Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Zygmunt Powstaniec

Pociagi Pancerne cz.4

Recommended Posts

iesiger Polnischer Panzerzug mit super Tarnanstrich sowie Volltreffer in vorderer Panzerlok,dadurch entgleist, beim Einsatz vor Tarnow"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Znalazłem w necie jakiś stary artykuł o tych pociągach pancernych Danuta" i Poznańczyk". Może kogoś zainteresuje chociaż jest z 1999 roku (niestety nie z 1939) ;-) Wklejam cały:

Czołgi Na Torach
autor: SZYMON MAZUR
Gazeta Wyborcza Poznań nr 212, wydanie z dnia 10/09/1999 AKTUALNOŚCI, str. 5. HISTORIA. Zwykła Historia Niezwykłych Pociągów

We wrześniu 1939 r. Wielkopolski broniły dwa pociągi pancerne. Wczoraj minęło 60 lat od wysadzenia w powietrze Poznańczyka" przez jego własną załogę. 16 września przypada rocznica zniszczenia w walce drugiego z pociągów - Danuty".

Poznańczyk" i Danuta" po przegranej przez polską armię bitwie granicznej, już po czterech dniach wojny musiały wycofać się w stronę centrum kraju. Odwrót utrudniały zniszczone tory - zbombardowane przez niemieckie lotnictwo, a czasem wysadzone przez własne wojska - oraz zablokowane przez inne pociągi dworce i linie kolejowe. Pociągi pancerne, poruszające się z niewielką prędkością (40 km/godz.) i mocno dymiące z komina, były widoczne z daleka, przez co stawały się łatwym celem dla lotnictwa oraz armat dalekiego zasięgu. Dowódcy pociągów musieli bardzo uważnie planować trasy przejazdów i miejsca postojów.

Pociąg kawaleryjski
Pociąg pancerny nr 12 Poznańczyk" rozpoczął działania wojenne pierwszego dnia września 1939 roku o godz. 5.30. Od rana wspierał działania piechoty polskiej broniącej Krotoszyna, a po południu ostrzeliwał oddziały niemieckie atakujące Rawicz. Do 4 września patrolował trasę w kierunku Krotoszyna i Gostynia, działając w składzie... Wielkopolskiej Brygady Kawalerii, a 5 września dostał rozkaz wycofania się do Warszawy. Niestety, operacja ta się nie powiodła, bo drogę do stolicy zablokowały pociągi ewakuacyjne, które tworzyły gigantyczne zatory na torach. Wcześnie rano 9 września, kiedy rozpoczynała się bitwa nad Bzurą, Poznańczyk" stoczył swoją pierwszą i ostatnią bitwę. W ciągu kilku minut walki pod Leonowem działa Poznańczyka" zniszczyły siedem pojazdów niemieckich i uszkodziły jeden z atakujących pociąg samolotów Luftwaffe. Z powodu przewagi niemieckiej pociąg został wycofany w stronę Błonia, gdzie, niestety, dotarły już oddziały rozpoznawcze jednej z niemieckich dywizji pancernych. Poznańczyk" znalazł się w potrzasku, bo linię kolejową z jednej i z drugiej strony zajęły oddziały niemieckie. W związku z tą sytuacją dowódca pociągu kpt. Majewski rozkazał zniszczyć pociąg i załoga wysadziła cały skład w powietrze. Żołnierze pociągu pancernego Poznańczyk" dotarli do Warszawy i 11 września zostali włączeni do batalionu ochrony mostów.

Piątek, Sobota i Danuta"
Drugi z wielkopolskich pociągów pancernych - Danuta" - 1 września znalazł się w okolicach Chodzieży, 2 września patrolował tory w okolicach Kcyni i Nakła, a 4 został zaatakowany przez niemieckie samoloty na dworcu w Szubinie. Potem pociąg pancerny Danuta" przekazano do obrony Inowrocławia, a 7 września do osłony polskich jednostek wycofujących się z Torunia. Kilka dni Danuta" spędziła na stacji kolejowej w Kutnie, która była bardzo silnie bombardowana przez lotnictwo niemieckie. Mimo to pancernym kolejarzom" udało się uniknąć strat, a pociąg nie został trafiony. 11 września skierowano go do Sochaczewa, ale trasa prowadząca do tego miasta była zbombardowana i zatarasowana przez palące się pociągi ewakuacyjne, obok torów leżeli zabici i ranni. Przez całą noc załoga naprawiała zniszczone tory i ratowała rannych. 14 września pociąg wspierał działania wojsk polskich w okolicach miejscowości Sobota i Piątek, a 15 w okolicach Łowicza. Dzień później sytuacja zmieniła się na niekorzyść wojsk polskich, a Niemcy przeszli do zmasowanych ataków. Dzięki wsparciu dział Danuty" udało się zatrzymać natarcie niemieckie na Żychlin, ale pociąg został kilka razy trafiony i uszkodzony. Zniszczenie polskiego pociągu pancernego stało się dla niemieckich jednostek punktem honoru. Niemcy - przygotowani do wizyty" Danuty" - ustawili kilka dział przeciwpancernych, które 16 września około godz. 15 celnymi strzałami zniszczyły parowóz i uszkodziły wagony pancerne. Załoga wysadziła pociąg w momencie, kiedy na platformy i do wagonów wskakiwali niemieccy żołnierze, zniszczono również towarzyszące pociągowi czołgi Renault, jeżdżące po torach kolejowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poszukuję wszelkich materiałów zwiazanych z pp WILK i WILCZEK, działajacych w 1920 roku na Pomorzu - dokładniej w okolicach Jabłonowa Pomorskiego i Brodnicy.Chodzi mi o bitwe pod Brodnicą - 18 sierpień 1920. Mój adres - maria.marzec@wp.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information