Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Czy byliby chętni do rozpoznawania na polskich lotnikach z rozpatrywanego tu okresu jakichś elementów amerykańskiego wyposażenia lotniczego?

Niestety nie wiem, czy w ramach pozyskiwania przez WP od US Army różnych rzeczy pozyskiwano również coś dla polskich lotników?

Ale ponieważ w osobliwej strukturze amerykańskich sił zbrojnych tamtych lat lotnictwo podlegało wojskom lądowym i było ich integralną częścią zgodnie z nazwą U.S. Army Air Service (USAAS) to być może WP pozyskując coś od „U.S. Army” otrzymało także coś dla lotnictwa?

Jeśli byłoby jakieś zainteresowanie takimi sprawami to wrzucę tu skany reklam wyposażenia lotniczego z moich amerykańskich czasopism lotniczych mniej więcej z tamtych czasów.

Na przykład reklam takich, jak poniżej.

 image.thumb.jpeg.4601e55c4378f4d3eff3a5c16612c396.jpeg

Jak widzimy bez pomocy polskiego państwa polskich lotników chyba nie byłoby stać na takie amerykańskie gogle lotnicze. Problem identyczny, jak zasygnalizowany w wątku o amerykańskich butach kawaleryjskich, tylko w tym przypadku problem jeszcze większy, bo gogle były dużo droższe od wspomnianych butów.

W powyższej reklamie są wojskowe gogle lotnicze pn. U.S. Army Air Service Model No. 6, które kosztowały 10,75÷16,50 USD oraz gogle U.S. Army Air Service Model No. 7, które kosztowały 13,75÷20,00 USD. Przy przedwojennym polskim sztywnym kursie dolara równym 5,18 zł za 1 USD w pierwszym przypadku (No. 6) kosztowałyby 55,70÷85,50 zł, a w przypadku drugim (No. 7) kosztowałyby 71,20÷103,60 zł. Sumy astronomiczne i niewyobrażalne na kieszeń ówczesnego Polaka i żołnierza.

Gogle te produkowała słynna optyczna firma E. B. Meyrowitz istniejąca od roku 1875 do dziś i produkująca gogle lotnicze bodaj od zarania lotnictwa.

Jest tylko pytanie, czy jacyś polscy lotnicy tamtych czasów używali amerykańskich gogli bądź to otrzymanych od Amerykanów (bo na ich kieszeń ceny gogli to było nic wielkiego), bądź też otrzymanych z jakiegoś przydziału M.S. Wojsk.? Ja nie wiem, ale może ktoś wie i podzieli się wiedzą.

Więcej reklam amerykańskiego wyposażenia dla lotników z tamtych lat mogę tu wrzucić, jeśli tylko są realnie zainteresowani tematem sprawdzania na starych fotografiach, czy w lotnictwie II RP używano rzeczy amerykańskich z zakresu wyposażenia personelu latającego.

Edytowane przez Jedburgh_Ops
  • 2 weeks later...
Napisano

Sprawy lotnicze istnieją, a jedynie nie potrafimy ich na sto procent rozkminić z braku publikacji, dokumentów, czy innych informacji.

Najpierw fotografie lotników amerykańskich z okresu tuż przed I wojną i z okresu tej wojny. Lotnicy ci noszą buty kawaleryjskie, mimo że nie były ani promowane dla lotnictwa, ani mu oferowane, jak napisałem w wątku o amerykańskich butach kawaleryjskich.

image.thumb.jpeg.a416bbff6f03799440ab72ded2ff69f8.jpeg

image.thumb.jpeg.8777adbb4cd8881f8a814072b238fc61.jpeg

image.thumb.jpeg.ad3d59c4b966f07187e1f7e251bdf14b.jpeg

image.thumb.jpeg.44c34a104b2acabdf2250d78db039437.jpeg

Jeśli teraz spojrzymy na poniższe posty z fotografiami polskich lotników to zobaczymy takie same amerykańskie buty na naszych lotnikach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgadzam się z @formoza58 który napisał w wątku o butach kawaleryjskich:

Cytat

Lotnicy te sznurowane buty kawaleryjskie przywozili z Francji, może nawet z ochotnikami z USA.

Ale zastanawiająca jest skala zjawiska. Odkryliśmy na polskich lotnikach dwa wzory amerykańskich butów kawaleryjskich. Byłoby pytanie, ile par takich butów mogli wozić ze sobą amerykańscy żołnierze po europejskich frontach? Bo trochę trudno uwierzyć, że każdy miał co najmniej dwie pary i jedną mógł ofiarować polskiemu żołnierzowi.

Przypominam, co napisałem w wątku o amerykańskich butach kawaleryjskich:

Cytat

Zakładam, że nie było w Polsce amerykańskiego dealera butów U.S. Cavalry, bo nikt by ich nie kupił, ewentualnie może jacyś oficerowie starsi (a i to nie wszyscy), albo oficerowie z bogatych rodzin. Cena butów U.S. Cavalry była zaporowa jak na kieszeń kawalerzysty WP. Na przełomie lat 20./30. sierżant WP miał uposażenia miesięcznego 171 zł, czyli 33,01 USD; podporucznik 206 zł, czyli 39,77 USD; major 435 zł, czyli 83,98 USD. Sztywny kurs dolara wynosił wtedy w Polsce 5,18 zł za 1 USD. Amerykańskie buty kawaleryjskie kosztowały wtedy (w USA, bez kosztów transportu do Europy) w zakresie 9,50÷12,50 USD, czyli w złotówkach 49,21÷64,75 złotych. Ceny masakryczne, jak na kieszeń polskiego żołnierza. Zatem te buty, jakie widzimy na historycznych fotografiach chyba raczej pochodziły z magazynów WP, a wcześniej były pozyskane przez M.S.Wojsk. od US Army, a może od dealera w USA?

Skąd więc tyle tych amerykańskich butów u polskich lotników? Ich koszt w złotówkach był astronomiczny, jak widać powyżej. Żeby tych butów było tyle, ile na fotografiach to chyba większość polskich lotników musiałaby być z zamożnych arystokratycznych rodzin…

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie