Skocz do zawartości

KOSZALIN vol. VIII


wojna1939

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 329
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Zaku napisał:

...Takie maleństwo z dziurą pośrodku trafiło się jeszcze przed Świętami..
Rozszyfrowałem skrót "STB.KOSLIN jako Słupska kolej wąskotorowa Koszalin (STB - Stolper Kreisbahnen AG). A napis poniżej "Gultig fur eine fahrt - Prawo do jednego przejazdu.

Żeton jest już niestety nieaktualny :(...."

Jest tylko jeden mały problem :) Takiej koleji nie było :)
W naszym regionie wąskotorówki należały do następujących towarzystw:

KKB - AG Kolberger Kleinbahn - Kolejka Kołobrzeska spółka akcyjna
KSPS - AG Kreisbahn Schlawer-Pollnow-Sydow
od 1905? KchKB - Schlawer Kreisbahn - Kolejka Sławieńska
KKN - AG Kleinbahn Koslin-Natzlaff
od 1905 KKBB - AG Kleinbahn Koslin-Bublitz-Belgard - Kolejka Koszalin-Bobolice-Białogard Spółka Akcyjna

Było jeszcze Przedsiębiorstwo Kolei Wąskotorowej Mścice-Mielno - Kleinbahngesellschaft Gudenhagen - GroBmollen GmbH Koslin 1904-1913 ale dość krótko działało.

Skrót STB Koslin prędzej może się odnosić do innego środka lokomocji w ówczesnym Koszalinie - tramwajów : StraBenbahn Koslin zarządzanych przez Koszalińskie Zakłady Techniczne - Kosliner Technische Werke GmbH i oznacza tylko Tramwaj Koszalin. :)
Czy takie żetony były stosowane? Cóż, materiałów na temat koszalińskich tramwaji jest niewiele, i nie jest wykluczone iż takie żetony mogły być użyte w naszym mieście. Przemawia za tym kwadratowy otwór w żetonie - konduktorzy nawlekali takie żetony na specjalny uchwyt wykonany właśnie z profila kwadratowego. :) Sposób często stosowany w komunikacji miejskiej w dawnych Niemczech - na pewno w Szczecinie i Berlinie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to kolejny żeton tramwajów koszalińskich. Nie mam tylko pewności czy oba były stosowane równolegle, czy też w różnych okresach czasu.
Tramwaj koszaliński był dosyć specyficzną siecią transportową, jak na ówczesne czasy. Pierwsza linia (linia zielona) Stacja PKP - podnórze Góry Chełmskiej na pewno miała jedną taryfę , ale od 1913 toku uruchomiono linię podmiejską na trasie Koszalin - Buczysko - Mścice - Strzeżenica - Mielno, a od 1914 dalej do Unieścia. Na tej lini był podział strefowy i na pewno zróżnicowane opłaty w zależności od przystanku wsiadania i wysiadania. Ponadto na lini podmiejskiej tramwaj służył też za ambulans pocztowy - nawet miał specjalny wagon doczepiany do składu. Od 1925 uruchomiono linię drugą, tzw. czerwoną z stacji PKP na Rokosowo. Ale w ówczesnych czasach Rokosowo (Rozgow) było samodzielną miejscowością pod miastem, a nie jak obecnie dzielnicą miasta. I tam też obowiązywały inne taryfy przewozowe niż w mieście. Dlatego też można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, iż było kilka rodzajów żetonów o różnej wartości przyporządkowanych poszczególnym taryfom, strefom . Wybór na żetony nie ma co dziwić. Okres po pierwszej wojnie światowej do połowy lat 30 to okres największych inflacji, denominacji pieniędzy i zmiany walut a nawet braku stopów do wydawania nowych pieniędzy. W tym okresie też funkcjonowały pieniądze zastępcze - notgeldy. Żeton był uniwersalny - wystarczało zmienić tylko jego cenę, a nie bić co tydzień, albo miesiąc nowe. :)
Poziom wiedzy o tramwajach koszalińskich jest dość mały, dużo więcej wiemy o historii kolejki wąskotorowej. znamy taryfy przewozowe, skład taboru, jest sporo zdjęć, tak o tramwajach wiedza jest dużo mniejsza, a zdjęcia to w większości reprodukcje przedwojennych kart pocztowych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie