Skocz do zawartości
  • 0

co to za maska?


szafcio

Pytanie

Witam
Znalazłem na strychu starego domu jakąś maskę p-gaz jest kompletna. Na spodniej stronie wieczka jest karteczka z napisem „oberschutce Matth Hammerle STAB P.L.BTL” czy ktoś z Odkrywców jest mi wstanie pomóc, co to za typ i co oznaczają napisy na karteczce oczywiście oprócz nazwiska. A na masce nr. 28c i z boku na łączniku pochłaniacza nalany napis „bmw”, a na pochłaniaczu „fe41” „bwz” „Fe”. Brezentowa torba z wkładem prawdopodobnie jakiś papier woskowy oraz wszystko spięte czarnym skórzanym trokiem. Maska posiada komplet pasków nośnych (3szt.) wraz z zapięciami. Przepraszam być może nie fachowe określenia kompletnie nie znam się na tym. Dodam jeszcze że w pudełeczku na spodzie przykrywki znajduje się jakiś papierowy woreczek z Niemieckimi napisami oraz komplet plastikowych szkiełek z wybitym rokiem 1939. W środku pod wygiętym sprężynującym drutem znajdują się szmatki bawełniane, nieco zardzewiałe od tej sprężyny.
P.S.
Zależy mi na identyfikacji przede wszystkim typu tej maski oraz odcyfrowanie literek na karteczce.
Pozdrawiam szafcio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Jest to niemiecka maska przeciwgazowa GM 38. Napis na pudelku do szkielek przeciwpotnych mowi o stopniu zolnierza (w tym wypadku chyba strzelec lub starszy strzelec), imie i nazwisko i przydzial do jednostki (STAB=dowodztwo, BTL=batalion, pozostale jeszcze nie wiem). Wspomniany przez Ciebie papier to plchta przeciwchemiczna (byly robione z roznych materialow). D na spodzie puszki oznacza ze to puszka uszczelniana. Szmatka czesto sluzyla do tego by maska nie obijala sie w puszce i nie powodowala halasu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach