Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • 0
kurkow

Pas wz.52, 53, czy jeszcze inny?

Question

Wespół z kolegą Huk100 stanęliśmy niedawno przed dylematem: jak nazwać pas (chociaż dyskusja dotyczyła akurat klamry) ze zdjęcia? Konkretnie chodzi o to w którym roku powstał wzór tego wynalazku?

Ma ktoś może dostęp do fachowej literatury na ten temat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

21 answers to this question

Recommended Posts

dam linka coby ludziska wiedzieli o co nam caman :):)-pozdro

http://myvimu.com/exhibit/21258217-pas-galowy-wz-52#comments

Share this post


Link to post
Share on other sites
No i wychodzi na to, że Łukasz był w błędzie.Przepisy ubiorcze żołnierzy Sił Zbrojnych w czasie pokoju" z roku 1952 wprowadziły także ubiór galowy dla generałów i oficerów.

Trochę rozszerze temat:

Pas galowy oficerów lotnictwa był taki sam jak pas, który przedstawił kurkow na fotkach wyżej a różnił się jedynie kolorem pasków na brzegu pasa.Lotnictwo - paski niebieskie.

Tylko pas galowy typu marynarskiego z rukami miał służyć oficerom MW do noszenia kordzika.
Sposób noszenia na rukach kordzika oficerskiego, przy mundurach wyjściowym letnim i zimowym oraz służbowym - w określonych przypadkach ustalał rozkaz ogłoszony z końcem 1952 roku.(Dz.Rozk.MON Nr35 poz.176 z 22 grudnia 1952)
W połowie 1954 roku minister obrony narodowej wydał rozkaz w sprawie munduru galowego admirałów i oficerów zawodowych MW(Rozkaz MON nr 34 z 15 lipca 1954 roku)"

Rozkaz z 1954 roku nie był pierwszym traktującym o umundurowaniu galowym MW.Pierwszy jest z 1952 roku a ten z 1954 dopełniał i zmieniał niektóre zagadnienia ubioru galowego(tak wywnioskowałem) ale klamra MW jest już opisana w Dz.rozkazów z 1952.

Tak więc myślę, że klamra marynarki i klamra z wątku to wz 52.Jak coś to pytajcie mam trochę literatury.

Posiłkowałem się jedną z publikacji Pana Leszka Zachuty.Pzdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Najpewniej byłoby odnaleźć w którymś z archiwów te rozkazy i dokładnie je przestudiować ale to już zadanie dla zainteresowanych klamrami i mundurem WP po wojnie:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
No i ja chyba też popełniłem błąd.Nigdy wcześniej nie zaczepiałem tego tematu więc pomyłki mogą się trafiać.Rozkazy z 1952 roku faktycznie mówiły i o pasie MW i o klamrze do niego ale nie wprowadzały go jako nowego wzoru bo one już istniały wcześniej...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Według Józefa Wąsiewskiego jest to klamra wz 47 - pierwsza powojenna klamra MW.Pas do niej ,wspominany w przepisach z 1952 r, tkany z czarnego materiału także już istniał - wprowadzony 1 marca 1949 roku.

Klamra - wz 47
Pas czarny - wz 49

Share this post


Link to post
Share on other sites

To jest już zmieniony wzór albo w 1952 roku albo w 1954.Kiedy?, tego niestety nie wiem.Nie da się ukryć, że jest wzorowana na klamrze wojsk lądowych wz 52(zdjęcie kurkowa) tak więc można ją chyba uznać za wz 52 nawet gdyby była wprowadzona rozkazem z 1954 roku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zaznaczyć należy, że do klamry MW wz 52" obowiązywał już inny pas, nie czarny a koloru jasnego(nie wiem jakiego dokładnie)

Share this post


Link to post
Share on other sites
wzorowana na klamrze wojsk lądowych wz 52(zdjęcie kurkowa)"

Raczej wzorowana na klamrze do pasa galowego wz 52.Tak będzie prawidłowo bo ta klamra przysługiwała również do pasa salonowego dla oficerów lotnictwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
a co z tą :)
https://forum.odkrywca.pl/uploads/forum_old/photos/picsforum23/klamra_copy33.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak to wychodzi.Liczyłem na konstruktywną dyskusje, że np poprzecie moje słowa lub dacie argumenty, które nie pozostawią na mnie suchej nitki.Tak czy siak uznałbym klamry o tym charakterystycznym zdobieniu za wz 52 bez względu na to, w którym roku wprowadzone bo tak mówiły przepisy dotyczące klamer z orłem.

Należy zajrzeć w przepisy i rozwiać wszelkie wątpliwości a z tego co zauważyłem jakiś czas temu Przepisy ubiorcze..."z 1952 poszły za jedyne 70 pln - żałuje, że nie wziąłem.

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information