Skocz do zawartości
  • 0

Prośba o pomoc w identyfikacji munduru

Tommy_Tommy

Pytanie

Dzień dobry,
czytelnikiem forum jestem od pewnego czasu, ale biernym, tzn. bez założonego konta.

Znajduję tutaj wiele wartościowych informacji, chociaż momentami męczą mnie kłótnie ;)

Piszę do Państwa z prośbą o pomoc. Otóż jeden ze znajomych na Flickr (międzynarodowy portal fotograficzny), pochodzący z Grecji, ale mający swoje dalekie korzenie w Polsce, zamieścił zdjęcie swojego prapradziadka, z XIX wieku, jak w załączeniu.

Podpisał do jako porter potomka w PRUSKIM mundurze. Nie wygląda mi ten mundur na pruski, ale jestem laikiem w dziedzinie umundurowania żołnierskiego. Czy ktoś z Państwa mógłby pomóc w identyfikacji, nawet szczątkowej, tego munduru? Wiem, że są tutaj na tym forum fachowcy, którzy mają spory zasób wiedzy w tej dziedzinie. Będę wdzięczny i znajomy na pewno będzie jeszcze bardziej zadowolony, jeśli coś więcej uda mu się dowiedzieć o swoim przodku... Pozdrawiam i dziękuję.

53707444052_c9c8b302ff_b.jpg

2 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

• 0

Nie wygląda to na pruski mundur. Trudno będzie ustalić całą historię, ale pewną podpowiedź mogłaby przynieść informacja, czy prapradziadek przebywał na emigracji np. gdzieś na Bałkanach (Grecja, Bułgaria, może Turcja?). 

Nie można bowiem wykluczyć, że przodek uwidoczniony na fotografii uczestniczył w którymś z powstań narodowych (np. w Powstaniu Listopadowym lub Styczniowym) i po klęsce opuścił ojczystą ziemię. 

Weterani Powstania Styczniowego, którzy pozostali na terytorium Polski, odrodzonej w 1918 r., zostali docenieni przez władze młodego państwa. Specjalnie dla nich zaprojektowano umundurowanie, noszone np. w czasie uroczystości państwowych (troszkę więcej na ten temat tutaj: https://przystanekhistoria.pl/pa2/tematy/niepodleglosc/39394,Orly-weteranow-Powstania-Styczniowego.html ).