Skocz do zawartości

Lockheed P-38 Lightning....


searcher

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Tak na spokojnie analizując nasze posty,myślę,że z tymi nalotami na Gdynię przez Włochy, to mogłoby być to..Szczątki P-38 leżą w pn-zach częsci Polski..Chyba jeszcze raz napiszę do ekipy z Grenlandii i poproszę o bezpośredni namiar na jakieś arch. zajmujęce się tymi tematami..
Pozdro
P.S.:IRONRAT,nic na razie nie masz..
Napisano
Witaj searcher,
wspomniałem o tej Gdynii ponieważ pasowała mi trasa przelotu, z tym że startowali z Wysp Brytyjskich, a wracali przez Włochy. M.in. 55 FG wykonywało takie loty.
Na razie brak informacji ze strony Allisona, ale jestem w tej chwili w kontakcie z narodowym stowarzyszeniem P-38 w USA. Przesłałem im zdjęcie tabliczki, którą zamiesciłeś na forum i czekam na odpowiedź. Jakaś ma być pozytywna, lub negatywna. Mają ją pokazać jakiemuś guru od P-38. Sporo ludzi z tego stowarzyszenia pracowało przy P-38 u Lockheeda, na lotniskach, lub też nimi latało.
Przyznam się, że wcześniej na to nie zwróciłem uwagi. Te skrzynie i koce. P-38 to myśliwiec jednomiejscowy. Byłyby kłopoty z miejscem.
Pozdrawiam
Ironrat
Napisano
Jak znam zycie to dużo koców " mogło być zaledwie jednym uniemożliwiającym dotarcie" do jakiejś części wraku(patrz:rozpałaszowania).Chociaż to też trochę dziwne - bo ze szczątków,które ja wyciągam, wiem,że jarał się porządnie..
Tak mnie naszły dwie myśli:
1.Kolory zewnętrzne na jakie natrafiłem to szary, czarny i zielony...może to coś da..
2.I teraz myśl troszkę wybiegająca od rzeczywistości:Może tam nie leży P-38...
Czy Allisony stosowano tylko w P-38..???
Pozdro
Napisano
Na wojnie jak to na wojnie, różnie mogło być. Wersja 89 Allisona 1710 była wg tego co wiem stosowana tylko na P-38 wersji H/J. Próbowali co prawda zastąpić Cyclone Curtissa-Wrighta na B-17 tym silnikiem, ale skończyło się na prototypie z dużymi problemami. Jest być może jeszcze jedna możliwość. Blok silnika (i nie tylko) wersji 89, czyli F był identyczny (czytaj zamienny) z blokiem silnika wersji E. Może jakaś dzika naprawa? Wykorzytali blok wersji F, bo akurat był pod ręką, a tabliczki znamionowej nie zmienili.
Co do np. Gdnyni to 338 eskadra z FG 55 osłaniała bombowce atakujace miasto 6 lipca 1944. To była najdłuższa misja wahadłowa II WŚ - 1492 mile.
Nie wiem jakie inne fragmenty z miejsca kraksy posiadasz? Może coś pomogłoby ustalić na 100% typ samolotu.
Jeszcze jedno. Wg amerykańskich dokumentów w czasie misji nad Polską trochę tych P-38 utracili. Jak odnajdę materiały, to potaram się podać te dane na forum.
Ironrat
PS. Jeśli chcesz, to proponuję kontakt na prv.
Napisano
W sumie, co ważniejsze fotki zamieściłem na forum-tym lub allison v1710"...
Co do prv. to z chęcią..ino nie wiem jak złapać Twój namiar :-)
P.S.:Mój gdzieś podałem na forum..
Pozdro
Napisano
Ostatnie wyniki poszukiwań.
Tabliczka pochodzi z silnika Allison V-1710-F17R, a więc wersji -91, a nie -89. Wersja 89 to była F17L.
Otwiera to nowe możliwości i kierunki poszukiwań. Wersja 91 była również montowana na P-40N oraz P-40P. Rosjanie dostali ich 2397 sztuk w ramach LL. Czy były tam wersje N,P? Chwilowo brak danych. Kluczem może być ten wskaźnik. Na zdjęciach kobiny P-38, które posiada takowego nie znalazłem, ale mógł być umieszczony gdzieś z boku. Zobaczymy, co z P-40.
Ironrat
Napisano
Searcher,
informacja powżej wymaga jeszcze potwierdzenia, na które oczekuję ze Stanów ponieważ są pewne sprzeczności co do 89/91 i F17L/R.
Ironrat
Napisano
Podaję informację, którą otrzymałem:

Engine: Allison V-1710-89 (RH rotation)/Allison V-1710-91(LH rotation), czyli odwrotnie niż podałem: 17R to będzie zatem model 89, a 17L to będzie 91. Różnią się kierunkiem obrotów. P-38. P-38???
Ironrat
Napisano
Podaje wszystkie dane z tabliczki..:
Allison V1710 - F 17 R:
A.A.F. OR BUREAU MODEL NO: V 1710-89 A
MFRS. NO:A-051666
CONTRACT NO:W535AC40607
ENGINE SPEC NO:162-E
ACCEPTED: AN
PROPELLER ROTATION: RIGHT HAND
PROP. GEAR RATIO: 2.00:1
COMP RATIO: 6.65:1
BLOWER RATIO: 8.10:1
IMPELLER DIAMETER: 9:5
MIN.CRUISING OIL PRES: 55 LBS/SQ IN

VALVE TIMING CLEARANCE

INTAKE 015 EXHAUST 020
IO 48* B.T.C E.C. 26*

RESET COLD VALVE CLEARANCE

INTAKE 015 EXHAUST 020
SPARK ADVANCE B.T.C.
INTAKE 28* EXHAUST 34*

FIRING ORDER: 1L-2R-5L-4R-3L-1R-6L-5R-2L-3R-4L-6R

ALLISON DIVISION
GENERAL MOTORS CORPORATION
INDIANAPOLIS INDIANA
mój mail: wpss@wp.pl
  • 4 weeks later...
Napisano

Witam.
No i się wyjaśniło..
Maszyna którą odkryłem już nie jest bezimienna.
Pilotem był: Parker Grover P., w stopniu porucznika.Maszyna rozbiła się 21 lutego 1945. Jak się okazuje pilot przeżył i wylądował w Skwierzyńskim szpitalu. Niestety z tego co wiem nie ma już bliższej rodziny pilota, a dalsi krewni nie posiadają zdjęc.
Na marginesie, Parker był z tych co lubili zaginąć w akcji". W jednym ze spisów odkryłem,że oprócz 21 II 1945 udało mu sie zniknąć" 19 września 1944 r.
To na razie tyle(wszystko na gorąco).
Wielkie podziękowania Michałowi Mucha..
pozdro

Napisano
Witam.
Podam nr. maszyny, może ktoś przypadkiem będzie wiedział/widział cosik na temat jej zdjęć. Staram się również usilnie szukać zdjęć Lt. Parkera....
A nuż się uda....chociaż zdaje sobie sprawę z moich fantazyjnych porywów ....
44-23718 F-5e

Pozdrawiam
Napisano
No jak to jaki?..a o czym jest ten post.?
Wiem,że rozpoznaniowe nie miały malowanych numerów bocznych...ale miały wymalowany na usterzeniu pionowym numer
seryjny płatowca (bez pierwszej),czyli: 423718.
Cały numer seryjny, 44-23718, był malowany znacznie mniejszą czcionką z lewej strony kadłubą, tuż pod kabiną.
Niektóre rozpoznawcze Lightningi nosiły dodatkowo wymalowane na nosie trzy ostanie cyfry numeru seryjnego.
Może komuś coś się kiedyś rzuci w oko..Osobiście zbieram wszystkie możliwe zdjęcia z netu..może ktoś dotarł, do czegoś czego ja nie mam. Dlatego podaje numery i nazwisko...
Kto wie...może gdzieś na świecie, w jakiejś szufladzie....
Serdecznie za wszystko dziękuję..
Pozdro
Napisano
atem jaki to samolot sie rozbil 21 II 1945 ?"
Dokładnie wg ostatnio zamieszczonego dokumentu robił się F-5E, czyli wersja rozpoznania forograficznego P-38. Samolot był pozbawiony uzbrojenia (chociaż próbowano zrobić 2 w 1) i latał najczęściej w silnej eskorcie P-51 w stosunku 3-5 Mustangów na 1 F-5E.
Pilot rozbitego samolotu był przydzielony do 13 eskadry, 7 Grupy Rozpoznania Fotograficznego należącej do 8 Armii Powietrznej USA. Dodam iż z posiadanych przeze mnie informacji pilot dostał się w ręce Niemców (został uznany za zaginionego w akcji - MIA), ale następnie udało mu się uciec (evaded) i wrócić do swoich.
Ironrat
Napisano
Informacji możnaby szukać w książce:
Keen, Patricia Fussell.
Eyes of the Eighth" : a story of the 7th Photographic Reconnaissance Group, 1942-1945 / Patricia Fussell Keen.
Sun City, Ariz. : CAVU Publishers, 1996.

Niestety nie posiadam jej (a szkoda). Może ktoś z grupowiczów zza wielkiej wody mógłby tu pomóc?
Ironrat
  • 4 weeks later...
Napisano
Mały dodatek do tego wątku. Pokazany przez searchera wskaźnik" jest to przełącznik mikrofonu montowany z prawej strony, osiowo, na drążku sterowym P-38.
Ironrat

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie