Jump to content
  • 0

Prośba - odznaki, jaka jednostka?


ŁukaszK

Question

Witam.
Proszę o pomoc w zidentyfikowaniu jednostki, w której służył mój dziadek. Wojna zastała go w Toruniu. Według zapisek z notesu (z września: nazwy miejscowości kwaterowania i dwie daty 4.09 i 17.09.1939r) Wynika, że miał przydział do VIII DOK w Toruniu. 4-go całonocny marsz w kierunku Warszawy. 17-go dostał się do niewoli (bitwa nad Bzurą). Szlak dziadka wygląda następująco:
4-5 kwatera las Pieczeń lub podobnie,potem
Bieganowo, Sompolno, Podlesie, Ostrowy, Kutno, Skrzeszewy, Rybno, .., .. , .. dwunasta nad Wisłą. Jeśli post przejdzie i znajdą się chętni do pomocy, to prześlę dane, które udało mi się zebrać.

Link to comment
Share on other sites

  • Answers 61
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Hmm, nie zauważyłem tego tematu wcześniej .Może coś pomogę...

Pierwsza fota - szeregowy w usztywnionej rogatywce garnizonowej wz35, kurtce mundurowej wz36, dwubolcowym pasie głównym typu oficerskiego (założonym poza służbą, do zdjęcia). Do tego widoczna jest odznaka POS, o czym już była mowa oraz , według mnie, odznaka strzelecka

http://klub.chip.pl/asnieg/foto/020.jpg

(numery 15-17, znając życie pewnie brązowa)

Nie jestem w stanie rozpoznać oznak na kołnierzu - lepszy skan/zdjęcie fotografii mogło by pomóc.

Nigdy nie spotkałem się z tym aby cokolwiek montowano na podpinkach od czapek garnizonowych, myślę że po prostu tak padło światło na skórę i dlatego wygląda jak wygląda.
Link to comment
Share on other sites

Zajrzyj do Odwrotów" Andrzeja Zbyszewskiego, są to wspomnienia artylerzysty z lat 1934-39, a ich większą część stanowią wspomnienia z toruńskiej Szkoły Podchorążych Artylerii. Jest tam dużo o umundurowaniu, sprzęcie, szkoleniu itp., może znajdziesz coś ciekawego.
Link to comment
Share on other sites

1. Ta 10" to oznaka kołnierzowa 66 pułku piechoty.
2. Jeśli chodzi o buty to :
- w piechocie używano trzewików z owijaczami
- w pułkach saperów, oddziałach technicznych i artylerii plotniczej oraz oddziałach pancernych używano półwysokich butów, tzw. saperek
- w wojskach łączności używano butów wysokich, to samo w żandarmerii
- w artylerii rzeczywiście używano butów wysokich, ale czy zdarzały się trzewiki z owijaczami - nie wiem.

A może na patkach jest ten gryf, patki są tak naprawdę nie zielone, a nieudolnie koloryzowane - czarne i rzeczony żołnierz był piechocińcem z 66 PP wchodzącego w skład 16 DP i Armii Pomorze?...
Link to comment
Share on other sites

Aha, czy mógłbyś wkleić oprócz lepszego skanu tego zdjęcia, zdjęcie koloryzowane? Zielone otoki miała artyleria - od polowej, przez ciężką, najcięższą po przeciwlotniczą (ale bez artylerii konnej), czy jeszcze jakaś broń miała taką barwę - nie wiem, służba uzbrojenia owszem, ale to służba. W każdym razie, w tym wypadku, jeśli zielony otok to artyleria.
Link to comment
Share on other sites

Ponieważ odznak kołnierzowych niestety tam nie ma, ale patki są:) Dobrze, że przywracasz mnie do pionu z moim marudzeniem, rozumiem. Po prostu czasem jestem pod wrażeniem wiedzy niektórych forumowiczów i przekładam to na całość (mój życzeniowy błąd). Jestem w trakcie przeglądania oraz szukania informacji o jednostkach artylerii stacjonujących w Toruniu w tym szkoły artylerzystów. Myślę, że dobrze mnie nakierowałeś, ponownie dzięki. Foty dalej nie posiadam, ale do końca tyg. powinna być u mnie. W przyszłym tyg. wyjeżdżam na kilka dni, wtedy nastąpi chwilowa przerwa z mojej strony. Pozdrawiam
Link to comment
Share on other sites

Zastanawiam się czy nie wziąć pod uwagę dwóch postów:
z 2008-09-28 19:48:31 tekst o fotografie (wtedy jeszcze nie miałem fotek - kolorowej i tak nie posiadam)
z 2008-10-17 12:34:00
Może fotograf trochę lipny, a dziadek chciał mieć korpusówki, dla pamięci, a ich nie nosił, to mu fotograf podmalował tak pro forma, bo kto by się tam przyglądał. Fotka z patkami ma wym. 78x49mm. Otrzymałem również sugestię o 63pp z Torunia, o czym sam myślałem do 28.09 I ciągle chodzi mi po głowie łączność. Podobno dziadek mówił, że służył w łączności. Ale to chyba nie te buty...
Link to comment
Share on other sites

:) 10 Mogę o niej napisać, że najbardziej przypomina, tą z prawego kołnierza, mocno naciągając. Gryf ma jeszcze tło - tarczę, a te z kołnierza tego nie mają. Jeśli możesz to, mimo powyższego proszę napisz id 10-tki. Dzięki. Coraz bardziej skłaniam się do studiowania literatury o Armii Pomorze pod kątem przemarszu poszczególnych pułków przez miasta oraz wsie, w określone dni i porównywania ich z danymi dziadka. Będę potrzebował duużo czasu. Dzięki ponownie. P.S. Skąd piszesz?
Link to comment
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź. Już wszystko znalazłem i odtworzyłem również szlak w niewoli, aż do powrotu w 1947r. Wrzucę na forum jak znajdę (remont w mieszkaniu). Może komuś się przyda ponieważ tym szlakiem do granicy na południu podążało przecież ok. 100 tys. jeńców z bitwy nad Bzurą.
Link to comment
Share on other sites

Witam ponownie :-)
1. Co do pasa - to, że dwubolcowy pas jest zapięty na jeden bolec świadczyć może co najwyżej to,że jest uszkodzony i nie ma jednego bolca... Albo przez nieuwagę jeden bolec nie wskoczył" na miejsce. Zdarza się.
2. Wklejam zdjęcia polskich schematów oznak kołnierzowych z ksiązki Wieleckiego. Ja nie potrafię dopasować żadnej z nich.
Link to comment
Share on other sites

Serdeczne dzięki kowalinho:)) Foto jak sobie życzyłeś. Ze skanem jest problem, ponieważ nie mam bezpośredniego dostępu do zdjęć:( Armia Pomorze DOK VIII - w Toruniu stacjonowała 4DP. Dziadek wymaszerował na południe 4.09.1939 z Torunia. Kampania wrześniowa 1939r" Wincenty Iwanowski, tą książkę przewertowałem pod kątem dat z notesu i dat z książki. Wychodzi mi na dywizje stacjonujące nad Toruniem 9DP raczej nie (za daleko), G0 Wschód chyba najbardziej pasuje (4DP i 16DP) 15DP też nie bardzo (daty). Ale po naniesieniu szlaków 4DP dywizji na mapę (mapa w kompie) wynika, że nie pokrywają się ze szlakiem dziadka (tu na pewno jest sporo do wyjaśnienia - fot. szlak bojowy") przesunięcia o 20-40km. Z innymi jeszcze gorzej.

Link to comment
Share on other sites

Witam.
Proszę o pomoc w zidentyfikowaniu jednostki, w której służył mój dziadek. Wojna zastała go w Toruniu. Według zapisek z notesu (z września: nazwy miejscowości kwaterowania i dwie daty 4.09 i 17.09.1939r) Wynika, że miał przydział do VIII DOK w Toruniu. 4-go całonocny marsz w kierunku Warszawy. 17-go dostał się do niewoli (bitwa nad Bzurą). Szlak dziadka wygląda następująco:
4-5 kwatera las Pieczeń lub podobnie,potem
Bieganowo, Sompolno, Podlesie, Ostrowy, Kutno, Skrzeszewy, Rybno, .., .. , .. dwunasta nad Wisłą. Jeśli post przejdzie i znajdą się chętni do pomocy, to prześlę dane, które udało mi się zebrać.

Link to comment
Share on other sites

Patki rzeczywiście wyglądają na ciemnozielone, pasowałoby to do artylerii.

Przejrzałem literaturę i być może znalazłem rozwiązanie kwestii oznak na kołnierzu.
Tak wygląda oznaka na kołnierz 16 Pomorskiej Dywizji Piechoty. 4 DP prawdopodobnie oznak na kołnierz nie miała.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information