Skocz do zawartości

Polski samolot pionowego startu i lądowania


Szarubek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Oto cytat:

Śmigłowcowe Biuro Konstrukcyjne, kierowane przez mgr. inż. B. Żurakowskiego, istnie­jące w IL, rozpoczęło w 1957 r. prace nad samolotami pionowego startu. Był to nowy kierunek specjalizacji, jakiemu w przyszłości miało się biuro poświęcić.
Do studiów nad tym zagadnieniem przystąpiła wydzielona grupa, kierowana przez mgr. inż. Jana Koźniewskiego. Po badaniach i rozważaniach teoretycznych dokonano wyboru układu konstrukcyjnego, który polegał na zastosowaniu przekręcanego o 90° skrzydła wraź z silnikami, które w położeniu pionowym napędzałyby śmigła, spełniające wówczas rolę wirników nośnych. Po przeniesieniu biura do Ośrodka Konstrukcji Lotniczych przy WSK Okęcie prace były nadal prowadzone, ale już przy zmniejszonej obsadzie personalnej. W tym czasie grupa mgr. inż. Koźniewskiego opracowała projekty samolotów pionowego startu PS-1, PS-2 i PS-3. PS-1 stanowił rysunkową dokumentację układu koncepcyjnego. Projekt PS-2 był opra­cowaniem ofertowym samolotu transportowego pionowego startu, napędzanego dwoma projektowanymi silnikami turbinowymi Tur, każdy o mocy 736 kW (1000 KM) na wale turbiny. W ślad za projektem rozpoczęto budowę modelu latającego samolotu PS-2. Ostatni z wymienionych, samolot PS-3, miał być konstrukcją doświadczalną, na którym zamierzano sprawdzić w locie słuszność założeń wybranej koncepcji układu konstrukcyjnego. Miał to być samolot uproszczonej konstrukcji, z kadłubem w postaci kratownicy prze­strzennej, bez pokrycia, napędzany produkowanym w Polsce silnikiem śmigłowcowym Lit-3 o mocy 423 kW (575 KM).
W tym samym czasie w biurze silnikowym OKL, kierowanym przez doc. inż. W. Narkiewicza, wydzielona grupa prof. inż. Jana Oderfelda opracowywała projekt silnika turbinowego Tur, przeznaczonego do samolotu PS-2.
Prace nad projektem konstrukcyjnym i dokumentacją warsztato­wą były zaawansowane w 50%, gdy podjęto decyzję o wstrzymaniu i zaniechaniu dalszych prac w tym kierunku. W tej sytuacji zrezyg­nowano również z opracowania silnika Tur."

Niestety nie znam źródła, dostałem w formie kserokopii.

Napisano

A tak miał wyglądać wariant docelowy - pionowzlot PS-2, nasz polski V-22 Osprey" :-)
Nie tylko Amerykanie pracowali nad pionowzlotem z przestawialnymi wirnikami.
Pozdrawiam - Szarubek

Napisano
Miałem okazję przejechać się Beskidem. Kolega studiował na wydziale samochodowym w opolskim WSI; mieli bodaj trzy egzemplarze...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie