa. Dopóki się nie zlikwiduje całego systemu punktów oporu na autostradzie, nie ma mowy o powodzeniu natarcia na Międzyrzeczu..."

Relacja gen. Batowa zamieszczona w książce Szczecin stary i nowy" Tadeusza Białeckiego i Lucyny Turek-Kwiatkowskiej, strona 131.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do tych bunkrów to raczej Niemcy mieli stanowiska w przyporach mostowych (nota bene widoczne na nich są do dzisiaj ślady eksplozji pocisków radzieckiej artylerii). Filary mostowe wykonywane były z litego betonu i tu oczywiście Rosjan poniosła fantazja w opisach. Niemcy zresztą utrzymywali na Międzyodrzu stanowiska osłonowe, główne siły znajdowały się na drugim brzegu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o prawdopodobieństwo występowania bunkrów w przyczółkach mostów na autostradach - mogły być. Są dobrze znane przykłady takich umocnień na terenie Niemiec, budowanych razem z autostradami.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że lotnisko było używane w czasie wojny.
1. Szkoła pilotów
Flugzeugführerschule A/B 118
http://ww2.dk/air/schule/ffsa.html
2. Walki w 1945:
Jagdgeschwader 3
http://ww2.dk/air/jagd/jg3.htm
Schlachtgeschwader 9
http://ww2.dk/air/attack/sg9.htm

Przy okazji, co do tej ostatniej - jeżeli znacie niemieckie Wochenschau o walkach o przyczółek, tam jest scena ataku Ju87G na czołgi - właśnie najprawdopodobniej ze SG 9.

A ekipa Wochenschau zwiała z przyczółka, jak znalazła się pod ogniem artylerii i jeden z nich oberwał lekko odłamkiem - tak wspomina oficer dowodzący tym odcinkiem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info na temat lotniska.
Znacie może jakieś dokładniejsze szczegóły o walkach o Dąbie? Ja znajduje same pobieżne dane i ogólniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z przyczółkami mostowymi jest w tej chwili tak: w miejscu wejścia wstawione są drzwi metalowe (co to dla niektórych)... Kiedy tam byłem robotnicy urządzili w filarach składowisko materiałów budowlanych. Śladów już nie widać, most został wyremontowany...
Kiedyś jeden kolega z naszej grupki opowiadał historię usłyszaną od pewnego kombatanta, że zaraz przed natarciem Ruskich na Dąbie widziano 40 (?) ciężarówek, które do Dąbia wjechały, ale z niego nie wyjechały... I nikt później ich nie widział...

Mnie natomiast interesuje cmentarz w Dąbiu. Ogólnie wiadomo jest, że w czasie wojny nie niszczy się cmentarzy, te wejścia obok cmentarza to tylko wejścia w P-lotki ?? Osobiście widziałem sklepienie tunelu na Cmentarzu Centralnym, niedaleko wiatraka. Chodzą pogłoski o rzekomym szpitalu pod Centralnym...
Już niedługo z kilkoma osobami ierzemy się za Sz-n" - dokumenacje foto, szkanie materiałów (trochę nam przybyło ostatnio...), sprawdzanie (!) itd...

Pożyjemy, zobaczymy co z tego wyniknie...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 years later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie