Skocz do zawartości

sprzęt transportowy w WP


kozakk88

Rekomendowane odpowiedzi

witam mam pytanie jaki sprzęt transportowy był na tyle powszechny by mozna go było spotkac praktycznie w kazdej jednostce wojskowej??to taki ogolny problem i drugi sprecyzowany .. jaki samochód bylo najłatwiej spotkac w barwach WP krótko mówiąc pytam o najberdziej rozpowszechione pojazdy i rodzaje wozów w WP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli do pytania zaliczyć wozy konne to najłatwiej było by spotkać biedkę (choćby amunicyjną plutonu).

Jeśli chodzi o pojazdy mechaniczne to obstawiłbym motocykl Sokół 1000. Było ich naprawdę dużo w wojsku.

Wśród samochodów wahałbym się między łazikiem 508 a ciężarówką PF 621 L. Z tego, co pamiętam ciężarówek było zdecydowanie więcej, ale łaziki były bardziej rozproszone w oddziałach, więc łatwiej było by go spotkać. Poniekąd potwierdzają to niemieckie fotografie z września, na których częściej widać łazika.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niewatpliwie najczesciej spotykanym sprzetem transportowym w zmobilizowanym WP to woz taborowy jedno czy dwu-konny z poboru. Sugestia Polsmola co do biedek jest o tyle ciekawa ze nie jestem pewien jakiego sprzetu TYPOWEGO posiadalo wojsko wiecej - biedek czy wozow taborowych. I ponadto w jakich proporcjach typow i wzorow (biedki byly plutonowe, pod ckm, pod mozdzierz, amunicyjne, telefoniczne, saperskie (2-3 typy) kazdy typ w 2-3 wzorach, przynajmniej 4 wzory wozow taborowych.

Jesli chodzi o pojazdy mechaniczne to tez nie jestem pewien czy bylo wiecej PF621 czy Sokolow 1000 (pewna ilosc PF 621 dochodzilo z poboru).

Ktos ma pewne dane?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi mi o ilość a bardziej o częstotliwość występowania. Ciężarówek PF 621 L i wozów taborowych (wszelkich typów i proweniencji) było na pewno bardzo dużo, ale z natury rzeczy występowały skomasowane w pododdziałach transportowych np. pułkowych. Natomiast biedki, łaziki i motory były przydzielane w pojedynczo lub w niewielkich grupach na niższym szczeblu. Wydaje mi się, że właśnie to miał na myśli pytający.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak motocykli na pewno mozna bylo widziec duzo bo byly etatowym srodkiem lacznosci w pulkach piechoty i kawalerii i lataly w te i w efte do samej linii. Z lazikami to bym nie przesadzal bo byly wozami dowodcow od kompanii wzwyz nawet w wojskach zmotoryzowanych a w pulkach piechoty i kawalerii etatowo byly chyba po jednym (dla dowodcy pulku - jezeli mial lazika a nie samochod osobowy wogole), wiec zdecydowanie predzej wpadlbys na ciezarowke. Co do biedek i wozow taborowych to chyba rowne mozliwosci ale ja wiem z jakim typem pojazdu CHCIALBYM sie spotkac - chodzi oczywiscie o kuchnie polowa :).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba tez wziasc pod uwage ze w pamieci pozostaja i sa fotografowane czesto obrazy niezwykle raczej niz chleb powszedni. Np patrzac na zbiory zdjec na naszym forum chociazby, moglby ktos pomyslec ze polowa naszego wojska byla wyposazona w czolgi TP :). A ile jest zdjec tych nieszczesnych mozdzierzy PAN'u w porownaniu z mozdzierzami 81mm?

Wracajac do motocykli liczniejszym i czesciej spotykanym od nich pojazdem na pewno byl....rower! Bo tak wyliczajac rowery byly w plutonach lacznosci, plutonach zwiadowczych wszystkich pulkow broni (poza artyleria), w baonach saperskich, cale szwadrony/kompanie cyklistow wielkich jednostek. Ba, nawet pulki zmotoryzowane WBM-M mialy po plutonie cyklistow zmotoryzowanych :)!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie - ale to juz byl pozniejszy wynalazek niemiecki!

W kompaniach rozpoznawczych (czyli 'R') pulkow WBP-M (tzn 1 P.S.K. i 1 P.S.P) bylo po plutonie czolgow rozpoznawczych, motocyklistow i cyklistow. Plutony cyklistow skladaly sie z dowodcy z pocztem, i 2 druzyn po (?) 12 ludzi,lub 4 sekcji po 6 (1 liniowa, 3 rkm), albo 3 sekcji po 8. Byl uzbrojony w 3 rkm, dca i zca w pistolety, reszta w kbk (a moze byl i kbppanc). Dca wraz z 'szoferem' jezdzil jak pyszny motocyklem Sokol 1000 a reszta miala rowery. Poza tym, pluton mial do dyspozycji dwa samochody ciezarowe (gdzies ktos przebakiwal ze mialy to byc Chevrolety). Samochody mialy miec przyczepy na rowery ale te sie nie zjawily (przynajmniej w 1 P.S.P.), wiec cale towarzystwo przemieszczalo sie samochodami ciezarowym wraz z rowerami, z czesta szkoda dla rowerow i cial.

Teraz wiecie tyle co i ja. Nie udalo mi sie znalezc powodow zorganizowania tak dziwnego oddzialu. Moze chodzilo o cichosc np podczas podjazdow w nocy? Albo rozpoznanie wertepow ktorych nie mogly pokonac motory? Nie jest to jedyne takie urzadzenie w WP. Niektore druzyny zmotoryzowanych saperow tez byly podobnie 'urowerowione'.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie