Skocz do zawartości

Star 52 poszukiwany


pająk

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jeśli odkrywcy z tego forum nie pomogą to znaczy, że takie auto nie istnieje. A do rzeczy:
Miłośnicy zabytkowej motoryzacji, działający przy krakowskim MPK poszukują pozostałości Stara N52. Załączone zdjęcie autobusu pochodzi z http://forum.infobus.pl/viewtopic.php?f=16&t=4619
Star N52 był pierwszym polskim autobusem produkowanym po wojnie. Aktualnie nie jest znany żaden zachowany egzemplarz ani jego pozostałości. Niewykluczone, że gdzieś jednak stoi na działce lub w innym miejscu wrak takiego pojazdu albo zachowały się jego istotne elementy. Od siebie stawiam SKRZYNKĘ WÓDKI (12 butelek) za potwierdzoną zdjęciem informację o takim wraku. Jeśli trafi na abstynenta to oczywiście równowartość w innych napojach.

Ekipa z Krakowa działa dokładnie tak jak ludzie z MBP w Poznaniu. Bezinteresownie poszukują i restaurują zabytki naszej techniki, w swoim dorobku mają m.in. odrestaurowanie amerykańskiego Rugby (pierwszy krakowski autobus, użytkowany przed wojną), samonośnego Sana H01 (jedyny zachowany w wersji miejskiej) i zaprezentowanego parę dni temu unikatowego przegubowego Jelcza 021 (odbudowany ze spalonego wraku). Tu jest aktualna informacja o tym ostatnim http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=560&start=1830

Jeśli w swoich poszukiwaniach militarnych artefaktów trafiliście ns niezidentyfikowane pozostałości autobusowe to dajcie znać albo wrzućcie do wątku. Być może są to właśnie szczątki ostatniego Stara N52.

Napisano
Ba, właśnie o tę nadbudowę chodzi. Replikę na podwoziu Stara 20 można zrobić ale to już nie to samo co oryginał, nawet odtworzony w oparciu o skromne pozostałości.
  • 3 weeks later...
Napisano
Bardzo podobna karoseria jest na zdjęciu kilka postów do góry. Trochę inny kształt przednich bocznych szyb, ale reszta pasuje.
http://odkrywca.pl/wrak-autobusu-ii-rp-czy-powojenny-,644253.html#644253
  • 2 weeks later...
Napisano
Gdzieś obił mi się skan artykułu z lat osiemdziesiątych o ostatnim zachowanym starze 52 rdzewiejącym w ogródku i przeznaczonym do odbudowy czy muzeum ale widocznie go zutylizowano.
Napisano
@sirloki: szkoda że finalnie skansen nie powstał i autobus został pocięty :( bardzo dawno to już było.

@digmalon: sam założyłem ten wątek, autobus w końcu został rozpoznany. Od paru lat nie istnieje.
Napisano
aby temat miał więcej wnętrzności kadr z filmu z autobusem star n52 w roli głównej
http://www.youtube.com/watch?v=lV26aGOj9z0

można obejrzeć sobie jak jeździł i jak wyglądał w środku
  • 1 month later...
Napisano

Witam,
Do tematu o Starze 52 pragnę przekazać kilka informacji.
W latach 1958-1963 autobusy Star 52 były używane w Miejskiej Komunikacji w Legnicy. Jedna z linii była z Dworca Kolejowego, poprzez ul. Wrocławską, Sądową /obecnie II Armii WP/ ul. Długą /Świerczewskiego, obecnie Al.Rzeczypospolitej/ było kilka przystanków - koło SO KBW, dalej do lotniska PGWAR, tam była pętla i z powrotem do Dworca Kolejowego. W każdym autobusie był konduktor / konduktorka /, jako młodzieńcy dojeżdżaliśmy do Szkoły Podstawowej nr.6
W roku 1963 zastąpiono Stary 52 nowym Sanami H01-A

Napisano

Jestem absolwentem Technikum Samochodowego, i podręczniki używane przez nas w Szkole w latach 60-tych opisują w/w pojazdy. Pozwolę sobie o troszkę historii.
Pierwszy podręcznik, to Budowa Samochodów - Konstrukcja i Badanie , autorów Ignatowicza i Jaśkiewicza z 1958r.

Napisano

Drugi podręcznik to - Budowa Podwozi i Nadwozi Samochodowych z roku 1956r. autora Franciszka Wardzińskiego.
W obydwu podręcznikach są opisy w/w pojazdów.

Napisano

Wróćmy do początku autobusów z rodziny Star
W lutym 1948r. - po połączeniu Zakładu Doświadczalnego w Ursusie, Centralnego Biura Badań i Konstrukcji w Łodzi, Biura Konstrukcyjnego Części Zamiennych w Warszawie - powstało Centralne Biuro Techniczne Przemysłu Motoryzacyjnego. Po zakończeniu konstrukcji i badań samochodu Star 20 przystąpiono w Łódzkim Oddziale CBTPMot do opracowania pojazdów pochodnych. Pierwszym z nich był 30-miejscowy autobus międzymiastowy. W konstrukcji podwozia autobusu typu A50 wykorzystano podstawowe zespoły samochodu STAR 20 łącznie z silnikiem. Budowę prototypu ukończono w 1951r. W grudniu tegoż roku odbył się rajd kwalifikacyjny prototypu autobusu nazwanego STAR 50, ale produkcji nie podjęto.
Na zdjęciu autobus STAR 50

Napisano

Powołane 1 1952r. Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych w Jelczu koło Oławy opracowały konstrukcję nadwozia do przewozu 25 osób, pojazd był przeznaczony głównie do przewozów pracowniczych i był nazywany ,,Stonką,,
Produkcję uruchomiono w 1954r.
Na zdjęciu STAR 20 ,,Stonka,,

Napisano

W Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego, po zakończeniu prac nad autobusem STAR 50, opracowano i wykonano prototyp nowego autobusu, któremu nadano oznaczenie STAR 51.
Nadwozie tego pojazdu miało 18 miejsc siedzących, oraz obszerne pomieszczenie na bagaż w tylnej części autobusu.
W budowie tego autobusu wykorzystano podwozie A50, zawierające podstawowe zespoły napędowe i jezdne z samochodu STAR 20.
Na zdjęciu schemat mechanizmów podwozia STAR 51

Napisano

I dochodzimy do bohatera naszego wątku - STARA 52
Autobus STAR 52, którego konstrukcję opracowano w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie, został zatwierdzony do produkcji. Była to zmodernizowana wersja autobusu STAR 51, we wnętrzu były fotele dla 31 pasażerów / przypomnę w STARZE 51 było ich 18/. Seria informacyjna 20 sztuk autobusów została wykonana w Sanockiej Fabryce Wagonów w 1952r., a od początku 1953r. rozpoczęto produkcję seryjną.
Autobus STAR 52 był produkowany do 1957r. - łącznie wykonano 3300 sztuk tych pojazdów / na dzień dzisiejszy nie ma żadnego egzemplarza tego pojazdu, można go zobaczyć tylko w filmach z lat 50 i 60-tych, chyba że gdzieś stoi zapomniany w jakimś ogródku/
Na zdjęciu STAR 52 - widok z przodu i z tyłu.

Napisano

Jako ciekawostkę - przedstawię prototyp nowego / na owe czasy/ autobusu międzymiastowego o nazwie STAR Jot55. Prototyp zbudowano w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Jelczu. Podstawowe zespoły podwoziowe oraz silnik wykorzystano z autobusu STAR 51. Nadwozie o konstrukcji Szkieletowej pozwalało na wygodny przewóz 37 pasażerów.
Produkcji seryjnej STARA Jot55 nie podjęto
Na zdjęciu STAR Jot55

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie