jan27 Napisano 13 Lipiec 2011 Autor Share Napisano 13 Lipiec 2011 Witam. Trafilem ostatnio na miejsce katastrofy niemieckiego samolotu. Ziemia oddaje elektronike, czesci poszycia... Zalezalo by mi na identyfikacji - kiedy sie rozbil, kto nim lecial...Jesli trafie na jakies numery na poszyciu czy innych elementach gdzie powinienem szukac, namierzac?? Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zbyniek Napisano 13 Lipiec 2011 Share Napisano 13 Lipiec 2011 Najpierw poszukaj w necie, czy nie ma wzmianki o tym wydarzeniu. Warto też zajrzeć w książki(jeżeli takowe istnieją) o historii twojego regiony, a najlepszym sposobem jest pytanie wśród najstarszych miejscowych, którzy mogą co nie co pamiętać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nadwojciech Napisano 13 Lipiec 2011 Share Napisano 13 Lipiec 2011 Na pewno powinieneś wrzucić fotki na to Forum,jest tu przynajmniej 1 kompetentna osoba w tym temacie chętnie dzieląca się wiedzą i innymi. :)Dokładnie oglądaj każdy element,nawet kilka liter czy cyfr może być kluczem do rozwiązania zagadki.Pozdro. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jan27 Napisano 13 Lipiec 2011 Autor Share Napisano 13 Lipiec 2011 Nie chodzi mi o identyfikację samolotu - jako maszyny - bo to juz mamy za sobą. Chciałbym wiedzieć gdzie mógłbym zgłosić się z numerami (np z manetek klap) w celu poznania historii samolotu i jego załogi. Wielokrotnie czytalem na tym forum porady w stylu (znajdz numer wybity na fragmecie poszycia - może uda sie ustalic samolot itp...) I ja wlasni etakie numery posiadam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wm Napisano 13 Lipiec 2011 Share Napisano 13 Lipiec 2011 Z numerami to jest tak, że nie po każdym numerze dowiesz się kiedy dany samolot spadł i kto go pilotował. Najlepiej by było jak byś znalazł tak zwany Werk-Nr czyli numer seryjny samolotu było kilka takich tabliczek na maszynie. Jednakże jest to ciężkie do znalezienia chyba że masz takie szczęście i ci się udało. W lotnictwie stosuje się po dziś dzień, że praktycznie prawie każda część jest sygnowana numerem i ma swoje oznaczenie najczęściej zaczyna się od FL jeśli chodzi o niemiecki sprzęt. I takich numerów jest bardzo dużo jednakże nie da się przyporządkować do niego konkretnej maszyny jeśli ci chodzi o pilota jednostkę etc. Jedynie po nich można znaleźć co to za cześć w jakich samolotach była montowana itp. Jak już się ustali typ maszyny, i mniej więcej rok kiedy się rozbiła to już coś można z tym ruszyć. Jednakże potrzebna jest lokalizacja typ samolotu i data katastrofy mniej więcej wtedy można określić jakie jednostki w tym rejonie operowały i jakie odniosły one straty a wtedy można w miarę przyporządkować samolot. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jan27 Napisano 14 Lipiec 2011 Autor Share Napisano 14 Lipiec 2011 Dziekuję WM" za wyczerpująca odpowiedź. Jak narazie nie trafilem na takową tabliczkę. Rozumiem, że był to rodzaj tabliczki znamionowej? Jak narazie dysponuje numerami FL - po ktorych doszedlem ze byl to ju88g. I dziwnym numerem wybitym na manetce klap - bez FL i ze spacjami pomiedzy grupami cyfr. Bede szukac dziekuje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jan27 Napisano 15 Lipiec 2011 Autor Share Napisano 15 Lipiec 2011 Witam. A co jeśli trafiłem tabliczke na ktorej widnieje WERK-NR? Co mogę dalej z tym robic? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal O Napisano 16 Lipiec 2011 Share Napisano 16 Lipiec 2011 Hm, to co to za ciekawy element po którym wiadomo że to Ju 88G?Poszukaj w Deutsche Nachtjagd. Materialverluste in Ausbildung und Einsatz Ergänzungen zu Personalverlusten in Ausbildung und Einsatz".Domyślam się że z dostępem może być problem więc pomyśl czy nie popytać na zagranicznych forach, ewentualnie na www.dws.org.pl, tam co najmniej jedna osoba ją ma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 16 Lipiec 2011 Share Napisano 16 Lipiec 2011 Ksiązki ( 2 tomy ) obejmują tylko działania na Zachodzie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 16 Lipiec 2011 Share Napisano 16 Lipiec 2011 Mój błąd nie ta książkę wziąłem z biblioteczki ../. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kot05 Napisano 17 Lipiec 2011 Share Napisano 17 Lipiec 2011 A co jeśli trafiłem tabliczke na ktorej widnieje WERK-NR? Co mogę dalej z tym robic?"Musi to być tabliczka z Werknr. samolotu (a nie jakiegoś podskładnika samolotu), czyli musiało by pisać coś w stylu np. Ju 88 G-1 714123"Z tym numerem mozna dotrzeć do samolotu, kiedy się rozbił, kto pilotował, z której jednostki, przyczyna...,ponieważ niemcy notowali każdą stratę pisemnie i takie listy/tabelki ze stratami istnieją do dziś, jednak nie są kompletne (pod koniec wojny niemcy próbowali zniszczyć jak najwięcej dokumentów). Jeżeli znalazłeś właśnie taki Werknummer, to z tym numerkiem możesz iść do archiwów dysponującymi takimi listami strat (np BA/MA Freiburg) i tam szperać w dokumentach. Ponieważ takich dokumentów jest conajmniej kilkanaście tyśięcy, to raczej byś się nie wyrobił czasowo oraz finansowo. Jeżeli byś wiedział przynajmniej z jakiej jednostki samolot był, to mógł byś zakupić odpowiednie książki (np. kroniki jednostek) i tam szukać, jednak nie o każdej jednostce istnieją książki, a jeżeli istnieją, to są zbyt drogie i jest możliwe że nawet tam nie znajdziesz tego czego szukasz... Dlatego mógł byś się zapytać po prostu na jakimś forum, podawając Werknummer, wtedy osoby które posiadają prywatnie stworzone zdygitalizowane listy strat mogą sprawdzić czy w ich bazie danych istnieje ten numer i podać samolot, datę, pilota, jednostkę...Jeżeli nie posiadasz Werknr, to mógł byś też podać najbliższą miejscowość gdzie ten samolot się rozbił i specjaliści mogli by sprawdzić wpisy (jeżeli istnieją) w swoich tabelkach na komputerze. Jeżeli nie chciałbyś zdradzić miejsca katastrofy, to po prostu tutaj nikt nie będzie Tobie konkretnie w stanie pomóc, pozostają tylko pierwsze wymienione przezemnie opcje, czyli archiwa lub książki. A jeżeli chcesz, to mogę sprawdzić w moich listach strat...Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jan27 Napisano 17 Lipiec 2011 Autor Share Napisano 17 Lipiec 2011 Ta ciekawa częśc po której rozpoznaliśmy samolot to skrzynka przełaczników Umpumpschaltkasten stosowana w nowszych wersjach Ju88. Do tego doszły manetki klap - ulokowane w prawej czesci kabiny. Ogólnie to sprawa wyglada ciekawie i obiecujaco. Niestety miejsce katastrofy zostalo uprzatniete z wiekszych elementow, ale trafiamy na wtyczki, linki, elektronikę, kawalki szkla i pleksy, o kawałkach poszycia juz nie wspomne. Zaczynamy miec powazne watpliwosci co do dalszych krokow w tej sprawie - jaka droge obrac, kogo tym zainteresowac...Co do mojej płytki to rzeczywiscie werknummer tyczy sie podzespołu (dokladniej przelacznika siemensa) a nie samego samolotu. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal O Napisano 17 Lipiec 2011 Share Napisano 17 Lipiec 2011 No to nie pozostaje nic innego jak zachęcenie do dalszych poszukiwań. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Huball Napisano 12 Marzec 2012 Share Napisano 12 Marzec 2012 Jan 27 , odezwij sie na priva z tym numerem to postaram sie Ci pomóc w ustaleniu samolotu i pilota. Oczywiscie wazne bedzie podanie okolicy w której spadł. Przy okazji napisz w jakim rejonie Polski go trafileś. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.