sadyk Napisano 9 Luty 2010 Autor Share Napisano 9 Luty 2010 Niemieckie działo kolejowe zdobyte w 1944 r. na stacji Ćmielów.Czy wiadomo co się z nim później stało? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukas P Napisano 9 Luty 2010 Share Napisano 9 Luty 2010 Czy to Ćmielów koło Ostrowca Świętokrzyskiego? Jeśli to ta miejscowość to potwierdziły się opowieści mojego dziadka o niemieckich działach kolejowych operujących na linii kolejowej Sandomierz (a właściwie okolice tegoż) - Ostrowiec. Miało to mieć miejsce w lecie 1944 roku w okresie walk na przyczółku baranowsko - samdomierskim. Czy wiadomo coś więcej na temat tego działa? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sadyk Napisano 9 Luty 2010 Autor Share Napisano 9 Luty 2010 Lukas P - to ten Ćmielów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szym Napisano 10 Luty 2010 Share Napisano 10 Luty 2010 Wygląda na 28 cm Schwere Bruno" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukas P Napisano 10 Luty 2010 Share Napisano 10 Luty 2010 Poprzeglądałem sobie sylwetki dział kolejowych i wedlug mnie to może być równie dobrze 28 cm K. (E) Bruno jak i 24cm K. (E) „Theodor Bruno”. Tego ostatniego używano do ostrzeliwania Warszawy w czasie Powstania, więc może przy okazji" użyto go w Ćmielowie i tam utracono (jeżeli przyjąć, że zdjęcie jest z tego miejsca). Dział Schwere Bruno" wyprodukowanych w ilości 2 sztuk używano w 1944 roku na terenie Norwegii, więc wątpliwe jest ich użycie w Polsce. Z resztą znalazłem też informacje, że większość niemieckich dział kolejowych była zgupowana na Wale Atlantyckim. Czy ktoś mógłby zamieścić jakieś zestawienie dział kolejowych używanych na froncie wschodnim w 1944 roku, aby pomóc w identyfikacji działa ze zdjęcia? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szym Napisano 11 Luty 2010 Share Napisano 11 Luty 2010 W 41 r. na froncie wschodnim było 9 dział 28 cm. Ile było w 44 nie wiem. Na 28 cm Schwere Bruno" wskazuje kształt i użebrowanie przęsła (lawety) między wózkami - lekko opada do przodu i ma 3 żebra z boku. 24cm „Theodor Bruno” na wszystkich dostępnych mi zdjęciach ma poziome przęsło i prostokątną skrzynkową nadbudowę nad lufą - nie wiem co mieściła. Prawdopodobnie w 44 r. wzdłuż Wisły operowały 2 niemieckie działa kolejowe: jedno na linii Radom - Ostrowiec i dalej jak wynika z postu Sandomierz (z okolic Radomia mam łuskę 280 mm od ładunku miotajacego i to nie jedyna jaką znam z tego rejonu) , a drugie działo stało gdzieś między Warką a Czchówkiem i ostrzeliwało na przemian przyczółek warecko-magn. i Warszawę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.