Szarubek Napisano 29 Listopad 2006 Autor Napisano 29 Listopad 2006 Oto cytat:Śmigłowcowe Biuro Konstrukcyjne, kierowane przez mgr. inż. B. Żurakowskiego, istniejące w IL, rozpoczęło w 1957 r. prace nad samolotami pionowego startu. Był to nowy kierunek specjalizacji, jakiemu w przyszłości miało się biuro poświęcić.Do studiów nad tym zagadnieniem przystąpiła wydzielona grupa, kierowana przez mgr. inż. Jana Koźniewskiego. Po badaniach i rozważaniach teoretycznych dokonano wyboru układu konstrukcyjnego, który polegał na zastosowaniu przekręcanego o 90° skrzydła wraź z silnikami, które w położeniu pionowym napędzałyby śmigła, spełniające wówczas rolę wirników nośnych. Po przeniesieniu biura do Ośrodka Konstrukcji Lotniczych przy WSK Okęcie prace były nadal prowadzone, ale już przy zmniejszonej obsadzie personalnej. W tym czasie grupa mgr. inż. Koźniewskiego opracowała projekty samolotów pionowego startu PS-1, PS-2 i PS-3. PS-1 stanowił rysunkową dokumentację układu koncepcyjnego. Projekt PS-2 był opracowaniem ofertowym samolotu transportowego pionowego startu, napędzanego dwoma projektowanymi silnikami turbinowymi Tur, każdy o mocy 736 kW (1000 KM) na wale turbiny. W ślad za projektem rozpoczęto budowę modelu latającego samolotu PS-2. Ostatni z wymienionych, samolot PS-3, miał być konstrukcją doświadczalną, na którym zamierzano sprawdzić w locie słuszność założeń wybranej koncepcji układu konstrukcyjnego. Miał to być samolot uproszczonej konstrukcji, z kadłubem w postaci kratownicy przestrzennej, bez pokrycia, napędzany produkowanym w Polsce silnikiem śmigłowcowym Lit-3 o mocy 423 kW (575 KM).W tym samym czasie w biurze silnikowym OKL, kierowanym przez doc. inż. W. Narkiewicza, wydzielona grupa prof. inż. Jana Oderfelda opracowywała projekt silnika turbinowego Tur, przeznaczonego do samolotu PS-2.Prace nad projektem konstrukcyjnym i dokumentacją warsztatową były zaawansowane w 50%, gdy podjęto decyzję o wstrzymaniu i zaniechaniu dalszych prac w tym kierunku. W tej sytuacji zrezygnowano również z opracowania silnika Tur."Niestety nie znam źródła, dostałem w formie kserokopii.
Szarubek Napisano 29 Listopad 2006 Autor Napisano 29 Listopad 2006 A teraz fotki zrobione ponad 10 lat temu gdzieś w centralnej Polsce, w zasobach instytucji panstwowej.Elementy układu sterowania.
Szarubek Napisano 29 Listopad 2006 Autor Napisano 29 Listopad 2006 Widok na fotel pilota i tablicę przyrządów.
Szarubek Napisano 29 Listopad 2006 Autor Napisano 29 Listopad 2006 A tak miał wyglądać wariant docelowy - pionowzlot PS-2, nasz polski V-22 Osprey" :-)Nie tylko Amerykanie pracowali nad pionowzlotem z przestawialnymi wirnikami.Pozdrawiam - Szarubek
kopijnik2 Napisano 29 Listopad 2006 Napisano 29 Listopad 2006 nie odchylane gondole - a skrzydło całejak u kanadyjczyków, i linia kadłuba podobna...
woytas Napisano 29 Listopad 2006 Napisano 29 Listopad 2006 a beskida to francuzi zwineli i wybudowali twingo... :>podobnoFajne mielismy WLASNE konstrukcje- stare dobre czasy
grba Napisano 30 Listopad 2006 Napisano 30 Listopad 2006 Miałem okazję przejechać się Beskidem. Kolega studiował na wydziale samochodowym w opolskim WSI; mieli bodaj trzy egzemplarze...
Badylarz Napisano 4 Grudzień 2006 Napisano 4 Grudzień 2006 WitamA propos polskich konstrukcji, słyszał ktoś o Polonezie 4WD ? Bo ja słyszałem i widziałem, ba, nawet nim jeździłem.Badylarz
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.