cieciwa Napisano 5 Luty 2006 Autor Napisano 5 Luty 2006 W jaki sposob transportowano zaopatrzenia dla wojska na wieksze odleglosci ?Jak przypuszczam paliwa i smary w beczkach i karnistrach, a jak amunicje czy karabiny albo granaty? Zapewne w jakichs skrzyniach. Tylko jak one wygladaly ?Gdzie proponujecie zaczac poszukiwania ?
Gebhardt Napisano 6 Luty 2006 Napisano 6 Luty 2006 Na dalsze odleglosci - koleja.Amunicja byla transportowana w standartowych ilosciach (jednostakach ognia) w skrzynkach. Amunicja (w tym lotnicza i lacznosci [np rakiety]) oraz maski gazowe i bron plus materialy rusznikarskie podlegaly sluzbie uzbrojenia.Tutaj strzelam, sprawdze do jutra.Materialy pedne (? poza lotniczymi) podlegaly sluzbie intendentury. O ile pamiec nie myli zasadniczy sposob mial polegac na cysternach kolejowych ale bodajze byly braki i czesciowo transportowano w beczkach. Byly trzy rodzaje beczek w tym chyba najpopularnieksza byla beczka 200 l. Dokladnie to mozna sprawdzic u Masnego.Zdjecia beczek i skrzynek do amo etc pokazuja sie dosc czesto na tym forum.
Boruta Napisano 6 Luty 2006 Napisano 6 Luty 2006 We wrześniu polegano na tym, co ma się w taborach, na tym co się zebrało po drogach odwrotu po innych, lub na tym na co się trafiło w garnizonach, oczywiście jeśli się przez takowy przechodziło. Chyba nie spotkałem jeszcze opisu poberania gdzieś z magazynów uzbrojenia lub amunicji (no może jedynie czytałem o Palmirach, ale tam też jakoś nie mogli wybrać wszystkiego). Pozdrawiam
cieciwa Napisano 6 Luty 2006 Autor Napisano 6 Luty 2006 To, ze pokazuja sie zdjecia skrzynek [roznych] to wiem, ale juz z wymiarami jest ciezej, a z przeznaczeniem to juz zupelnie .... :)Dlatego pytam, gdzie polecalibyscie zaczac poszukiwania ...
Gebhardt Napisano 6 Luty 2006 Napisano 6 Luty 2006 To zgoda ze nielatwo o wymiary. Do moich opinii co jest co trafilem wylacznie na zasadzie gdybologii i eliminacji. Beczka na 200 l to taka jaka mozna obejrzec na fotkach prtzyczepy benzynowej. Skrzynki amo karabinowej mozna obejrzec w dosc dobrej krasie na stronce Westerplatte. W watku o biedkach mozna obejrzec skrzynki do amo mozdzierowej. Troche co do wymiarow skrzyn amo mozna wykombinowac na podstawie zawartosci skrzyn ktora jest opisana w regulaminie sluzby uzbrojenia.
cieciwa Napisano 6 Luty 2006 Autor Napisano 6 Luty 2006 A jak transportowano np. karabiny ? albo granaty ?Ja wiem, ze w 39' nie bylo zadnych szans na pobieranie sprzetu i amunicji z magazynow, ale w teorii" jakos sie to powinno przeciez robic.I jesli transportowano to np. wagonami kolejowymi, to tez, JAK ? ukladano skrzynke kolo skrzynki ? byly jakie palety? czy wieksze skrzynie...Pytan jest wiele i nawet niebardzo wiem od czego zaczac poszukiwania.
Gebhardt Napisano 6 Luty 2006 Napisano 6 Luty 2006 Bez przesady, transporty kolejowe przeciez byly, nawet widzialem albo i mam gdziesik raporty odnosnie tego. Skrzynie przewozono w wagonach - palet jeszcze chyba nie wymyslono bo to tylko ma sens jezeli sie ma dzwig do ladowania/rozladownia a nie mozna bylo w owych czasach zagwarantowac tego przy rozladunku ktory odbywal sie w najbardziej dogodnym miejscu raczej niz na stacji gdzyz te ostatnie byly oczywistym celem dla npla. Informacje n/t ilosci naboi w skrzyniach i skrzyn w typowym wagonie kolejowym, samochodzie ciezarowym 2T i wozie 2-konnym mozna znalezc dla kazdego rodzaju amunicji w Regulaminie Sluzby Uzbrojenia w polu. Postaram sie jutro podeslac na priva komu na tym zalezy. Wszelka bron malokalibrowa byla przewozona w skrzynkach - ilosci tego tez powinny byc w Regulaminie sluzby uzbrojenia.
Gebhardt Napisano 7 Luty 2006 Napisano 7 Luty 2006 Cieciwa - jezeli ciebie ten temat interesuje to musem musisz sie zaopatrzyc lub przynajmniej zaznajomic z Regulaminem Sluzby Uzbrojenia w polu cz II (Wwa: MSWojsk, 1939) - na pewno CBW ma egzemplarz.Orientacyjnie, material SU powinien byc przewozony na dalekie dystanse koleja, wagonami zamknietymi 15 ton. Wyjatkiem byly dziala, jaszcze i przodki ktore przewozono na otwartych platformach 15 lub 20 ton (armaty 37mm ppanc, przodki i jaszcze armat polowych 75mm mogly byc rowniez transportowane w wagonach krytych w zmniejszonej ilosci). Ponizej wyciag odnosnie transportu broni recznej, maszynowej i towarzyszacej. Pierwsza cyfra to ilosc sztuk w skrzynce, nastepne to dozwolona ilosc skrzynek na wozie taborowym 2-konnym, samochodzie 2 ton i wagonie 15 ton. Kbk z bg: 12 4 15 120Kb z bg: 12 4 14 120Rkm wz 28 4 5 18 120Ckm: 2 4 17 120Granatnik wz 36 9 3 14 121Mozdzierz 1 4 15 130lkm wz 08/15 2 5 19 120
cieciwa Napisano 7 Luty 2006 Autor Napisano 7 Luty 2006 Gebhardt, wszystko pieknie ladnie ...Tylko jakie sa wymiary tych skrzyn? I gdzie ich szukac?
Gebhardt Napisano 7 Luty 2006 Napisano 7 Luty 2006 Ja tez chcialbym wszystko wiedziec:)Powaznie, to warto poszukac czy sie nie uchowala CzI regulaminu. Jest calkiem mozliwe ze w tej czesci beda opisy materialow uzbrojenia, w tym moga byc i typowe skrWarunki techniczne materiałów wojskowych i instrukcja szczegółowa obsługi wojskowej stacji benzynowej : wzór
Gebhardt Napisano 7 Luty 2006 Napisano 7 Luty 2006 Szkoda ze nie mozna edytowac postow. Urwalo sie a mialo byc dalej:skrzyn. Warto tez poszukac warunkow technicznych i warunkow odbioru broni. W tych warunkach na ogol podawano jak dany material mial byc opakowany przez dostawce. Ponizej pozycja w CBW ktora moze byc pozyteczna w sprzwach materialow pednych i smarow.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.