Skocz do zawartości
  • 0

Zagadkowe nasypy kolejowe


Swiety82

Pytanie

Napisano
Natrafiłem na taką ciekawostkę dziś...

Linia kolejowa, nie jakaś taka strategiczna typu Berlin-Breslau, ot - regionalna. Na odcinku ok. 2 km - po lewej i prawej stronie sztuczne wały. Wysokie. Jakieś 2-3 metry od wysokości torowiska. Jeden tor ale za niemca" były dwa... Dookoła same pola. Mapa wg. której się poruszaliśmy to niemiecka 25-ka, nasypy są zaznaczone. Datowana na 38/39 rok, czyli można rzec - w całej Rzeszy trwały przygotowania do wojny... Niby nasyp jak nasyp, ale betonowa podmurówka z każdej ze stron, na dole porobiona melioracja do odprowadzania wody - profesjonalizm.



Ktoś się spotkał z czymś takim? Pierwsze skojarzenie to jakiś rodzaj budowli ochronnej, np pod skład kolejowy ??? Wszak dookoła odsłonięta przestrzeń - pola... Żadnej fabryki, zakładów etc...



Ktoś ma jakiś pomysł?


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Swiety82 12:39 30-01-2014

17 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Raczej tak. Rzecz ciekawa że tory biegną trochę ku górze, gdzieś przy początku - na dole" - wykonano bardzo masywny most - nieduży - ale masywny - i dobudowano szeroki murowany kanał odchodzący w las. Melioracja nasypów w tym miejscu kończy swój bieg. Kanał i most zaznaczony po lewej stronie mapki. Mniej więcej od 1/3 nasypów w bliskim sąsiedztwie znajdował sie już las. Nie wiem co więcej napisać, w sumie chyba wszystko już...
Napisano
W zasadzie do ok. 1/3 nasypu teren dookoła znajduje się poniżej poziomu torowiska, rzut okiem na most pokazuje różnicę.



Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Swiety82 15:22 02-11-2010
Napisano

Nieco podobna sytucja. W polu między dwoma lasami, okolice Opoczna. W okolicy ani większych miejscowości, ani dawnych instalacji wojskowych, poligonów, a wszystko zdudowane przez Niemców. Szeroki, wysoki nasyp ok.7 m, z bocznicą, z pojazdem dla ciężarówek. Obok duży solidny budynek stacji, pod nasypem 50m tunel z drogą i płynącą obok rzeczką, przy drodze ruiny zagłębionych w ziemi budynków (przepompowni) z resztkami rurociągów i zaworów od 150 do 300 mmm. W polu studzienki z resztkami rur oddalone do 800 m od nasypu. Jakby pod ziemią były jakieś duże zbiorniki, to by pszenica tam nie rosła, a wszystko dokładnie uprawione i posiane. I co tam mogło być?

Napisano
Natrafiłem na taką ciekawostkę dziś...

Linia kolejowa, nie jakaś taka strategiczna typu Berlin-Breslau, ot - regionalna. Na odcinku ok. 2 km - po lewej i prawej stronie sztuczne wały. Wysokie. Jakieś 2-3 metry od wysokości torowiska. Jeden tor ale za niemca" były dwa... Dookoła same pola. Mapa wg. której się poruszaliśmy to niemiecka 25-ka, nasypy są zaznaczone. Datowana na 38/39 rok, czyli można rzec - w całej Rzeszy trwały przygotowania do wojny... Niby nasyp jak nasyp, ale betonowa podmurówka z każdej ze stron, na dole porobiona melioracja do odprowadzania wody - profesjonalizm.



Ktoś się spotkał z czymś takim? Pierwsze skojarzenie to jakiś rodzaj budowli ochronnej, np pod skład kolejowy ??? Wszak dookoła odsłonięta przestrzeń - pola... Żadnej fabryki, zakładów etc...



Ktoś ma jakiś pomysł?


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Swiety82 12:39 30-01-2014
Napisano
Jeżeli dobrze zrozumiałem Twój opis przypomina mi to trochę stanowisko dla pociągu sztabowego/specjalnego. Podobny skanalizowany" odcinek toru z odpłwami między szynami i rampami-peronami jest w Szerokim Borze w byłej kwaterze Luftawaffe, tylko, że tam nie ma nasypów. Z kolei stanowisko dla pociągu w Gołdapi, też Lwf ma nasypy nad którymi rozpinano siatki maskujące (po torach i ewentualnych studzienkach dawno nie ma śladu). Również odcinek toru w Konewce, w lesie przed wjazdem do bunkra wyposażuny był w system studzienek i rur odprowadzających wodę/nieczystości.
Napisano
Robić stanowisko postoju pociągu sztabowego w szczerym polu to troche dziwne i to bardzo.
Może to są rampy służące do załadunku pociągów płodami rolnymi z pobliskich pół
Napisano
Zgadzam się z Tobą. To trochę dziwne. Ale szym nasunął mi pewne rozwiązanie, w materii Luftwaffe... otóż jakiś kilometr-dwa od tego miejsca jest rozjazd kolejowy. W kierunku? ... lotniska. Znajdowały się tam potężne składy paliwowe i amunicyjne. Przypadek?
Napisano
Święty, jeśli to możliwe przerzuć ten wątek do fortyfikacji, bo tutaj zginie w natłoku łusek i znaczków, a temat wydaje się ciekawy i rozwojowy.
Napisano
Ok, temat niebawem zostanie przeniesiony.

Teraz ciekawostka - most który znajduje się w odległości kilkuset metrów od nasypów w czasie wojny był chroniony przez naziemną obsługę pobliskiego lotniska. Rownież przypadek?

Zebu - co do twojego przykładu - na granicy Olszyńca i Złotnika znajdują się ruiny dużego niemieckiego magazynu amunicyjnego (zapewne doskonale znasz temat), a pobliska stacja w Olszyńcu miała sporą bocznicę. Myślę że to może być prawdopodobne wyjaśnienie. Znam tez lokalizację niezaznaczonego na żadnej mapie posterunku straży kolei Bahnschutz w okolicy Wellersdorf'u. Pytanie po co taki posterunek na takim ekhm... zadupiu?

Też przypadek :)

W okresie przygotowań Niemiec do wojny i budowy wewnętrznych umocnień raczej przypadków nie było...
Napisano
Uchwyciliśmy skład towarowy, co prawda nasypy zarośnięte ale widać dobrze że dach lokomotywy nie wystaje powyżej krawędzi wałów.




Szkoda że nie uchwyciłem melioracji i podmurówki...

Kopi, znasz przykłady takich nasypów które budowano z myślą o zabezpieczeniu przed śniegiem?


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Swiety82 11:17 02-11-2010
Napisano
Melioracja w takim miejscu jest niczym nadzwyczajnym. Ja bym się tutaj nie doszukiwał nie wiadomo czego. Z mapy widać, że w miejscu gdzie się ten nasyp zaczyna (patrząc od lewej) wysokość jest ok. 120m i wzrasta do ok. 130 przy końcu. Normalny nasyp jak dla mnie, w mojej okolicy też takie coś jest. Szczere pola, w pobliżu kilka domów, żadne działania wojenne w tym rejonie nie były prowadzone.
Napisano

Witam,z autopsji wiem ,że pod Olszyńcem jest b.podobna sytuacja gdzie występują nasypy po bokach oraz studzienki na tym odcinku co kilkanascie metrów.Zapewne miejsce Ci znajome.pozdrawiam

Napisano
Może źle opisałem więc poprawiam. Po lewej stronie na zdjęciu widać ślady drugiego torowiska, nasyp ma faktycznie wysokość od podłoża ok. 3-ch metrów a może i troche większe. Dwa - analizując dalszy ciąg mapy - linia dalej biegnie szczerymi polami, są sytuacje gdzie stoki mają jakieś 130 mnpm, natomiast linia biegnie na wysokości 128mnpm. Więc logiczne wydaje się że również w tym miejscu powinny teoretycznie znajdowac się takie nasypy a ich nie ma. Niemniej przyczyna może być prozaiczna i faktycznie służyły do ochrony przed śniegiem. Jednak lubię drążyć temat i rozpatrzę każdą możliwość. Dodam że na pobliskim lotnisku które było utrzymywane transportami kolejowymi budowano samoloty Arado 234, natomiast odbywały się tam także loty testowe prototypami. Niemcy do ostatniej chwili usiłowali utrzymać ten szlak przed nacierającym frontem więc zastanawia mnie czy faktycznie była to mało znacząca linia. Być może czegoś jeszcze nie wiem...

Ale temat ciekawy i czekam na dalsze spostrzeżenia. Może ktoś ma fotki podobnych umocnień?

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie