Skocz do zawartości

Pociągi pancerne 3


JoncaA

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 503
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
Zgłębiając temat okazał się bardzo podobny do tego z Poznania. Różni się tylko drobnymi elementami (ilość otworów, brak drzwiczek od czoła itp.)
Napisano
Wagon z Kazunie to wagon produkcji radzieckiej z lat 20/30 z improwizowanego pociągu pancernego. Po rozformowaniu pociągów improwizowanych ( no właśnie czyich? LWP, SOK, radzieckich? ) część takich wagonów przeznaczono na bunkry w JW, składach paliw czy bazach przeładunkowych i podobno jeszcze w latach 80 można było ich trochę zobaczyć.

pozdr
Marek
Napisano
Witam!
Napisz Marku w jakim polskim improwizowanym pociągu pancernym ten wagon bojowy się znajdował? Myślimy ,oczywiście o latach 1919/1920. Kwestia pochodzenia wagonu ,to zupełnie odrębny problem.
Pozdrawiam
Napisano

Marek Sz.
prawdopodobnie jest to wagon niemiecki, który ewentualnie mógł służyć w zestawach pociągów SOK.
Kamamax tego zdjęcia nie pokazał (obok). Wyraźne zaznaczenie linii do której sięgał beton - napis w języku niemieckim.

Napisano
Obiecany numer wagonu: Kd 0870020
Ten numer jest namalowany białą farbą. Z spod spodu malowania widać ten sam numer (czyli wagon miał poprawiany lakier ;-) ale malowany wiekszą czcionką.
W wagonie są pozostałości niemieckich napisów, ale także widoczny jest jeden polski napis (chyba PRZEWODY HAMULCOWE ???) Zdjęcie za pare dni.
Napisano
Co to produkcji radzieckiej to ja bym się nie zgodził.
Wszystkie tłoczenia na elementach stalowych nie zawierają cyrylicy - a wątpie by były wersje eksportowe ;-)
Poza tym umiejscowienie wejść jest inne. I nie widać żeby wagon był przerabiany z radzieckiego rozstawu torów na nasze...
Stawiam na Niemców.
Napisano

Numer z innego miejsca.
Jeżeli chodzi o napisy polskie (m.in. kabel do łączenia wagonów) wydają się późniejsze.

Napisano
Witam

Wg mojej wiedzy zarówno ten wagon jak i ten w Poznaniu pochodzą z lat 20/30 wiec nie mogły służyć w improwizowanych pociągach pancernych w latach 1919-20.
Opowiesć o służbie wagonu z Poznania w Poznańczyku" wydaję sie być tylko chwytem marketingowym.
Wagon jest ewidentnie konstrukcji radzieckiej - wagony rosyjskie były podobne, miały o ile wiem taki sam rozstaw osi, ale brak im pewnych detali - zastrzałów na ścianie czołowej, wzmocnień w rogach wagonu.
Brak napisów w cyrylicy o niczym nie świadczy, bo na ramie wagonu był zwykle wybijany jego numery ( lub numery jeśli zmienił zarząd kolejowy )
Wagony niemieckie miały wiekszy rozstaw osi, poza tym są jeszcze dość częste na PKP jako np magazynki i mozna obejrzeć różnice.
Niemieckie napisy wewnatrz wagonu mogą swiadczyć o niemieckim pochodzeniu betonowego opancerzenia - może wagon służył do patrolowania jakieś linii szerokotorowej, albo po prostu ył na składzie" i został zakwalifikowany do przebudowy.
Jeśli chodzi o przekucie" z toru szerokiego na normalny to w czasach II WŚ oznaczało to albo wymianę zestawów kołowych, albo przesuniecie kół na osi o odpowiedni wymiar.
Sprzegi i zderzaki były takie same, sprzeg SA-3 czyli tzw pięść Breżniewa" wprowadzono dopiero po wojnie.

Numer pozwolę sobie pchnąć dalej, może coś się znajdzie w archiwach.

pozdr
Marek

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie