manierka Napisano 30 Styczeń 2014 Autor Napisano 30 Styczeń 2014 Witam was mam wielką prośbę potrzebuje informacji na temat powstania budowy linii kolejowej Poznań Główny - Szczecin Główny 4 marca 1846 rozpoczęto budowę. http://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_351tu są tylko podstawowe informacje nie mogłem znależć historii stacji kolejowych i jak się one modernizowały w międzyczasieInteresuje mnie głównie z jakiego okresu pochodzą obecne dworce kolejowe czasami już nieczynne :( z ich zapleczem.Potrzebuje też informacji gdzie stały czy w tym samym miejscu jak wyglądały wcześniejsze założenia bo do naszych czasów te najwcześniejsze chyba nie dotrwały. Jeśli ktoś z was posiada jakieś informacje zdjęcia dane bardzo proszę o pomoc.najbardziej interesuje mnie odcinek od Poznania do Szamotuł a w szczególności stacje Rokietnica i Pamiątkowo jest to potrzebne do powstających właśnie broszur dotyczących historii tych miejscowości więc jeśli ktoś by posiadał jakieś historyczne fotki czy kartki pocztowe z tymi 2 powyższymi miejscowościami to bardzo proszę o wstawienie lub inf na priwa pozdrawiam
manierka Napisano 30 Styczeń 2014 Autor Napisano 30 Styczeń 2014 niestety nic konkretnego tam nie ma same podstawy jak coś ktoś posiada koledzy to wspomóżcie wiedzą lub dokumentami pozdr
Swiety82 Napisano 30 Styczeń 2014 Napisano 30 Styczeń 2014 Podłączę się do tematu. Proszę o informacje jak wyglądały założenia konstrukcyjne infrastruktury kolejowej z początku działalności tej formy przemysłu. Wrzucajcie wszystko na temat wyglądu i działania kolei, myślę że większość miała te same standardy i wyróżniały je wyłącznie detale. Tutaj wątek podobny: http://www.odkrywca.pl/kolejowa-zagadka-z-pruskiej-mapy,727776.html#727776I troszkę nowsze czasy, ale też w temacie: http://www.odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=679212Zapraszam do dyskusji.
Swiety82 Napisano 30 Styczeń 2014 Napisano 30 Styczeń 2014 Z opracowania koleji Lubuskiej, ale dane odnoszą się do całych ówczesnych Prus:Oprac. Paweł Kochański(...)Inżynierowie i budowniczowie linii kolejowych musieli w tamtych czasach pokonać wiele trudności, jakie stwarzało bardzo urozmaicone ukształtowanie terenu. Liczne rzeki, strumienie i cieki wodne, a także ukształtowane jeszcze w czasach lodowcowych wzgórza morenowe, pradoliny rzek i zbiorniki wodne nastręczały projektantom i budowniczym kolei sporo trudności w wytyczeniu przebiegu i realizacji sieci kolejowej. Kolej, ze względu na specyficzne wymogi jakie musiały spełniać torowiska, jako pierwsza zaczęła wykorzystywać na masową skalę wiedzę inżynierską, potrzebną do konstruowaniamostów. Torowiska, po których poruszały się pociągi, musiaływ sposób bardzo łagodny pokonywać wszelkie wzniesienia. Stąd głębsze doliny rzeczne, ale także małe strumyki musiano pokonywać przy pomocy mniej lub bardziej skomplikowanych konstrukcji inżynierskich. Konstrukcje te w czasach kiedy powstawały – i również dzisiaj – wzbudzały podziwi uznanie.Architektura budynków kolejowych na terenie Środkowego Nadodrza nie doczekała się dotychczas opracowań monograficznych. Pojedyncze artykuły w prasie i opracowaniach lokalnych ujmują problematykę budynków kolejowych od strony gospodarczej i ekonomicznej, jedynie w sposób pośredni dotykając zagadnień ich architektury, osiągnięć myśli technicznej i znaczenia kulturowego.Rozwój sieci kolejowej od samego początku był planowy, obwarowany licznymi przepisami i kontrolowany przez państwo. W podobnym duchu kształtowano architekturę budynków kolejowych, co jest wyraźnie widoczne do dnia dzisiejszego. Wynika to z faktu, że większość budynków kolejowych istniejących obecnie na terenie województwa powstała w II poł. XIX i na początku XX wieku.W wyniku wstępnej analizy wyglądu zewnętrznego obiektów kolejowych można stwierdzić, że oprócz tworzenia wielkiego dzieła o ogromnym znaczeniu technicznym i technologicznym nie zapomniano o architekturze tych obiektów.Po zbadaniu kolejności budowy poszczególnych linii kolejowych można uznać, że nie miała ona specjalnego wpływu na architekturę budynków kolejowych.Jednak zasadniczym zagadnieniem wydaje się fakt, że wszystkie te budynki posiadają jednolity charakter architektoniczny. Dalej uznano, że budynki na stacjach mniejszych mają więcej cech wspólnych, wręcz identycznych.Można powiedzieć, że budynki te zostały zbudowane z identycznych części. Wraz ze wzrostem wielkości stacji, a także całego kompleksu stacyjnego, a co za tym idzie rangi stacji, budynki uzyskiwały bardziej indywidualny charakter i wyraz architektoniczny. Jednak zawsze można znaleźć pewną ilość elementów, które jednoznacznie przywiązują nam obiekt do ogólnego stylu architektury panującej na kolei na badanymterenie.W wyniku badań terenowych stwierdzono również, że istnieją całe linie kolejowe (np. Głogów–Sława–Kolsko), przy których budynki stacyjne są wręcz identyczne. Można uznać, że zastosowano coś w rodzaju projektu typowego, powtarzalnego, wykonanego na konkretne zamówienie. Ale co ciekawe, architektura tych stacji jest nadal zgodna z duchem architektonicznym innych obiektów na badanym obszarze.Na innych przebadanych liniach kolejowych województwa lubuskiego budynki nie są identyczne, jednak posiadają wiele wspólnych cech formalnych – specyficzny wyraz architektoniczny oraz jednolity styl zagospodarowywaniaprzestrzeni – które pozwalają łączyć je w całość i wspólnie analizować. Ważnym elementem, który dopuszcza takie rozpatrywanie tych obiektów jest stosunkowo krótki okres czasu, w którym były one wznoszone (lata 1846–1945). Dodatkowo należy pamiętać, że powstawały one w kontakciez rozwijającym się nowoczesnym środkiem komunikacyjnym, jakim w XIX wieku była kolej i były na owe czasy obiektami nowoczesnymi. Wykorzystywano w nich najświeższe nowinki techniczne, technologiczne i materiałowe.Większość budynków stacyjnych usytuowanych na liniach kolejowych w obrębie województwa lubuskiego posiada elewacje ceramiczne. Nadaje to im niepowtarzalny urok i wygląd architektoniczny pomimo czasu, jaki upłynął od daty ich powstania. Z żalem ogląda się stare fotografie, na którychwidnieją nieistniejące już stacje kolejowe wykonane z cegły(...)"Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Swiety82 12:56 30-01-2014
manierka Napisano 30 Styczeń 2014 Autor Napisano 30 Styczeń 2014 dzieki fajna rycina czekam moze ktos fotki jakies posiada lub pocztowki bo wiem ze te stacje na bank byly na nich umieszczane tylko jeszcze do nich nie dotarlem pozdr
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.