Marek T Napisano 9 Listopad 2004 Autor Napisano 9 Listopad 2004 Witam, Czy ktokolwiek z uczestników tego Forum wie cokolwiek na temat flotylli radzieckich okrętów, która w 1944 roku została zwodowana w rejonie Dęblina? Poszło wówczas na wodę ponad 100(!) okrętów. Okręty tej flotylli w 1944 roku zdobywały Zegrze i Serock. Największy pożytek mieli - nawiasem mówiąc - z dawnych polskich kutrów uzbrojonych, które po 1939 roku wcielili do służby.
jacenty2004 Napisano 9 Listopad 2004 Napisano 9 Listopad 2004 A gdzieś ty znalazł takie rewelacyjne informacje ?!!!
Marek T Napisano 9 Listopad 2004 Autor Napisano 9 Listopad 2004 We wspomnieniach dowódcy Flotylli Dnieprzańskiej.Potem okręty koleją przerzucili na Odrę i stamtąd kanałami poszzły ma Szprewę.
coe Napisano 9 Listopad 2004 Napisano 9 Listopad 2004 Drogi Marku,Zalew Zegrzyński utworzono w roku 1963. Jest więc niemożliwe, żeby w 1944 działała na nim jakakolwiek flotylla.Co najwyżej okręty, o których wspominasz mogły działać na Narwi /lub Bugo-Narwi jak ten odcinek rzeki niektórzy nazywają/, ale nie na Zalewie.
jacenty2004 Napisano 9 Listopad 2004 Napisano 9 Listopad 2004 W okolicach dzisiejszego zalewu ruscy nie potrzebowali żadnej floty...wodę przeszli po trupach własnych kolegów.
Marek T Napisano 9 Listopad 2004 Autor Napisano 9 Listopad 2004 Masz rację - było to z pewnościa na Bugo-Narwi. Tak to jest, gdy się zaczyna mówić o rzeczach znanych bardzo pobieżnie. Nie orientuję się specjalnie w historii inżynierii wodnej w Polsce (choć z pewnością powinienem).Ale trzy rzeczy są pewne: radzieckie okręty, Zegrze i Serock.
jacenty2004 Napisano 9 Listopad 2004 Napisano 9 Listopad 2004 A to wodowanie w ejonie" Dęblina to gdzie ewentualnie miało miejsce?
Marek T Napisano 10 Listopad 2004 Autor Napisano 10 Listopad 2004 Przy okazji tego tematu popołudnie spędziłem kopiąc w piwnicy - i dokopałem się do ksiązki, która to opisuje. Trochę wyszło jak w opowieści o Moskwie i rozdawanych samochodach, ale (jak napisałem wyżej) okręty, Zegrze i Serock dalej występują w tej opowieści. Być może nieco usprawiedliwi mnie fakt, że ostatni raz książkę trzymałem w rękach prawie 20 lat temu. V. V. Grigoriew [i]I korabli szturmowali Berlin[/i] Wojenizdat 1984, str. 174 i dalsze: 1. Latem 1944 postanowiono, że okręty 1-ej Brygady Flotylli Dnieprzańskiej zostaną załadowane w Pińsku, a zwodowane w Dęblinie, natomiast 2-ej Brygady - załadowane w Mozyrzu i zwodowane w Brześciu, na Bugu. 1-sza Brygada miała działać na odcinku Wisły między Puławami i Warszawą. 2. Gdy wojska radzieckie doszły do Wisły w rejonie Dęblina okazało się, że ukształtowanie brzegu nie pozwalało doprowadzić czasowej linii kolejowej na tyle blisko rzeki, że można było by wodować okręty. Dlatego w pierwszej dekadzie sierpnia postanowiono zwodować okręty nie na Wiśle, ale na Bugu, na odcinku między Małkinią a Treblinką. 25 sierpnia zakończono załadunek okrętów w Pińsku, a w międzyczasie do brzegu pod Małkinią doprowadzono około 1,5 km tymczasowej linii kolejowej. 3. Głowny transport z okrętami wyszedł z Pińska 4 września. Punkt dowodzenia Flotylli urządzono w dworku niedaleko Małkini. Niestety, nie wiem, kiedy transporty doszły do Małkini. W każdym razie samo zwodowanie przeszło bez większych problemów. Kutry opancerzone dwuwieżowe (tj. typu 1124) odesłano z powrotem do Pińska - miały za duże zanurzenie. 4. Problemem okazało się przebazowanie okrętów do ujścia Bugu: po drodze trzeba było pokonać 93 płycizny (mniej więcej co kilometr) oraz znajdujące się tuz poniżej miejsca wodowania resztki mostu, zagradzające nurt. Ostatecznie 15 października Flotylla znalazła się w rejonie linii frontu. W jej składzie znajdowały sie 24 kutry opancerzone, oddział kutrów plot (częściowo przezbrojonych w wyrzutnie RS), pływająca bateria artyleryjska i inne - łącznie 104 okręty. 5. Do zajęcia Serocka sformowano oddział 13 okrętów złożony z dwóch eks-polskich kutrów uzbrojonych (BKA-36 i BKA-37) i kutrów plot. przezbrojonych w wyrzutnie RS; okręty wspóldziałały z wojskami lądowymi podchodzącymi pod Serock od północy. W zajęciu miasta uczestniczył oddział marynarzy, wysadzony z okrętów. 6. 22 października okręty Flotylli wspierały ogniem dział i RS radzieckie wojska nacierające na Zegrze. Potem jeszcze kilkakrotnie wysadzały desanty (m.in. w rejnie miejscowości Komornica) i udzielały wsparcia ogniowego (np. pod m. Dębe). 7. Podczas tych działań Flotylla stacjonowała w zdobywanych wcześniej punktach opory przeciwnika, również w Serocku i Zegrzu. W połowie grudnia, wobec pojawienia się lodu, okręty zaprzestały działań. Grigoriew pisze wyraźnie [i]... dnieprowcom nie przyszło walczyć na Wisle o Warszawę ...[/i]. 8. W styczniu (?) 1945 roku Flotylla przeszła do Modlina. Wiadomo już było, że Flotylla zostanie przerzucona na teren Niemiec. 17 marca, po ustąpieniu lodów, Flotylla rozpoczęła marsz na zachód. 6 kwietnia okręty doszły do Kostrzynia. 9. Sześć BKA (ze skłądu Flotylli) odłączono od reszty: popłynęły w dół Wisły, do Gdańska i tam weszły w skład Floty Bałtyckiej. Tyle udało mi się naprędce przenieść z rosyjskiego tekstu. Niestety, książka w niektórych momentach jest nieprecyzyjna i stąd pewne znaki zapytania.Będę wdzięczny za jakiekolwiek komentarze i dodatkowe informacje.
janik41 Napisano 10 Listopad 2004 Napisano 10 Listopad 2004 Witaj Markuwszystko się zgadza co podałeś , popołudniu będę miał więcej czasu to może podam więcej informacji. Posiadam książeczkę opisującą szlak bojowy tej jednostki Okręty pod Reichstagiem" , faktycznie jednostki te ze względu na niski stan wody były wodowane w okolicy Treblinki , zbudowano specjalną drogę od torów do rzeki na brzegu której montowano i wodowano flotyllę . Dalej popłyneła na Serock.Pozdrawiam
Marek T Napisano 10 Listopad 2004 Autor Napisano 10 Listopad 2004 Tak - były chyba dwie książki o tej Flotylli.Ja mam wspomnienia dowódcy z serii Wojennyje memuary", a Ty chyba taką niewielką (format coś w rodzaju B6), opisującą ogólnie szlak bojowy Flotylli.
janik41 Napisano 10 Listopad 2004 Napisano 10 Listopad 2004 Moja jest z serii Tygrys autorstwa Andrzeja Kuczery i Jana Wiesława Żminko . Faktycznie opisuje szlak bojowy Dnieprzańskiej Flotylli Wojennej od czasu wydobycia i remontu polskich jednostek do działań w Berlinie.
janik41 Napisano 10 Listopad 2004 Napisano 10 Listopad 2004 Są tu również wspomnienia u mnie w stopniu admirał Grigoriew. Wspomina że w połowie drogi do Modlina zostali zatrzymani rozkazem dowódcy 1 Frontu Białoruskiego było to 29 października , początkowo bazowali w pobliżu frontu ostrzeliwując Niemców z artylerii . Zimę spędzili na Bugu na głębokich tyłach wojsk , wynika z tego że nie mogli brać udziału w walkach o Modlin w styczniu.Głównie skupia się na przebyciu 93 km od Małkini Górnej do Serocka a to z powodu ok 100 mielizn które zespół musiał przebyć , co ciekawe używali drewnianych kołowrotów do przeciągania okrętów przez mielizny jak również ciągników. Podam jeszcze skład :30 kutrów uzbrojonych, 8 kanonierek, 3 baterie pływające , 1 bateria pływająca przeciwlotnicza, 7 kutrów dozorowych, 30 kutrów trałowych , 4 kutry minowe, 20 kutrów przeciwlotniczych, razem 103 jednostki, dodatkowo 30 półgliserów. To jest skład całej Flotylli Dnieprzańskiej i teraz jest nowy problem , nie wydaje mi się żeby cała flotylla została przerzucona na Bug koło Małkini, napewno część jednostek pozostała na Pinie szczególnie te minowe i trałowe.pozdrawiam
Marek T Napisano 10 Listopad 2004 Autor Napisano 10 Listopad 2004 Tego Tygrysa" tez mam, ale traktuje go raczej jako dzieło mocno wtórne.Chyba nic więcej się nie dowiemy ...
Marek T Napisano 10 Listopad 2004 Autor Napisano 10 Listopad 2004 Janik - spróbuj jeszcze poczytać Twoje książki na ten temat. Może uda się między wieszami wyczytać jakieś informacje dotyczące lokalizacji miejsca spuszczenia okrętów na wodę lub cokolwiek innego.
janik41 Napisano 10 Listopad 2004 Napisano 10 Listopad 2004 Miejsce wodowania jest podane Małkinia Górne trzeba sprawdzić jak tam przebiegają tory kolejowe.
janik41 Napisano 10 Listopad 2004 Napisano 10 Listopad 2004 http://malkiniagorna.pl/mapa/index.phpPogrzebałem w internecie i to jest strona z mapką tej miejscowości jest linia kolejowa i korzystny układ ulic wiodący do rzeki , chyba taki sam układ był w 1944 roku.
janik41 Napisano 10 Listopad 2004 Napisano 10 Listopad 2004 Nie wiem na ile Ci to się przyda ale wyczytałem że te wspomnienia ukazały się w Banderze" nr 18 z 1987 roku , może tam coś dokładnie pisze , o ile masz dostęp do tego numeru . U mnie niestety pustynia w tego typu publikacjach.Pozdrawiam
onufry Napisano 11 Listopad 2004 Napisano 11 Listopad 2004 Witam,Jestem mieszkancem Małkni i pragne wtracic swoje trzy grosze.Plan ulic i owszem byl taki sam ale rzeka bug jest rzeka bardzo sie wijaca i w tym czasie mogla biec troche inaczej niz dzisiaj. Jednego jestem pewien wiem gdzie sa fragmenty starego mostu o ktory zagradzal droge. Jest takie miejsce niedaleko mnie nad bugiem gdzie smialo mozna by zwodowac takie lodzie. jest ono oddalone od stacji ok. 3km. Obecnie jestem po za domem i jak wroce porozmawiam z ludzmi moze ktos cos wie. Potrwierdzeniem ksiazkowych wywodow moze byc fakt zatopienia w odleglosci 10km w od Malknini, w Broku barki tuz za mostem w Broku. Przy niskich poziomach wystaja jej kominy. Niewiem jak dawno tam lezy ale jest tam napewno.
witek Napisano 13 Listopad 2004 Napisano 13 Listopad 2004 Po desancie w okolicy Nieporetu jeszcze zostaly resztki radzieckiego zlomu. Kto poszuka ten znajdzie.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.