Skocz do zawartości

Renault UE w Wojsku Polskiem wwielkiej Brytanii


Landszaft

Rekomendowane odpowiedzi

mam pytanie do osób które zetknęły się z tym tematem lub miały dostęp do zdjęć. Wiadomym jest to że jednostki Wojska Polskiego tworzone i organizowane we Francji w 1940 roku na wyposażeniu miały najczęściej transportery opancerzone Renault UE alb z przyczepkami gąsienicowymi albo z armatkami P-Panc Hotchkissa Mle. 1934 25 mm.

Pytanie jaka jednostka polska przetransportowała " Podhalańczycy??" swój sprzęt do Wielkiej Brytanii . Na jakim statku płynęli ?, z jakiego Portu ich zaokrętowano ??, gdzie i w jakim porcie wyokrętowano. Kiedyś miałem zdjęcia z netu brytyjskiego jak wyokrętowano jednostkę i wiwatujących angoli  oraz przejazd tankietek i żołnierzy w pełnym rynsztunku z uzbrojeniem w porcie ?? "nie mogę znaleźć tych fotek" . Jak długo użytkowano te pojazdy , z tego co czytam to Polacy mieli je od połowy 1940 " w Wielkiej Brytanii" do początków 1942 roku jak powołano 1 Dywizje Pancerną "PSZ" , czyli praktycznie ponad 1,5 roku !! . Na angielskim necie mało praktycznie brak informacji bo to wielki wstyd dla Angoli że z Dunkierki wrócili jako gołodupcy bez niczego a jedyna jednostka jaka przybyła do wielkiej Brytanii po kapitulacji Francji to właśnie Polacy i to z pełnym wyposażeniem !!! "hełmy , karabiny , umundurowanie ,armaty, transportery, amunicja !!" . Historia kompletnie zapomniana , u nas w literaturze ledwie wzmiankowana jak byśmy się tego wstydzili !!. Brak kompletnie zdjęć . Widać że Renaulty w tym czasie użytkowane w Szkocji w mieście Perth w 1 korpusie Pancerno motorowym . Szukam zdjęć tego okresu , jak były oznaczone pojazdy , jakie malowania . W Bovington stoi Renault UE i nawet w filmie o historii budowy , użytkowania tych pojazdów i tego konkretnie egzemplarza wspomina się że był użytkowany w Norwegii przez Anglików i Polaków "Gdzie Anglicy byli wyposażeni w UE !!! " , oraz że Polacy użytkowali je w Brytanii a konkretny egzemplarz podobno jest z Norwegii i w trakcie wojny wrócił z wojskiem " jakim Polskim ??" , nie ma też jak zwykle ani słowa o Tym że wszystkie UE to przywiezione  przez Polaków do Wielkiej Brytanii.  Jeśli ktoś posiada lub znalazł w necie jakieś zdjęcia PSP w Wielkiej Brytanii z Renaultami oraz jak były oznaczone to proszę o wrzucanie wszelkich informacji aby ten temat zgłębić i opisać że Polski żołnierz nawet w trakcie Kapitulacji Francji starał się nie rozbroić  jest to ewenement kampanii Francuskiej i wycofania się Polaków o której nie poczytam ani w historii Francuskiego i Brytyjskiego wojska.

 

Perth.jpg

Perth1.jpg

perth2.jpg

Perth3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu zdjęcie o tyle ciekawe że widzimy francuska armatkę -p-panc Mle 1934 25 mm które także przywieźli Polacy . Anglicy ich kompletnie nie używali uznając je przed wojną za słabe do zwalczania broni pancernej. W Wielkiej Brytanii tylko my je użytkowaliśmy.

large_H_004968_1.jpg

large_H_004968_2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 25.06.2023 o 19:38, Landszaft napisał:

Tu zdjęcie o tyle ciekawe że widzimy francuska armatkę -p-panc Mle 1934 25 mm które także przywieźli Polacy . Anglicy ich kompletnie nie używali uznając je przed wojną za słabe do zwalczania broni pancernej. W Wielkiej Brytanii tylko my je użytkowaliśmy.

large_H_004968_1.jpg

large_H_004968_2.jpg

Do tego zdjęcia jest i polski opis, a mianowicie:

22.10.1940, Szkocja, Wielka Brytania.
Premier Wielkiej Brytanii Winston Churchill (na pierwszym planie w kapeluszu) wizytuje 1. Brygadę Strzelców. Premier ogląda działo.
Fot. NN, Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie [teczka 80]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie źródła mówią o tym, że pojazdy pochodziły z SBSP. Używane były początkowo w Zgrupowaniu Żołnierzy Broni Pancernej początkowo dowodzonym przez ppłk. Korczyńskiego, później trafiły do innych jednostek będąc namiastką wartościowego sprzętu. Pierwsze czołgi Valentine trafiły w polskie ręce jesienią.

Najtrudniejsza sprawa to wyjaśnienie pochodzenia sprzętu. Zgrypowanie płk. Chłusewicza ewakuowało się z Brestu na niszczycielu HMS Broke, nie było jednak zbyt liczne. Być może należy iść tropem płk. Deca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na niszczycielu ewakuowało się nie więcej niż 200 ludzi tymczasem do Wielkiej Brytanii dotarło w sumie kilkuset żołnierzy (pada liczba 600). Należałoby prześledzić dokładnie losy wszystkich większych grup, nie jest powiedziane, że ciągniki dotarły za kanał właśnie na pokładzie tego okrętu. Część trafiła np. na Batorego.

Dla porównania - jedyne co udało się zabrać części 10 BK to motocykl i dwa rowery.

Nie wiemy ile w sumie UE udało się ewakuować, zdjęć tych pojazdów jest sporo ale zapewne było to w sumie kilkanaście egzemplarzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ewakuacja z Brześcia, Saint-Nazaire i La Pallice

Ewakuacją portów na zachód dowodził admirał Sir Martin Eric Dunbar-Nasmith  (w) , dowódca dowództwa zachodniego wyjścia na ląd z siedzibą w Devonport . Ewakuację Brześcia przeprowadziła duża flota statków składająca się z transporterów personelu Arandora Star , Otranto i Strathaird . 28 145 brytyjskich i 4439 żołnierzy alianckich, głównie załóg naziemnych Królewskich Sił Powietrznych , wzięto 16 i17 czerwca, bez żadnej znaczącej interwencji Luftwaffe i wylądowali w Plymouth. W Saint-Nazaire czekały liczne jednostki wsparcia i logistyki armii brytyjskiej, personel RAF, Belgowie, Czesi, żołnierze polscy , a także brytyjscy cywile . Flota wysłana do ewakuacji obejmowała transportowce dużych wojsk Georgic , Duchess of York , Frankonia , Lancastria i Oronsay . Frankonia został uszkodzony przez bomby przejściowych i powrócił do Plymouth. Większość dużych statków musiała zakotwiczyć w zatoce Quiberon, ponieważ żegluga w wąskim kanale do ujścia Loary w Saint-Nazaire jest trudna. Aż do17 czerwca, oddziały zostały przeładowane z Saint-Nazaire do dużych transportów wojskowych przez niszczyciele i łodzie przybrzeżne. Transporty żołnierzy otrzymały rozkaz zaokrętowania jak największej liczby osób i szybko zostały przepełnione. Na 2:00  P.M. , nalot niemieckich bombowców odbyła i Oronsay został trafiony przez bombę na moście. W drugim nalot 15  h  45 The Lancastria został uderzony przez cztery bomby, które przeniknęły wypełnionych żołnierzy zęzowych i pękniętego zbiorniki. W ciągu 20 minut statek nasłuchiwał i zatonął, chociaż uratowano 2447 osób na pokładzie, zginęło około 4000 osób (szacunki wahają się od mniej niż 3000 do 5800), największa strata w brytyjskiej historii morskiej. Ostatnie oddziały brytyjskie opuściły Francję rankiem18 czerwcaw dwóch konwojach małych statków handlowych i skierował się do Plymouth. Z powodu dezinformacji sugerujących, że Niemcy byli bliżej niż w rzeczywistości, porzucono wiele cennego sprzętu. 19 czerwca, do Saint-Nazaire przybyła ostatnia misja ewakuacji 8000 polskich żołnierzy, których zgłoszono w porcie, w rzeczywistości było ich tylko 2000. Dalej na południe, w La Pallice (port handlowy La Rochelle ), starszy brytyjski oficer marynarki wojennej odkrył, że nie wysłano żadnych statków dla oczekujących w porcie wojsk brytyjskich i polskich. Dlatego zarekwirował kilka francuskich statków handlowych i kazał je zaokrętować18 czerwca. Następnie przybyły dwie flotylle brytyjskich okrętów po polskich spóźnialskich. W sumie z La Pallice uratowano 10 000 Brytyjczyków i ponad 4 000 Polaków.

Ewakuacja z Bordeaux, Le Verdon, Bayonne i Saint-Jean-de-Luz

17 czerwca, ewakuacja rozpoczęła się z Bordeaux dzięki krążownikom i niszczycielom Royal Navy oraz alianckim statkom handlowym, które wciąż znajdowały się w porcie. Priorytetem była brytyjska dyplomacja oraz prezydent Polski Władysław Raczkiewicz i jego gabinet . Reszta składała się głównie z wojsk polskich i czeskich. Ewakuację kontynuowano w pobliskich portach Verdon i Bayonne , wspomaganą przez transportowce MS Batory , Sobieski , Chorzów i Lechistan (wszystkie cztery pływające pod polską banderą), Ettrick i Arandora Star . Statki te następnie udały się do Saint-Jean-de-Luz , gdzie zakończyła się ewakuacja25 czerwcao godzinie 14.00, tuż po terminie wyznaczonym warunkami rozejmu . Ostatniego dnia operacji kanadyjski niszczyciel HMCS Fraser  (en) został staranowany i zatopiony przez krążownik przeciwlotniczy HMS Calcutta w ujściu rzeki Gironde . Małe ewakuacje kontynuowane z francuskiego wybrzeża Morza Śródziemnego do14 sierpnia 1940.

 

Do tego w zapiskach pojawia się np. SS Adlerpoor ale i inne, bez szczegółów jednak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba przyjąć że aby załadować kilkanaście renówek , działka plus musiał być dość spory oddział żołnierzy " kilkaset osób" to dziwne że nic o takiej historii w książkach nikt nie wspomina . Statek taki musiał wpłynąć do portu i tam musiano wszystko załadować . Tak jak pisze tu Dennis  większość statków zakotwiczona była albo w zatoce albo na redzie gdzie przewożono małymi statkami lub niszczycielami wojsko. W takim wypadku zabierano tylko i wyłącznie żołnierzy . Bjar1 wejdź kiedyś na Błyskawicę i przemaszeruj od dzioba do rufy i umieść na nim kilkanaście transporterów  działka wojsko w liczbie około 300-400 żołnierzy - papier wszystko przyjmie ale logika nie. Musiał być to okręt towarowy a port musiał być dość spokojny i w pełni sprawny w dźwigi załadowcze. Raczej na rękach ich nie wnieśli. Po za tym to nie jedna czy dwie sztuki ale praktycznie cały batalion z pełnym wyposażeniem . Tak jak zaznaczyłem na wstępie kiedyś dawno temu udało mi się na necie znaleźć zdjęcia z przemarszu tych UE w porcie brytyjskim i historię gdzie w kilkunastu zdaniach zaznaczono że kapitan statku nie chciał przyjąć i załadować renówek ale ostry sprzeciw Polskich żołnierzy którzy zaznaczyli że tak długo czekali na uzbrojenie że teraz nie zamierzają znowu się go pozbywać i zostawiać i płynąć bez broni spowodowało przez Polskich żołnierzy zablokowanie statku i zmuszenie kapitana do zabrania tego sprzętu. Prawdopodobnie gdzieś jest to opisane w jakiś wspomnieniach. Przydało by się tę historię odnaleźć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie