Skocz do zawartości

Fragmenty U-bootów z Gdańska trafią do Twierdzy Wisłoujście


les05

Rekomendowane odpowiedzi

Muzeum Historyczne Miasta Gdańska przenosi na Teren Twierdzy Wisłoujście cztery fragmenty sekcji niemieckiego u-boota serii VII. Zabytki zostały odnalezione na terenie Stoczni Gdańskiej w marcu 2016 r. Będzie można je zobaczyć od 31 października 2017 r. przy budynku magazynowym naprzeciwko placu parkingowego.

Na odnalezione cztery fragmenty niemieckiego U-boota serii VII składają się dwie bliźniacze sekcje: przedrufowa oraz przeddziobowa. Jest to niezwykle cenne znalezisko. Po 1945 r. niemalże wszystkie fragmenty konstrukcyjne wywieziono do Związku Radzieckiego z wyjątkiem kilku, które później użyto jako materiał do konstrukcji schronów i pomieszczeń magazynowych na terenie Stoczni Gdańskiej. Elementy, przypadkowo odkryte w grudniu 2015 r., zostały poddane konserwacji, a następnie przechowywano je na terenie stoczni. 30 października 2017 r. pozostałości okrętów podwodnych zostaną usadowione na terenie Twierdzy Wisłoujście.

- Dobrze, że pozostałości U-boota z Gdańska trafią w końcu na Twierdzę na Wisłoujście. W naszym zamierzeniu gdańska fortyfikacja oraz okalający ją teren mają opowiadać także o morskim dziedzictwie naszego miasta. Właśnie w tym kierunku planujemy przekształcać teren Szańca Wschodniego. Fragmenty U-boota to tylko element większej, planowanej narracji obejmującej ścieżki zwiedzania poza terenem samego fortu Carre – deklaruje Waldemar Ossowski, dyrektor MHMG.

Zabytki zostaną usadowione na terenie przylegającym starego budynku magazynowego, który należał wcześniej do Uniwersytetu Gdańskiego, a obecnie do Gminy Miasta Gdańska. Docelowo działka, na której się znajduje ma trafić pod zarząd Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
http://strefahistorii.pl/article/5379-fragmenty-u-bootow-z-gdanska-trafia-na-twierdze-wisloujscie-co-dalej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Rozwiewamy wszelkie plotki. Cztery metalowe elementy konstrukcyjne, które wcześniej były wykorzystywane jako schron przeciwlotniczy w Stoczni Gdańskiej, a w 2017 r. zostały postawione przy Szańcu Wschodnim Twierdzy Wisłoujście, to elementy kadłubów sztywnych niemieckich okrętów podwodnych typu VIIC z czasów II wojny światowej. Do kwietnia przyszłego roku ma powstać w tym miejscu specjalna wystawa plenerowa.

Sprawa dziwnych konstrukcji stalowych była dokładnie relacjonowana przez portal Trójmiasto.pl praktycznie od końca 2015 roku. To właśnie wtedy Stocznia Gdańska ze względu na swoje plany inwestycyjne zainteresowała się niewykorzystywanym od kilkudziesięciu lat podziemnym schronem przeciwlotniczym. Schron ten zbudowano prawdopodobnie w 1962 r. niedaleko bramy nr 4 i przy jego konstruowaniu wykorzystano okrągłe metalowe sekcje, jakie po wojnie znaleziono na terenach stoczniowych.

Przegląd tych schronów zaskoczył wszystkich, ponieważ okazało się, że stoczniowcy mieli się chronić przed bombami we wnętrzu niewyposażonych kadłubów niemieckich okrętów podwodnych z czasów II wojny światowej. Świadczyć miały o tym rozmiary oraz konstrukcja metalowych walców, w których stalowe półkręgi były nakładane i spawane na metalowych pierścieniach-wręgach.

Plany budowlane Stoczni Gdańskiej zakładały likwidację schronu, dlatego zwrócono się do władz miasta Gdańska o wskazanie miejsca, gdzie można by zabezpieczyć interesujące z historycznego punktu widzenia znaleziska. Co ciekawe, żadne z gdańskich muzeów nie było początkowo nimi zainteresowane (ze względu na ich duże rozmiary). Ostatecznie władze miasta i Muzeum Historycznego Miasta Gdańska nie dopuściły, by stalowe konstrukcje opuściły Trójmiasto i zdecydowano się umieścić je w pobliżu Twierdzy Wisłoujście.

Prace wydobywcze realizowała Stocznia Gdańska oraz spółka Hydro Marp. Wydobyte cztery sekcje zostały oczyszczone, wypiaskowane i zakonserwowane farbą o kolorze takim samym, jakiego użyto przy ich produkcji w czasie wojny. Komplet kręgów przetransportowane zostały następnie do Twierdzy Wisłoujście i postawione na specjalnych postumentach przy Szańcu Wschodnim.

Portal Trójmiasto.pl relacjonował później, że zgodnie z planami we wnętrzu tych sekcji ma zostać zorganizowana wystawę prezentującą historię budowy U-Bootów w Gdańsku. W gdańskich stoczniach zbudowano bowiem w czasie II wojny światowej 64 niemieckie okręty podwodne, w tym tak unikatowe konstrukcje jak U-Boot typu XXI. Jak na razie przy Szańcu Wschodnim stoją cztery stalowe sekcje pomalowane na srebrno, w których wnętrzu umieszczono pomysłowo zainstalowane schody i platformy dla zwiedzających. Muzeum Historycznego Miasta Gdańska (obecnie Muzeum Gdańska) zainwestowało w tą operację około 90 tysięcy zł.

Zgodnie z informacją przekazaną przez rzecznika prasowego Muzeum Gdańska dr Andrzeja Gierszewskiego „Ścieżka zwiedzania zostanie udostępniona zwiedzającym w kwietniu 2020 r. W założeniu narracja o okrętach podwodnych typu VIIC produkowanych i składanych w Gdańsku w okresie II wojny światowej ma być prezentowana w formie wystawy plenerowej, a wejście do środka sekcji ma umożliwiać rampa”.

Ponieważ przy sekcjach koło Szańca Wschodniego nie ma na razie żadnych oznaczeń już pojawiły się plotki, że nie są to wcale części niemieckich okrętów podwodnych. Dyskusję tą powinno przeciąć wyjaśnienie udzielone dla Defence24.pl przez Muzeum Gdańska z których wynika, że są to dwie sekcje rufowe i dwie sekcje dziobowe kadłuba sztywnego U-Boota typu VIIC. Świadczyć mają o tym odkryte na nich m.in. tabliczki znamionowe z datą 1943 r...........

http://www.defence24.pl/kadlub-u-boota-przy-twierdzy-wisloujscie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie