Skocz do zawartości
  • 0

Chłodnica samochodowa do id


Nostro91

Pytanie

Napisano

Czy ktoś może mi powiedzieć od jakiego samochodu/ciężarówki jest ta chłodnica?- blacha z dziórkami idąca poziomo u góry chłodnicy jest nieorginalna

21 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Nostro91 z czystej ciekawości posyp datę talkiem i go zetrzyj palcem powinno sie dać odczytać pełna datę i resztę numerów. Pozdrawiam
Napisano
I teraz to już sam nie wiem. Przeleciałem dostępną literaturę i dochodzę do wniosku, że ta chłodnica jest od pojazdu(auto osobowe, ciężarowe, ciągnik?) z silnikiem o samoczynnym obiegu chłodziwa. Czyli nie było w nim pompy wody a układ chłodzenia był termosyfonowy-ciepła woda, jako lżejsza, unosi się w górę płaszcza wodnego silnika i rurą przepływa do górnego zbiornika w chłodnicy. Następnie spływa w dół rurkami, które łączą górny zbiornik chłodnicy ze zbiornikiem dolnym. Przepływ powietrza przez chłodnicę powoduje ochłodzenie wody. Chłodniejsza woda z dolnego zbiornika chłodnicy przepływa do dolnej części płaszcza wodnego silnika, z którego wypiera do góry lżejszą, gorącą wodę. I tak w koło. Z czasem przepływ wody w silnikach został przyspieszony pompą wodną, ale wtedy chłodnice stały się cieńsze i mniejsze a część górna i dolna są takie same objętościowo.
Być może, że jest to chłodnica z lat pięćdziesiątych, przejściowa-wygląd termosyfonowej a już wspomagana pompą wody.
C.
Napisano
lupo 55 - zgadzam się z Twoim postem. Może jeszcze warto dodać, że centralne umieszczenie wlewu na chłodnicy sugeruje pochodzenie z pojazdu o jednoczęściowej pokrywie komory silnika(masce") podnoszonej jak w Lublinie 51 lub we współczesnych samochodach osobowych. Przy maskach" jak w MB170V i pochodnych, Citroenie BL 11 itp(z wyjątkiem mających wlew wyprowadzony ponad osłonę chłodnicy oczywiście) wlew raczej powinien być lekko z boku. Centralne umieszczenie wlewu jest natomiast pewne w ciągnikach.
A wymiary rzeczywiście by się przydały.
C.
Napisano
Stawiam na produkcję z roku 1972. Znaczek kontroli technicznej (KT i dalej nieczytelne) był standardowo wybijany (na papierze, butach itp-jako stempel KT) w drugiej połowie-lata 60/70-XX wieku.
C.
Napisano

Kaliska Odlewnia Części Samochodowych-powstała po wojnie.
Rocznik może wyglądać też tak--->
Zakreślony znak odbioru-kontrola techniczna. Stosowany po wojnie.

C.

Napisano

Czy ktoś może mi powiedzieć od jakiego samochodu/ciężarówki jest ta chłodnica?- blacha z dziórkami idąca poziomo u góry chłodnicy jest nieorginalna

Napisano
Witam.
Mnie ta chłodnica kojarzy się raczej z sympatycznym traktorkiem z Ursusa - C 325/328, albo wózkiem widłowym(sztaplarką) Rak.
Pozdrawiam.
Napisano
Catadero napisał: 2008-08-04 10:30:15
…Przeleciałem dostępną literaturę i dochodzę do wniosku, że ta chłodnica jest od pojazdu(auto osobowe, ciężarowe, ciągnik?) z silnikiem o samoczynnym obiegu chłodziwa. Czyli nie było w nim pompy wody a układ chłodzenia był termosyfonowy…
…Z czasem przepływ wody w silnikach został przyspieszony pompą wodną, ale wtedy chłodnice stały się cieńsze i mniejsze a część górna i dolna są takie same objętościowo.
Być może, że jest to chłodnica z lat pięćdziesiątych, przejściowa-wygląd termosyfonowej a już wspomagana pompą wody.
C.

Wydaje mi się, że jedynie na podstawie wyglądu górnego zbiornika cieczy chłodzącej - nie można mieć pewności co do pochodzenia chłodnicy z pojazdu, a tym bardziej od silnika z termosyfonowym układem chłodzenia.
Taką formę zbiornika górnego miało wiele pojazdów z silnikami o wymuszonym obiegu cieczy chłodzącej (z pompą ). Dla przykładu podam popularne w Polsce samochody MB 170V, czy FIAT 1100 albo FIAT 518. Wydłużony płaski zbiornik górny tworzył większą powierzchnię odparowania gorącej cieczy i zabezpieczał odpowiedni jej zapas bez potrzeby podwyższania maski. Ten zapas przydatny był w układach chłodzenia o ciśnieniu atmosferycznym – bo przy „zagotowaniu” cieczy jej nadmiar wypływał rurką przelewową na zewnątrz, a potem mogło jej zabraknąć.
Wydatne zmniejszenie wielkości zbiorników i grubości rdzenia chłodnicy nastąpiło po zastosowaniu nadciśnieniowych układów chłodzenia ze zbiornikami wyrównawczymi, a jeszcze bardziej przy zainstalowaniu elektrycznych wentylatorów , których skuteczność działania nie zależała od prędkości obrotowej wału korbowego.
Teraz odniesienie do rozpoznawanej chłodnicy:
podtrzymuję moje pierwsze wrażenie wyrażone już wcześniej - z wyglądu przypomina mi instalowaną w ciągnikach Ursus C-325/328. Ciągnik ten skonstruowano w latach 1955-57, a stale modernizowany produkowany był do 1993r. w wersji C-330. Zastosowany w nim silnik S-312 (od początku miał pompę wody) używany był także w wózkach widłowych Rak, agregatach prądotwórczych PAD 8-3-400, w łodziach rybackich, a nawet jako napęd pomocniczy w jachtach żaglowych i wielu innych urządzeniach stacjonarnych. Chyba dopiero w wersji C-330 chłodnica miała mały zbiornik górny (o grubości rdzenia).
Ponieważ autor postu nie podał żadnych wymiarów chłodnicy – można mówić tylko o podobieństwie do… Nie rozumiem takiej niechęci do wymiarowania przedmiotów przedstawianych do rozpoznania.
Pozdrawiam.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie