okejos Napisano 20 Marzec 2012 Autor Share Napisano 20 Marzec 2012 http://www.dobroni.pl/rekonstrukcje,samochod-pancerny-ba-20,9776 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzesio Napisano 20 Marzec 2012 Share Napisano 20 Marzec 2012 Fajnie, fajnie. :-)Trochę się tylko obawiam, jak na to patrzę i czytam (szprychowe koła, zdobycie w Powstaniu Warszawskim), żebyśmy jakiejś mikstury BA-20 i FAI nie dostali. :-/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okejos Napisano 20 Marzec 2012 Autor Share Napisano 20 Marzec 2012 kurna... machnąłem się... miało byc fai. ale kółka sie przełozy i jak znalazł na powstanie :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okejos Napisano 20 Marzec 2012 Autor Share Napisano 20 Marzec 2012 Samochody pancerne FAI i FAI-M, znajdowały się w wyposażeniu jednostek pancernych i piechoty Armii Czerwonej. Swój chrzest bojowy przeszły w Hiszpanii, gdzie wysłano kilkanaście wozów tego typu. Brały udział w konfliktach dalekowschodnich, wojnie radziecko-fińskiej, ataku na Polskę i początkowej fazie wojny radziecko-niemieckiej.Pewna liczba pojazdów została zdobyta przez Niemców. Zostały one włączone w skład wyposażenia Wehrmachtu pod oznaczeniem Panzerspäwagen BA 202 (r). Jeden wóz został zdobyty przez powstańców w czasie powstania warszawskiego w 1944. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 20 Marzec 2012 Share Napisano 20 Marzec 2012 4 BA-20 służyły w 31. i 59. dywizjonie pancernym 1 Armii WP. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Leśny Wladek Napisano 24 Marzec 2012 Share Napisano 24 Marzec 2012 WitamPoziom rekonstrukcji historycznych wzrasta,i błędne jest malowanie czerwonych gwiazd na peugeocie.Dlatego zapadła decyzja o obudowie samochodu pancernego FAI zwany teżFord-A Zakładów IżorskichW latach 1933-1935 wyprodukowano 697 pojazdówPrace przy budowie repliki osiągnęły półmetek,planowane zakończenie prac we wrześniuPozdrawiamMirek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Klemens Forel Napisano 27 Marzec 2012 Share Napisano 27 Marzec 2012 W taki razie myślę że Okejos się nie obrazi i ja dorzucę coś na temat FAI-a a może trochę powtórze przedmówców ale może Was zainteresuje los jedynego FAI-a w naszym kraju a budowniczym repliki życzę sukcesu i wytrwałości a co w mojej mocy służę pomocą: Długo nosiłem się zamiarem opisania chyba najbardziej ciekawego eksponatu zdeponowanego w Muzeum na Węglowej zarządzanego przez SSMiT „Moto-Retro”. Pierwszy raz zetknąłem się z nim gdy stał jeszcze na terenie jednostki Straży Granicznej w Białymstoku. Wtedy patrząc przez siatkę ogrodzenia bardzo mi było szkoda jak dotyka go ząb czasu i wpływ warunków atmosferycznych. Wtedy też zrodziła się myśl by zaopiekować się na skalę światową unikatem.Staraniem Pana mjr. Kajetana Szczepańskiego notabene też wielkiego pasjonata zabytkowej motoryzacji udało się pozyskać FAI-M najprawdopodobniej 1934 roku do ekspozycji muzealnej.Ze względu że prawdziwym miłośnikom zabytkowej motoryzacji nie trzeba tłumaczyć że o takie unikaty się dba. W miarę możliwości a przede wszystkim środków zaczęło się podstawowe zabezpieczenie pojazdu. Zgłosiło się do tego dwóch byłych członków stowarzyszenia Adam Turel znany z restaurowania motocykli zabytkowych oraz Mariusz Wożniak .Obaj panowie poświęcając swój wolny czas i materiały zabezpieczyli wóz przeciw korozji i odmalowali i postawili na koła. W ten sposób już nie straszył swoim wyglądem i stał się gwiazdą „Pikniku Militarnego” w dniach 19-20 września 2009 roku w Białymstoku.Białostocki FAI-M:Prezentowany egzemplarz jest jednym z 2-3 prawdopodobnie zachowanych na świecie .Według mojej wiedzy został znaleziony w pod białostockiej wsi służył rolnikowi zakopany w ziemi za pomieszczenie do przechowywania ziemniaków! Staraniem Muzeum Wojska został wydobyty jednakże podwozia nie udało się uratować jak również błotników, lamp itd. Ostała się jedynie skorupa pancerza-najcenniejszy element pojazdu. Ponieważ podwozie jest licencyjne pochodzące od Forda-A nie jest problemem zdobycie go na zagranicznych aukcjach .Nasz białostocki egzemplarz posiada też braki jeśli chodzi o wyposażenie wnętrza czy komorę silnika-powiedzmy wprost jest typową „wydmuszką”. W tej chwili osadzony jest na ramie prawdopodobnie Gaza opatrzony w koła od żuka. Udało mi się co prawda już dwa koła do FAI-a zdobyć ale to ciągle za mało by był bardziej kompletny może Wy pomożecie? Muzeum starało się o dofinansowanie projektu odbudowy jednakże jak na razie bez skutku może z czasem coś się zmieni a jak na razie FAI ma dach nad głową i to jest najważniejsze! W doraźnej konserwacji udało się spowodować że jest mobilny i da się go przetaczać z miejsca na miejsce. Od czasu do czasu jest atrakcją imprez muzeum Wojska Polskiego czy na Węglowej czyli tam gdzie jest jego dotychczasowe miejsce postoju .Wzbudza w licznej gawiedzi a przede wszystkim w dzieciach dużą ciekawość .Jednym słowem już nie straszy a wyszedł z „ukrycia”z za siatki ogrodzeniowej do jego pasjonatów tak więc cel połowicznie został osiągnięty.Trochę historii:Jest rok 1929 Towarzysze z Moskwy zakupują licencję na produkcję osobówki Forda-A i ciężarowego AA. Powstaje GAZ-A i GAZ –AA odpowiedniki amerykańskich modeli. Podwozie tak się spodobało włodarzom Krasnej Armii że na osobowej wersji zażyczyli od swoich inżynierów zbudowanie lekkiego pojazdu rozpoznawczego uzbrojonego w karabin maszynowy oraz częściowo opancerzony. Powstają prototypy oznaczone D-8 i D-12. W łącznej ilości 50 sztuk. U sowietów nic się nie marnuje i wchodzą do służby jednak prace modernistyczne trwają nadal. W biurze Konstrukcyjnym Fabryki Iżorskiej deski kreślarskie palą się od wprowadzania zmian perspektywa bliskiego spotkania z niedźwiedziem polarnym widocznie nie jest im optymistyczną wizją. W ten sposób powstaje nowy projekt o dumnej nazwie Ford A Iżorski czyli w skrócie nasz bohater artykułu FAI. Testy terenowe przeszedł pozytywnie .FAI trafia pod przychylnym okiem władz radzieckich do produkcji seryjnej która trwała od roku 1933-1936.Łącznie bramy fabryki opuściło 676 egzemplarzy co sprawia że opisywany pojazd staje się unikatowym. Trafiły one na wyposażenie do jednostek wsparcia piechoty oraz wojsk pancernych. Brały one udział w wojnie domowej w Hiszpanii używano je również w wojnie radziecko-fińskiej a także na dalekim wschodzie .Pewnym jest że kilka sztuk działało w zajęciu Białegostoku świadczą o tym archiwalne zdjęcia do których dotarłem może jeden z nich to ów znaleziony? Większość egzemplarzy zostało zniszczonych po agresji III Rzeszy na Związek Radziecki lub też zostały przez Niemców przejęte. Stąd zapewne obecność FAI-a w Powstaniu Warszawskim o czym świadczą zachowane zdjęcia oraz wzmianki w publikacjach.Trochę danych technicznych:FAI-M był wyposażony w silnik 4 cylindrowy gaźnikowy o mocy 42 km, długość 3750 wys2240 szer. 1750.Zbiornik paliwa w zależności od wersji od 40 do 60 l dający mu możliwość pokonywania dystansu do 200km. Prędkość średnio 60-80 /h. Masa bojowa 2 tony. Wpływ na to miał pancerz spawany z płyt walcowanych o grubości 4-6mm o prześwicie 0.22 m. FAI był zdolny pokonywać przeszkody wodne do 0.5 i podjazdy o nachyleniu do 15%.Reasumując osobiście cieszę się że udało nam się jako stowarzyszenie „dać schronienie” pancernemu dinozaurowi oraz umożliwić bliskie spotkania z tym kawałkiem historii a przede wszystkim trochę go „uzdrowić”. Myślę że się zemną zgodzicie i odwiedzicie FAI –a w nowym domu…… Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macvsog Napisano 27 Marzec 2012 Share Napisano 27 Marzec 2012 FAI zdobyty podczas powstnia.Czy podjęto już decyzję jakie barwy otrzyma budowana replika? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okejos Napisano 28 Marzec 2012 Autor Share Napisano 28 Marzec 2012 ha Forel fajny art.. tez pamietam tego fai stojoącego za siatką..nawet mam gdzies foty chyba.super ze udało sie go odnowic i ochronic. Koła beda pasować od muchobojki. tak i szprychowe jak i pelne. zalezy jaka wersja. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 11 Kwiecień 2012 Share Napisano 11 Kwiecień 2012 Witam,Zaprezentuję kolegom serię zdjęć z opisami pojazdów uzywanych przez Armię Czerwoną w okresie przedwojennym, wojennym, powojennym. Mój przyjaciel mjr.Ch. z Moskwy /lotnik pułku ciężkich helikopterów Mi6 z PGWAR z Legnicy, później w Niemczech k.Erfurtu/ w 2011r. znając moje zainteresowania, widząc moje pojazdy militarne, przesłał mi wspaniały prezent w postaci albumu z szeregiem kolorowych zdjęć różnych pojazdów drugo-wojennych /opisy w języku rosyjskim - postaram się przetłumaczyć/ i wstawić je do wątków tematycznych np. BA 20, Gaz 67, BTR 40, BTR 152, Amfibia Gaz 46 itd. pochodzących z serii ,,Pojazdy II wojny światowej,, /Masziny wtaroj mirowoj wajny/ wydawnictwa motoryzacyjnego ,,Za kierownicą,, /,,za ruliom,, - rok wydania 2010. Niektóre zaprezentowane zdjęcia, być może koledzy znają z innych stron internetowych, innych publikacji/zmiana oznaczeń, kolorystyki/ - ale tu chodzi o pojazdy już zabytkowe, niektórych już nie ma, ale zostały w formie zdjęciowej, którym warto poświęcić naszą uwagę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 11 Kwiecień 2012 Share Napisano 11 Kwiecień 2012 Samochód pancerny BA 20W latach 30-tych zespół konstruktorów /A.A.Liphart, A.A.Kriger/ rozpoczął prace projektowe nowego pojazdu opancerzonego, wykorzystując podwozie samochodu osobowego GAZ M1 /licencja Forda A/. po próbach poligonowych Armia Czerwona wprowadziła pojazd na wyposażenie, oznaczając go BA 20 /broniewoj awtomobil - dwadcat/. Opancerzony korpus pojazdu montowany był na podwoziu samochodu GAZ M1, które uległo pewnym modyfikacjom. BA 20 miał z przodu przedział silnikowy, stanowisko kierowcy, za nim była zamontowana obrotowa wieża uzbrojona w karabin maszynowy DT kal. 7,62 /Digtariew tankowyj/. Jako wóz dowodzenia, pojazd wyposażono w antenę ramową, w okresie późniejszym w antenę prętową - te pojazdy otrzymały oznaczenie BA 20U. Wyprodukowanych zostało 2060 szt. BA 20 w pierwszej wersji, oraz 380 szt. w wersji BA 20ZD /żeleznodorożnyj/, przystosowanych do jazdy po szynach, wersja ta miała zmieniony układ przeniesienia napędu, pojazd poruszał się do przodu i do tyłu. BA 20ZD - zastosowano jako drezyny pancerne, które wchodziły w skład pociągów pancernych.Po roku 1938 wiele tych pojazdów poddano modernizacji i oznaczono BA 20M /modernizowanyj/ - wieża została podwyższona /kształt cylindryczny zastąpiono bardziej stożkowym, zainstalowano radiostację, którą obsługiwał radiotelegrafista. Do roku 1942 wyprodukowano ponad 2000 tych pojazdów.Opancerzony pojazd BA 20 po raz pierwszy użyto bojowo w walkach na Dalekim Wschodzie w 1939r. w bitwie nad Chałchyn-Goł z japończykami, walczyły w Polsce, w wojnie sowiecko-fińskiej i w wielkiej wojnie ojczyźnianej.Wiele tych pojazdów, jako zdobycz wojenną używały wojska niemieckie pod oznaczeniem ,,Panzerspahwagen BA-202/r/, zdobyczne pojazdy w Finlandii używano pod oznaczeniem Ps5 /BA 20/ oraz Ps6/BA 20M/. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 11 Kwiecień 2012 Share Napisano 11 Kwiecień 2012 Pojazd zdobyczny BA 20 na wojnie sowiecko-fińskiej / w oznakowaniu armii fińskiej/ - znajduje się w muzeum w Finlandii, to zdjęcie jest szeroko znane, ale pozwalam sobie je wstawić w wątku BA 20 ze względu na wartość już historyczną.Troszkę danych:Masa pojazdu - 2340 kg, napęd - silnik benzynowy 4-cylindrowy GAZM1, moc - 50KM, napęd przenoszony na przód, szybkość - 90 km/godz., uzbrojenie: 1 karabin maszynowy DT-7,62, zapas amunicji-1380 szt./23 magazynki bębnowe o pojemności 60 szt./Załoga - BA 20-2 osoby, BA 20M-3 osobyPragnę nadmienić, że pojazd BA 20 w 1944r.zdobyty został w Powstaniu Warszawskim /pisze o tym w wątku kolega ,,macvsog,, dodając zdjęcie/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 11 Kwiecień 2012 Share Napisano 11 Kwiecień 2012 W latach 1968/70 w Tygodniku ,,Żołnierz Polski,, w serii,,Broń, uzbrojenie, wyposażenie wojskowe, militaria,, przedstawiono samochód pancerny BA 20 /oraz inne pojazdy - ale o tym w wątku poświęconym tym pojazdom/ Logo - Radzieckie pojazdy pancerne Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 11 Kwiecień 2012 Share Napisano 11 Kwiecień 2012 Samochód pancerny BA 20 w trzech rzutach./pojazd pierwszy - jak z albumu od kol. mjr.Ch. z Moskwy/Żołnierz Polski-1968r. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 11 Kwiecień 2012 Share Napisano 11 Kwiecień 2012 Samochód pancerny BA 20Żołnierz Polski - 1968r. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 11 Kwiecień 2012 Share Napisano 11 Kwiecień 2012 Samochód pancerny Ba 20 - opisŻołnierz Polski - 1968r. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 11 Kwiecień 2012 Share Napisano 11 Kwiecień 2012 Samochód pancerny BA 20 - dane techniczneŻołnierz Polski - 1968r. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 11 Kwiecień 2012 Share Napisano 11 Kwiecień 2012 W przygotowaniu do opisu jest samochód BTR 40, BTR 152, Gaz 67, Gaz 69, Gaz 46 Maw, i inne z albumu kolegi z Moskwy Dodge52 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.