formoza58 Napisano 17 Styczeń Autor Napisano 17 Styczeń Monitory " Wilno" i "Kraków". W głębi od lewej " Admirał Sierpinek". Cytuj
formoza58 Napisano 23 Styczeń Autor Napisano 23 Styczeń Ciekawy model monitora " gdańskiego", po zamontowaniu pływaków... Cytuj
pothkan Napisano 2 Luty Napisano 2 Luty W dniu 12.12.2024 o 16:36, formoza58 napisał: Ciekawe wspomnienia... To jest pierwsza część z dwóch, były opublikowane w "Naszych Sygnałach", numery 161 i 162 z 1988 r. https://muzeummw.pl/wp-content/uploads/2022/11/NS-161-1988.1-4.pdf https://muzeummw.pl/wp-content/uploads/2022/11/NS-162-1988.5-8.pdf Cytuj
Rafał Jurowski Napisano %s o %s Napisano %s o %s (edytowane) W dniu 7.11.2022 o 13:32, Borsuk13 napisał: Statki SŁUCZ i PROMIEŃ stały się własnością Spółki Akcyjnej Cukrownia „Strzyżów” przed wybuchem I wojny, a po 1910 roku. Ten pierwszy był zbudowany w 1900 roku (w stoczni O’Brien de Lacy w Pińsku) dla hrabiego Bronisława Ponińskiego-Walewskiego, właściciela majątku Mokwin (obwód rówieński), który leżał nad brzegiem rzeki Słucz (stąd nazwa statku, drugi statek tego armatora nazywał się MOKWIN i był zbudowany w tej samej stoczni w 1904 roku). Oba statki tego armatora pływały po Bugu, który jest oddalony ponad 200 kilometrów od majątku właściciela. Prawdopodobnie Poniński-Walewski wydzierżawił Cukrowni Strzyżów (powstała w latach 1899-1901) te jednostki pływające. Statek MOKWIN został wkrótce sprzedany do Pińska i otrzymał nową nazwę — LITWINKA. Skąd się wziął na Bugu drugi statek — PROMIEŃ nie wiem, prawdopodobnie został zbudowany pod koniec XIX wieku w stoczni Holtza w Hamburgu. Wojska rosyjskie wycofując się z tych terenów zatopiły oba statki, które zostały wydobyte, w 1916 roku, przez nurków austriackich, wyremontowane i wcielone do Bugflottille. Ministerstwo Robot Publicznych przejęło, w listopadzie 1918 roku, wszystkie jednostki pływające w basenie Wisły, w tym dwa parostatki na Bugu KAISER i KARL (z dawnej austro-węgierskiej Bugflottille). Po utworzeniu Polskiej Żeglugi Państwowej, ta instytucja, podległa MRP, przejęła te statki pod nazwami, odpowiednio: DROHICZYN i BRZEŚĆ. W czerwcu 1919 roku przekazano je DSM i zmieniły nazwy na BUG i WARTA. Ten pierwszy został wysłany na Polesie 17 lipca 1919 roku, gdzie dotarł 7 sierpnia. WARTA dołączyła do niego 25 kwietnia 1920 roku. Oba statki zostały samozatopione 25 lipca 1920 roku w porcie pińskim. Bolszewicy podnieśli statek BUG i usiłowali go uprowadzić, ale porzucili go przy Mostach Wolańskich. Tam został odnaleziony przez Pogotowie Techniczne MW i wyremontowany w warsztatach portowych w Pińsku. WARTA była podniesiona w Pińsku i też wyremontowana. ORP BUG stał się statkiem „dywizjonu pińskiego” pod dowództwem por. mar. Edwarda Kuleszy. Rozkaz Dowództwa Flotylli Wiślanej (Nr 62, Art. 2 z 3 marca 1922 roku) mówił: …Por. Kwiatkowski po oddaniu statku „Warneńczyk” odkomenderowuje się do Dowództwa Flotylli Pińskiej celem przejęcia nadzoru nad statkami „Tatjana”, „Perekat”, „Szeptycki”, „Bug”, „Warta”, które przy pierwszej możności odejdą do Modlina. Trzy pierwsze statki wcielono do Flotylli Wiślanej pod nazwami: ADMIRAŁ SIERPINEK, STEFAN BATORY, GENERAŁ SOSNKOWSKI, dwa ostatnie oddano właścicielowi, czyli S.A. Cukrowni „Strzyżów”, w Brześciu na Bugiem (marzec albo kwiecień 1922 roku). Zarejestrowano je w PZW w Brześciu pod numerami 381 i 382, a od 1935 roku — 1701 i 1702. W 1933 roku Komisja Urzędu Wojewódzkiego Poleskiego uznała, że kocioł statku WARTA jest niezdatny, a 6 lipca 1937 roku cały statek został uznany przez Komisję za niezdatny do ruchu i wykreślony z rejestru. Komisja UWP dokonała oględzin techniczno-sanitarnych statku BUG 20 września 1938 roku i dopuściła go do ruchu. W domowym archiwum odnalazłem dwa zagadkowe zdjęcia, najprawdopodobniej z początku lat 30. XX wieku. Przedstawiają one statek o nazwie „Warta”, zacumowany na rzece Warcie — w okolicach Leśniczówki Marianowo oraz Owińsk. Wokół statku widać kilkunastu żołnierzy – część w mundurach, część w strojach kąpielowych. Najprawdopodobniej są to członkowie załogi albo oddziału ćwiczącego w tamtym rejonie. Zastanawiam się, czy to nie jest przypadkiem ten sam „Warta”, który wcześniej nosił nazwę „Brześć” i służył we Flotylli Pińskiej – rzecznej formacji Marynarki Wojennej II RP. Jeśli ktoś ma wiedzę na temat tej jednostki, jej szlaku czy żołnierzy, którzy mogli na niej służyć – będę bardzo wdzięczny za każdą informację. Być może jeden z tych ludzi to mój dziadek, który mógł służyć w wojsku w tym okresie, choć brakuje mi szczegółów dotyczących jego przydziału. Zdjęcia być może pomogą uzupełnić rodzinne luki w historii. Edytowane %s o %s przez Rafał Jurowski Cytuj
pothkan Napisano 21 godzin temu Napisano 21 godzin temu To inna jednostka. Ten na zdjęciu to statek inspekcyjny (ale używany czasem jako wycieczkowy) WARTA ex WARTHE (zbud. 1883 Schichau, Elbląg), po wojnie ZYGMUNT STARY. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.