Skocz do zawartości

Rogowo


woytas

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Rogowo (Kamp)

Rogowo to niewielka wieś położona pomiędzy Mrzeżynem a Dźwirzynem, na zachód od Kołobrzegu, na mierzei oddzielającej morze Bałtyckie od jeziora Resko Przymorskie. Współczesna nazwa miejscowości została ustalona po wojnie. Niemiecka nazwa to Kamp (pastwisko, kępa). Można przypuszczać, że jest to nazwa topograficzna, odnosząca się do podmokłych, rozległych łąk leżących przy rzece Redze.



Do roku 1935 Rogowo było małą wsią rybacką. Stały tu jeszcze pokryte strzechą domy rybaków.
W 1936 roku zabrano się do budowy wojskowego osiedla koszarowego i lotniska morskiego. Już wcześniej poczyniono przygotowania do tej inwestycji. Rozbudowano drogę łącząca Trzebiatów z Mrzeżynem, a Służba Pracy ułożyła drogę z płyt betonowych do planowanego lotniska. Oprócz tego, nie wolno było się tam osiedlać, tereny te stały się zastrzeżonymi.
Równolegle z budową w Rogowie, rozpoczęto budowę lotniska w Bagiczu i ośrodka szkoleniowego dla wojsk pancernych w zachodnim Mrzeżynie.

Niemieccy architekci budując lotnisko w Rogowie twierdzili, że tworzą lotnisko na miarę XXI wieku. Mierzeja jest terenem specyficznym - od strony jeziora jest on bagnisty, zaś od morza wydmowy. Niemcy wylali tu setki ton betonu, zbudowali cały system kanałów odprowadzających wodę. Śluzy i stacje pomp służyły do regulacji poziomu wody. Posadzono czarną sosnę, której ojczyzną jest region śródziemnomorski. Jej mocne korzenie umacniały teren. Drzewo jest wytrzymałe na suszę i zanieczyszczenia powietrza. Na mierzei posadzono również krzewy róży pomarszczonej, które dorastają do 200cm. Gatunek ten pochodzi ze wschodniej Azji. Jest przydatny tam gdzie istnieje potrzeba ochrony domów mieszkalnych przed wiatrem. Przy drodze prowadzącej przez mierzeję powstały jeden za drugim kolejne obiekty wojskowe. Postawiono domy mieszkalne dla rodzin oficerów, podoficerów i urzędników (od strony Mrzeżyna).Wycięto część drzew, ale tylko w ilości potrzebnej do budowy, tak że teren mieszkalny wyglądał naprawdę malowniczo, a z drugiej był bardzo dobrze zamaskowany. Domki jednopiętrowe zostały zbudowane w stylu szwajcarskim, ze stromymi dachami oraz naczółkami, co miało chronić je przed silnymi wiatrami wiejącymi od strony morza. W domkach tych, w większości zamieszkała kadra podoficerska. Domki dotrwały do naszych czasów i są zamieszkałe przez obecnych mieszkańców Rogowa.

Wodnopłaty bazującego tu pułku rozpoznania lotniczego zasadniczo startowały i lądowały na jeziorze Resko Przymorskie, co przy spokojny morzu było możliwe. Zachował się rozległy betonowy plac, od którego wybiegają w stronę morza i jeziora betonowe pasy. Po nich na drewnianych szynach wciągano łodzie powietrzne do hangarów. Były tu dwa wielkie hangary. Pozostałością po nich są szyny, po których przesuwały się olbrzymie drzwi. Nad jeziorem znajdują się betonowe pachołki z metalowymi kółkami. Służyły one do cumowania latających łodzi. Ciekawostką jest to, że wodnosamoloty startowały i lądowały na jeziorze zimą, kiedy ono zamarzało. Zbudowano kotłownie, której zadaniem było ogrzewanie systemu wychodzących z niej rur pasa startowego na jeziorze. Kotły usytuowane były na parterze, a opał wsypywano z poziomu pierwszego piętra, prosto ze specjalnie przystosowanych do tego wagoników. Rogowo posiadało połączenie kolei wąskotorowej z Trzebiatowem, skąd m.in. dowożony był opał do kotłowni.
Przetrwał cały kompleks koszarowy wokół placu apelowego, budynki magazynowe, wieża pilotów i spadochroniarnia. Jednym z ostatnich obiektów zbudowanych w pierwszych latach wojny, który wieńczy budowę lotniska, to budynek komendantury lotniska, w którym znajdowały się pomieszczenia służbowe komendanta, oficerów sztabowych i innych urzędów. Budynek posiada strop żelbetowy, a jego pomieszczenia piwniczne zamykane są w identyczny sposób jak na okrętach.

* * *

Pierwszą jednostką rozlokowaną w Rogowie była 2 eskadra z 706 Küstenfliegergruppe (pol. grupa lotnictwa wybrzeża) posiadająca samoloty Dornier 18.


Godło 2 eskadry 706 Küstenfliegergruppe

Sformowano ją właśnie w Rogowie 01.07.1937 roku. We wrześniu 1938r przemianowano 2/706 na 2 eskadrę w 606 Küstenfliegergruppe. Tą z kolei w 22.10.1939r przeniesiono do Hörnum i przemianowano na 2 eskadrę 906 Küstenfliegergruppe. Przez te wszystkie przemianowania wyposażenie eskadry nie ulegało zmianie, wciąż dysponowano Do 18.

Oprócz 2 eskadry 706 Küstenfliegergruppe, dnia 01.10.1937r w Rogowie powołano sztab 706 Küstenfliegergruppe. Dysponował on samolotami Heinkel 60. W dniu 22.10.1939r przemianowano go na sztab 906 Küstenfliegergruppe. Sztab 906 ciągle dysponował samolotami He 60 i pozostawał w Rogowie do 01.11.1939r po czym przeniesiono go do Pillau (dziś Bałtijsk (pol.: Pilawa) po rosyjskiej stronie Mierzei Wiślanej).

Dnia 01.12.1937 sformowano w Rogowie 2 eskadrę 506 Küstenfliegergruppe. Dysponował on samolotami Dornier 18. W dniu 03.09.1939 przeniesiono ją do Hörnum (miasto na niemieckiej wyspie Sylt na Szlezwiku przy granicy z Danią od strony Morza Północnego).


Godło 2 eskadry 506 Küstenfliegergruppe

1 września 1939 roku w Rogowie bazowały następujące liczby wodnopłatów: 12 - He 60, 7 - He 59 i 12 - Do 18.


Do-18D należący do 2./ 906 Küstenfliegergruppe; Kamp (1939/40)

W okresie wojny w Rogowie pojawiły się również ciężkie wodnosamoloty typu Do 24.
Do 24 startowały z Rogowa na front wschodni. Lądowały m. in. Na Białorusi, Fińskich Błotach, pod Kijowem na Dnieprze.


Jeden z samolotów z 2. eskadry 506 Küstenfliegergruppe

Kolejną jednostką przebywającą we Rogowie była Flieger-Ergänzungsgruppe (See).


Godło Flieger-Ergänzungsgruppe (See)

Sformowana 27.1.40 w Rogowie z Flieger-Ersatz-Bataillon 26 (zapasowy batalion lotniczy).
Stacjonowała do września 1944r. gdzie została przeniesiona do Pütnitz.
W czasie swojego istnienia na wyposażeniu były: Ar 196, BV 138, He 114, He 115, Do 17, Do 18 i Ju 88
Oznaczeni samolotów z Flieger-Ergänzungsgruppe to >> 6 H
  • Odpowiedzi 304
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
Sz. Kolego 2faces ! Fundacja Fort-Rogowo jest od 3 miesiecy faktem ! Jestesmy obecnie na etapie przejmowania terenu od Agencji Mienia Wojskowego. tzn. tereny z hangarami zostaly zakupione ( sa akurat nabywane) przez Gmine Trzebiatow a nastepnie przez Fundacje. Naturalnie dalsze informacje o stanie rzeczy udostepnie na zyczenie. Zapraszam do wspolpracy.
Prezes Miroslaw Huryn
Napisano
Mam pytanko czy znaki taktyczne (żubr) na stacj kontrolno-pomiarowej KIPS 2W8E, systemu zautomatyzowanego kierowania ogniem K-1 nie należa do byłej 10 Sudeckiej DPanc w Opolu lub z podległej temu związkowi JW z Jeleniej Góry (pplot).
Pozdrawiam !
Napisano

Jeżeli chodzi o to zdięcie jest to zdięcie tylko i wyłącznie przykładowe.KIPS 2W8E były też na wyposażeniu 2Zachodniopomorskiego p.p.lot w Rogowie.Zresztą 2Zachodniopomorski p.p.lot w Rogowie był jednym z najlepszych w Polsce(miał bardzo dobre wyniki na strzelaniach na poligonach)POZDRAWIAM:-)

Napisano
Mam małe pytanko.Co jako Fundacja F-R zamierzacie zrobic w Rogowie?hangary są duże i tereny są ogromne...Dokładnie co to za inwestycja?i przez kogo sponsorowana?Wiele rzeczy miało już powstać w Rogowie i okazały się fiaskiem.Acha które to hangary?
  • 2 weeks later...
Napisano
Wygląda na to iz zdjęcia ze sprzetem były wykonane na terenie byłej JW 2773 Jelenia Góra 18 Karkonowski Pułk Przeciwlotniczy .
Pozdrawiam.
Napisano
Widze ze kolega 2faces zamieścił tutaj fotki zestawu plot KUB-M z naszej stronki Festung....
Odrazu spiesze z odpowiedzią - owe fotki znalezione notabene na sieci są tam wstawione tylko poglądowo.
Z jakich JW pochodzą to nie wiem ale w tym wypadnku Rogowo bym wykreślił.

Pozdrawiam
Lobo26
Napisano
Ja tylko z ciekawości zapytałem !Wiem napewno iż to nie jest Rogowo,tylko koszary byłego 18 Karkonowskiego pplt w Jeleniej Gorze (znaki taktycznebyłej) 10 DPan w Opolu)
Przepraszam za kłopot i zamięszanie .
Pozdrawiam !!!!!!!!!!!
Napisano
Witam ponownie. Dzięki za poparcie moich wiadomości ze strony 2faces. Dzisiaj chcę opisać kolejną zagadkę z Rogowa. Zagadkowe są kopce(podobne do bunkrów), które znajduja się po lewej stronie drogi jadac do Mrzezyna. Jest ich bodajrze 4. Mozna do nich wejść od góry po drabinkach przez okrągłr wejścia. Drabinki sa juz mocno skorodowane i niektóre połamane. Prawdopodobnie były one częścią systemu pomp do przepompowywania paliwa lotniczego. Wewnątrz nich były pompy które przepompowywały paliwo z podziemnych zbiorników. Utrudnić to miało zniszczenie składów paliw w czasie bombardowania. paliwo przepompowywane było pod ziemią z zagrozonych zbiorników. W razie zapalenia sie jednego z nich pompa odcinała dopływ do pozostałych zbiorników co zapobiegało spłonięciu całych składów paliw. Po prawej stronie drogi znajdowały się w lesie baraki robotników którzy pracowali przy budowie i utrzymaniu infrastruktóry lotniska. Kiedyś chodziłem po nich z bratem. Widoczne były posadzki z płytek. Dziś to wszystko zarosło. Miedzy dwoma kopcami po lewej stronie drogi sa też ruiny budynku. jedna jego część przypomina basen. Jest prostokątna z zelbetonowymi ścianami. W drugiej widać podpiwniczenia i schody oraz pozostałosci posadzek. Niestety nie wiem co to mogło być. Budynek który znajduje się przy duzym hangarze od strony Kołobrzegu nie był zadną wierza kontrolną. Dobudowany został przez nasze wojsko jako budynek szkoleniowy dla obsług zestawów rakietowych KUB-M które tu stacjonowały. Okolejnych ciekawostkach nastpnym razem. Pozdrawiam
Napisano

Witam, Oto owy rzeczony zbiornik o kształcie prostokąta o którym mówił 11021979 - takich asenów" jest chyba 3. Pozostalości po barakach? moze... napewno była to jakaś budowla służąca w jakimś celu ponieważ obok jest w miarę zamaskowana budowla na infrastrukturę np. pompy. Lecz czy na pompy paliwowe to bym się spierał poniewaz od betonki do tego miejsca jest conajmniej 5 km. A zbiorniki paliwowe są przy budynkach kotłownii. Czyli bardziej bym sie skłaniał ze są to pompy (jesli to pompy) do odwadniania terenu. a takicjh kopców na terenie Rogowa jest conajmniej 8 i to na terenie niekiedy ogólnodostępnym.
W tym roku sprawdziliśmy teren z kolegą Macstuf`em i zrobiliśmy kilka fotek.

Napisano

Tu zamieszczam zdjęcie kolegi Macstuf`a - przedstawia ono wnętrze zalanego pomieszczenia które znajduje się przy jednym z asenów".
ps: eksploracja bez uzyca woderów nie wchodzi w rachubę....

Napisano
Lobo26 musisz wiedzieć, że pompy te służyły do pompowania paliwa do lotniska trawiastego które znajdowało się koło dużego hangaru. Pozostałości zbiorników znajdują się wzdłuż dawnego magazynu mundurowego. Teraz są one zasypane i zawalone mułem. Mój szwagier będąc w latach 70-tych w jednostce zawodowym zołnierzem otwierał je kiedyś ponieważ zatkana kanalizacja i studzienki ściekowe spowodowały zalanie płyty przed hangarem i samego hangaru. Z żołnierzami szukali wtedy sieci odprowadzania wody deszczowej i przypadkowo natkneli się na te zbiorniki. przebili się do nich i tam skierowali wodę zalegającą na placu. Natomiast do melioracji pasa trawiastego słuzyły pompy i sieć kanałów które znajduja się w pobliżu stawów tzw. ygówki". Przed ygówka" jadąc od osiedla z prawej strony znajduje się mały budyneczek pod spodem którego znajdowały się dwie duze pompy do odwadniania terenu. Lotnisko to istniało bo mój ojciec w latach 60-tych sam je widział. Kolejną ciekawostką w Rogowie jest budynek przy boisku do piłki nożnej za WDW Syrena". Jest on odmienny kształtem od innych budynków na terenie Rogowa. Była to tzw. spadochroniarnia. Tam niemieccy piloci i załogi samolotów składali i przygotowywali spadochrony. Inną ciekawostką jest czołg T-34. Stał on kiedyś na terenie byłego placu ćwiczeń na łące około 1,5 km za hangarem w kierunku Mrzeżyna. Z relacji ojca był on trafiony pociskiem ppanc. Miał wypaloną dziurę w tylnej części transportera. Sam widziałem jeszcze kilka lat temu (jak istniała jeszcze jednostka) wieże z T-34 bez lufy. Leżała ona na PKT za wartownią nr 1 koło garaży. We wnękach które znajdują się na nabrzeżu jeziora tam gdzie były stojanki i warsztaty naprawcze dla samolotów znajdowały się urzadzenia do oświetlania lądowiska na jeziorze. Na jeziorze pływały na bojkach reflektory które były zapalane w nocy w czasie ladowania. Bojki te wyznaczały pasy tak jak na lotnisku utwardzonym. Ponadto wnęki te były wykorzystywane do ładowania akumulatorów pokładowych w samolotach bez ich wyciagania. Samolot był podpychany do nabrzeża i z tych wnękach kablami prąd z prostowników był przekazywany na akumulatory. Pozdrawiam
Napisano
Jeszcze jedno sprostowanie dla Lobo26.
O barakach robotników o których pisałem miałem na myśli nie tan asen" ale ruiny które znajduja się po drugiej stronie drogi mniej więcej na wysokości tego asenu". Pozdrawiam
Napisano
Zgadza sie po drugiej stronie ulicy od asenu" w krzakach kiedys znalazlem ślady po jakimś budynku, ale to tylko naprawde malutki skrawek śladów. Trochę cegły, podłogi i to wszystko co pozostało. Ale być może jest tam coś więcej bo w tym krzakach naprawdę można sie zagubić ;)
Choć patrząc na mapę rogowa z lat 30stych to właśnie baraki byly zaznaczone po stronie basenu i bylo ich tam calkiem sporo.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie