Jump to content
wuefka

mundur z 1938 r.

Recommended Posts

Zwracam się z prośbą o pomoc w ustaleniu, do jakiej jednostki wojskowej należy mundur żołnierza ze zdjęcia. Jaki jest jego stopień wojskowy oraz jakie ma odznaki na mundurze. Istnieje podejrzenie, że jest to żołnierz 55 Poznańskiego Pułku Piechoty z Leszna. Żołnierz zamieszkiwał w Lesznie. Urodził się w 1913 r. Zdjęcie zostało zrobione w 1938 r. Niestety żołnierz nie wrócił z II wojny i został uznany za zaginionego na froncie.

Pozdrawiam Wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odznaki to POS, odznaka grenadierska i odznaka strzelecka.
Na naramienniku widać jakiś numer. Ale zdjęcie jest zbyt małe żeby coś dostrzec.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Żołnierz przedstawiony na zdjęciu to kapral. Brak jest niestety jakiegokolwiek dowodu, że służył w 55pp - patki widoczne na kołnierzu nie są patkami piechoty. Mimo czarno-białego zdjęcia widać, że patki mają kolor jaśniejszy niż mundur. Patki piechoty były granatowe z żółtą wypustką i na fotografiach z okresu są ciemniejsze niż barwa munduru. Te z załączonego foto natomiast wskazują na jaśniejszy kolor, a w dodatku wypustka jest ciemna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dziękuję bardzo za informacje. No cóż, dalej mnie martwi brak wiedzy o jednostce, w której służył żołnierz z fotografii.

Pozdrawiam Wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wracam i chcę zadać pytanie. Czy to może być mundur 17 Pułku Ułanów Wielkopolskich. Pułk ten również stacjonował w Lesznie.
z pozdrowieniami Wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites
To na pewno nie jest mundur kawalerii - ta nosiła na kołnierzu wężyk i proporczyk - bez patki (na tle zieleni khaki samego kołnierza), a tu mamy wężyk na patce (zwanej też łapką), a na końcu patki jest pionowy paseczek w formie ptaszka" zwany wypustką.
Jaśniejsze patki od wypustek były stosowane w służbie uzbrojenia, służbie sprawiedliwości, w Korpusie Audytorów i na upartego w artylerii lekkiej i motorowej - tam patka była ciemno-zielona a wypustka czarna, ale na fotkach czarno-białych ciemna zieleń nie wychodzi tak jasno - jaśniejsze są czerwienie.
Nie wiem jak to było ze służbami - ale może w etacie pułku piechoty byli podoficerowie którejś ze służb, które miały takie jasne patki i ciemne wypustki?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Może to jest jakiś zaczątek tropu -
http://pl.wikipedia.org/wiki/Służba_uzbrojenia_(II_RP)

Wygląda na to, że jacyś podoficerowie służby uzbrojenia byli już na szczeblu kompanii piechoty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry za takie cykanie, ale elementy służby sprawiedliwości - w osobach szeregowych (czyli także kaprali) w strukturach pułków piechoty nie występowały.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Służba_sprawiedliwości_(II_RP)

Korpus Audytorów możemy sobie od razu odpuścić, bo to było zastrzeżone dla oficerów wyższych szarż - pułkownicy i tacy tam. ;)

Z artylerią już się wcześniej ozprawiłem", a poza tym w Lesznie nie stacjonował chyba żaden pułk artylerii - ani letkiej", ani ciężkiej tym bardziej - jeśli mnie pamięć nie myli. :)

Czyli wychodzi na to, że zdjęcie może przedstawiać prawdopodobnie jakiegoś pomocnika rusznikarskiego podlegającego rusznikarzowi (tu nie wiem, czy był jeden dla całego pułku piechoty, czy byli osobni dla każdego z batalionów???) lub podoficera broni na szczeblu kompanii piechoty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krzyhal,
chyba przyjmę za pewnik, że był żołnierzem 55 pułku piechoty i zajmował się uzbrojeniem.
Za tym chyba przemawiają dwa zdjęcia, które znajdują się u rodziny. Pierwsze z nich przestawia przemarsz jednostki wojskowej, a na jego odwrocie znajduje się adnotacja o powrocie do domu. Na drugim zdjęciu jest spora budowla, a na niej żołnierze. Na odwrocie tego zdjęcia żołnierz napisał, że jest to strzelnica żel-bet na Zaolziu, na której można strzelać na wszystkie strony.
Na żadnym ze zdjęć nie ma daty. Biorąc pod uwagę, że Polacy wybrali się na Zaolzie w 1938 r., to przyjmuję, że w tym roku one zostały zrobione. Co innego zdjęcie żołnierza, które jest datowane na 1938 r.
Dziękuję za pomoc. Proszę o ocenę mojego toku myślenia. Czekam też jeszcze na foto od jednej z forumowiczek, której ojciec służył w wojsku w Lesznie w latach 30-tych. Jak już dostanę, to wstawię na to forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój dziadek tez urodził się w 1913 roku służył prawdopodobnie w Sieradzu. Ma podobne umundurowanie. Wuefka, czy już pani coś więcej ustaliła?

1939-ok.Adam Winkler (1)_527x800.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information