Jump to content
Zbyszek11

Lista nazwisk żołnierzy II Korpusu Polskiego

Recommended Posts

Ten tom posiadam, ale jest w domu. Będę dopiero w nim w piątek.
Szkoda, że nie widać dokładnie proporczyków na beretach, sprawa wyjaśniła by się automatycznie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sprawdziałem w wykazie żołnierzy Pułku 4. Pancernego Skorpion" i tam nie ma Pani ojca. Jest paru Dąbrowskich, ale nie Henryk.

Jeśli wcześniej służył w Wehrmachcie to istnieje bardzo duże prawdopodobnieństwo, iż w dokumentach miał wpisane zupełnie inne dane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dołączam jeszcze jedno zdjęcie. Zainwestowałam w Żdanowicza, na liście żołnierzy też nic, ale piekielnie ciekawe wydawnictwo, chociaż dopiero wczoraj je otrzymałam to już sporo nocy zarwałam. Pozostaje żałować, że nie wysłuchałam wspomień taty, byłyby pewnie też fascynujące.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Co do nazwiska, to właśnie w Wermahcie figurował jako Henryk Mieczysław Małkiewicz lub Mieczysław Henryk. Później przyjął nazwisko panieńskie matki - Dąbrowski i używał jednego imienia Henryk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
CAW do czasu zakończenia remontu nic nie może mi pomóc, więc ruszyłam z pytaniami do Anglii i czekam na odzew.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mania prześladowcza się opłaciła! Znalazłam fragment munduru taty z naszytym ramieniem pancernym (tak się to chyba nazywa).Pod nim jest przypięty pomarańczowy paseczek. Pytanie zasadnicze do fachowców - jakie to wojsko ? Proszę o pomoc , bo laik ze mnie, w tym temacie, totalny. Długo to w ukryciu pozostawało - wklejone na końcu starego albumu, a tych jest w domu dostatek. Zrobię później zdjęcie i wkleję, żeby uwiarygodnić swój sukces poszukiwania prześzłości".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam jestem nowy i przez przypadek znalazłem Wasze forum . Mam pytanie . Jak i gdzie odnaleźć dane dotyczącego mojego dziadka który walczył pod dowództwem gen. Andersa . I przeszedł pod jego dowództwem cały szlak bojowy od niewoli w ZSRR aż do demobilizacji w Anglii . Dziadek nazywał się Alojzy Urbański i pochodził z okolic Rybnika

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam przez przypadek znalazłam Wasze forum. Mój dziadek walczył pod dowództwem gen. Andersa. Niestety jego nazwisko nie widniej na liście żołnierzy II Korpusu Polskiego. Jak i gdzie odnaleźć dane dotyczące dziadka, nazywał się Kowalkowski Jan, urodzony 12.06.1919 roku, zamieszkały Truszczyny, gmina Rybno, powiat działdowski.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Agnesa,

powyżej znajdziesz link, gdzie są namiary.

I jeszcze pytanko, czy może pamiętasz (wiesz) w jakiej jednostce służył Twój Tata?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam,
I ja znalazłem kogoś ze swojej rodziny:
Maksymilian Cichowicz poległ 17 maja 1944 pod Monte Cassino. Okoliczności Jego śmierci opisał Melchior Wańkowicz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witajcie, jestem nowy - zapewne powinienem się gdzieś przywitać, robię to tutaj.
Mojego dziadka nie ma w spisie II Korpusu ale nie przejmuję się tym gdyż mam ponad 300 dokumentów potwierdzających Jego służbę, w 5 Dywizji Piechoty a póżniej w 31 komp. Sanitarnej II Korpusu.
Przykład dokumentów:
[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/845/006aml.jpg/][IMG]http://img845.imageshack.us/img845/17/006aml.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/811/008eh.jpg/][IMG]http://img811.imageshack.us/img811/2189/008eh.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/607/010ugb.jpg/][IMG]http://img607.imageshack.us/img607/1285/010ugb.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/826/013ph.jpg/][IMG]http://img826.imageshack.us/img826/4904/013ph.jpg[/IMG][/URL]

Może jeszcze dodam jako przykład dowody zakupów dziadka w 7 mobilnym sklepie dla oficerów II Korpusu
[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/803/017wa.jpg/][IMG]http://img803.imageshack.us/img803/4716/017wa.jpg[/IMG][/URL]

Mam dokumenty z obozu Tatiszczewie i Kozielsku, całą drogę z Rosji w postaci map, bilety,kwity ,rozkazy, zdjęcia etc.
- cała droga oraz póżniejsze gdy robiono robotników z żołnierzy II Korpusu z terenu GB, mam odznaczenia, odznaki łącznie z opakowaniami nie mowiąc o legitymacjach, naszywki, beretki etc itd. mam nawet wykaz badań z polowych szpitali jakie robiono dziadkowi we Wloszech, chętnie spotkam się z Kimś kto jest biegły w temacie aby wyjaśnił mi kilka spraw a przy okazji będzie mógł zobaczyć oryginalne dokumenty których raczej nikt inny nie posiada, np: bilet na mecz Polska Anglia w pólnocnym Bagdadzie 24 stycznia 1943 roku i wiele innych ...
Paru rzeczy nie rozumiem, kilku spraw nie wiem głównie dotyczy to trasy z terenu ZSRR do Iraku, Iranu mam mapy ale niewiele z nich rozumiem , jestem w W-wie.
Dziękuje za poświęcony czas i zainteresowanie

pozdrawiam serdecznie

Piotr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
To znowu ja. Sciągając dokumenty identyfikacyjne mojego Taty (niezbędne do wystąpienia do angielskiego archiwum ) dopatrzyłam się jednego faktu - nazwisko panieńskie Babci brzmiało Dombrowska, więc może również ojciec używał go w czasie wojny w takiej pisowni. Ułatwiałoby to również życie, no bo nasze ą - tłumaczyć nie znając angielskiego i francuskiego to chyba mistrzostwo. Czy mogę jeszcze raz prosić o sprawdzenie list żołnierzy? Tym bardziej,że poszukiwania można chyba zawęzić do Pułku 6.Pancernego ?? Byłabym bardzo wdzięczna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
No trudno, miałam taką cichutką nadzieję, jednak bez Anglii się nie obejdzie. Dzięki serdeczne za niezawodną chęć pomocy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam Wszystkich
,poniżej kilka info o moim Dziadku:
Dziadek Bernard Budrewicz urodził się w 1905 roku.
Z pamiątek jakie pozostały po Dziadku wynika, że był Żołnierzem 5 Kresowej Dywizji Piechoty gen.Nikodema Sulika, kóra wchodziła w skład II Korpusu.
Dziadek należał do 6 Kompanii Zaopatrzenia Brygady. Dziadek z dokumentów jakie pozostawił ma wpisane , że był w Stopniu Starszego Strzelaca. W posiadaniu mam również kilka odznaczeń po Dziadku między innymi:
1. Medal plus Legitymacja Odznaki Pamiątkowej II Korpusu
2. Medal plus Legitymacja Krzyża Pamiątkowego Monte Cassino.
3. Polish Identification Card
Z informacji od Dziadka śp.Bernarda Budrewicza wiem, że będąc Żołnierzem II Korpusu był Łącznikiem Sztabowym, ale nie posiadam żadnych informacji potwierdzających to.
Proszę o radę gdzie można uzyskać informacje, jakie są procedury itd, do kogo należy się zgłaszać.Szukam informacji-archiwum- o moim Dziadku.Z góry Wielkie Dzięki za jakąkolwiek pomoc!
pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam!
Poszukuję informacji o losach wojennych mojego dziadka - Szczepana Romaniuka urodzonego 8 sty 1916 roku zmarłym w 28 lip 1998 roku w Bukowcu w woj. Lubuskim.
Pozostały mi po nim zdjęcia do których umieszczam link:
https://plus.google.com/u/0/photos/113079738578032951845/albums/5800150272232142417
Wiem, że dziadek walczył w 2 Korpusie Polskim. Chciałbym się jednak dowiedzieć w jakiej jednostce (3 Dywizja Strzelców Karpackich, 5 Kresowa Dywizja Piechoty, 2 Samodzielna Brygada Pancerna, 2 Armijna Brygada Artylerii czy jeszcze innej?). Prawdopodobnie była to artyleria przeciwlotnicza lekka (na jednym ze zdjęć jest taka pieczątka). Jednak w skład jakiej jednostki ona wchodziła? Czy jest gdzieś dokładny spis żołnierzy walczących w 2 korpusie? Przejrzałem listę żołnierzy 3 DSK do której link zamieścił pattern1937, jednak nie znalazłem tam Szczepana Romaniuka.
Dziadek po wojnie wrócił do Polski i się ożenił z Anną z domu Malińską wdową po Piotrze Lemieszko.
Pamiętam, że dziadek miał jakieś ordery jednak nie jestem w stanie powiedzieć jakie. Wisiały też na ścianie jakieś dyplomy, ale też nie pamiętam dokładnie co to było (przypomina mi się coś z Monte Casino, jednak pewności nie mam).
Wiem też, że był pewien czas więźniem niemieckim w miejscowości Schlierbach w Alzacji. Tereny dzisiejszej Francji. Z niewoli uciekł i jakiś czas ukrywał się w lesie.
Czy można gdzieś odszukać jakieś archiwalne informacje i jak dokładnie to zrobić?
Czy ktoś jest w stanie powiedzieć coś na podstawie zamieszczonych zdjęć?
Proszę o pomoc.
Będę wdzięczny za chociaż najmniejsze informacje.
Tomasz Romaniuk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam,

zdjęcia pokazują żołnierzy II Korpusu. Moim zdaniem klika zdjęć to są zwykłe pocztówki z tamtego okresu. Jeżeli na jednym ze zdjęć jest podpis 2 pułk artylerii przeciwlotniczej, to może być trop, że Pana dziadek służył w tym pułku. Jednkże ten pułk nie brał udziału w walkach II Korpusu, bo był formowany dla 2. Warszawskiej Dywizji Pancernej. Na jednym ze zdjęć - chyba inscenizowanym - tam gdzie jeden z żołnierzy udaje zabitego lub rannego, na lewym rękawie widać naszywkę 2. Dywizji Pancernej.

Zdjęcie podpisane Prawdopodobnie Anglia", to są tzw. eczki śmiechu" w Anglii, w których kwaterowali polscy żołnierze w ramach Korpusu Rozmieszczenia i Przysposobienia. Pozostaje pytanie też, kiedy dziadek wrócił do Polski?

Jest pytanie kiedy dotarł do II Korpusu? Czy w trakcie działań wojennych, czy też już zakończeniu wojny?

Kilka pierwszych zdjęć pokazuje wojsko II RP do 1939 r., co świadczy, że Pana dziadek odbywał wtedy służbę. Rocznik 1916 mógł być wcielony w 1937 r.

Tak czy inaczej bez zasięgnięcia informacji w archiwach się nie obędzie. Tak będzie najszybciej i najprościej, bo tak to możemy - przy braku innych mocnych dowodów/dokumentów długo dywagować.

Ponieważ Pana dziadek przewinął się kilka okresów historii Wojska Polskiego trzeba będzie napisać przynajmniej na trzy adresy z poniższego linku.

http://www.pism.co.uk/badania_rodzinne.htm

Chętnie poznamy historię dziadka jak uzyska Pan już informacje z tych źródeł.

PS. A tak z ciekawości, to co się stało z tymi medalami/dyplomami po dziadku? Może warto rodzinę jeszcze rozpytać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na początku chciałem podziękować za bardzo szybką odpowiedz i zainteresowanie moim wątkiem.
Jest jakiś sposób na odróżnienie czy są to pocztówki czy zdjęcia. Są formatu i wyglądają zupełnie jak pozostałe fotografie na których dziadek jest widoczny i których jestem w posiadaniu.
Więc jedną wątpliwość, dzięki skrzypol1, udało się już rozwiać i moje przypuszczenie okazało się trafne:) Dziadek był w Anglii. To by tłumaczyło dlaczego znał, oprócz oczywiście języka polskiego także niemiecki i angielski.
Do Polski wrócił niedługo po wojnie, ale czy był to rok 45, 46 czy 47 nie wiem. Ale na 99% któryś z powyższych roczników.
Na jednym ze zdjęć (na którym widać dziadka) jest pieczątka: „2 PULK ART. PLOT. LEKK. I Dywizjon i podpis dziadka pismem : ”Dnia 14.I.1945 Italia. Podczas akcji na froncie pod Bolonią." Kiedy i gdzie ten pułk zaczął być formowany? I czy było to, jak wynika z przypisu, we Włoszech? W tamtych czasach, po licznych stratach wojennych, często były przeprowadzane reorganizację i może do tego pułku trafił z jakiejś innej jednostki?
Z tego co wiem, to dziadek trafił do II Korpusu jeszcze na terenach byłego ZSRR.
Mam jeszcze kilku kuzynów i może któryś z nich będzie maił te 2 medale i dyplomy i może jakieś fotografie i dokumenty? Będę musiał przeprowadzić także rodzinne śledztwo.
Co do medali to coś mi świta, że jednym z nich mógł być Medal Krzyża Pamiątkowego Monte Cassino.
Jeśli się czegoś dowiem, to na pewno napiszę.
Pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Są postępy w moich poszukiwaniach! :)
Sprawa wygląda następująco:
Trafiłem na stronę internetową: http://www.straty.pl/index.php/szukaj-w-bazie
Jest to wyszukiwarka osób represjonowanych. Po wpisaniu nazwiska i imienia dziadka wyskoczyły cztery zgodne informacje:

DANE OSOBOWE
nazwisko: ROMANIUK
imię: SZCZEPAN
imie ojca: NN
imie matki: MARIA
data urodzenia: 1916-01-08
miejsce urodzenia: BURKANÓW
data śmierci: 1998-07-28

INFORMACJE O PRZEŚLADOWANIACH

Źródło: Urząd do spraw kombatantów i osób represjonowanych
jeniec wojenny przeżył
data wzięcia do niewoli: 1939-09-01
miejsce osadzenia: OBÓZ JENIECKI
data zwolnienia: 1944-09-01

Źródło: FPNP
robotnik przymusowy przeżył
rodzaj pracy przymusowej: Zatrudniony w rolnic
miejsce pracy: SCHLIERBACH
data rozpoczęcia pracy: 1940-09
data zakończenia pracy: 1944-09

Źródło: Sygnatura: WAST-St.VC,l.301
Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach Opolu
jeniec wojenny
przydział wojskowy: 6 Felda.R. 8. Batt.
stopień wojskowy: Kan.
jeniec wojenny
figuruje na stanie obozu: Stalag V C
miejsce osadzenia: Offenburg
oboz jeniecki: VIII A
numer jeniecki: 3729
Informacje dodatkowe: Übernahme des Stalag V D zu V C per 1.6.42

Źródło: Sygnatura: WAST-St.VE,l.35
Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach Opolu
jeniec wojenny
przydział wojskowy: 6. Art. Rgt.
stopień wojskowy: Schütze
jeniec wojenny
figuruje na stanie obozu: Stalag V E
miejsce osadzenia: Mülhausen
oboz jeniecki: VIII A
numer jeniecki: 3729
jeniec wojenny
data osadzenia: 1942-01-31
oboz jeniecki: Stalag V D
miejsce osadzenia: Straßburg

Czy ktoś pomógłby mi zinterpretować powyższe dane?
Co znaczy stopień wojskowy: Kan.?
Przydział wojskowy: 6 Art. Rgt. lub 6 Felda.R. 8. Batt.?
Kiedy i w jaki sposób mógł trafić do 2 Korpusu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam,chciałbym się Was zapytać czy posiada ktoś informacje Leonie Wilczewskim ur i Żukowie woj pomorskie?Dziadek mój wrócił z Anglii w 1947 roku a poprzednio przebywał we Włoszech,to wszystko co mi wiadomo o nim.
Czy zachowały się jakieś listy osób wracających w 1947?
pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mój ojciec ANTONI KAMIŃSKI walczył pod Monte Cassino- był kierowcą jak sam mówił szoferem.Mam pamiątkowy krzyż z numerem nadania 46427. W związku z tym że ojciec był już w słusznym wieku kiedy przyszłam na świat niewiele wiem i pamiętam. Mam dokumenty -zaświadczenie nadania mu stopnia kaprala w roku 1946 przez por. J. Borowskiego który był komendantem obozu w British Control Polish Repatration Camp. Mam tez ów krzyż , mama także sporo zdjęć ojca z Palestyny , Betlejem, Egiptu. Mam także książeczkę żołdu z lutego 1946 roku. Czy ktoś mógłby coś mi dopowiedzieć, pomóc w znalezieniu większej ilości informacji. Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam! Poszukuję informacji na temat mojego dziadka, który służył w II Korpusie Polski 1994. Jego imię to Józef Żurek, bombardier w Ośr. Wysz. Wojsk Panc. Wiem jeszcze że pochodził z miejscowości niedaleko Krakowa, co w sumie daje niewiele. Proszę o jakiekolwiek informację i z góry dziękuję!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information