Jump to content
ekiosk egazety next prenumerata
Sign in to follow this  
Volksewagen Wojtek

Szkoła Spadochronowa w Biedrusku- co wiecie ???

Recommended Posts

W Biedrusku to napewno był poligon kawalerii, a o ile wiem to sladowe wojska pancerne mialy swoje tereny kolo Warszawy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
No tak, wynika z tego, że to była konnica spadochronowa ze śladowymi ilościami broni pancernej (latające tankietki ??!!). A w Biedrusku w 1938 ćwiczył mój znajomy. Batalion Artylerii Pomiarowej się ta cholera nazywała - jakiś PAC czy cóś. Widziałem dyplom, więc musiałem uwierzyć. Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trzeba sprawdzić jakie jednostki stacjonowały w Poznańu.Sam miałem wątpliwą przyjemność latać:)po Biedrusku i jest to typowo ziemńaczany poligon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Po co biegac az do Poznania? W samym Biedrusku stacjonował 7 Pulk Strzelcow Konnych Wielkopolskich. A sam Biedrusk byl i chyba dalej jest zwyklym poligonem. Jak sie wezmie pod uwage, ze przedwojenna armia skladala sie glownie (oprocz piechoty) z pulkow kawaleryjskich to jasne, ze taki poligon sluzyl dla jazdy. Jesli chodzi o wojska pancerne to tu tez zaden problem - one wchodzily w sklad kawalerii.
A wogole to najpierw, przed zadaniem pytania proponowalbym poczytac lub pogooglowac. A chocby - Ksiega Kawalerii Polskiej" H. Smacznego, O kawalerii polskiej XX wieku" C.Lezenskiego/L.Kukawskiego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie Biedrusk, tylko Biedrusko. Na pewno cwiczyla tam artyleria i nawet do dzis fragment poligonu to tzw,Góry Artyleryjskie.Cwiczyly tam 7 DAK, 7 PAC i 7 DAPlot Widzialem tez zdjecia z cwiczen poznanskiego 14 PAL-u w Biedrusku. Cwiczenia kawalerii to rzecz oczywista, ze zgledu na stacjonowanie tam 7 psk, ale zdaje sie, ze bywaly tam tez inne pulki.Poligon odwiedzialy tez wielkopolskie pulki piechoty a w monografii Armii Poznan autorstwa Bauera i Polaka sa jak pamietam zdjecia ktoregos pulku piechoty z cwiczen na terenie Biedruska.Nie pamietam natomiast, czy bywaly tam wojska pancerne.Natomiast osrodek spadochornowy byl o ile pamietam w Bydgoszczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odnosnie posta krecia, skad takie rewelacje, ze wojska pancerne wchodzily w sklad pulkow, czy brygad kawalerii??
A ksiazka Smacznego nie nadaje sie do czytania, to najgorsza ksiazka o kawalerii jaka znam.Raczej nie korzystaj z niej, bo liczba bledow jest przerazajaca.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apropos Biedruska jako ciekawostka wojenna - jest tam zamek betonowy a raczej emirat - tak bawili się Afrika korps.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie bardzo rozumiem, co to znaczy zamek betonowy, czy emirat i co ma z nim wspolnego Afrika Korps, a tym bardziej dlaczego to ciekawostka wojenna. To eklektyczny palacyk z konca XIX wieku, ktory od odzyskania niepodleglosci przynalezal do Wojska Polskiego.Wczesniej, przed 1918 rokiem chyba tez stacjonowaly w nim niemieckie wojska.Nawet w PRL byl nadal we wladaniu LWP i od czasu do czasu wyprawiano tam niezle balangi, zwlaszcza kiedy zjawial sie np Dowodca jednego z trzech okregow wojskowych, nie mowiac juz, co sie dzialo, kiedy pojawilo sie dwoch lub wszyscy..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do DTH. W nazewnictwie geograficznycm mozesz spotkac rozn pisownie - Biedrusk i Biedrusko.
A jesli chodzi o wojska pancerne to wskaz mi cytat z mojego postu w ktorym stwierdzilem, ze czlogi wchodzily w sklad pulkow kawalerii. Czy tak trudno skonstatowac, ze chodzi o rodzaj wojsk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
I jeszcze jedno. Encyklopedie takze maja bledy. Czy to oznacza wskazanie do ich nieuzywania?
A przy okazji. Ile, DTH napisales ksiazek? Cos na tym forum latwo przychodzi krytyka czegokolwiek. Mysle, ze sa inne sposoby dowartosciowania sie i autokreacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drogi kreciu, nie musze sie tu ani kreowac, ani dowartosciowywac, wiec daruj sobie swoje agresywne i smieszne sądy. I nie badz demagogiem, ksiazki mozna pisac ,jesli sie ma dostep do dokumentow, a jesli kiedykolwiek miales do czynienia z CAW, to bedziesz wiedzial o czym mowie.Ja na to nie mam ani czasu, ani wystarczajacej wiedzy. Ksiazka Smacznego natomiast, ma tak razaca liczbe bledow, ze w moim pojeciu dyskwalifikuje ja to, jako zrodlo, co wcale nie musi byc wina autora, bo w czasach kiedy ja pisal, dostep do dokumentow byl duzo bardzje ograniczonym niz dzis.
Oto Twoje zdanie: Jesli chodzi o wojska pancerne to tu tez zaden problem - one wchodzily w sklad kawalerii."
Masz klopoty z percepcja, czy czytaniem tego, co sam napisales?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oto Twoje zdanie - Odnosnie posta krecia, skad takie rewelacje, ze wojska pancerne wchodzily w sklad pulkow, czy brygad kawalerii??"
Widzisz jakas roznice?
Co do ksiazek to ja akurat wlasnie tej pozycji korzystalem przy malowaniu portretu mojego Dziadka. Na zdjeciu w sepii musialem okreslic kolory i oznaczenia, a tu akurat Smaczny dla moich potrzeb bledow nie popelnil. I w jednym napewno masz racje. Czas kiedy pisal nie byl jeszcze tak sprzyjajacy w dostepie do zrodel i dlatego nie pote[ialbym autora. Jesli natomiast chodzi o sama dzialalnosc wydawnicza to dzis jaki to problem? Piszesz, placisz za druk i kolportujesz. Oczywiscie jesli jest co napisac (nie bierz tego do siebie, to takie ogolne stwierdzenie). Ja po prostu z niesmakiem czytam wypowiedzi potepiajace czyjas prace... Nawet jesli jej naklad jest niewspolmierny do efektu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie potepiam, nie uznaje tego tylko za wiarygodne zrodlo, a na nie powolujesz sie w poscie, ktory raczej nie ma nic wspolnego z malowaniem obrazu Twojego Dziadka.Dalej: piszesz, placisz za druk i kolportujesz".Pytales o pisanie przeze mnie ksiazek, a nie o cykl wydawniczy, wiec dalej nie wiem o co chodzi.W naszych zdaniach widze nastepujaca roznice nastepujaca: Ty wyglaszasz teze (zdanie twierdzace)a ja zapytuje, skad takie informacje, ze w sklad kawalerii wchodzila bron pancerna? Formuluje je nieco inaczej, ale chyba to oczywiste, ze kawaleria organizowana byla w pulki i brygady.Ponawiam wiec pytanie, gdzie ta bron pancerna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prosze uprzejmie - 10 Brygada KAWALERII Zmotoryzowanej owczesnego (jeszcze) plk. S. Maczka , Wolynska BK z 21 Dywizjonem Pancernym w skladzie, Pomorska BK z 81 Dywizjonem Pancernym, Nowogrodzka BK z 1 Dywizjonem Pancernym itd, itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak, przeczy, bo moze niejasno sie wyrazilem, chodzi mi o to, ze organicznie te jednostki nie nalezaly do kawalerii a tym przypadku do Batalionow Pancernych np. cytowany przez Ciebie 81 Dyon Panc. nalezal do 8 Batalionu Pancernego z Bydgoszczy, Nowogrodzka BK miala z kolei przydzielony 9 Dyon Panc.(a nie 1 Dyon), nalezacy do 4 Bat. Panc z Brzescia itd. Natomiast baony te nie przynalezaly do brygad kawalerii, a ich jednostki byly w czasie mobilizacji delegowane do poszczegolnych Brygad, podobnie zreszta, jak i dyony artylerii plot, baony strzelcow mobilizowane przez pulki piechoty, plutony lotnictwa towarzyszacego, mobilizowane przez eskadry lotnicze. Na tej wiec zasadzie do kawalerii nalezalo rowniez lotnictwo, piechota i artyleria plot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A zeby byla jasnoc przed 1939 rokiem nie bylo mobilizacji, wiec do tego czasu owe jednostki byly przewidziane do przydzialu na czas mobilizacji, ale przed nia nei nalezaly do kawalerii.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W związku z tym, że wiele osób uznaje pozycję pana H.Smacznego za miarodajne źródło wszelkich informacji pozwalam sobie w załączeniu przesyłać adresy do skanów recenzji Ksiegi kawalerii polskiej" Henryka Smacznego autorstaw pana Lesława Kukawskiego, która ukazała się na łamach czasopisma Koń Polski" nr 4 (110) z 1990 roku.
http://republika.pl/p_pieczarka/recenzja/recenzja01.jpg
http://republika.pl/p_pieczarka/recenzja/recenzja02.jpg
http://republika.pl/p_pieczarka/recenzja/recenzja03.jpg
http://republika.pl/p_pieczarka/recenzja/recenzja04.jpg
http://republika.pl/p_pieczarka/recenzja/recenzja05.jpg


Share this post


Link to post
Share on other sites
Wniosek prosty - czas na jakies powazne dzielo o tej formacji. A swoja droga to dziwne, iz do tej pory nikt nie podjal proby opisania Legendy Narodowej...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panowie, nie mam nic przeciwko kontynuowaniu w tym poście tego bocznego wątku- piszcie ile wlezie, ale czy ktokolwiek z was potwierdza istnienie tam jakiejś szkoły spadochronowej, lub przynajmniej fakt odbywania jakichkolwiek kursów w tym zakresie ???
SLAW 100 napisz coś więcej o tym Komorowie- gdzie to wogóle się znajduje ??
dzięki
pozdro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chyba nie ma szans, skoro pierwszy osrodek spadochronowy powstal w maju 1939 r w Bydgoszczy.Poszukaj, nie dalej, jak 2 tygodnie temu byl watek o spadochronach polskich, jakies informacje tam byly.
Zreszta masz:
http://www.odkrywca-online.pl/pokaz_watek.php?id=138705#138714

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information