Skocz do zawartości

Pytanie o sdkfz. 251


polsmol

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Czy Tatra produkowała w czasie wojny te transportery (albo podobne)?
Drugie pytanie: Czy montowano w nich silniki chłodzone powietrzem.

Pytam, żeby zweryfikować opowieść mojego dziadka.
W 1948 roku znalazł on taki transporter na mazurach i wymontował kilka części.
Napisano
oja na mazurach!!! :) moje rejony, jezeli byl on kolo olsztyna d jakichs30km to duze prawdopodobienstwo ze rok temu zniknal. temat byl poruszany juz na forum
Napisano
a co do drugiej czesci pytania, to robilem kiedys model sdkfz i mial on chlodnice, co prawda to nie byl typowy sdkfz a panzerwerfer (z zamontowanym nebelwerferem) i on mial w przedniej czewsci pancerza otwory typowe dla atrap w chlodnicach, zeby powietrze owiewalo chlodnice. czego nie ma w 251 ale moze etz byl chlodzony powietrzem
Napisano
Typowy sdkfz 251 raczej ma zwykłą chłodnicę bo jest wlew na masce (szary wilk w mwp").

To faktycznie było blisko Olsztyna, ale nie sądzę, żeby się tam ostał na leśnej drodze aż do naszych czasów. Jeżeli był jeden to było ich więcej wiec pewnie to był inny.
Napisano
Generalnie to właśnie przy chłodzeniu powietrzem przepływ jest bardziej potrzebny niż przy zwykłej chłodnicy. Czy jesteś pewnien, że tam była hłodnica?
Napisano
Wydaje mi sie, ze Maybach nigdy nie produkowal silnikow chlodzonych powietrzem.HL42TUKRM nie byl tu wyjatkiem.A takich wlasnie silnikow uzywano w Sd Kfz 251.Procz tego - nie produkowano ich w zakladach Tatra.
Tam budowano sWS (Schwere Wehrmachtschlepper), ale nawet on mial silnik Maybach.JAkie silniki montowano w powojennych T 809 nie wiem.
Pozdrowienia
Grendel
Napisano

prosze, na bank mial chlodnice, no ale to nei jest 251 :)

a moglbys zdradzic mi na prow gdzie dokladnie stal ten 251? interesuja mnie walki wokol olsztyna ktorych oficjalnie nie bylo" bede wdzieczny

Napisano
OT 810 byly produkowane w zakladach Bohemia w Czeskiej Lipie i Skoda w Pilznie. Silnik wysokopreżny Tatra o mocy 130KM. A pierwsze sdkfz 251 czyli wersje ausf A i ausf B mialy male wloty powietrza na gornej plycie silnikowej na samym przodzie. Ausf A posiadal naped w postaci silnika Maybach HL 62P.
Napisano
Sd.Kfz. 251/1:


6-cyl. 100 bhp engine (Maybach HL42TUKRM 4170 CC ohc) driving front
sprockets via 7-speed (3 reverse) preselector gearbox and controlled
differential. Hydraulic brakes. Conventional plus track steering.
Transversal leaf-spring suspension at front, torsions bars rear. Tyre
size 190 - 18. Overall dimensions 5800 x 2000 x 1750 (hull) mm.
Weight 7400 kg.
Medium APC, produced 1939 - 45 in four basic versions (Ausf. A to D)
with numerous variants, by Hanomag (parent firm), Borgward and
others.


Ref.: Historic Military Vehicles Directory, Bart Vanderveen, page
134, near bottom.



OT-810:


V-8cyl. 120 bhp engine (Tatra 928-3 11 752 cc air-cooled diesel)
driving front sprockets via 4-speed gearbox and 2-speed transfer box.
Air brakes. Leaf-spring front suspension (transversal), torsions bars
for boogie wheels. Tyre size 7.50 - 20. Wheelbase (to centre of
track) 2895 mm. Overall dimensions 5710 x 2100 x 1080 mm. Weight 7500
kg.
Crew 12. Produced in the late =B450s, patterned on German Sd.Kfz. 251
(H kl 6 p). Major differences: engine, dry-pin tracks, roof armour.
Also with recoilless rifle.

I to by bylo na tyle.
Pozdrowienia
Grendel

Napisano
Czyli nie wiadomo co to było. Może dziadk coś pomylił. W każdym razie było to coś ala sdkfz 251. Pokazałem mu zdjęcie szarego wilka" i powiedział, ze to dokładnie ten model. Problem polega na tym, że dziadek jest pewien, że to był produkt tatry (może sam silnik) z silnikiem chłodzonym powietrzem. Co ciekawe znalazłem w piwnicy domu dziadka kilka części od takiego silnika (4 głowice-żeliwne, 4 tłoki-alu, korpous-wygląda jak jak segment większej ośmio lub szesnasto cylindreowej jednostki w układzie v-alu, wał korbowy-stal). Wszystkie te lementy do siebie pasują. I wszystko było by prostsze gdyby nie oznaczenia. Tłoki mają po zewnętrznej stronie napis FIAT (dokładnie w takiej formie) a na głowicy po przejechaniu druciakiem pokazało się bicie które wygląda jak znaczek fsm na masce syreny. Oznaczenia komplikują sprawę jeszcze bardziej bo nie jestem w stanie znaleźć samochodu fsm lub fiat z cztero (lub więcej) cylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem.
Napisano
Grendel
Z kąd oni wytrzasneli ten ich silnik do OT. Może to jakaś konstrukcja wojenna? To łączy się chyba z Tatrą.

Frozzer
Jak tylko bedę miał okazję to pogadam z dziadkiem o szczegółach. Jeżeli cię to interesuje to może dopytam sie też o inne rzeczy bo dziadeek sporo czasu spendził w tamtej okolicy po wojnie. Jego ojciec dostał tam 60 hektarów ziemi jako rekompensatę za pracę przymusową (jeniec z powstania). Ziemię oczywiście władza ludowa zabrała.
Napisano
Czesi po wojnie produkowali jakis czas sWS'y jako OT-809 oraz poki silnikow i czesci zapasowych starczylo - uzywali Sd Kfz 251.Bodajze juz w latach piecdziesiatych tychze silnikow zabraklo - wiec przekostruowano go do lokalnie produkowanej jednostki napedowej.I powstal OT-810.
Kilka zdjec znajdziecie pod : http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/3515/251/251-ot8.htm
Pozdrowienia
Grendel
Napisano
polsmol bede zobowiazany, chodzi mi glownie o miejsce gdzie ten sdkfz stal, i moze pamieta jakei jednostki niemieckie sie tam bily. bo juz od paru osob slyszalem ze pod olsztynem bily sie mlode chlopaczki z grossdeutchland co by bylo zupelna sensacja!!
Napisano
A dlaczego to byłaby sensacja? w sierpniu 44 GD walczył w północnej Litwie. Nawet fotki są ładne :)

co do sdkfz 251 chłodzonego powietrzem - troche to mało prawdopodobne. Sa z tego czasu w ogóle znane 100-konne silniki chłodzone powietrzem???

Wojtek
Napisano
ze w okoliocach olsztyna GD sie bila to jest pewne, ale ze o sam olsztyn to by byla rewelacja, bo jak narazie nie ma zadnych dowodow na to, no moze pza zdjeciem mardera na starowce w olsztynie z ruskim dzialem
Napisano
moze banal jezelis stal to moze nial zdemontowana chlodnice dziadek jej nie zobaczyl i stad to chlodzenie powietrzem ???????????????
Napisano
Sprytne :) ale silnik chłozony powietrzem jednak różni się od wodnego nie tylko brakiem chłdonicy. Mój dziadek napewno nie zrobiłby takiej pomyłki bo przez całą wonę miał do czynienia z pojazdami i mechaniką.

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie