Skocz do zawartości

powstaje BA-20


okejos

Rekomendowane odpowiedzi

Samochody pancerne FAI i FAI-M, znajdowały się w wyposażeniu jednostek pancernych i piechoty Armii Czerwonej. Swój chrzest bojowy przeszły w Hiszpanii, gdzie wysłano kilkanaście wozów tego typu. Brały udział w konfliktach dalekowschodnich, wojnie radziecko-fińskiej, ataku na Polskę i początkowej fazie wojny radziecko-niemieckiej.

Pewna liczba pojazdów została zdobyta przez Niemców. Zostały one włączone w skład wyposażenia Wehrmachtu pod oznaczeniem Panzerspäwagen BA 202 (r). Jeden wóz został zdobyty przez powstańców w czasie powstania warszawskiego w 1944.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam
Poziom rekonstrukcji historycznych wzrasta,i błędne jest
malowanie czerwonych gwiazd na peugeocie.Dlatego zapadła
decyzja o obudowie samochodu pancernego FAI zwany też
Ford-A Zakładów Iżorskich
W latach 1933-1935 wyprodukowano 697 pojazdów
Prace przy budowie repliki osiągnęły półmetek,planowane
zakończenie prac we wrześniu
Pozdrawiam
Mirek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W taki razie myślę że Okejos się nie obrazi i ja dorzucę coś na temat FAI-a a może trochę powtórze przedmówców ale może Was zainteresuje los jedynego FAI-a w naszym kraju a budowniczym repliki życzę sukcesu i wytrwałości a co w mojej mocy służę pomocą:
Długo nosiłem się zamiarem opisania chyba najbardziej ciekawego eksponatu zdeponowanego w Muzeum na Węglowej zarządzanego przez SSMiT „Moto-Retro”. Pierwszy raz zetknąłem się z nim gdy stał jeszcze na terenie jednostki Straży Granicznej w Białymstoku. Wtedy patrząc przez siatkę ogrodzenia bardzo mi było szkoda jak dotyka go ząb czasu i wpływ warunków atmosferycznych. Wtedy też zrodziła się myśl by zaopiekować się na skalę światową unikatem.
Staraniem Pana mjr. Kajetana Szczepańskiego notabene też wielkiego pasjonata zabytkowej motoryzacji udało się pozyskać FAI-M najprawdopodobniej 1934 roku do ekspozycji muzealnej.
Ze względu że prawdziwym miłośnikom zabytkowej motoryzacji nie trzeba tłumaczyć że o takie unikaty się dba. W miarę możliwości a przede wszystkim środków zaczęło się podstawowe zabezpieczenie pojazdu. Zgłosiło się do tego dwóch byłych członków stowarzyszenia Adam Turel znany z restaurowania motocykli zabytkowych oraz Mariusz Wożniak .Obaj panowie poświęcając swój wolny czas i materiały zabezpieczyli wóz przeciw korozji i odmalowali i postawili na koła. W ten sposób już nie straszył swoim wyglądem i stał się gwiazdą „Pikniku Militarnego” w dniach 19-20 września 2009 roku w Białymstoku.
Białostocki FAI-M:
Prezentowany egzemplarz jest jednym z 2-3 prawdopodobnie zachowanych na świecie .Według mojej wiedzy został znaleziony w pod białostockiej wsi służył rolnikowi zakopany w ziemi za pomieszczenie do przechowywania ziemniaków! Staraniem Muzeum Wojska został wydobyty jednakże podwozia nie udało się uratować jak również błotników, lamp itd. Ostała się jedynie skorupa pancerza-najcenniejszy element pojazdu. Ponieważ podwozie jest licencyjne pochodzące od Forda-A nie jest problemem zdobycie go na zagranicznych aukcjach .Nasz białostocki egzemplarz posiada też braki jeśli chodzi o wyposażenie wnętrza czy komorę silnika-powiedzmy wprost jest typową „wydmuszką”. W tej chwili osadzony jest na ramie prawdopodobnie Gaza opatrzony w koła od żuka. Udało mi się co prawda już dwa koła do FAI-a zdobyć ale to ciągle za mało by był bardziej kompletny może Wy pomożecie? Muzeum starało się o dofinansowanie projektu odbudowy jednakże jak na razie bez skutku może z czasem coś się zmieni a jak na razie FAI ma dach nad głową i to jest najważniejsze! W doraźnej konserwacji udało się spowodować że jest mobilny i da się go przetaczać z miejsca na miejsce. Od czasu do czasu jest atrakcją imprez muzeum Wojska Polskiego czy na Węglowej czyli tam gdzie jest jego dotychczasowe miejsce postoju .Wzbudza w licznej gawiedzi a przede wszystkim w dzieciach dużą ciekawość .Jednym słowem już nie straszy a wyszedł z „ukrycia”z za siatki ogrodzeniowej do jego pasjonatów tak więc cel połowicznie został osiągnięty.
Trochę historii:
Jest rok 1929 Towarzysze z Moskwy zakupują licencję na produkcję osobówki Forda-A i ciężarowego AA. Powstaje GAZ-A i GAZ –AA odpowiedniki amerykańskich modeli. Podwozie tak się spodobało włodarzom Krasnej Armii że na osobowej wersji zażyczyli od swoich inżynierów zbudowanie lekkiego pojazdu rozpoznawczego uzbrojonego w karabin maszynowy oraz częściowo opancerzony. Powstają prototypy oznaczone D-8 i D-12. W łącznej ilości 50 sztuk. U sowietów nic się nie marnuje i wchodzą do służby jednak prace modernistyczne trwają nadal. W biurze Konstrukcyjnym Fabryki Iżorskiej deski kreślarskie palą się od wprowadzania zmian perspektywa bliskiego spotkania z niedźwiedziem polarnym widocznie nie jest im optymistyczną wizją. W ten sposób powstaje nowy projekt o dumnej nazwie Ford A Iżorski czyli w skrócie nasz bohater artykułu FAI. Testy terenowe przeszedł pozytywnie .FAI trafia pod przychylnym okiem władz radzieckich do produkcji seryjnej która trwała od roku 1933-1936.Łącznie bramy fabryki opuściło 676 egzemplarzy co sprawia że opisywany pojazd staje się unikatowym. Trafiły one na wyposażenie do jednostek wsparcia piechoty oraz wojsk pancernych. Brały one udział w wojnie domowej w Hiszpanii używano je również w wojnie radziecko-fińskiej a także na dalekim wschodzie .Pewnym jest że kilka sztuk działało w zajęciu Białegostoku świadczą o tym archiwalne zdjęcia do których dotarłem może jeden z nich to ów znaleziony? Większość egzemplarzy zostało zniszczonych po agresji III Rzeszy na Związek Radziecki lub też zostały przez Niemców przejęte. Stąd zapewne obecność FAI-a w Powstaniu Warszawskim o czym świadczą zachowane zdjęcia oraz wzmianki w publikacjach.
Trochę danych technicznych:
FAI-M był wyposażony w silnik 4 cylindrowy gaźnikowy o mocy 42 km, długość 3750 wys2240 szer. 1750.Zbiornik paliwa w zależności od wersji od 40 do 60 l dający mu możliwość pokonywania dystansu do 200km. Prędkość średnio 60-80 /h. Masa bojowa 2 tony. Wpływ na to miał pancerz spawany z płyt walcowanych o grubości 4-6mm o prześwicie 0.22 m. FAI był zdolny pokonywać przeszkody wodne do 0.5 i podjazdy o nachyleniu do 15%.
Reasumując osobiście cieszę się że udało nam się jako stowarzyszenie „dać schronienie” pancernemu dinozaurowi oraz umożliwić bliskie spotkania z tym kawałkiem historii a przede wszystkim trochę go „uzdrowić”. Myślę że się zemną zgodzicie i odwiedzicie FAI –a w nowym domu……

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ha Forel fajny art.. tez pamietam tego fai stojoącego za siatką..nawet mam gdzies foty chyba.
super ze udało sie go odnowic i ochronic. Koła beda pasować od muchobojki. tak i szprychowe jak i pelne. zalezy jaka wersja.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Witam,
Zaprezentuję kolegom serię zdjęć z opisami pojazdów uzywanych przez Armię Czerwoną w okresie przedwojennym, wojennym, powojennym. Mój przyjaciel mjr.Ch. z Moskwy /lotnik pułku ciężkich helikopterów Mi6 z PGWAR z Legnicy, później w Niemczech k.Erfurtu/ w 2011r. znając moje zainteresowania, widząc moje pojazdy militarne, przesłał mi wspaniały prezent w postaci albumu z szeregiem kolorowych zdjęć różnych pojazdów drugo-wojennych /opisy w języku rosyjskim - postaram się przetłumaczyć/ i wstawić je do wątków tematycznych np. BA 20, Gaz 67, BTR 40, BTR 152, Amfibia Gaz 46 itd. pochodzących z serii ,,Pojazdy II wojny światowej,, /Masziny wtaroj mirowoj wajny/ wydawnictwa motoryzacyjnego ,,Za kierownicą,, /,,za ruliom,, - rok wydania 2010. Niektóre zaprezentowane zdjęcia, być może koledzy znają z innych stron internetowych, innych publikacji/zmiana oznaczeń, kolorystyki/ - ale tu chodzi o pojazdy już zabytkowe, niektórych już nie ma, ale zostały w formie zdjęciowej, którym warto poświęcić naszą uwagę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samochód pancerny BA 20
W latach 30-tych zespół konstruktorów /A.A.Liphart, A.A.Kriger/ rozpoczął prace projektowe nowego pojazdu opancerzonego, wykorzystując podwozie samochodu osobowego GAZ M1 /licencja Forda A/. po próbach poligonowych Armia Czerwona wprowadziła pojazd na wyposażenie, oznaczając go BA 20 /broniewoj awtomobil - dwadcat/. Opancerzony korpus pojazdu montowany był na podwoziu samochodu GAZ M1, które uległo pewnym modyfikacjom. BA 20 miał z przodu przedział silnikowy, stanowisko kierowcy, za nim była zamontowana obrotowa wieża uzbrojona w karabin maszynowy DT kal. 7,62 /Digtariew tankowyj/. Jako wóz dowodzenia, pojazd wyposażono w antenę ramową, w okresie późniejszym w antenę prętową - te pojazdy otrzymały oznaczenie BA 20U. Wyprodukowanych zostało 2060 szt. BA 20 w pierwszej wersji, oraz 380 szt. w wersji BA 20ZD /żeleznodorożnyj/, przystosowanych do jazdy po szynach, wersja ta miała zmieniony układ przeniesienia napędu, pojazd poruszał się do przodu i do tyłu. BA 20ZD - zastosowano jako drezyny pancerne, które wchodziły w skład pociągów pancernych.
Po roku 1938 wiele tych pojazdów poddano modernizacji i oznaczono BA 20M /modernizowanyj/ - wieża została podwyższona /kształt cylindryczny zastąpiono bardziej stożkowym, zainstalowano radiostację, którą obsługiwał radiotelegrafista. Do roku 1942 wyprodukowano ponad 2000 tych pojazdów.
Opancerzony pojazd BA 20 po raz pierwszy użyto bojowo w walkach na Dalekim Wschodzie w 1939r. w bitwie nad Chałchyn-Goł z japończykami, walczyły w Polsce, w wojnie sowiecko-fińskiej i w wielkiej wojnie ojczyźnianej.
Wiele tych pojazdów, jako zdobycz wojenną używały wojska niemieckie pod oznaczeniem ,,Panzerspahwagen BA-202/r/, zdobyczne pojazdy w Finlandii używano pod oznaczeniem Ps5 /BA 20/ oraz Ps6/BA 20M/.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojazd zdobyczny BA 20 na wojnie sowiecko-fińskiej / w oznakowaniu armii fińskiej/ - znajduje się w muzeum w Finlandii, to zdjęcie jest szeroko znane, ale pozwalam sobie je wstawić w wątku BA 20 ze względu na wartość już historyczną.
Troszkę danych:
Masa pojazdu - 2340 kg, napęd - silnik benzynowy 4-cylindrowy GAZM1, moc - 50KM, napęd przenoszony na przód, szybkość - 90 km/godz., uzbrojenie: 1 karabin maszynowy DT-7,62, zapas amunicji-1380 szt./23 magazynki bębnowe o pojemności 60 szt./
Załoga - BA 20-2 osoby, BA 20M-3 osoby
Pragnę nadmienić, że pojazd BA 20 w 1944r.zdobyty został w Powstaniu Warszawskim /pisze o tym w wątku kolega ,,macvsog,, dodając zdjęcie/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W latach 1968/70 w Tygodniku ,,Żołnierz Polski,, w serii,,Broń, uzbrojenie, wyposażenie wojskowe, militaria,, przedstawiono samochód pancerny BA 20 /oraz inne pojazdy - ale o tym w wątku poświęconym tym pojazdom/
Logo - Radzieckie pojazdy pancerne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie