Skocz do zawartości

Lotnisko lodz widzew 1939


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
W czasie wojny na Składowej były również pancerne zakłady remontowe. Zakłady lotnicze znajdowały się na początku na placu Leonarda (Niepodległości), a kwatery oficerów na ul. Kilińskiego.
Ironrat
  • Odpowiedzi 91
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
Zgadza się na Składowej, były warsztaty remontowe i park samochodowy m.in. 42 samodzielnej kompanii czołgów rozpoznawczych. Rozmawiałem kiedyś z żołnierzem tej kompanii, który opowiadał mi, że w czasie mobilizacji w 1939 po samochody przyjechali na Składową i z tąd wyruszył w swoją tułaczkę po frontach IIWŚ.
Napisano

Myślę,że do szczęścia brakuje nam tylko zdjęcia Lotniczych Warsztatów Doświadczalnych i przyfabrycznego lotniska przy obecnej ulicy Kopcińskiego. Oto ono :) Na dole zdjęcia fragment pasa. Więcej zdjęć i historia LWD znajduje się tutaj : http://www.sampol.de/polski/LWD/lwd_1.htm Google jest wielkie;) Z tej stronki wynika,że cytowane przeze mnie wcześniej wspomnienia Antoniego Szymańskiego nie są ścisłe i przyfabryczne lotnisko było jednak wykorzystywane przez lekkie samoloty, równolegle z Lublinkiem. Czyli od mniej więcej 1947 r. mieliśmy w centrum miasta niewielkie lotnisko.

Napisano

Fotka ze strony o LWD przedstawiająca Zucha-1 przed oblotem na lotnisku fabrycznym przy ul. Kopcińskiego. Kojarzycie czy ten budynek w tle jesczcze istnieje ?

Napisano
Ha, ha świetne zdjęcia !
Tak, teraz troche już wiadomo o tym co się działo w tym rejonie.
Ja chodziłem do tej szkoły na zdjęciu. Była tam Szkoła podstawowa Nr 32. Potem dodali przedszkole, a teraz to jest tam chyba i gimnazium itd.
Budynek istnieje niezmieniony, nawet dzisiaj tam przechodziłem. Bo mieszkam obok parku 3 maja.
Z prawej strony budynku szkoły są chyba te warszataty.
Jak byłem w podstawówce to nadal tam produkowano meble. Zresztą warsztat działa do dziś dnia. W zeszłym roku wyginałem tam jakiś druciany drobiazg. Trzeci plac to obecnie teren Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Nie wiem co było tam wcześniej. Poniżej - widać bramę wjazdową - to teren należący do prokuratury. Obecnie jest tam budynek, w którym przechowywano część archiwum prokuratury. Zastanawia mnie, czy żeczywiście pas startowy znajdował się blisko murów szkoły i warsztatu? Odkąd pamiętam zawsze troche dalej ok 100 m były budynki innych zakładów. Przypuszczam, że właściwe lądowisko znajdowało się troche dalej, obok starego tartaku, w kierunku Geanta. Patrząc na to zdjęcie z prawej strony mieściła sie pętla tramwajowa a obecnie jest tam pętla autobusowa.Na zdjęciu widać jeszcze jedno: przy płocie przebiegają tory kolejowe. Tory te prowadza na teren NFZ.
Zdjęcie to musiało byc zrobione naprawde dawno. Jeszcze przed przebudową Kopcińskiego i budową wiaduktu.
Napisano
Gdy chodzi o drugie zdjęcie z samolotem Zuch 1, to musiło byc zrobione na wprost warsztatów. Po prawej stronie widać szkołę. Tam gdzie stał ten samolot obecnie przebiega ulica.
Ten mur w tle nadal istnieje - to jest tylna sciana warsztatowych budynków, tylko teraz zasłonięte jest to innym murem od strony ulicy.
Napisano
W tej materii, gdyż tematem lotniska Ksawerów zajmowałem się kilka lat temu. Ku przestrodze umieszczam na końcu efekty obłąkańczego myślenia odkrywcy, ktory zanadto przejął sie wizją wyciągania szczątków pezetelek z ziemi.

Lotnisko polowe 161, i 162 eskadry myśliwskiej znajdowało się na terenie folwarku/majątku ziemskiego HERZEGO, w pobliżu zabudowań pałacowych. Niedaleko /tak mniej więcej kilka kilometrów/ od lotniska przebiegać miała linia kolejowa.
Jest jednak jedno ale... W pobliżu Łodzi są dwie miejscowości Ksawerów, i dwa Widzewy.
Jedna znajduje się na północ od Pabianic, i na południe od folwarku/majątku ziemskiego Widzew.
Druga przy drodze do Brzezin tak mniej więcej 12-11 kilometrów na wschód od dzielnicy Łódź-Widzew.
Pierwsze z tych lotnisk znajduje się w pobliżu dużego lotniska Lublinek. Było ono intensywnie bombardowane w pierwszym dniu wojny. Na lotnisku tym od 1 do 2 września stacjonowała 63 Eskadra Obserwacyjna, a 1 września w ramach międzylądowania 66 Eskadra Obserwacyjna.
No właśnie....
Jeśli lotnisko Ksawerów było tuż obok to nie sposób, by bombowce go nie zauważyły. Bądź co bądź 19 ogromnych stogów siana stojących na polu wygląda bardzo intrygująco.
A ja dotarłem do relacji, gdzie jest informacja, że samoloty na lotnisku lwowskiego dyonu lądowały od strony Warszawy...
I zaczęło się kombinowanie, a jeśli.....
Napisano
Rozwiązywanie zagadki nabiera rozpędu:) Wracamy zatem do głównego tematu postu - Lotnisko Łódź Widzew 1939. Pozwolę sobie na obronę lokalizacji polowego lotniska w Widzewie k/ Pabianic. W Polskich eskadrach 1918-1939" J.Pawlaka jest następująca informacja : (..) rzut kołowy eskadry [chodzi o 162 EM] odjechał transportem kolejowym w dniu 26 VIII,osiągając następnego dnia miejsce przeznaczenia- stacja kolejowa Lublinek-gdzie wyładowano go z wagonów na samochody,przewożąc sprzęt III/6 Dywizjonu na pierwsze wojenne lotnisko Widzew-Ksawerów k. Łodzi." Od stacji kolejowej do majątku Widzew jest tylko kilka km. Wydaje mi się,że gdyby chodziło o ten drugi Widzew to rzut kołowy zostałby wyładowany na dużo wcześniejszej stacji. Drugi argument to same zadania 161 i 162 EM. Eskadry miały bronić m.in. bardzo ważnej stacji kolejowej Łódź-Kaliska. Lotnisko k/ Pabianic zapewniało bardzo szybkie znalezienie się w tym rejonie czego nie można powiedzieć o tej drugiej ( przypuszczalnej) lokalizacji. I wreszcie trzeci argument. Czytając relację z działań polskiego lotnictwa we wrześniu wynika,że maskowanie samolotów w stogach było bardzo popularne bo... na przełomie sierpnia i września na polach są tylko stogi:) Mimo ,że wyprawy niemieckie często przelatywały w pobliżu lotniska zostało ono zlokalizowane dopiero 3 XI najprawdopodobniej na skutek doniesień agentów V kolumny. Ostatecznie lotnisko zostało zaatakowane 4 XI. W walce zginął m. in. oficer taktyczny por.pil. Tadeusz Jeziorowski. Myślę,że pewne zamieszanie z lokalizacją spowodowały liczne klucze alarmowe wystawiane przez dywizjon a stacjonujące we wsiach rozsianych wokół Łodzi.
Napisano
W ramach sprawdzenia, choć obrazek chyba będzie beznadziejny. Jakoś nie umię opanować obróbki zeskanowanych zdjęć /albo ostrość wysiada, albo wielkość nieoczekiwanie się zmienia/.
Napisano
Dobra, plan lotniska Lublinek jest w albumie Wrześniowe Straty", wydawnictwo Mirage Hobby 2001, strona 20. Gdyby ktoś w wydawnictwie pomyślał dałby większy fragment mapy z widokiem na Ksawerów /a ja zmniejszyłem obrazek z 22,2 MB do 704 kb, i więcej się nie dało/.
Napisano
Najbardziej logiczne to wyładować rzut naziemny na dworcu kolejowym w Koluszkach, gdzie też rozładowywały się jednostki piechoty zgrupowania północnego armii Prusy". Stamtąd tylko rzut kamieniem do Brzezin, i dalej do Ksawerowa.
Dywersanci niemieccy byli zresztą aktywni w obu tych rejonach /tj. Brzeziny, Pabianice/.
Napisano

W 1897 r. Rudolf Kindler wybudował w Widzewie pałac w stylu chateau, zachowany do dziś. A gminy Widzew-Ksawerów były gminami połączonymi przed wojną....
Jeśli ktoś odnajdzie pałac w Ksawerowie na północ od Pabianic to jest w pobliżu lotniska lwowskiego dyonu...
Bo z tego, co wiem w drugim Ksawerowie koło Brzezin zabudowań pałacowych chyba nie ma....
Jak ja na to nie wpadłem?

Napisano
Co do Sokolnik i 32 Eskadry Obserwacyjnej - to chyba chodzi o te Sokolniki na trasie Złoczew - Wieruszów? Chociaż blisko granicy ;| Ktoś wie coś więcej?

Co do III/6 Dyw. Myśl to maszyna 161 Eskadry upolowała He-111 lub Do-17 (najprawdopodobniej) na północ od Szczercowa w okolicach wsi Rudzisko. Jakby ktoś mógł coś potwierdzić. Bo mam swiadka - ale sprawdzam czy to dzieło jedenastek" bo 7" z 162 Esk raczej wykluczam...
Napisano
A propos lotniska Lublinek. Mam niemiecką sztabówkę z XII 1944 w skali 1:25000 obejmujaca tereny dzisiejszego lotniska. Samego lotniska na niej nie zaznaczono mimo, iż mapa jest wojskowa i ściśle tajna.
Ironrat
Napisano
Witaj efes.
Niestety przez najblizsze kilka dni nie będę miał dostępu do skanera (chyba, że w końcu go sobie kupię). Sprawa musi poczekać prawdopodobnie do kwietnia.
Ironrat
Napisano
Lotnisko polowe 32 Eskadry Rozpoznawczej znajdowało się na wschód od miejscowości Ozorków, przy drodze Sokolniki-Czerchów. Pole wzlotów, i lądowań usytuowane było na kierunku wschód-zachód. Na północ od Czerchowa przy drodze Skotniki-Boczki-Leśmierz znajdowało się lotnisko zapasowe eskadry Skotniki.
Napisano
Witam
Pzl nie zgodze się z tobą co do lokalizacji lotniska w Ksawerowie na wschód od Łodzi na trasie do Brzezin. Popierwsze dlatego ze nie ma tam zadnych zabudowań pałacowych, najblizsza linia kolejowa to koluszki Łódź Fabryczna, teren jest zbyt pofaudowany (wzniesienia łódzkie) trasa bardzo uczęszczana więc było duże ryzyko wykrycia obiektów wojskowych. I najwazniejsze w okolicy było wiele wiosek Nowosolna Natolin Teolin Wiączyń itd. zamieszkałych zprzez ludność pochodzenia niemieckiego, bądz sprzyjających niemcom. Pozaa tym cytowany przez frosta fragment ksiązki jest chyba najmocniejszym argumentem. A co do nie zbombardowania lotniska Ksawerów przy okazji bombardowania Lublinka. Nalezy pamiętać ze to jest wojsko i nalezyprzede wszystkim wykonać rozkaz, a nie samowolnie decydować co nalezy zniszczyć a co nie.
Pozdr. MJ
Napisano
Lotnisko Łodz Ksawerów znajdowało się w okolicy Pabianic nie w okolicy Brzezin informacja potwierdzono przez mieszkanca. Z tego lotniska pochodzą dwa zamieszczone zdjęcia ppor. pil. Dzwonka - P-11 z numerem 4 i godłem 161 eskadry. Dodatkowo na tej samej taśmie filmowej wykonane było zdjęcie polącej się P-11.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie