polsmol Posted August 25, 2003 Author Share Posted August 25, 2003 Czy Tatra produkowała w czasie wojny te transportery (albo podobne)? Drugie pytanie: Czy montowano w nich silniki chłodzone powietrzem. Pytam, żeby zweryfikować opowieść mojego dziadka. W 1948 roku znalazł on taki transporter na mazurach i wymontował kilka części. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frozzer Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 oja na mazurach!!! :) moje rejony, jezeli byl on kolo olsztyna d jakichs30km to duze prawdopodobienstwo ze rok temu zniknal. temat byl poruszany juz na forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frozzer Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 a co do drugiej czesci pytania, to robilem kiedys model sdkfz i mial on chlodnice, co prawda to nie byl typowy sdkfz a panzerwerfer (z zamontowanym nebelwerferem) i on mial w przedniej czewsci pancerza otwory typowe dla atrap w chlodnicach, zeby powietrze owiewalo chlodnice. czego nie ma w 251 ale moze etz byl chlodzony powietrzem Link to comment Share on other sites More sharing options...
polsmol Posted August 26, 2003 Author Share Posted August 26, 2003 Typowy sdkfz 251 raczej ma zwykłą chłodnicę bo jest wlew na masce (szary wilk w mwp").To faktycznie było blisko Olsztyna, ale nie sądzę, żeby się tam ostał na leśnej drodze aż do naszych czasów. Jeżeli był jeden to było ich więcej wiec pewnie to był inny. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polsmol Posted August 26, 2003 Author Share Posted August 26, 2003 Generalnie to właśnie przy chłodzeniu powietrzem przepływ jest bardziej potrzebny niż przy zwykłej chłodnicy. Czy jesteś pewnien, że tam była hłodnica? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 Wydaje mi sie, ze Maybach nigdy nie produkowal silnikow chlodzonych powietrzem.HL42TUKRM nie byl tu wyjatkiem.A takich wlasnie silnikow uzywano w Sd Kfz 251.Procz tego - nie produkowano ich w zakladach Tatra.Tam budowano sWS (Schwere Wehrmachtschlepper), ale nawet on mial silnik Maybach.JAkie silniki montowano w powojennych T 809 nie wiem.PozdrowieniaGrendel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frozzer Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 prosze, na bank mial chlodnice, no ale to nei jest 251 :)a moglbys zdradzic mi na prow gdzie dokladnie stal ten 251? interesuja mnie walki wokol olsztyna ktorych oficjalnie nie bylo" bede wdzieczny Link to comment Share on other sites More sharing options...
michalczewski Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 OT 810 byly produkowane w zakladach Bohemia w Czeskiej Lipie i Skoda w Pilznie. Silnik wysokopreżny Tatra o mocy 130KM. A pierwsze sdkfz 251 czyli wersje ausf A i ausf B mialy male wloty powietrza na gornej plycie silnikowej na samym przodzie. Ausf A posiadal naped w postaci silnika Maybach HL 62P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mosul Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 Jednostka napędowa: sześciocylindrowy rzędowy,silnik gaźnikowy, chłodon cieczą..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 Sd.Kfz. 251/1:6-cyl. 100 bhp engine (Maybach HL42TUKRM 4170 CC ohc) driving front sprockets via 7-speed (3 reverse) preselector gearbox and controlled differential. Hydraulic brakes. Conventional plus track steering. Transversal leaf-spring suspension at front, torsions bars rear. Tyre size 190 - 18. Overall dimensions 5800 x 2000 x 1750 (hull) mm. Weight 7400 kg.Medium APC, produced 1939 - 45 in four basic versions (Ausf. A to D) with numerous variants, by Hanomag (parent firm), Borgward and others.Ref.: Historic Military Vehicles Directory, Bart Vanderveen, page 134, near bottom.OT-810:V-8cyl. 120 bhp engine (Tatra 928-3 11 752 cc air-cooled diesel) driving front sprockets via 4-speed gearbox and 2-speed transfer box. Air brakes. Leaf-spring front suspension (transversal), torsions bars for boogie wheels. Tyre size 7.50 - 20. Wheelbase (to centre of track) 2895 mm. Overall dimensions 5710 x 2100 x 1080 mm. Weight 7500 kg.Crew 12. Produced in the late =B450s, patterned on German Sd.Kfz. 251 (H kl 6 p). Major differences: engine, dry-pin tracks, roof armour. Also with recoilless rifle.I to by bylo na tyle.PozdrowieniaGrendel Link to comment Share on other sites More sharing options...
polsmol Posted August 26, 2003 Author Share Posted August 26, 2003 Czyli nie wiadomo co to było. Może dziadk coś pomylił. W każdym razie było to coś ala sdkfz 251. Pokazałem mu zdjęcie szarego wilka" i powiedział, ze to dokładnie ten model. Problem polega na tym, że dziadek jest pewien, że to był produkt tatry (może sam silnik) z silnikiem chłodzonym powietrzem. Co ciekawe znalazłem w piwnicy domu dziadka kilka części od takiego silnika (4 głowice-żeliwne, 4 tłoki-alu, korpous-wygląda jak jak segment większej ośmio lub szesnasto cylindreowej jednostki w układzie v-alu, wał korbowy-stal). Wszystkie te lementy do siebie pasują. I wszystko było by prostsze gdyby nie oznaczenia. Tłoki mają po zewnętrznej stronie napis FIAT (dokładnie w takiej formie) a na głowicy po przejechaniu druciakiem pokazało się bicie które wygląda jak znaczek fsm na masce syreny. Oznaczenia komplikują sprawę jeszcze bardziej bo nie jestem w stanie znaleźć samochodu fsm lub fiat z cztero (lub więcej) cylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polsmol Posted August 26, 2003 Author Share Posted August 26, 2003 GrendelZ kąd oni wytrzasneli ten ich silnik do OT. Może to jakaś konstrukcja wojenna? To łączy się chyba z Tatrą.FrozzerJak tylko bedę miał okazję to pogadam z dziadkiem o szczegółach. Jeżeli cię to interesuje to może dopytam sie też o inne rzeczy bo dziadeek sporo czasu spendził w tamtej okolicy po wojnie. Jego ojciec dostał tam 60 hektarów ziemi jako rekompensatę za pracę przymusową (jeniec z powstania). Ziemię oczywiście władza ludowa zabrała. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 Czesi po wojnie produkowali jakis czas sWS'y jako OT-809 oraz poki silnikow i czesci zapasowych starczylo - uzywali Sd Kfz 251.Bodajze juz w latach piecdziesiatych tychze silnikow zabraklo - wiec przekostruowano go do lokalnie produkowanej jednostki napedowej.I powstal OT-810.Kilka zdjec znajdziecie pod : http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/3515/251/251-ot8.htmPozdrowieniaGrendel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frozzer Posted August 27, 2003 Share Posted August 27, 2003 polsmol bede zobowiazany, chodzi mi glownie o miejsce gdzie ten sdkfz stal, i moze pamieta jakei jednostki niemieckie sie tam bily. bo juz od paru osob slyszalem ze pod olsztynem bily sie mlode chlopaczki z grossdeutchland co by bylo zupelna sensacja!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 28, 2003 Share Posted August 28, 2003 A dlaczego to byłaby sensacja? w sierpniu 44 GD walczył w północnej Litwie. Nawet fotki są ładne :)co do sdkfz 251 chłodzonego powietrzem - troche to mało prawdopodobne. Sa z tego czasu w ogóle znane 100-konne silniki chłodzone powietrzem???Wojtek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frozzer Posted August 28, 2003 Share Posted August 28, 2003 ze w okoliocach olsztyna GD sie bila to jest pewne, ale ze o sam olsztyn to by byla rewelacja, bo jak narazie nie ma zadnych dowodow na to, no moze pza zdjeciem mardera na starowce w olsztynie z ruskim dzialem Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoony Posted August 29, 2003 Share Posted August 29, 2003 moze banal jezelis stal to moze nial zdemontowana chlodnice dziadek jej nie zobaczyl i stad to chlodzenie powietrzem ??????????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
polsmol Posted August 29, 2003 Author Share Posted August 29, 2003 Sprytne :) ale silnik chłozony powietrzem jednak różni się od wodnego nie tylko brakiem chłdonicy. Mój dziadek napewno nie zrobiłby takiej pomyłki bo przez całą wonę miał do czynienia z pojazdami i mechaniką. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polsmol Posted August 29, 2003 Author Share Posted August 29, 2003 Według niego głowice były żrebrowane jak te które znalazłem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.