Skocz do zawartości

Powojenne katastrofy polskich samolotów komunikacyjnych


rwd

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 54
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
Panowie temat jest złożony", więcej, skomplikowany tak że, o obrzucaniem się łotem" nie ma mowy, ale o zbliżenie " się do prawdy, jak najbardziej.
Tylko czy się to uda????
To już tyle lat!!!
Pozdrawiam Wszystkich!
GW
Napisano
rwd, a czy nie był też „Viscount”, w okolicach Łodzi??? Lata 50-te, coś mi tak łazi" po głowie czyli po niczym.
GW
Podobno go chmurki, przydusiły" i walnął w linie wysokiego napięcia.


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora 41pp 09:29 21-07-2010
Napisano
Odnośnie naszych Viscountów to linki do wiki" zapodał już wcześniej kol. Trooper85.
Odnośnie katastrofy An-24 pod Zawoją, to moja opinia [oczywiście subiektywna] jest taka, że spełnione zostały wtedy wszystkie warunki [tzw. ciąg przyczynowo-skutkowy], aby do takiej katastrofy doszło.
Odnośnie mojego OT w tym wątku [z 20-07-2010 z godz. 15:40:18] to proszę moderatora, kol. Woytasa, lub kol. 41pp o jego usunięcie.
Po przemyśleniu uznałem go za zbyt daleko odbiegający od tematyki tego działu. Być może pozwolę sobie go powtórzyć w innym dziale, bo tu faktycznie niezbyt pasuje...

balans
Napisano
41pp - Łódź, bardzo proszę:
Stosownie do polecenia zawiadamiamy, że w dniu 15.11.51r. samolot komunikacyjny, który leciał lotem rejsowym na linii Poznań - Łódź - Kraków, po starcie z Łodzi o godz. 12.31 po kilku minutach uległ katastrofie lotniczej. Pasażerowie i załoga zginęli w katastrofie.
Znaki samolotu SP-LKA, typ Li-2.

(fragment z meldunku PLL LOT)
Napisano
Z tą katastrofą pod Łodzią, to się robi ciekawa sprawa, bo ja do tej pory byłem przekonany, że tam się rozbiła lotowska Dakota" [C-47] SP-LCG. Druga z lotowskich Dakot", które uległy katastrofie, czyli SP-LCH miała się rozbić w 1953 roku pod Katowicami.
Napisano
Viscounta" zostawmy, bo się na Okęciu rozbił. A odnośnie katastrof lotowskich Li-2 to mam takie informacje:
1. W 1948 roku został rozbity SP-LBC.
2. W 1952 roku został rozbity SP-LBD.
3. W 1954 roku został rozbity SP-LAH.
4. W 1954 roku został rozbity SP-LKA [???].
5. W 1955 roku został rozbity SP-LAL [pod Gdańskiem].

Może kol. RWD to zweryfikuje, bo chyba ma dostęp do źródłowych informacji.

balans
Napisano
Z takich głośniejszych katastrof należy jeszcze odnotować katastrofę Ił-14P [SP-LNF] który rozbił się w 1957 roku w Moskwie.
Napisano
O Viscountach. Były trzy egzemplarze:
- SP-LVA rozbił się w Belgii
- SP-LVB rozbił się w Warszawie
- SP-LVC sprzedany do Anglii
***
Była środa, 19 grudnia 1962 roku. Na warszawskim Okęciu padał śnieg, było 5 stopni mrozu, widoczność wynosiła 7 kilometrów. W takich warunkach podchodził do lądowania lotowski Viscount 804. Zgodnie z rozkładem miało to nastąpić o 19:35, jednak w sali przylotów ogłoszono, że samolot wyląduje wcześniej – o 19:10. Niewątpliwie ucieszyło to oczekujących. Samolot wracał z Brukseli. Około 19:12 było już dobrze widać jego zapalone światła. Jednak chwilę potem maszyna runęła, z wysokości 60-70 metrów, na ziemię i zapaliła się. Na jego pokładzie było 28 pasażerów i 5 osób załogi. Wszyscy zginęli. Katastrofa miała miejsce 1335 metrów od progu drogi startowej.
Tyle z mojej strony o tych samolotach. Ich wypadki są już opisane.
Napisano
Sprawa wypadków Li-2 jest dość skomplikowana. Dokumentacje z tamtych lat są szczątkowe. Często okres ich przechowalności już minął i zostały zniszczone. Informacje prasowe - prawie żadne. Dotychczasowe publikacje opierają się, w dużym stopniu, na żródłach zachodnich, a tam często mylą Li-2 z C-47.
W polskich żródłach (różnego rodzaju) znalazłem ślady 9 wypadków lotowskich Li-2 między 1948 a 1962 rokiem. Natomiast do roku 1950 były przynajmniej 4 wypadki C-47, prawdopodobnie dwa z nich poza Polską.
W związku z takim stanem wiedzy listę kol. balansa mogę zweryfikować tak:
1. W 1948 roku został rozbity SP-LBC - raczej tak
2. W 1952 roku został rozbity SP-LBD – raczej tak
3. W 1954 roku został rozbity SP-LAH. - tak
4. W 1954 roku został rozbity SP-LKA – jeśli to LKA to rok 1951 pod Łodzią
5. W 1955 roku został rozbity SP-LAL - jeśli LAL to rok 1960 koło Tczewa
Napisano
Poszperałem trochę w starych papierzyskach, no i znalazłem taki cykl artykułów Andrzeja Glassa na temat lotowskich samolotów w stareńkiej Skrzydlatej Polsce".

Odnośnie Li-2 stoi tam:

1. Samoloty skasowane po uszkodzeniach

SP-LBC rok 1948
SP-LKA rok 1951
SP-LAH rok 1954
SP-LAE rok 1955

2. Samoloty, które uległy katastrofie [uszkodzenie 100%]

SP-LAL 25.VIII.1960 k/Gdańska

Odnośnie C-47/C-47A mamy tam:

1. Samoloty skasowane po uszkodzeniach

SP-LCB rok 1948 w Sztokholmie
SP-LCC rok 1950
SP-LCG rok 1951
SP-LCH rok 1953 w Katowicach
SP-LCI rok 1957

2. Samoloty, które uległy katastrofie [uszkodzenie 100%]

SP-LCA rok 1951 pod Łodzią [zderzenie z linią wysokiego napięcia podczas mgły].
Napisano
Kol. balans piszesz:
SP-LCA rok 1951 pod Łodzią [zderzenie z linią wysokiego napięcia podczas mgły].
Tymczasem tam rozbił się Li-2. Pisałem o tym niżej:
(...) po starcie z Łodzi o godz. 12.31 po kilku minutach uległ katastrofie lotniczej. Pasażerowie i załoga zginęli w katastrofie. Znaki samolotu SP-LKA, typ Li-2.
To przykład na to, że trzeba weryfikować informacje ze starych gazet i książek, w tym książki Polski transport lotniczy 1918-1978" autorstwa M.Mikulskiego i A.Glassa.
Napisano
Kol. rwd piszesz:
To przykład na to, że trzeba weryfikować informacje ze starych gazet i książek, w tym książki "Polski transport lotniczy 1918-1978 autorstwa M.Mikulskiego i A.Glassa."

I ja się z Tobą jak najbardziej zgadzam! Pozostaje otwartym pytanie, co się porobiło" w 1951 roku z C-47 SP-LCA, że go wtedy skasowali, bo to że go skasowali to chyba jest dość wiarygodna informacja. Ale czy na pewno?

Pozdrawiam
Napisano
Nie wiem skąd pochodzi info: SP-LCA rok 1951 pod Łodzią [zderzenie z linią wysokiego napięcia podczas mgły]. Od zawsze wiadomo było, że był tam wypadek Li-2.
Należy pamiętać, że na liniach krajowych, w owym czasie, latały Li-2, a zagraniczne rejsy obsługiwały C-47. Było to podyktowane możliwością obsługi Dakot na zachodnich lotniskach. Oczywiście, jak od każdej reguły, były odstępstwa i bywały przypadki zagranicznych lotów Li-2 i krajowych C-47.
A teraz następna sprawa: Pozostaje otwartym pytanie, co się porobiło" w 1951 roku z C-47 SP-LCA, że go wtedy skasowali, bo to że go skasowali to chyba jest dość wiarygodna informacja. Ale czy na pewno?
No właśnie. Odpowiedź brzmi: nic się nie porobiło", bo go nie skasowali. SP-LCA została sprzedana w roku 1959! do Iranu. I tyle.
Napisano
Z tym C-47A SP-LCA to niestety, ale nie będzie taka prosta sprawa. Bo wg. A.Glassa oznaczenia:
SP-LCA
SP-LCB
SP-LCC
SP-LCG
SP-LCH
zostały ponownie użyte dla maszyn zakupionych w drugiej transzy w roku 1958. Samoloty te bardzo krótko służyły w LOT-cie, bo już w roku następnym zostały zwrócone" wojsku, które to wojsko pewnie jeszcze w tym samym roku odsprzedało je zagranicę...
Napisano
Tak sobie myślę, że ta cała akcja dublowania oznaczeń, mogła być przykrywką" dla sprzedaży zagranicę wojskowych C-47 jako cywilne, ex LOT-owskie.
Napisano
Nie wiem na którą publikację A.Glassa powołuje się kol. balans.
Wg dokumentów Polskiego Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych samolot Dakota C-47 (nr fabryczny 42-5673) został wpisany do tegoż rejestru dnia 16 maja 1946 roku, a wykreślony 5 lutego 1959. Nr rejestru 28.
Samolot został skreślony z rejestru statków powietrznych wskutek sprzedaży do Iranu na podstawie pisma nr KLC-3-211/4/59".
Teraz macie do wyboru - albo publikacja A.Glassa, albo dokumenty urzędowe.
Napisano
Hipoteza, wydaje się prawdopodobna, ale znając realia, lat 50-tych, to kwitów" nie znajdziemy, a jeśli znajdziemy, to podejrzewam że, będą o kant stołu potłuc".
Ale to tylko moja opinia.
Pozdrawiam.
gmv
Napisano
Ale ja się w żadnym wypadku nie upieram, że A. Glass ma rację [źródło podałem wcześniej]. Tym bardziej, że autor podaje numery fabryczne [stare i nowe] dla czterech maszyn przejętych od wojska, którym przypisano powtórnie użyte oznaczenia, a akurat dla tego SP-LCA nie podaje nowego numeru fabrycznego. Powtarza to poniekąd A. Morgała w książce Polskie Samoloty Wojskowe 1939-1945", gdzie na stronie 651 pisze [wyd. z 1976r], cyt. W 1958 r. wojsko udostępniło 5 maszyn PLL LOT dla czarterowego przewozu towarów. Samoloty te zostały zarejestrowane w IKCSP otrzymując znaki: SP-LCA, SP-LCB, SP-LCC, SP-LCG i SP-LBH. Były to oznaczenia powtórnie użyte. Poprzednio nosiły je samoloty tego samego typu posiadane przez "LOT w latach 1946-1953. W 1959 r. wypożyczone samoloty zostały zwrócone wojsku...".

Oczywiście żadnej z tych prac nie należy traktować jak Biblii, tym bardziej, że dostęp do materiałów źródłowych był kilkadziesiąt lat temu, z wiadomych powodów, bardzo ograniczony.

Ale podyskutować to chyba możemy?

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie