pająk Napisano 27 Lipiec 2012 Autor Share Napisano 27 Lipiec 2012 Jeśli odkrywcy z tego forum nie pomogą to znaczy, że takie auto nie istnieje. A do rzeczy:Miłośnicy zabytkowej motoryzacji, działający przy krakowskim MPK poszukują pozostałości Stara N52. Załączone zdjęcie autobusu pochodzi z http://forum.infobus.pl/viewtopic.php?f=16&t=4619 Star N52 był pierwszym polskim autobusem produkowanym po wojnie. Aktualnie nie jest znany żaden zachowany egzemplarz ani jego pozostałości. Niewykluczone, że gdzieś jednak stoi na działce lub w innym miejscu wrak takiego pojazdu albo zachowały się jego istotne elementy. Od siebie stawiam SKRZYNKĘ WÓDKI (12 butelek) za potwierdzoną zdjęciem informację o takim wraku. Jeśli trafi na abstynenta to oczywiście równowartość w innych napojach.Ekipa z Krakowa działa dokładnie tak jak ludzie z MBP w Poznaniu. Bezinteresownie poszukują i restaurują zabytki naszej techniki, w swoim dorobku mają m.in. odrestaurowanie amerykańskiego Rugby (pierwszy krakowski autobus, użytkowany przed wojną), samonośnego Sana H01 (jedyny zachowany w wersji miejskiej) i zaprezentowanego parę dni temu unikatowego przegubowego Jelcza 021 (odbudowany ze spalonego wraku). Tu jest aktualna informacja o tym ostatnim http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=560&start=1830 Jeśli w swoich poszukiwaniach militarnych artefaktów trafiliście ns niezidentyfikowane pozostałości autobusowe to dajcie znać albo wrzućcie do wątku. Być może są to właśnie szczątki ostatniego Stara N52. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
s_boj Napisano 27 Lipiec 2012 Share Napisano 27 Lipiec 2012 Podwozie i silnik ze Stara 20. Baza jest, teraz trzeba jeszcze znaleźć nadbudowę :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pająk Napisano 27 Lipiec 2012 Autor Share Napisano 27 Lipiec 2012 Ba, właśnie o tę nadbudowę chodzi. Replikę na podwoziu Stara 20 można zrobić ale to już nie to samo co oryginał, nawet odtworzony w oparciu o skromne pozostałości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
digmalon Napisano 13 Sierpień 2012 Share Napisano 13 Sierpień 2012 Bardzo podobna karoseria jest na zdjęciu kilka postów do góry. Trochę inny kształt przednich bocznych szyb, ale reszta pasuje.http://odkrywca.pl/wrak-autobusu-ii-rp-czy-powojenny-,644253.html#644253 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sirloki Napisano 25 Sierpień 2012 Share Napisano 25 Sierpień 2012 Gdzieś obił mi się skan artykułu z lat osiemdziesiątych o ostatnim zachowanym starze 52 rdzewiejącym w ogródku i przeznaczonym do odbudowy czy muzeum ale widocznie go zutylizowano. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sirloki Napisano 25 Sierpień 2012 Share Napisano 25 Sierpień 2012 http://www.mkmlodz.webd.pl/star/strstar.htmjest tam skan tej wzmianki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pająk Napisano 25 Sierpień 2012 Autor Share Napisano 25 Sierpień 2012 @sirloki: szkoda że finalnie skansen nie powstał i autobus został pocięty :( bardzo dawno to już było.@digmalon: sam założyłem ten wątek, autobus w końcu został rozpoznany. Od paru lat nie istnieje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sirloki Napisano 26 Sierpień 2012 Share Napisano 26 Sierpień 2012 aby temat miał więcej wnętrzności kadr z filmu z autobusem star n52 w roli głównejhttp://www.youtube.com/watch?v=lV26aGOj9z0można obejrzeć sobie jak jeździł i jak wyglądał w środku Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Witam,Do tematu o Starze 52 pragnę przekazać kilka informacji.W latach 1958-1963 autobusy Star 52 były używane w Miejskiej Komunikacji w Legnicy. Jedna z linii była z Dworca Kolejowego, poprzez ul. Wrocławską, Sądową /obecnie II Armii WP/ ul. Długą /Świerczewskiego, obecnie Al.Rzeczypospolitej/ było kilka przystanków - koło SO KBW, dalej do lotniska PGWAR, tam była pętla i z powrotem do Dworca Kolejowego. W każdym autobusie był konduktor / konduktorka /, jako młodzieńcy dojeżdżaliśmy do Szkoły Podstawowej nr.6W roku 1963 zastąpiono Stary 52 nowym Sanami H01-A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Jestem absolwentem Technikum Samochodowego, i podręczniki używane przez nas w Szkole w latach 60-tych opisują w/w pojazdy. Pozwolę sobie o troszkę historii.Pierwszy podręcznik, to Budowa Samochodów - Konstrukcja i Badanie , autorów Ignatowicza i Jaśkiewicza z 1958r. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Drugi podręcznik to - Budowa Podwozi i Nadwozi Samochodowych z roku 1956r. autora Franciszka Wardzińskiego.W obydwu podręcznikach są opisy w/w pojazdów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Wróćmy do początku autobusów z rodziny StarW lutym 1948r. - po połączeniu Zakładu Doświadczalnego w Ursusie, Centralnego Biura Badań i Konstrukcji w Łodzi, Biura Konstrukcyjnego Części Zamiennych w Warszawie - powstało Centralne Biuro Techniczne Przemysłu Motoryzacyjnego. Po zakończeniu konstrukcji i badań samochodu Star 20 przystąpiono w Łódzkim Oddziale CBTPMot do opracowania pojazdów pochodnych. Pierwszym z nich był 30-miejscowy autobus międzymiastowy. W konstrukcji podwozia autobusu typu A50 wykorzystano podstawowe zespoły samochodu STAR 20 łącznie z silnikiem. Budowę prototypu ukończono w 1951r. W grudniu tegoż roku odbył się rajd kwalifikacyjny prototypu autobusu nazwanego STAR 50, ale produkcji nie podjęto.Na zdjęciu autobus STAR 50 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Powołane 1 1952r. Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych w Jelczu koło Oławy opracowały konstrukcję nadwozia do przewozu 25 osób, pojazd był przeznaczony głównie do przewozów pracowniczych i był nazywany ,,Stonką,,Produkcję uruchomiono w 1954r.Na zdjęciu STAR 20 ,,Stonka,, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Rysunek wymiarowy samochodu STAR 20 ,,Stonka,, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 W Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego, po zakończeniu prac nad autobusem STAR 50, opracowano i wykonano prototyp nowego autobusu, któremu nadano oznaczenie STAR 51.Nadwozie tego pojazdu miało 18 miejsc siedzących, oraz obszerne pomieszczenie na bagaż w tylnej części autobusu.W budowie tego autobusu wykorzystano podwozie A50, zawierające podstawowe zespoły napędowe i jezdne z samochodu STAR 20.Na zdjęciu schemat mechanizmów podwozia STAR 51 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Rysunek wymiarowy autobusu STAR 51 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Wymiary nadwozia autobusu międzymiastowego STAR 51 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Autobus STAR 51 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Dane techniczne autobusu STAR 51 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Ciąg dalszy opisu STARA 51 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 I dochodzimy do bohatera naszego wątku - STARA 52Autobus STAR 52, którego konstrukcję opracowano w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie, został zatwierdzony do produkcji. Była to zmodernizowana wersja autobusu STAR 51, we wnętrzu były fotele dla 31 pasażerów / przypomnę w STARZE 51 było ich 18/. Seria informacyjna 20 sztuk autobusów została wykonana w Sanockiej Fabryce Wagonów w 1952r., a od początku 1953r. rozpoczęto produkcję seryjną. Autobus STAR 52 był produkowany do 1957r. - łącznie wykonano 3300 sztuk tych pojazdów / na dzień dzisiejszy nie ma żadnego egzemplarza tego pojazdu, można go zobaczyć tylko w filmach z lat 50 i 60-tych, chyba że gdzieś stoi zapomniany w jakimś ogródku/Na zdjęciu STAR 52 - widok z przodu i z tyłu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Rysunek wymiarowy autobusu STAR 52 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Opis techniczny autobusu STAR 52 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Jako ciekawostkę - przedstawię prototyp nowego / na owe czasy/ autobusu międzymiastowego o nazwie STAR Jot55. Prototyp zbudowano w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Jelczu. Podstawowe zespoły podwoziowe oraz silnik wykorzystano z autobusu STAR 51. Nadwozie o konstrukcji Szkieletowej pozwalało na wygodny przewóz 37 pasażerów.Produkcji seryjnej STARA Jot55 nie podjętoNa zdjęciu STAR Jot55 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dodge52 Napisano 30 Wrzesień 2012 Share Napisano 30 Wrzesień 2012 Rysunek wymiarowy autobusu STAR Jot55 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.