Skocz do zawartości

Messerschmitt BF- 109 K 4


Rekomendowane odpowiedzi

W sobotę 22 lutego 2020 r. w ramach czesko- polskiej współpracy, nasze Stowarzyszenie ODRA 1945 oraz Stowarzyszenie Eksploracyjno- Historyczne RELIKT wspólnie z członkami Muzeum Lotnictwa Suchdol nad Odrou podjęło się próby wydobycia szczątków niemieckiego samolotu Messerschmitt BF- 109 K 4. Na przełomie roku 1944 i 1945 na morawsko- śląskim niebie miały miejsce intensywne pojedynki lotnicze, skutkiem czego wiele samolotów niemieckich, radzieckich czy amerykańskich z różnych przyczyn spadało na ziemię. Nasi czescy koledzy z Muzeum Lotnictwa Suchdol nad Odrou od wielu lat prowadzą poszukiwania tych rozbitych maszyn. Po zebraniu informacji z różnych źródeł zaprosili nas oraz grupę pasjonatów z Kędzierzyna- Koźla i członków z Reliktu do wspólnej próby odszukania wraku, w rejonie miejscowości Služovice w Czechach. Po wstępnym rozpoznaniu udało się namierzyć miejsce, gdzie z dużą dozą prawdopodobieństwa mogły znajdować się szczątki samolotu. Jako, że czeskie prawo o poszukiwaniu zabytków jest znacznie lepiej skonstruowane niż w Polsce, uzyskanie pozwolenia na wydobycie wraku nie trwało długo i nie było trudne. Akcja przebiegała sprawnie i już po kilkudziesięciu minutach wspólnego kopania pokazały się pierwsze fragmenty maszyny. Ponieważ części samolotu zalegały głęboko, wspomogła nas koparka, za pomocą której udało się wyciągnąć silnik z mnóstwem drobnych elementów. Całość zabezpieczona została przez Muzeum Suchdol nad Odrou, które po oczyszczeniu i konserwacji wykopalisk umieści je na swojej ekspozycji.

 

86766521_1166935636980415_4542117392297230336_o.jpg

86840857_1166931866980792_7146816002766929920_o.jpg

87034892_1166935923647053_5886779903583453184_o.jpg

87035820_1166932240314088_2921197688269570048_o.jpg

87050270_1166932380314074_8184685035845058560_o.jpg

87063739_1166932023647443_195044412055617536_o.jpg

87120697_1166931503647495_2703658204612526080_o.jpg

87133515_1166936030313709_5600040701422206976_o.jpg

87152140_1166935103647135_6603260266228482048_o.jpg

87294557_1166936246980354_6003273117596647424_o.jpg

87302275_1166936113647034_3596572327673856000_o.jpg

87360364_1166935260313786_7152223005815341056_o.jpg

87364784_1166935543647091_4773921308452847616_o.jpg

87448873_1166931756980803_334028295328759808_o.jpg

87535878_1166932570314055_5109179252918452224_o.jpg

87811646_1166935443647101_6474135055181545472_o.jpg

87874824_1166927863647859_5166394200190615552_o.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie mają konkretne papiery na tego Bf. Jedyne co wyłapałem to drewniany ster pionowy. ( niestety nasi kopacze ....  x%$#@ )........  Taka sama część (  8.009.308 ) była w BF 109 K -4 który jest obecnie w Muzeum Śląskim w Katowicach.  

02.jpg

01b.JPG

01a.JPG

01.jpg

03.jpg

05.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Woodhaven napisał:

Prawdopodobnie mają konkretne papiery na tego Bf. Jedyne co wyłapałem to drewniany ster pionowy. ( niestety nasi kopacze ....  x%$#@ )........  Taka sama część (  8.009.308 ) była w BF 109 K -4 który jest obecnie w Muzeum Śląskim w Katowicach.  

02.jpg

- To jest argument, nie mam pytań.

1111.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie