Rumburak Napisano 21 Maj 2004 Autor Napisano 21 Maj 2004 HEJ MANIACY PANCERKI! OTO CIEKAWY ARTYKUŁ Z DZISIEJSZEJ GAZETY POZNANSKIEJ: MIŁEJ LEKTURY I ZAPRASZAM DO DYSKUSJI BO TO CHYBA FAJNE?Walka na czołgi z BrytyjczykamiPiątek, 21 maja 2004r.Światowej sławy muzeum broni pancernej w Bovington zamierza uruchomić w niedzielę historyczny czołg Tygrys. Poznańscy muzealnicy zdecydowali się odpowiedzieć uruchomieniem jego - także historycznego przeciwnika - czołgu IS-2. W telewizji i na stronach internetowych pojawiły się informacje, ogłaszające, że muzealnicy z jednej z najsłynniejszych na świecie kolekcji broni pancernej, brytyjskiego Bovington, restaurują oryginalny egzemplarz niemieckiego czołgu ciężkiego Tygrys, zdobytego przez aliantów w Afryce. W końcu ubiegłego roku, specjalistyczna firma wyremontowała w nim silnik, a w tę niedzielę, czołg ma być uruchomiony w obecności entuzjastów broni pancernej.- My nie jesteśmy gorsi, choć mamy bez porównania mniejsze możliwości finansowe - mówi kpt. Tomasz Og- rodniczuk, kustosz Muzeum Broni Pancernej Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. - Postanowiliśmy ożywić jeden z naszych największych i najbardziej znanych czołgów - ciężki IS-2. To taka nasza odpowiedź dla Bovington, tym bardziej, że IS-2 był opracowany jako odpowiedź na wprowadzenie Tygrysów.Czołg StalinaIS, to skrót od nazwy Iosef Stalin - czołg nazwano tak na cześć radzieckiego dyktatora. Do dziś ocalało kilka sztuk w muzeach i pomnikach. W Poznaniu stoją dwa - na Cytadeli i w CSWL. Kilka lat temu interesowali się nim Brytyjczycy, oferując za cytadelowski egzemplarz inny czołg, na którym walczyli Polacy - Cromwella.- Ale żaden z ocalałych nie jeździ - zaznacza kpt. T. Og- rodniczuk. - A nasz jest już prawie w pełni sprawny! To będzie sensacja, gdy uda się wyjechać nim z muzealnego hangaru - jedyny w pełni sprawny w Polsce i na pewno jeden z nielicznych na świecie czołg tego typu!Czołg został już przebadany przez poznańskich ekspertów, specjalistów z dawnej Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Pancernych. Projektem zainteresowali się płk Stefan Filary, komendant Centrum i mjr Grzegorz Pytlak - przyjaciel muzeum, zabezpieczający stronę techniczną prac. Okazało się że można czołg uruchomić, tym bardziej, że... w jego bakach znajduje się jeszcze paliwo!Badają IS-a - To tylko kwestia czasu - ociera pot z czoła chor. Maciej Sławiński, który brał u- dział w uruchomieniu m.in. historycznego wojennego T-34, transportera BTR i pracach przy próbach uruchomienia jedynego ocalałego lekkiego czołgu T-70. - Odpowietrzyliśmy go, wstępnie sprawdziliśmy pompę paliwową, badamy teraz instalacje. Ponieważ ten czołg jest nasycony elektryką, musimy do niego dołączyć dwa akumulatory.Badania podwozia, drzemiącego od lat zabytku dały rezultaty - jest ono w dobrym stanie, odpowiednio zakonserwowane i sprawne. Wystarczy właściwie uzupełnić olej, wodę, przetestować instalacje elektryczne.- Już ożywiliśmy czołg - zapewnia T. Ogrodniczuk. - Obracamy już wieżą! Lada dzień przeprowadzimy próbne jazdy.PaliwożercaCzołg ciężki IS-2 wprowadzono do produkcji w styczniu 1944 roku. Kolos przewoził 4 osoby załogi, ważył 46 tys. kg, i spalał 300-350 litrów oleju napędowego na 100 km. Uzbrojony był w armatę 122 mm i 4 karabiny maszynowe. Gdy wszedł do linii, okazał się dla niemieckich czołgów śmiertelnym zagrożeniem. W polskich barwach czołgi te wzięły udział w wojnie, a po niej stanowiły wyposażenie jednostek LWP. W rosyjskich siłach zbrojnych dopiero w 1995 roku skreślono go oficjalnie z linii.
jotes Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Pewnie, że fajne. Chociaż równocześnie dość paradoksalne. Bo oba czołgi nie są restaurowane z jakiś wraków, tylko z egzemplarzy, którym pozwolono nieco, hm, delikatnie mówiąc się zakurzyć". Ale tak to już jest, że trudno zauważyć moment, w którym coś staje się wartościowym zabytkiem. Lepiej późno niż wcale.Szkoda trochę tych czołgów i działa samobieżnego stojących na Cytadeli już ze 30 lat. Teraz dołączył do nich T-55. Pewnie za jakieś 30 lat też będzie stanowił rarytas, tyle że stan już bedzie nie ten...
pomsee Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Czy w Poznaniu rzeczywiscie uruchomiono T70, tak jak pisze sie o tym w artykule powyzej?
jotes Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Niedawno odrestaurowano i uruchomiono T-70 na Kubince. Ten poznański był w duuuuuuużo lepszym stanie, więc całkiem możliwe.Pzdr,jotes
jotes Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Problem tylko co to znaczy: uruchomiono. Bo z tego, że sobie objadą hangar dookoła, to niewiele wynika dla popularyzacji tematu. Ale na początek dobre i to.
panzergrzes2 Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Miałem okazje być w tym muzeum i sprzęty są rzeczywiście w super stanie!!
pomsee Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Ale chyba nie doszło do wymiany IS-2 na Cromwella? Nic o tym nie było słychac?
Grendel Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Sa na webie zdjecia Tygrysa z Bovington zarowno z remontu, jak i pierwszych jazd probnych.Linki do nich byly na M-L.CZolg prezentuje sie naprawde imponujaco.Z tego, co obilo mi sie o uszy, to remont ten pochlonal WSZYSTKIE rezerwy finansowe muzeum.Rosjanie proponowali dla Bovington StuG'a III z wykopkow (w stanie rewelacyjnym jak na wykop - byl link tez na M-L), ale spotkali sie z grzeczna odmowa...Nota bene StuG nie mial papierow wywozowych (wciaz ich ponoc nie ma) i chciale za niego jakas ksiezycowa kwote...$400k, czy cos takiego...Fajnie by bylo, gdyby ktos sporzadzil fotograficzna dokumentacje remnontu tego IS'a.Przyjemnie byloby cos takiego obejzec.BTW - jutro jade do Auburn fotografowac SdKfz 11 dla Nuts And Bolts - chcecie jakies fotki czegos co was interesuje?PozdrowieniaGrendel
jotes Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Grendel: ale ten IS nie wymaga remontu! Właściwie wiekszość wozów w Poznaniu jest w stanie więcej niż dobrym. Stoją zakonserwowane w hangarze. Oczywiście po iluś latach stania ich uruchomienie wymaga trochę pracy. Ale tylko pracy. A nie kapitalki...
jotes Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 A jeszcze jedno. Wiele tutaj narzekamy na jakość" polskich muzeów lub kolekcjonerów. Rosjanie niekoniecznie są lepsi. Ten Stug wydoby w stanie idealnym rdzewieje teraz pod chmurką. A szanse na to, że taki jeszcze kiedyś się trafi są żadne...
Grendel Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Jotes,Nie wiesz, czy ma ktos dostep do tego IS'a?Tak, zeby go naprawde dobrze obfotografowac(detale-takze wnetrze), a nawet nakrecic jakies cyfrowy filmik z odpalania silnika (itp.)?Byloby milo obejzec.PozdrowieniaGrendel
Grendel Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Co do rosujskiego StuG'a - to jest to tragedia...Wyciagneli go w stanie idealnym - z zimowym kamuflarzem.A teraz farba sie utlenila i diabli wzieli...I rdzewieje.G.
jotes Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Najlepiej byłoby porozmawiać z kpt. Ogrodniczukiem.Od IS-2 mają jeszcze wiekszy arytas": IS-3 :-)))Pzdr,jotes
Grendel Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Naprawde szkoda, ze mam tak daleko:( Gdybys mial okazje i sprzet pod reka - fotografuj i filmuj.Zrobiloby sie jakis porzadny sprzetowy" website:)G.
Gość Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Z tego co mi kumpel mowil to przy poznanskim t 70 spalili sprzeglo albo skrzynie biegow jak go odpalali pare lat temu, a koszt zrobienia nowego ( bo czesci zapasowych nie ma) jest wysoki i dlatego sytuacja utknela w martym punkcieadi
jotes Napisano 21 Maj 2004 Napisano 21 Maj 2004 Coż przeniesienie napędu zawsze było piętą achillesową ruskich tanków...
Boro Napisano 22 Maj 2004 Napisano 22 Maj 2004 ...T-70 rzeczywiście został uruchomiony w Poznańskiej WSO. Osobiście miałem okazję nim pojeździć... :))))))))))))Niestety tak jak Adi napisał poległo" sprzęgło. Przygotowywaliśmy go do defilady na promocji podchorążych, ale w czasie prób drogowych przed samą promocją się rozkraczył i nie było szans zdążyć go naprawić. Po promocji koncepcja upadła i nic już nie ruszaliśmy...W tej chwili mamy wojenny egzemplarz T-34 w pełni sprawny, a walka" z IS'em trwa... :)))))))))))PozdrawiamBoro
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.