Skocz do zawartości

PZInż 303


s_boj

Rekomendowane odpowiedzi

W tej replice wariacji trzeba by przód poprawić - atrapę chłodnicy brakuje jednej przedniej lampy,brezentowych boczków, szyb w ramkach i kilku detali oraz zamykanego składanego dachu, ogólnie proporcje pojazdu nie są chyba za dobrze zachowane porównując zdjęcia oryginału i tej repliki, ale na oko może to być złudzenie w końcu po dwóch zdjęciach ciężko coś ocenić. Ciekawe czy ma skrętne tylne koła. A w ogóle ciekawe co tam u Pana Rudnickiego w projektach przydała by się jakąś relacja co z vicersem taknietkami, ciągnikami i renault FT 17.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • Odpowiedzi 51
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Widzę, że kilka osób podjęło dyskusję na temat repliki pzinż 303, którą buduję. Dla pewnego wyjaśnienia tym którzy jako „znawcy” wypowiadają się o tym samochodzie, chcę podać kilka drobiazgów.
Co do wymiarów, jak wszystkim wiadomo nie zachowały się plany tego ciągnika/samochodu, podejmując się budowy jego repliki przez kilka miesięcy za pomocą programów komputerowych dokonywałem przygotowania zewnętrznej dokumentacji wymiarowej tego pojazdu. To niezwykle trudne wyzwanie, ponieważ zachowane fotografie robione z różnej perspektywy, mniej lub bardziej utrudniały wykonanie obliczeń, ale w końcowym efekcie uzyskane dane pozwoliły przygotować wizualizację tego pojazdu. Najprostszymi wymiarami był oczywiście rozstaw kół i osi i ten jest w wykonanej replice zgodny z tymi podawanymi w literaturze.
Przyznaję, że korekty wymaga elipsa przedniego błotnika – i to zapewne nastąpi.
Kwestia braków wielu szczegółów, wyjaśniam iż replika jest nadal budowana, te dwa jej występy na rekonstrukcjach były pierwszymi jej wyjazdami. Dopiero teraz udało mi się dokupić oryginalne lampy do Fiata, zresztą takie były tam montowane, kierunkowskazy ramieniowe, a przed jego wyjazdem w teren nie dotarły jeszcze zamówione szyby.
Co do elementów brezentowych, czyli dachu i boków, to w chwili obecnej trwają pace projektowe nad przygotowaniem szablonów do wykrojenia i zszycia tych elementów, choć trudności sprawia zdobycie odpowiedniego brezentu, chętnie usłyszę podpowiedź jeśli ktoś zna namiary firmy posiadającej taki brezent. I jeszcze jedno wszystkie znane zdjęcia tego auta pochodzą z okresu testów czyli jesienie-zimy 1938/ zimy-wiosny 1939 a wówczas takie brezentowe boki i dach stosowano, latam boków nie zakładano lub były rolowane na specjalnych paskach/trokach. Tak wiec latam ten pojazd nie musi ich mieć.
Jeszcze kilka słów co do samego procesu przygotowania replika, to poprzedziły go długie analizy wielu projektów mniej lub bardziej znanych Państwowych Zakładów Inżynieryjnych ponieważ do pac nad tym pojazdem wykorzystywano wiele rozwiązań już istniejących, Zresztą, jeśli ktoś zada sobie trud dokładnej analizy materiału ikonograficznego to z łatwością stwierdzi, iż same prototypy 303 posiadają drobne różnice w rozwiązaniach.
Jestem otwarty na wszelkie podpowiedzi.
Natomiast jeśli ja sonduję jakieś oceny, to staram się najpierw dokładnie zapoznać z materiałem i nie określam czegoś mianem „wariacji” jeśli tego dokładnie nie jestem pewny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie