Skocz do zawartości

kolej wąskotorowa


arkadiuszkam

Rekomendowane odpowiedzi

Trochę ogólnych informacji na ten temat.
W 1915 r. niemieckie pododdziały kolejowe wykonały polową linię wąskotorową o rozstawie torów 600 mm z Pup (Puppen) w Prusach Wschodnich do Myszyńca a następnie Ostrołęki. Większość prac wykonała 14 Rezerwowa Kompania Budowy Kolei (Reserve Eisenbahn Bau Kompanie 14). Latem tegoż roku rozpoczęto budowę linii z Wielbarka (Willenberg) do Ostrołęki. Po zakończeniu wojny polsko-bolszewickiej w 1921 r. przystąpiono do prac mających na celu przedłużenie linii wąskotorowej z Nowogrodu do Łomży wykorzystując do tego materiały kolejowe pozyskane z rozbiórki odcinka Myszyniec-Rozogi (Prusy Wschodnie) nieczynnego z racji przebiegającej tędy granicy. Linia otwarta w dniu 1 stycznia 1922 r. dała połączenie Łomży z Ostrołęką, Myszyńcem i Kolnem w ramach powołanej Myszynieckiej Kolei Wąskotorowej. W Myszyńcu znajdowała się siedziba dyrekcji kolei oraz główna baza techniczna z warsztatami, parowozownią, magazynami i własnym generatorem prądu służącym do zasilania maszyn i urządzeń mechanicznych bazy. Parowozownie pomocnicze znajdowały się także na stacjach końcowych w Grabowie koło Ostrołęki oraz w Łomży. Na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych uruchomiono zniszczone odcinki linii w tym odbudowano most na Narwi w Nowogrodzie.
W okresie powojennym (niestety nie wiem kiedy) koleje przemianowano na Ostrołęckie Koleje Dojazdowe które funkcjonowały do 1972 r. kiedy to zamknięto ruch pociągów osobowych. Ostatecznie kolejkę zlikwidowano z dniem 4 stycznia 1973 r. a następnie zdemontowano wszystkie istniejące tory.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Edmundo. To co piszesz to o genezie powstania, to jest prawda częściowa. Wcześniej tam byli Rosjanie i oni rozpoczęli budowę sieci kolejek polowych.
W. Iwanow w dziele Koleje polowe i ich znaczenie w ostatniej wojnie" (Moskwa - Lenigrad 1927) na stronie 46, autorstwo linii Ostrołęka - Dylewo przypisuje 5 batalionowi kolejowemu II armii rosyjskiej i podaje datę sierpień 1914 roku. Można tam również wyczytać, że na odcinku Dylewo - Kadzidło wykonano pełne roboty ziemne, a odcinek Kadzidło - Rozogi jest zaznaczony jako planowany. Planowany był również odcinek Dylewo - Zawady - Wielbark.
Odpowiedni schemacik.
http://img134.imageshack.us/img134/9725/schemacik.jpg

Pozdrawiam serdecznie i schematycznie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie