Jump to content

Pytanie o sdkfz. 251


polsmol

Recommended Posts

Czy Tatra produkowała w czasie wojny te transportery (albo podobne)?
Drugie pytanie: Czy montowano w nich silniki chłodzone powietrzem.

Pytam, żeby zweryfikować opowieść mojego dziadka.
W 1948 roku znalazł on taki transporter na mazurach i wymontował kilka części.
Link to comment
Share on other sites

a co do drugiej czesci pytania, to robilem kiedys model sdkfz i mial on chlodnice, co prawda to nie byl typowy sdkfz a panzerwerfer (z zamontowanym nebelwerferem) i on mial w przedniej czewsci pancerza otwory typowe dla atrap w chlodnicach, zeby powietrze owiewalo chlodnice. czego nie ma w 251 ale moze etz byl chlodzony powietrzem
Link to comment
Share on other sites

Typowy sdkfz 251 raczej ma zwykłą chłodnicę bo jest wlew na masce (szary wilk w mwp").

To faktycznie było blisko Olsztyna, ale nie sądzę, żeby się tam ostał na leśnej drodze aż do naszych czasów. Jeżeli był jeden to było ich więcej wiec pewnie to był inny.
Link to comment
Share on other sites

Wydaje mi sie, ze Maybach nigdy nie produkowal silnikow chlodzonych powietrzem.HL42TUKRM nie byl tu wyjatkiem.A takich wlasnie silnikow uzywano w Sd Kfz 251.Procz tego - nie produkowano ich w zakladach Tatra.
Tam budowano sWS (Schwere Wehrmachtschlepper), ale nawet on mial silnik Maybach.JAkie silniki montowano w powojennych T 809 nie wiem.
Pozdrowienia
Grendel
Link to comment
Share on other sites

OT 810 byly produkowane w zakladach Bohemia w Czeskiej Lipie i Skoda w Pilznie. Silnik wysokopreżny Tatra o mocy 130KM. A pierwsze sdkfz 251 czyli wersje ausf A i ausf B mialy male wloty powietrza na gornej plycie silnikowej na samym przodzie. Ausf A posiadal naped w postaci silnika Maybach HL 62P.
Link to comment
Share on other sites

Sd.Kfz. 251/1:


6-cyl. 100 bhp engine (Maybach HL42TUKRM 4170 CC ohc) driving front
sprockets via 7-speed (3 reverse) preselector gearbox and controlled
differential. Hydraulic brakes. Conventional plus track steering.
Transversal leaf-spring suspension at front, torsions bars rear. Tyre
size 190 - 18. Overall dimensions 5800 x 2000 x 1750 (hull) mm.
Weight 7400 kg.
Medium APC, produced 1939 - 45 in four basic versions (Ausf. A to D)
with numerous variants, by Hanomag (parent firm), Borgward and
others.


Ref.: Historic Military Vehicles Directory, Bart Vanderveen, page
134, near bottom.



OT-810:


V-8cyl. 120 bhp engine (Tatra 928-3 11 752 cc air-cooled diesel)
driving front sprockets via 4-speed gearbox and 2-speed transfer box.
Air brakes. Leaf-spring front suspension (transversal), torsions bars
for boogie wheels. Tyre size 7.50 - 20. Wheelbase (to centre of
track) 2895 mm. Overall dimensions 5710 x 2100 x 1080 mm. Weight 7500
kg.
Crew 12. Produced in the late =B450s, patterned on German Sd.Kfz. 251
(H kl 6 p). Major differences: engine, dry-pin tracks, roof armour.
Also with recoilless rifle.

I to by bylo na tyle.
Pozdrowienia
Grendel

Link to comment
Share on other sites

Czyli nie wiadomo co to było. Może dziadk coś pomylił. W każdym razie było to coś ala sdkfz 251. Pokazałem mu zdjęcie szarego wilka" i powiedział, ze to dokładnie ten model. Problem polega na tym, że dziadek jest pewien, że to był produkt tatry (może sam silnik) z silnikiem chłodzonym powietrzem. Co ciekawe znalazłem w piwnicy domu dziadka kilka części od takiego silnika (4 głowice-żeliwne, 4 tłoki-alu, korpous-wygląda jak jak segment większej ośmio lub szesnasto cylindreowej jednostki w układzie v-alu, wał korbowy-stal). Wszystkie te lementy do siebie pasują. I wszystko było by prostsze gdyby nie oznaczenia. Tłoki mają po zewnętrznej stronie napis FIAT (dokładnie w takiej formie) a na głowicy po przejechaniu druciakiem pokazało się bicie które wygląda jak znaczek fsm na masce syreny. Oznaczenia komplikują sprawę jeszcze bardziej bo nie jestem w stanie znaleźć samochodu fsm lub fiat z cztero (lub więcej) cylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem.
Link to comment
Share on other sites

Grendel
Z kąd oni wytrzasneli ten ich silnik do OT. Może to jakaś konstrukcja wojenna? To łączy się chyba z Tatrą.

Frozzer
Jak tylko bedę miał okazję to pogadam z dziadkiem o szczegółach. Jeżeli cię to interesuje to może dopytam sie też o inne rzeczy bo dziadeek sporo czasu spendził w tamtej okolicy po wojnie. Jego ojciec dostał tam 60 hektarów ziemi jako rekompensatę za pracę przymusową (jeniec z powstania). Ziemię oczywiście władza ludowa zabrała.
Link to comment
Share on other sites

Czesi po wojnie produkowali jakis czas sWS'y jako OT-809 oraz poki silnikow i czesci zapasowych starczylo - uzywali Sd Kfz 251.Bodajze juz w latach piecdziesiatych tychze silnikow zabraklo - wiec przekostruowano go do lokalnie produkowanej jednostki napedowej.I powstal OT-810.
Kilka zdjec znajdziecie pod : http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/3515/251/251-ot8.htm
Pozdrowienia
Grendel
Link to comment
Share on other sites

polsmol bede zobowiazany, chodzi mi glownie o miejsce gdzie ten sdkfz stal, i moze pamieta jakei jednostki niemieckie sie tam bily. bo juz od paru osob slyszalem ze pod olsztynem bily sie mlode chlopaczki z grossdeutchland co by bylo zupelna sensacja!!
Link to comment
Share on other sites

A dlaczego to byłaby sensacja? w sierpniu 44 GD walczył w północnej Litwie. Nawet fotki są ładne :)

co do sdkfz 251 chłodzonego powietrzem - troche to mało prawdopodobne. Sa z tego czasu w ogóle znane 100-konne silniki chłodzone powietrzem???

Wojtek
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information