Skocz do zawartości

Kilka uwag o czołgu Vickers


Rekomendowane odpowiedzi

Tak na marginesie książki o czołgu T 26, volumin I, seria Broń Pancerna", wyd. Militaria, numer 193.

W trakcie użytkowania czołgu Vickers w Polsce także pojawiły się informacje o zawodności użytej w tym czołgu jednostki napędowej /niedostateczne chłodzenie, przegrzewanie się silnika, źle pomyślana, i rozwiązana jego zabudowa w kadłubie/.
Być może część tych problemów wynikała z braku regulatora obrotów, co w konsekwencji prowadziło do przegrzewania się silnika, uszkodzeń zaworów, i ich urywania /patrz: wspomniana książka/. Czyżby w Polsce tego problemu nie zauważano?

Praktycznie nigdzie w publikacjach o czołgu Vickers w służbie polskiej nie pojawia się informacja o pomyśle przezbrojenia go w armatę czołgową wzór 1935 kalibru 40 mm opracowaną w latach 1934-1935 /przebijalność 42 mm z odległości 500 metrów pod kątem 0*, i 32 mm z odległości 1200 metrów również pod kątem 0*/. Ostatecznie z niej zrezygnowano gdyż okazała się nieefektywna, i kosztowna. Wymagała wycięcia drzwiczek w tylnej części wieży, jej adaptacji do nowego jarzma, wzmocnienia pierścienia, i łożysk wieży.

Jeśli spojrzy się na anglosaskie instrukcje obsługi pojazdów to używano tam innego systemu metrycznego /cal-inch, yard-jard, feet-stopa, pound-funt etc./. Najczęściej grubość płyt pancernych podawano jako 1/8, 3/8, 5/8 inch, lub 1/4, 1/2, 3/4 inch. I spróbujcie to przeliczyć na milimetry.... A długość-szerokość czołgu Vickers wynosiła w rzeczywistości odpowiednio 180, i 90 inch, co potwierdza rysunek techniczny tego czołgu umieszczony w tej monografii.

Szukając oryginalnych dokumentów z początku lat trzydziestych XX wieku o użytkowaniu czołgu Vickers w Polsce zauważyłem, iż wiele zawartych w nich informacji jest kalką, i powieleniem informacji angielskich. Jakoś nie natrafiłem na oceny, opis czołgu Vickers z tego czasu przedstawiające doświadczenia polskich użytkowników. Ciekawe, czy takie istniały...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pzl - jakos widac nie miales szczescia. Gdzies niewatpliwie mam kopie calego artykulu, ktory sie ukazal w latach 30 - ale w reku mam w tej chwili tylko ksero rysunkow technicznych z tegoz - ale utwierdza mnie ow rysunek w mniemaniu, ze mnie pamiec nie myli. Skopiowana jest bowiem rowniez zywa pagina z tekstem: Uwagi na temat modyfikacji czolga i numer strony: 299. A moj tekst w Pojazdach-39" - z passusami o przegrzewaniu sie silnika itd. podparty byl wlasnie tym artykulem. Rowniez dane wymiarowe w ksiazce stamtad sie wziely - wczesniej podawane byly (Magnuski, Komuda) nieco inne ....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Protokół z prób V7TP odbytych w dniach 6 i 7 kwietnia 1936 r. [...]
Cel prób:
Próba powyższa miała na celu zbadanie zdolności marszowej czołgu V7TP , który został przerobiony z orginalnego czołgu Vickers na czołg 7TP.
Przeróbka polegała na :
1] wymianie silnika Siddeley na silnik Saurer VBLD ze specjalnym wskaźnikiem oleju i zainstalowaniu chłodnic wodnych.
2] wymianie angielskiej skrzynki biegów na skrzynkę biegów typu polskiego.
3] wymianie wału kardanowego i kardanów z łożyskami kulkowymi na kardany z łożyskami ślizgowymi.
4]wymianie zawieszenia angielskiego na wzmocnione zawieszenie polskie , z poszerzonymi rolkami i resorami z łącznikiem nowego typu PZInż. bez silenbloków.
5] rozbudowie tyłu czołgu przez dodanie nadbudówki pancernej nad silnikiem wraz z żaluzjami wlotowymi i wylotowymi.
6] przez dodanie specjalnego haka holowniczego.
7] przez zastosowanie tłumika typu 7TP.
8] przez przeróbkę przodu czołgu polegającą na zmianie blach panc. 9 i 13 mm na 15 i 17 mm oraz na daniu pokryw nad sprzęgłami bocznymi.
9] przez zamianę nitowego łączenia blach na śrubowe.
[...]
Wnioski: Przerobiony czołg V.7TP wykazał wszystkie zalety orginalnego czołgu 7TP i nadaje się w zupełności do użytku w oddziałach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie