Skocz do zawartości

Robur 4x4 w Wojsku Polskim


husky1

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 78
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Silnik Robura - chłodzenie 4 cylindrowego silnika poprzez wentylator obudowany osłonami, u góry widoczna prądnica napędzana paskiem klinowym, koło pasowe wału korbowego napędza wentylator podwójnymi paskami, widoczny napinacz, rozrusznik, miska olejowa użebrowana dla lepszego odprowadzenia ciepła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik Robura - Tłok i cylinder - były zamontowane 4 cylindry, każdy zamocowany na długich 4 śrubach dwustronnych/ ja pisałem wyżej, taki komplet wymieniałem w Roburze, który uległ awarii za Bolesławcem , podczas przejazdu kolumny ,,Roburów i IF,, do CCCP w lata 90-tych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik Robura - widok na wentylator, każdy cylinder użebrowany / najgorzej miał 4 cylinder, słabsze chłodzenie, widoczny przyrząd zaciskający pierścienie, w celu łatwego wprowadzenia tłoka do cylindra, uszczelnienie cylindra w bloku - ważna jest uszczelka miedziana, widoczne śruby dwustronne /szpilki/.
W samochodach Robur stosowane były również silniki zasilane na olej napędowy - o tym następnym razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 1986r.- Jelczańskie Zakłady Samochodowe zorganizowały I /i następne/ Rajd Samochodów Ciężarowych we Wrocławiu. Start odbył się na Placu przed Halą Ludową /ówczesna nazwa/ - wyjazd w kierunku na Poznań, trasa przebiegała na poligonie Wyższej Oficerskiej Szkoły Wojsk Inżynieryjnych. W Rajdzie wystartowały samochody ciężarowe: Kamazy, Tatry, Robur 4x4-1szt., Robury 4x2 -3szt., Stary 4x2, Stary 6x6, Tarpany /wersja z blokadą tylnego mostu napędowego, Uzay, 3 Willysy, oczywiście Jelcze /różne wersje, próbne wersje z napędem przednim/ i moja Amfibia Gaz 46 Maw
W Parku maszyn widoczny Robur 4x2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.
Kolejnego Robura 4x4 służącego w LWP odnalazłem na płd.-zach. Polski. Na załączonym zdjęciu na drugim planie widać ww. Robura służacego w JW 2751 Brzeg (dokładnie : dużyna łączności pldow 21bsap 10DPanc). Zdjęcie z 1969 r. Samochód służył do transportu sprzętu łączności. W ww. jednostce służył tylko jeden Robur. Jak w powyższych postach tak i ten miał negatywną ocenę użytkowników ze względu na duże kołysanie się na nierównościach terenu. Informacja z pierwszej ręki gdyż dowódcą pldow był wówczas mój ojciec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!!! Z rozmowy z moim Ojcem ponad 32 lata służby w różnych jednostkach do 1998 roku wynika że w Brzegu było więcej Roburów, mieli je także w tzw. DARZE" ( DAR - Dywizjon Artylerii Rakietowej - wyrzutnie BM-21 Grad ) gdzie służył, i nie były one nośnikiem wyrzutni bo te były głównie na uralach tylko służyły do transportu amunicji, Tato także wspomina o ich wywrotności. Tato pamięta je także z Ostrowa Wielkopolskiego gdzie rozpoczął swoją przygodę z wojskiem w 9 Ośrodeku Szkolenia Specjalistów Czołgowych-z podoficerską szkołą zawodową wojsk pancernych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

W piśmie ,,OFF-ROAD,, z 2000r. jest artykuł o tym jedynym ,,Roburze,,4x4 w wersji sanitarnej, przekazany w darze przez stronę niemiecką uczelni w Krakowie /nr.rej KKS 6591/ . Pojazd pochodzi z zasobów po byłej armii NRD.
Czy ktoś zna dalsze losy tego pojazdu ?
Tytuł już sam coś mówi !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie