Nadwojciech Napisano 20 Lipiec 2010 Napisano 20 Lipiec 2010 Dobrze że merytorycznie a nie obrzucamy się błotem.Ale skoro dział lotniczy to trzeba trzymać wysoki" poziom :)
41pp Napisano 20 Lipiec 2010 Napisano 20 Lipiec 2010 Panowie temat jest złożony", więcej, skomplikowany tak że, o obrzucaniem się łotem" nie ma mowy, ale o zbliżenie " się do prawdy, jak najbardziej.Tylko czy się to uda????To już tyle lat!!!Pozdrawiam Wszystkich!GW
41pp Napisano 21 Lipiec 2010 Napisano 21 Lipiec 2010 rwd, a czy nie był też „Viscount”, w okolicach Łodzi??? Lata 50-te, coś mi tak łazi" po głowie czyli po niczym.GWPodobno go chmurki, przydusiły" i walnął w linie wysokiego napięcia.Post został zmieniony ostatnio przez moderatora 41pp 09:29 21-07-2010
balans Napisano 21 Lipiec 2010 Napisano 21 Lipiec 2010 Odnośnie naszych Viscountów to linki do wiki" zapodał już wcześniej kol. Trooper85. Odnośnie katastrofy An-24 pod Zawoją, to moja opinia [oczywiście subiektywna] jest taka, że spełnione zostały wtedy wszystkie warunki [tzw. ciąg przyczynowo-skutkowy], aby do takiej katastrofy doszło.Odnośnie mojego OT w tym wątku [z 20-07-2010 z godz. 15:40:18] to proszę moderatora, kol. Woytasa, lub kol. 41pp o jego usunięcie. Po przemyśleniu uznałem go za zbyt daleko odbiegający od tematyki tego działu. Być może pozwolę sobie go powtórzyć w innym dziale, bo tu faktycznie niezbyt pasuje...balans
rwd Napisano 21 Lipiec 2010 Autor Napisano 21 Lipiec 2010 41pp - Łódź, bardzo proszę:Stosownie do polecenia zawiadamiamy, że w dniu 15.11.51r. samolot komunikacyjny, który leciał lotem rejsowym na linii Poznań - Łódź - Kraków, po starcie z Łodzi o godz. 12.31 po kilku minutach uległ katastrofie lotniczej. Pasażerowie i załoga zginęli w katastrofie.Znaki samolotu SP-LKA, typ Li-2.(fragment z meldunku PLL LOT)
balans Napisano 21 Lipiec 2010 Napisano 21 Lipiec 2010 Z tą katastrofą pod Łodzią, to się robi ciekawa sprawa, bo ja do tej pory byłem przekonany, że tam się rozbiła lotowska Dakota" [C-47] SP-LCG. Druga z lotowskich Dakot", które uległy katastrofie, czyli SP-LCH miała się rozbić w 1953 roku pod Katowicami.
41pp Napisano 21 Lipiec 2010 Napisano 21 Lipiec 2010 Ciekawie, się zrobiło, ja upieram się przy, „Viscount”, ale nie mam papierów".gw
balans Napisano 21 Lipiec 2010 Napisano 21 Lipiec 2010 Viscounta" zostawmy, bo się na Okęciu rozbił. A odnośnie katastrof lotowskich Li-2 to mam takie informacje:1. W 1948 roku został rozbity SP-LBC.2. W 1952 roku został rozbity SP-LBD.3. W 1954 roku został rozbity SP-LAH.4. W 1954 roku został rozbity SP-LKA [???].5. W 1955 roku został rozbity SP-LAL [pod Gdańskiem].Może kol. RWD to zweryfikuje, bo chyba ma dostęp do źródłowych informacji.balans
balans Napisano 21 Lipiec 2010 Napisano 21 Lipiec 2010 Z takich głośniejszych katastrof należy jeszcze odnotować katastrofę Ił-14P [SP-LNF] który rozbił się w 1957 roku w Moskwie.
rwd Napisano 22 Lipiec 2010 Autor Napisano 22 Lipiec 2010 O Viscountach. Były trzy egzemplarze:- SP-LVA rozbił się w Belgii- SP-LVB rozbił się w Warszawie- SP-LVC sprzedany do Anglii***Była środa, 19 grudnia 1962 roku. Na warszawskim Okęciu padał śnieg, było 5 stopni mrozu, widoczność wynosiła 7 kilometrów. W takich warunkach podchodził do lądowania lotowski Viscount 804. Zgodnie z rozkładem miało to nastąpić o 19:35, jednak w sali przylotów ogłoszono, że samolot wyląduje wcześniej – o 19:10. Niewątpliwie ucieszyło to oczekujących. Samolot wracał z Brukseli. Około 19:12 było już dobrze widać jego zapalone światła. Jednak chwilę potem maszyna runęła, z wysokości 60-70 metrów, na ziemię i zapaliła się. Na jego pokładzie było 28 pasażerów i 5 osób załogi. Wszyscy zginęli. Katastrofa miała miejsce 1335 metrów od progu drogi startowej.Tyle z mojej strony o tych samolotach. Ich wypadki są już opisane.
rwd Napisano 22 Lipiec 2010 Autor Napisano 22 Lipiec 2010 Sprawa wypadków Li-2 jest dość skomplikowana. Dokumentacje z tamtych lat są szczątkowe. Często okres ich przechowalności już minął i zostały zniszczone. Informacje prasowe - prawie żadne. Dotychczasowe publikacje opierają się, w dużym stopniu, na żródłach zachodnich, a tam często mylą Li-2 z C-47.W polskich żródłach (różnego rodzaju) znalazłem ślady 9 wypadków lotowskich Li-2 między 1948 a 1962 rokiem. Natomiast do roku 1950 były przynajmniej 4 wypadki C-47, prawdopodobnie dwa z nich poza Polską.W związku z takim stanem wiedzy listę kol. balansa mogę zweryfikować tak:1. W 1948 roku został rozbity SP-LBC - raczej tak2. W 1952 roku został rozbity SP-LBD – raczej tak3. W 1954 roku został rozbity SP-LAH. - tak4. W 1954 roku został rozbity SP-LKA – jeśli to LKA to rok 1951 pod Łodzią5. W 1955 roku został rozbity SP-LAL - jeśli LAL to rok 1960 koło Tczewa
balans Napisano 26 Lipiec 2010 Napisano 26 Lipiec 2010 Poszperałem trochę w starych papierzyskach, no i znalazłem taki cykl artykułów Andrzeja Glassa na temat lotowskich samolotów w stareńkiej Skrzydlatej Polsce".Odnośnie Li-2 stoi tam:1. Samoloty skasowane po uszkodzeniachSP-LBC rok 1948SP-LKA rok 1951SP-LAH rok 1954SP-LAE rok 19552. Samoloty, które uległy katastrofie [uszkodzenie 100%]SP-LAL 25.VIII.1960 k/GdańskaOdnośnie C-47/C-47A mamy tam:1. Samoloty skasowane po uszkodzeniachSP-LCB rok 1948 w SztokholmieSP-LCC rok 1950SP-LCG rok 1951SP-LCH rok 1953 w KatowicachSP-LCI rok 19572. Samoloty, które uległy katastrofie [uszkodzenie 100%]SP-LCA rok 1951 pod Łodzią [zderzenie z linią wysokiego napięcia podczas mgły].
rwd Napisano 26 Lipiec 2010 Autor Napisano 26 Lipiec 2010 Kol. balans piszesz:SP-LCA rok 1951 pod Łodzią [zderzenie z linią wysokiego napięcia podczas mgły].Tymczasem tam rozbił się Li-2. Pisałem o tym niżej:(...) po starcie z Łodzi o godz. 12.31 po kilku minutach uległ katastrofie lotniczej. Pasażerowie i załoga zginęli w katastrofie. Znaki samolotu SP-LKA, typ Li-2.To przykład na to, że trzeba weryfikować informacje ze starych gazet i książek, w tym książki Polski transport lotniczy 1918-1978" autorstwa M.Mikulskiego i A.Glassa.
balans Napisano 26 Lipiec 2010 Napisano 26 Lipiec 2010 Kol. rwd piszesz: To przykład na to, że trzeba weryfikować informacje ze starych gazet i książek, w tym książki "Polski transport lotniczy 1918-1978 autorstwa M.Mikulskiego i A.Glassa."I ja się z Tobą jak najbardziej zgadzam! Pozostaje otwartym pytanie, co się porobiło" w 1951 roku z C-47 SP-LCA, że go wtedy skasowali, bo to że go skasowali to chyba jest dość wiarygodna informacja. Ale czy na pewno?Pozdrawiam
rwd Napisano 27 Lipiec 2010 Autor Napisano 27 Lipiec 2010 Nie wiem skąd pochodzi info: SP-LCA rok 1951 pod Łodzią [zderzenie z linią wysokiego napięcia podczas mgły]. Od zawsze wiadomo było, że był tam wypadek Li-2.Należy pamiętać, że na liniach krajowych, w owym czasie, latały Li-2, a zagraniczne rejsy obsługiwały C-47. Było to podyktowane możliwością obsługi Dakot na zachodnich lotniskach. Oczywiście, jak od każdej reguły, były odstępstwa i bywały przypadki zagranicznych lotów Li-2 i krajowych C-47.A teraz następna sprawa: Pozostaje otwartym pytanie, co się porobiło" w 1951 roku z C-47 SP-LCA, że go wtedy skasowali, bo to że go skasowali to chyba jest dość wiarygodna informacja. Ale czy na pewno?No właśnie. Odpowiedź brzmi: nic się nie porobiło", bo go nie skasowali. SP-LCA została sprzedana w roku 1959! do Iranu. I tyle.
41pp Napisano 27 Lipiec 2010 Napisano 27 Lipiec 2010 OK, C-47 SP-LCA, , to jednego latawca mamy chyba z głowy.Tym bardziej że, to 1959 rok.gmv
balans Napisano 27 Lipiec 2010 Napisano 27 Lipiec 2010 Z tym C-47A SP-LCA to niestety, ale nie będzie taka prosta sprawa. Bo wg. A.Glassa oznaczenia:SP-LCASP-LCBSP-LCCSP-LCGSP-LCHzostały ponownie użyte dla maszyn zakupionych w drugiej transzy w roku 1958. Samoloty te bardzo krótko służyły w LOT-cie, bo już w roku następnym zostały zwrócone" wojsku, które to wojsko pewnie jeszcze w tym samym roku odsprzedało je zagranicę...
41pp Napisano 27 Lipiec 2010 Napisano 27 Lipiec 2010 No i zaczęły się schody", może woytas, coś doda.?
balans Napisano 28 Lipiec 2010 Napisano 28 Lipiec 2010 Tak sobie myślę, że ta cała akcja dublowania oznaczeń, mogła być przykrywką" dla sprzedaży zagranicę wojskowych C-47 jako cywilne, ex LOT-owskie.
rwd Napisano 28 Lipiec 2010 Autor Napisano 28 Lipiec 2010 Nie wiem na którą publikację A.Glassa powołuje się kol. balans.Wg dokumentów Polskiego Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych samolot Dakota C-47 (nr fabryczny 42-5673) został wpisany do tegoż rejestru dnia 16 maja 1946 roku, a wykreślony 5 lutego 1959. Nr rejestru 28.Samolot został skreślony z rejestru statków powietrznych wskutek sprzedaży do Iranu na podstawie pisma nr KLC-3-211/4/59".Teraz macie do wyboru - albo publikacja A.Glassa, albo dokumenty urzędowe.
41pp Napisano 28 Lipiec 2010 Napisano 28 Lipiec 2010 Hipoteza, wydaje się prawdopodobna, ale znając realia, lat 50-tych, to kwitów" nie znajdziemy, a jeśli znajdziemy, to podejrzewam że, będą o kant stołu potłuc".Ale to tylko moja opinia.Pozdrawiam.gmv
balans Napisano 28 Lipiec 2010 Napisano 28 Lipiec 2010 Ale ja się w żadnym wypadku nie upieram, że A. Glass ma rację [źródło podałem wcześniej]. Tym bardziej, że autor podaje numery fabryczne [stare i nowe] dla czterech maszyn przejętych od wojska, którym przypisano powtórnie użyte oznaczenia, a akurat dla tego SP-LCA nie podaje nowego numeru fabrycznego. Powtarza to poniekąd A. Morgała w książce Polskie Samoloty Wojskowe 1939-1945", gdzie na stronie 651 pisze [wyd. z 1976r], cyt. W 1958 r. wojsko udostępniło 5 maszyn PLL LOT dla czarterowego przewozu towarów. Samoloty te zostały zarejestrowane w IKCSP otrzymując znaki: SP-LCA, SP-LCB, SP-LCC, SP-LCG i SP-LBH. Były to oznaczenia powtórnie użyte. Poprzednio nosiły je samoloty tego samego typu posiadane przez "LOT w latach 1946-1953. W 1959 r. wypożyczone samoloty zostały zwrócone wojsku...".Oczywiście żadnej z tych prac nie należy traktować jak Biblii, tym bardziej, że dostęp do materiałów źródłowych był kilkadziesiąt lat temu, z wiadomych powodów, bardzo ograniczony. Ale podyskutować to chyba możemy?
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.