Skocz do zawartości
  • 0

co to za działko ?

janek_toruń

Pytanie

Napisano

Witam serdecznie.

Wykopałem to w okolicy Torunia. W pobliżu były szczątki części lotniczych (złomiarze zrobili swoje) to na szczęście było głęboko zaryte w ziemi i nieopodal.
Nie znam się na lotnictwie dlatego proszę o pomoc. Mój typ to jakis sowiecki samolot IŁ prawdopodobnie ale moge sie mylić.
Pozdrawiam wszytkich i dziekuję za odpowiedzi.

23 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Sygnowanie cyrylicą, czyli coś sowieckiego. Zależy co znaczy około 20 mm. Jeśli 20 mm to Szwak, jeśli 23 mm to Wołkowa Jarcewa od Ił-a. Jesli masz stamtąd jakąs łuskę to najłatwiej zobaczysz.
Napisano
Witam!
Ogrzewam bardzo stary wątek, ale widzę, że nie zakończył się konkluzją.
To na pewno jest działko NR-23. Jest rozwinięciem NS-a, ale się od niego różni na pierwszy rzut oka. Rodzi się pytanie, w jaki sposób ono się tam wzięło. Jak wspomniał Gunship!, jego produkcję rozpoczęto w 1949 roku. Jedyne samoloty uzbrojone w NR-y w polskim lotnictwie to Limy i póżne serie Iskier" (od 16 serii wzwyż, lata produkcji 1976-83 i później 1986-87). Sęk w tym, że w momencie wypadku wojskowego samolotu, zbierane są wszystkie szczątki, gdyż komisja badajaca wypadek na ich podstawie próbuje dociec przyczyny, a już szczególnie tak istotne (i duże) zespoły nie uszłyby uwagi zbierających.
Jeśli chodzi o wypadki polskich samolotów po wojnie, to przypuszczam, że ekspertem moze być kolega Tomdar:
http://www.odkrywca-online.com/pokaz_watek.php?id=328432
Być może działko pochodzi z samolotu jakiejś sowieckiej jednostki, stacjonującej po wojnie w Polsce, gdyż oni mniej rygorystycznie podchodzili zarówno do bezpieczeństwa latania, jak i gospodarki materiałowej (wtajemniczeni wiedzą o co chodzi ;-)), ale czy pozostawiliby w polu takie fanty??
Pozdrawiam - Szarubek
Napisano
Dzięki wielkie.